VLHKOST A PLÍSNĚ VE STAVBĚ Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.
Advertisements

Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZMAJA_VYTAPENI_14 Název materiálu:Tepelná pohoda Tematická oblast:Vytápění – 1. ročník Instalatér Anotace:Prezentace.
JAK NEJLÉPE IZOLOVAT DŮM
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, , Karlovy Vary Autor: MARIE KRAUSOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Vytápění Literatura: Jelínek V., Kabele K.: Technická zařízení budov 20, 2001 Brož K.: Vytápění, 1995 Normy ČSN.
COMPARATIVES, SUPERLATIVES, TIME EXPRESSIONS Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České.
RENESANCE Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE KAPITOLA 10. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Životní prostředí a doprava Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Informatika a komunikace v logistice Kapitola 8: Úkoly logistického informačního systému, Struktura informačního systému podniku, Pohyb informací v síti.
Hodnototvorný řetězec a logistické procesy Kapitola 9: Technologické a logistické funkce článků procesních řetězců , Model článku řetězce – vstupy a.
ZÁSADY KONCIPOVÁNÍ LOGISTICKÝCH SYSTÉMŮ KAPITOLA 5: VZTAH STRATEGIE PODNIKU A LOGISTICKÉHO PLÁNOVÁNÍ, CÍLE, METODY A NÁSTROJE PLÁNOVÁNÍ, POSTUPOVÉ KROKY.
KAPITOLA 11: AKTIVNÍ BANKOVNÍ OBCHODY Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Životní prostředí a doprava Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Úkol, cíle a základní pojmy logistiky Kapitola 2: Úkol logistiky, Cíle logistiky, Základní pojmy logistiky Vysoká škola technická a ekonomická v Českých.
Logistika průmyslového podniku Oblasti, vazby a rozhraní
ZÁKLADNÍ DISPOZIČNÍ PRINCIPY NAVRHOVÁNÍ Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Kloubové mechanismy Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Převody čelními ozubenými koly s přímým a šikmým ozubením
Mechanické převodovky s proměnným převodovým poměrem
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
zásady navrhování dopravních – železničních staveb
ÚČETNICTVÍ 2 7. KAPITOLA: ÚČETNICTVÍ 2 7. KAPITOLA: ZÚČTOVÁNÍ SE ZAMĚSTNANCI A INSTITUCEMI SOCIÁLNÍHO A ZDRAVOTNÍHO POJIŠTĚNÍ Vysoká škola technická a.
ÚČETNICTVÍ 3 4. KAPITOLA: ÚČETNICTVÍ 3 4. KAPITOLA: SPECIFIKA ÚČTOVÁNÍ V JEDNOTLIVÝCH PRÁVNÍCH FORMÁCH PODNIKÁNÍ – VEŘEJNÁ OBCHODNÍ SPOLEČNOST Vysoká.
STAVBY PRO KULTURU, OSVĚTU A DUCHOVNÍ SLUŽBY Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České.
Podniková kultura Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE KAPITOLA 1. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Dodavatelsko- odběratelské vztahy při realizaci stavby
Revision of tenses, Pronouns,Numerals, Prepositions
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Účetnictví 1 6. kapitola: Metodické prvky účetnictví
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
ZÁKLADNÍ NORMOVÁ A PŘEDPISOVÁ USTANOVENÍ V OBORU DOPRAVNÍCH STAVEB (POZEMNÍ KOMUNIKACE) Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute.
5. PROJEKCE MODERNÍCH ORGANIZAČNÍCH A ŘÍDÍCÍCH PODNIKOVÝCH STRUKTUR Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
Personální plán pro podnikatelský plán
9. OTVOROVÉ VÝPLNĚ I. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Rozdělení pozemních staveb do typologických skupin
10. JEDNOPLÁŠŤOVÉ A DVOUPLÁŠŤOVÉ PLOCHÉ STŘEŠNÍ KONSTRUKCE – STAVEBNĚ FYZIKÁLNÍ PROBLEMATIKA Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích.
8. podlahy II. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Pozemní stavitelství II
Životní prostředí a doprava Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Vybrané manažerské metody: Balanced Scorecard, EFQM
REGRESNÍ ANALÝZA Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Naklady a jejich členění
ÚČETNICTVÍ 1 3. KAPITOLA: ZDROJE KRYTÍ Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE KAPITOLA 8. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
MIKROEKONOMIE ZISK A ALTERNATIVNÍ CÍLE FIRMY
AUDIT ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ V MALÝCH A STŘEDNÍCH PODNICÍCH Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business.
7. STRUKTURA ODBORNÉHO TEXTU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Struktura podnikatelského plánu
EKONOMIKA DOPRAVNÍHO PODNIKU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
KONCEPCE NAVRHOVÁNÍ NÍZKOENERGETICKÝCH A PASIVNÍCH BUDOV Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business.
ÚČETNICTVÍ 3 1. KAPITOLA : ÚČETNÍ ZÁVĚRKA – OBSAH A FORMA ÚČETNÍCH VÝKAZŮ V ČR Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of.
Vybrané manažerské nástroje
Životní prostředí a doprava Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
ŘÍZENÍ STAVEBNÍHO DÍLA I Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
TEST DOBRÉ SHODY A TEST NEZÁVISLOSTI Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
1. LEKCE (1. TÝDEN) Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Insitute of Technology And Business In České Budějovice.
Rekonstrukce historického areálu FF MU Druhá etapa 2013 –
Podmínky skladování potravin ve školních stravovacích zařízeních v Libereckém kraji MUDr. Jana Pilnáčková odbor hygieny dětí a mladistvých.
Komplexní hodnocení stavebních detailů Dvourozměrné vedení tepla a vodní páry Ing. Petr Kapička ČVUT v Praze, fakulta stavební Katedra konstrukcí pozemních.
Vytápění Tepelná pohoda. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo.
Účel a přehled přestaveb budov
Tepelný výpočet budovy příklad
Pionýrů 2069, Frýdek-Místek IČ
VY_32_INOVACE_ Izolace-zákl. informace.
Vytápění Teplovzdušné vytápění
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
Transkript prezentace:

