ROZMANITOST EKOSYSTÉMŮ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SAVANY Mgr. Josef Koumar. SAVANY Mgr. Josef Koumar.
Advertisements

STEPI A LESOSTEPI Obr. 24 Autor: Josef Koumar.
VYPRACOVAL Šimon cigánek, 5.tř.
Klimatické a přírodní krajiny Ameriky
BIOSFÉRA.
Co je to biom?.
Podnebné pásy 5. ročník.
Přírodní krajiny světa = vegetační pásy
Cizokrajné ekosystémy
PODNEBNÉ PÁSY.
Stepi Velké obilnice světa.
vytvořený v projektu OP VK
AFRIKA – rostliny a živočichové
Biomy - popis.
STEPI Tereza Kalošová, 4.A.
PODNEBNÉ PÁSY – 5. roč. Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu.
Sabina Skácelová ZŠ Ilji Hurníka 2010
Za předpokladu použití psacích potřeb
Šířkové pásy tropický pás.
ANDREA JAKUBCOVÁ STEPI IPETS ÁVOCBUKAJ AERDNA.
Monzunové lesy povodně a záplavy
Rostlinstvo, živočišstvo
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Základní škola a Mateřská škola Mírová 81, Mimoň, příspěvková organizace Oblast podpory Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách OP.
PŘÍRODNÍ ZEMSKÉ PÁSY.
Stepi.
Amerika – Přírodní krajiny
Biosféra – vegetační pásy a vegetační stupně
Biosféra.
Počítačová prezentace
SAVANA dále od rovníku střídání období …………………………..
Křížovka - Tropický deštný les
Živý obal Země ( rostliny a živočichové)
Fytogeografické člení zemského povrchu
1. ročník technického lycea
Biosféra sféra Země s vhodnými podmínkami pro život zahrnuje části dalších geosfér – BIOTOP = místo, které organismům poskytuje podmínky pro život – BIOCENÓZA.
Savany.
Stepi Poznáš zvířata stepí?
Současná biosféra. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Subtropický pás.
Klimatické a přírodní krajiny Ameriky
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Savana velká stáda zvířat na travnatých pláních travnatý porost.
Podnební pásy Elena a Eliška.
PŘÍRODNÍ KRAJINA: 1) Tropický pás: a) tropický deštný les b) savana c) poušť a polopoušť 2) Subtropický pás: a) tvrdolistý les 3) Mírný pás: a) step b)
Základní škola Frýdlant nad Ostravicí, Komenského 420, příspěvková organizace Název projektu:Učíme obrazem Šablona:III/2 Název výstupu:Tropický pás-savana.
Savana Obr. 1 – Savana – Gambie
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_20_ROZMANITOST_PODMINEK_ZIVOTA_NA_ZEMI
Subtropický podnebný pás
než začnete prohlížet prezentaci ...
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek
Podnebné pásy – mírný pás
VEGETAČNÍ PÁSY.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL: VY_32_INOVACE_06_Z67_15
Jméno autora výukového materiálu
VY_32_INOVACE_
Cizokrajné suchozemské ekosystémy
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Petra MATYÁŠTÍKOVÁ Název materiálu:
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek
VY_32_INOVACE_213 Tomáš Nový šestý krajinná sféra
Savany.
OBSAH PODNEBNÉ PÁSY TROPICKÝ PÁS SUBTROPICKÝ PÁS MÍRNÝ PÁS POLÁRNÍ PÁS
Dle kapitoly Afrika – „Pouště i pralesy“
14. b Monzunové lesy povodně a záplavy Světle zelená barvička na mapce
Základní škola, Hradec Králové
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
14. Přírodní krajiny světa - vegetační pásy
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Kolín V., Mnichovická 62
Stepi (a lesostepi) mírného pásu V mírném pásu Suché podnebí, nízké srážky → → neumožňují růst stromů Kvalitní černozemě Travní porost.
Šablona III/2 Subtropická vegetace
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Transkript prezentace:

ROZMANITOST EKOSYSTÉMŮ 24.

LESOSTEPI LESOSTEPI v teplých oblastech chudších na vodu převládají traviny, stromy rostou řídce

STEPI

STEPI název vznikl v ruštině pro travnaté formace mírného pásu pokrývají rozsáhlá území v nitru Eurasie, Severní Ameriky, na jižní polokouli se vyskytují v Argentině srážky – četnější na jaře a na podzimvegetační rozkvět v létě – teplo, nedostatek vláhy  nerostou tu stromy, jen byliny, převládají traviny stepní půdy - bývají velmi úrodné (černozemě) stepi jsou v dnešní době proměněny v kulturní step - světové obilnice, pole a pastviny fauna: osel kulan, v minulosti kůň Przewalského, stepní svišť, sysel, křeček, zajíc, krtek, vlk, bažant, jeřáb, rys karakal, orel stepní, v minulosti ohromná stáda bizonů, vidloroh americký, kojot prériový, psoun prériový

