2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/ Tento projekt je spolufinancován ESF a SR ČR
humánní genetika se liší od genetiky rostlin, hub, živočichů a bakterií: morální a etické důvody člověk má život velmi malé množství potomků fenotyp je do velké míry ovlivňován vnějším prostředím (sociální podmínky) - polygenní znaky generační doba člověka je velmi dlouhá genetik může sledovat maximálně 4 generace složitost lidského genomu
specifické pozorovací metody: 1. studium rodokmenů – genealogická metoda 2. výzkum dvojčat – metoda gemelilogická 3. metody populační genetiky 4. studium karyotypů 5. metody biochemické a molekulárně genetické
studium rodokmenů – genealogická metoda: základem je sestavení rodokmenů generační doba člověka = 20 – 25 let > maximálně se zkoumají 4 generace u monogenních znaků lze zjistit : znak podmíněn dominantní / recesivní alelou znak je na autozomu/ gonozomu
výsledek zkoumání: určení míry pravděpodobnosti výskytu choroby u potomků základní metoda při diagnóze dědičných chorob používány mezinárodní symboly > např. proband
výzkum dvojčat: a) dvojčata vzniknou z jediného vajíčka oplozeného jedinou spermií 100 % shodu genomu dvojčata monozygotní MZ stejné pohlaví b) dvojčata vzniknou oplozením dvou vajíček dvěma spermiemi 50% shodu genomu dvojčata dizygotní DZ stejné pohlaví nebo různé pohlaví
monozygotní dvojčata: MZ fenotypové odchylky jsou projevem nedědičné složky proměnlivosti studiem fenotypové shody a rozdílů u MZ a DZ dvojčaty lze stanovit míru vlivu dědičné a nedědičné složky proměnlivosti choroba s vysokou heritabilitou > dědičná choroba, lze předpovědět choroba s nízkou heritabilitou > lépe léčitelná
studium karyotypů: cytogenetický výzkum chromozomů v jádře 23 párů chromozomů 220párů autozomů + 1 pár gonozomů podle Denverské nomenklatury > do 7 skupin A až G podle velikosti a uložení centromery
metody biochemické a molekulárně genetické mnohé nemoci způsobené mutacemi defektní alely jsou většinou recesivní nemocní jsou tedy recesivní heterozygoti > autozomální recesivní dědičnost tyto nemoci jsou způsobeny mutacemi strukturních genů = molekulární choroby např: fenylketonurie, galaktosemie a albinismus
postižené dítě od narození až do 15 let speciální dieta zorganizován široký záchyt novorozenců na základě jednoduchého biochemického vyšetření
DNA diagnostika: molekulárně genetické metoda používaná v prenatální diagnostice např. srpková anémie – nemoc: postiženi jen homozygoti ( SS) pro defektní alelu S mají erytrocyty srpkovitého tvaru
velký výzkumný projekt HGP zabývá se zmapováním lidského genomu zahájen roku 1990 do let přečtena sekvence lidského genomu člověk má genů 98,5 % genů mají nekódující sekvence
genetické poradenství: významná složka preventivní medicíny oddělení lékařské genetiky – nemocnice: upřesnění diagnózy stanovení rizika narození postižených dětí v rizikové rodině interupce zásadní zásadou genetického poradenství: záruka svobodného rozhodnutí rodičů !!!
eugenika: věda usilující o zlepšení biologické a psychické kvality lidské populace nejúčinnější omezování možností narození postižených jedinců nejúčinnější omezování možností přenosu nepříznivých alel do dalších generací těžko řešitelný rozpor: frekvence defektních alel v populaci roste díky medicíně ( zachrání se jedinci s vážnými dědičnými chorobami )
DOPLŇ DO SCHÉMATU
CHALUPOVÁ-KARLOVSKÁ, Vlastimila. Obecná biologie: středoškolská učebnice : evoluce, biologie buňky, genetika : s 558 řešenými testovými otázkami. 2., opr. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2010, 206 s. ISBN