VLHKOST A PLÍSNĚ VE STAVBĚ Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice

Tento učební materiál vznikl v rámci projektu "Integrace a podpora studentů se specifickými vzdělávacími potřebami na Vysoké škole technické a ekonomické v Českých Budějovicích" s registračním číslem CZ.1.07./2.2.00/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

KAPITOLA 4: VLHKOST A PLÍSNĚ VE STAVBĚ, OCHRANNÁ OPATŘENÍ PROTI TĚMTO JEVŮM Klíčové pojmy: plísně, zdravotnická rizika, opatření proti vzniku plísní Cíle kapitoly:  Seznámit se s jednotlivými druhy plísní  Poznat podmínky vhodné pro vznik a růst plísní  Pochopit zdravotní rizika zaplísněných staveb

4.1PLÍSNĚ  Co jsou vlastně plísně?  Mikroorganismy rostoucí v koloniích, nenáročné na výživu a schopné růst i v prostředí s minimálním obsahem org. uhlíku, dusíku a anorg. solí. Patří mezi parazity, živiny získávají z odumřelých organických substrátů rostlinné i živočišného původu a vznikat mohou na různých místech vnitřního povrchu konstrukcí.  ve většině je společným prvkem jejich vzniku přetrvávající vlhkost  ideální prostředí pro vznik plísní – vysoká relativní vlhkost, vysoká teplota a nedostatečné proudění vzduchu

Základní příčiny biodegradace stavebních konstrukcí  snížení povrchových teplot konstrukce, ke které dochází na základě vzniku tepelných mostů  nestandardní teploty a relativní vlhkosti vzduchu v interiéru, ke kterým dochází při: - zvýšené vlhkosti u novostaveb - přesun mokrých provozů - snížení infiltrace - změně systému vytápění

4.2NEJČASTĚJŠÍ PŘÍKLADY ZÁVAD ZPŮSOBUJÍCÍCH KONDENZACE VZDUŠNÉ VLHKOSTI A NÁSLEDNĚ PLÍSNĚ V INTERIÉRU 1) Změna proudění vzduchu - např. výměna lokálního vytápění za ústřední, může také ovlivnit střídání extrémních teplot v ranních a večerních hodinách  vlhkost v rozích 2)Změna dispozice - v rámci rekonstrukce zřízením nové koupelny, mrazírny, sušárny apod. 3)Zvýšení počtu osob – popř, i zvířat v interiéru ovlivňující vnitřní relativní vlhkost a teplotu vzduchu

4)Dodatečné vnější zastínění – např, novou zástavbou, okolní vegetací atd. Předpoklad pro vznik plísní na povrchu konstrukcí je možné hodnotit i pokud na jejím povrchu nedochází ke kondenzaci. Kondenzace vodní páry je sice jedním z předpokladů ale ne jediným. Pro vznik a následné klíčení plísní musí být splněny následující podmínky: - existence spor (rozmnož. výtrusy) - přítomnost kyslíku - vhodná teplota - výživný substrát - dostupnost vody

ZDROJE plísní: z venkovního prostředí – větráním nebo infiltrací vnitřní zdroje – do budov se dostávají kontaminovanými předměty podmínky vhodné pro růst plísní: teplota v rozmezí 10 – 30 °C, prach usazující se na stěnách a předmětech, který obsahuje vhodnou výživu pro jejich růst, přítomnost vody – riziková oblast je 80% povrchové relativní vlhkosti

3.2.1 ZDRAVOTNÍ RIZIKA VLIVEM PLÍSNÍ bronchiální astma alergické reakce mykózy únava bolesti hlavy pálení očí

3.2.2 PODMÍNKY PRO VNITŘNÍ PROSTŘEDÍ BEZ PLÍSNÍ Pro prostředí, které bude prosté plísní, je potřeba splnit tyto podmínky:  nesmíme mít v budově plísně, které jsou viditelné na čemkoliv (potraviny, zdi, zařizovací předměty, v koupelnách apod.)  musíme udržovat relativní vlhkost vzduchu v interiéru pod 50%  musíme se vypořádat jak s chladnými rohy, kde se na podchlazených místech rosí vlhkost, tak se srážející se vlhkostí okolo oken  udržovat ve vnitřním prostření optimální teplotu kolem 20 °C  udržovat stěny ve vnitřním prostoru čisté, bez mastnoty, cukrů, náletů prachu apod.  nejúčinnější dezinfekce proti růstu plísní je úprava stěn vápnem

KONTROLNÍ OTÁZKY, STUDIJNÍ MATERIÁLY Jaká je optimální teplota a vlhkost pro růst plísní? Jmenujte nejčastější příklady závad způsobující kondenzace vzdušné vlhkosti a následně plísně v interiéru Vyjmenujte nejčastější onemocnění a alergie způsobené plísněmi a zdravotní rizika vlivem plísní Studijní materiály: BEDNÁŘOVÁ, P., KREJSOVÁ, J. Zdravé domy pro zdravé lidi, VŠTE v Českých Budějovicích, 2008, ISBN , str.33-34