2014 Výukový materiál GE 02 - 56 Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/03.0005.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Genetika člověka.
Advertisements

Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
Co je to genetika a proč je důležitá?
4 Pravděpodobnost a genetické prognózování
Dědičnost monogenních znaků
Genetika Aktivita č. 4: Genetika Prezentace č. 7 Autor: Pavla Plšková
Základy genetiky.
GENETIKA Genetika je vědní disciplína, která se zabývá studiem dědičnosti a variability organismů.
Genetika člověka Vypracovala: Martina Krahulíková 4.A/4
GENETIKA EUKARYOTICKÉ BUŇKY
Základy genetiky Role nukleových kyselin DNA – A,T,C,G báze
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE 2_20 Tematická.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: ING. EVA ŠÍDOVÁ Název:VY_32_INOVACE_621_GENETIKA Téma:ZÁKLADNÍ GENETICKÉ POJMY Číslo.
ONEMOCNĚNÍ Z HLEDISKA GENETIKY
Populační genetika je teoretickým základem šlechtění hospodářských zvířat; umožňuje sledování frekvencí genů a genotypů a tím i cílevědomé řízení změn.
Klíčová slova: Mendelistická genetika
Dědičnost základní zákonitosti.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Příklady dědičnosti u člověka Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Křivánková. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace.
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
BIOLOGIE ČLOVĚKA Tajemství genů (28).
Příklady na rodokmen a genovou vazbu
Heritabilita multifaktoriálních chorob, Dědičnost vázaná na pohlaví
Základy obecné a klinické genetiky
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
PREVENCE genetických patologických stavů (GPS). Prognózování GPS a genetické poradenství Principem genetického prognózování je předpovědění vzniku určitého.
Výpočty rizik monogenních chorob
54.1 Genetika - člověk Jak je tomu s dědičností krevních skupin?
Monogenní a polygenní dědičnost
Binomická věta Existují-li 2 alternativní jevy s pravděpodobnostmi p a q (q =1- p), četnosti možných kombinací p a q v serii n pokusů jsou dány rozvinutím.
Mendelistická genetika
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
GENETIKA.
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
TERCIE 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
meiotická segregace a kombinace genů
Tercie 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
gonozomální dědičnost
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Základní typy genetických chorob Marie Černá
GENETIKA.
Autozomální dědičnost
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
PRIMA 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
INTEGROVANÝ VĚDNÍ ZÁKLAD 2 ŽIVOT - OBECNÉ VLASTNOSTI (III.) (ROZMNOŽOVÁNÍ základy genetiky) Ing. Helena Jedličková.
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Genetické poruchy - obecně
TERCIE 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
PRIMA 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetika populací – řešené příklady Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/14 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetika populací – teoretický základ Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /13 Šablona: III/2 Inovace.
Současný stav klinické genetiky a její perspektivy v klinické medicíně.
Nepřímá DNA diagnostika
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
Genetika Přírodopis 9. r..
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
VY_32_INOVACE_19_28_Genetika
Genetické zákony.
Genetika.
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/ Tento projekt je spolufinancován ESF a SR ČR

 humánní genetika se liší od genetiky rostlin, hub, živočichů a bakterií:  morální a etické důvody  člověk má život velmi malé množství potomků  fenotyp je do velké míry ovlivňován vnějším prostředím (sociální podmínky) - polygenní znaky  generační doba člověka je velmi dlouhá  genetik může sledovat maximálně 4 generace  složitost lidského genomu

 specifické pozorovací metody: 1. studium rodokmenů – genealogická metoda 2. výzkum dvojčat – metoda gemelilogická 3. metody populační genetiky 4. studium karyotypů 5. metody biochemické a molekulárně genetické

 studium rodokmenů – genealogická metoda:  základem je sestavení rodokmenů  generační doba člověka = 20 – 25 let > maximálně se zkoumají 4 generace  u monogenních znaků lze zjistit :  znak podmíněn dominantní / recesivní alelou  znak je na autozomu/ gonozomu

 výsledek zkoumání:  určení míry pravděpodobnosti výskytu choroby u potomků  základní metoda při diagnóze dědičných chorob  používány mezinárodní symboly  > např. proband

 výzkum dvojčat:  a) dvojčata vzniknou z jediného vajíčka oplozeného jedinou spermií  100 % shodu genomu  dvojčata monozygotní MZ  stejné pohlaví  b) dvojčata vzniknou oplozením dvou vajíček dvěma spermiemi  50% shodu genomu  dvojčata dizygotní DZ  stejné pohlaví nebo různé pohlaví

 monozygotní dvojčata: MZ  fenotypové odchylky jsou projevem nedědičné složky proměnlivosti  studiem fenotypové shody a rozdílů u MZ a DZ dvojčaty lze stanovit míru vlivu dědičné a nedědičné složky proměnlivosti  choroba s vysokou heritabilitou > dědičná choroba, lze předpovědět  choroba s nízkou heritabilitou > lépe léčitelná

 studium karyotypů:  cytogenetický výzkum chromozomů  v jádře 23 párů chromozomů  220párů autozomů + 1 pár gonozomů  podle Denverské nomenklatury > do 7 skupin A až G podle velikosti a uložení centromery

 metody biochemické a molekulárně genetické  mnohé nemoci způsobené mutacemi  defektní alely jsou většinou recesivní  nemocní jsou tedy recesivní heterozygoti  > autozomální recesivní dědičnost  tyto nemoci jsou způsobeny mutacemi strukturních genů = molekulární choroby  např: fenylketonurie, galaktosemie a albinismus

 postižené dítě od narození až do 15 let speciální dieta  zorganizován široký záchyt novorozenců na základě jednoduchého biochemického vyšetření

 DNA diagnostika:  molekulárně genetické metoda  používaná v prenatální diagnostice  např. srpková anémie – nemoc:  postiženi jen homozygoti ( SS) pro defektní alelu S  mají erytrocyty srpkovitého tvaru

 velký výzkumný projekt HGP  zabývá se zmapováním lidského genomu  zahájen roku 1990  do let přečtena sekvence lidského genomu  člověk má genů  98,5 % genů mají nekódující sekvence

 genetické poradenství:  významná složka preventivní medicíny  oddělení lékařské genetiky – nemocnice:  upřesnění diagnózy  stanovení rizika narození postižených dětí v rizikové rodině  interupce  zásadní zásadou genetického poradenství:  záruka svobodného rozhodnutí rodičů !!!

 eugenika:  věda usilující o zlepšení biologické a psychické kvality lidské populace  nejúčinnější omezování možností narození postižených jedinců  nejúčinnější omezování možností přenosu nepříznivých alel do dalších generací  těžko řešitelný rozpor:  frekvence defektních alel v populaci roste díky medicíně ( zachrání se jedinci s vážnými dědičnými chorobami )

DOPLŇ DO SCHÉMATU

 CHALUPOVÁ-KARLOVSKÁ, Vlastimila. Obecná biologie: středoškolská učebnice : evoluce, biologie buňky, genetika : s 558 řešenými testovými otázkami. 2., opr. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2010, 206 s. ISBN