IMPRESIONISMUS
Osnova Úvod Charakteristika doby Vznik slohu Hlavní znaky impresionismu Výtvarné umění – malířství, sochařství, architektura Hlavní představitelé Památky impresionismu
Úvod V r. 1863 se ve Francii uskutečnila přehlídka uměleckých děl s názvem Salón – vystavuje každý, kdo se včas přihlásí Vyumělkované umění Toto bylo místo, kde se vystavovalo oficiální a uznávané umění – někteří z umělců byli odmítnuti --- jejich výstava proběhla za podpory Napoleona III. Jinde Inspiraci hledali v přírodě Roku 1874 se uskutečnila výstava odmítnutých umělců – pobouřili kritiku (prý „neumějí míchat barvy ani kreslit“) Snažili se co nejpřesněji zachytit, co viděli, prchavé světelné a barevné dojmy
pokračování Odmítání černé barvy, nové umístění barev na paletě, nanášení světlých, čistých barevných tónů, výrazné oddělené tahy štětcem Osvobození barvy od pouhého popisu a označování věcí, uvolnění malířského rukopisu, vyjádření společenských a přírodních dojmů a prožívání
Vznik slohu Původ slova z franc.slova „l´impression“ = dojem 70. léta 19. století Ovládl především francouzské malířství 3 základní zdroje impresionismu: 1) angličtí krajináři 18. – 19.stol. (William Turner a John Constable – snaha o zachycení proměnlivé hry světla, Turner – jeho dílo se vyznačovalo světelnými efekty, pestrými barvami, akvarelový způsob malby olejem – pohyb atmosféry) 2) francouzští realisté 19. stol. – vznik barbizonské školy (Camille Corot – krajinomalby – zachycení okamžiku vypařování vody v obrazech) 3) Eduard Manet – obraz Snídaně v trávě (ležící akt – absence stupňovaného světla a stínu, barva se stává nejdůležitějším vyjadřovacím prostředkem)
Inspirace impresionismu – John Constable
William Turner
Camille Corot – barbizonská škola
Edouard Manet – Olympia
Edouard Manet Obdivoval umění starých mistrů a snažil se z nich vycházet Obraz: „Olympia“ – tradiční ženský akt, při výstavě vyvolala bouři odporu, kritika to pokládala za ošklivost, obraz postrádá příjemné postupné odstupnění světla a stínu Krémová barva kontrastuje s bělobou prostěradla, proti tomu vynikají tmavé tóny černošky, kočky a pozadí Obraz je vnímán jako jednolitost tmavých a světlých barev Velmi ostrý kontrast barev Výrazná modelace a přesnost objektu Hlavním úsekem obrazu je hlava modelky – tělesnost ustupuje do pozadí
Impresionismus Původ slova z franc.slova „l´impression“ = dojem Jde o nejvěrnější zachycení viděné skutečnosti – soustředění se se na daný okamžik Tento okamžik je vnímán jako světelná záležitost, jediné světlo je schopno určitou chvíli oživit Jde o barevnou skvrnu – zachytí vjem – neexistuje žádná ostrá kontura, vše splývá
Představitelé Claude Monet – Lekníny Dojem, východ slunce Katedrála v Rouenu
Claude Monet Katedrála v Rouenu
Claude Monet Snažil se dosáhnout objektivního záznamu Hlavním námětem je malba leknínů, pohyby rostlin Později využíval plátna velkých rozměrů – byly malované s úmyslem, že měly viset po skupinách, což by u malých formátů nebylo možné Přál si narodit se slepý, aby postupně nabýval zrak – chtěl proměňovat paprsky barevného světla Pokrýval bílé plátno barevnými skvrnami pomocí štětce vedle sebe V oblibě byly převážně pestré barvy
Claude Monet
Auguste Renoir Užíval podobné techniky jako Monet a také stejné náměty Lišil se lehkostí a měkkostí štětce proti Monetovi Figurální malíř – oslavoval ženskou krásu Vliv Itálie - přesné zobrazování forem
Auguste Renoir