SAVANY

SAVANY travnaté oblasti tropů a subtropů vyhraněné období dešťů a období sucha rozsáhlé travnaté plochy s roztroušenými keři a stromy (baobab, blahovičník, akácie fauna: Afrika - antilopy, sloni, nosorožci, žirafy, velké šelmy, pštrosi; Jižní Amerika (pampa) – mravenečník, pásovec, jelínek pudu, nandu, puma, jaguár, vlk hřivnatý Austrálie (buš) - klokani, emu, pes dingo, koala

POUŠTĚ

POLOPOUŠTĚ

POUŠTĚ A POLOPOUŠTĚ polopouště – suché oblasti s řídkou vegetací (traviny, kaktusy, křoviska) pouště - neúrodné oblasti s nedostatkem vody a vegetace písčité, kamenité, hlinité zabírají čtvrtinu souše velké teplotní výkyvy mezi dnem a nocí oázy - oblasti s podzemní vodou vyvěrající na povrch po vzácném dešti rostliny krátce vegetují hlodavci, hmyz, plazi rozšiřování pouští - vypásáním a kácením lesů

STÁLEZELENÉ TVRDOLISTÉ LESY

STÁLEZELENÉ TVRDOLISTÉ LESY subtropické oblasti - především ve Středozemí, dále na Předním východě a severu Afriky, v Kalifornii, v Chile, v Kapsku a podél jihozápadního pobřeží Austrálie suché a horké léto, mírná vlhká zima (vlhké období trvá nejméně 5 měsíců) převládají stálezelené dřeviny s tuhými kožovitými listy potaženými vosky, které odolávají letnímu suchu některé druhy dubů, vavříny, olivovníky, datlovníky, blahovičníky zaujímají maximálně 1,8 % pevnin často – po vykácení využití v zemědělství (vinice, sady, pastviny) fauna: mnohé druhy hadů, ještěrek, z větších živočichů pak daněk, dnes vyhynulý lev berberský

Tropické deštné lesy

VYSOKÁ BIODIVERZITA

TROPICKÉ DEŠTNÉ LESY celoročně velmi teplé a vlhké rovníkové oblasti průměrná roční teplota pohybuje mezi 25 až 28 °C a denní amplituda bývá 6 - 11 °C před zásahy člověka pokrývaly 8,5%  zemského povrchu druhově nejbohatší ekosystémy na světě - jsou domovem až 2/3 rostlinných a živočišných druhů dominantní životní formou jsou stromy - tvoří  4 - 6 rostlinných pater, nejvyšší  jedinci dosahují až 50 - 80m výšky a doba jejich života trvá v průměru 200 - 300 let liány (popínavé rostliny), epifyty (rostlina rostoucí na těle jiné rostliny, ale necizopasící), orchideje, parazitické rostliny půda – velmi chudá, živiny jsou vázané v biomase, která se rychle rozkládá, jsou hned odebírány rostlinami nebo vyplaveny deštěm fauna: množství hmyzu, obojživelníků, ptáků, savců půdy jsou po odlesnění mimořádně náchylné k degradaci – po vykácení zemědělské plodiny rychle vyčerpávají půdu, deště vyplaví zbylé živiny, slunce půdu vysuší  neúrodné oblasti

24. hodina ROZMANITOST EKOSYSTÉMŮ 4) Lesostepi teplé oblasti chudší na vodu traviny, řídce stromy 5) Stepi srážky jen jaro a podzim, suché léto byliny - hlavně traviny kopytníci, hlodavci, ptáci – běžci, hmyz dnes – pole (obilniny), pastviny 6) Savany blízko rovníku rozsáhlé travnaté plochy s roztroušenými keři a stromy Afrika - antilopy, sloni, nosorožci, žirafy, velké šelmy, pštrosi Austrálie - klokani, emu, koaly 7) Polopouště a pouště polopouště - řídké trsy travin, trnité křoviny, kaktusy nedostatek vody, velké teplotní výkyvy písčité, kamenité, hlinité chudá vegetace hlodavci, plazi, hmyz činností člověka - rozšiřování pouští (vypásáním a odlesňováním krajiny)

suché a horké léto, mírná vlhká zima 8) Tvrdolisté lesy subtropické oblasti suché a horké léto, mírná vlhká zima některé druhy dubů, vavříny, olivovníky, datlovníky, blahovičníky využití - zemědělství, pastviny 9) Tropické lesy velmi teplé a vlhké rovníkové oblasti druhově nejbohatší stromy - několik pater, liány, epifyty, orchideje, parazitické rostliny chudá půda - vyluhovaná, rychlý rozklad kácení vede ke znehodnocení půdy a vymírání organismů