Buněčné dělení – otázky a úkoly

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
OBECNÁ BIOLOGIE MITÓZA
Advertisements

Vítejte ve světě buněčného cyklu
GENETIKA – VĚDA, KTERÁ SE ZABÝVÁ PROJEVY DĚDIČNOSTI A PROMĚNLIVOSTI
OBECNÁ BIOLOGIE OPLOZENÍ
Co je to genetika a proč je důležitá?
Buněčné dělení.
M I T Ó Z A.
GENETIKA POHLAVNÍ CHROMOZÓMY
AUTOR: Ing. Helena Zapletalová
Oplození.
VY_32_INOVACE_2_1_03_Chromozomy
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
GENETIKA EUKARYOTICKÉ BUŇKY
Základní pojmy (abecedně)
Příklady dědičnosti u člověka Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Křivánková. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace.
Buněčné dělení.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Rozmnožovací soustava
Vývoj spermií a vajíček
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
podříše: MNOHOBUNĚČNÍ (Metazoa)
Centrální dogma molekulární biologie (existují vyjímky)
Buněčný cyklus MUDr.Kateřina Kapounková
Test pro kvintu B 15. prosince 2006
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_533.
Rozmnožování buněk.
Buněčný cyklus, buněčné dělení a jeho abnormality seminář VZ prezenční
Buněčný cyklus Buněčné dělení Abnormality buněčného dělení
Buněčný cyklus.
Buněčné dělení Základy biologie
Biologie a genetika I..
Základy klinické cytogenetiky II
Dědičnost a pohlaví.
Srovnání mitózy a meiózy 1. zrací dělení párování homologních chromozomů crossing over rozdělení chromozomů 2. zrací dělení rozdělení sesterských chromatid.
Buněčné dělení Abnormality buněčného dělení a oplození
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Buněčný cyklus.
Numerické chromozomální abnormality
Cytogenetické praktikum I č. 435, kurz: Dědičnost
GENETIKA.
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
TERCIE 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Genetická determinace pohlaví Marie Černá
Abnormality lidských chromozomů
GENETIKA.
PRIMA 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Redukční dělení – meiosa
Cytogenetika Zkoumá dědičnost a proměnlivost organismů na buněčné úrovni.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Dědičnost vázaná na pohlaví Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/9 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
PRIMA 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Pohlavní rozmnožování rostlin 1. část – Výtrusné rostliny Číslo vzdělávacího.
Rozmnožování buněk
Cytogenetika Zkoumá dědičnost a proměnlivost organismů na buněčné úrovni.
Varle se semenotvornými kanálky (histologický preparát, 400×)
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
SPERMATOGENEZE A OOGENEZE
Rozmnožování buněk - meióza
Ovulační a menstruační systém
Buněčná stěna, buněčné jádro
Základy klinické cytogenetiky II
Mitóza, Meióza Test pro kvinty podzim 2006.
Meióza - vznik buněk s redukovaným počtem chromozomů ( 2n -> n)
Reprodukce buněk Nové buňky mohou v současné etapě evoluce vznikat pouze dělením buněk již existujicích. Dělením buněk je zajišťována: Reprodukce jedinců.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
PREPARACE BUNĚK SLINNÝCH ŽLAZ – LARVA PAKOMÁRA
ROZMNOŽOVÁNÍ ŽIVOČICHŮ
Buňka: životní projevy
Buněčný cyklus buněčný cyklus (generační doba) - doba mezi dvěma mitózami (rozdělení buňky na dvě dceřinné) - velmi variabilní, podle typu tkáně.
Transkript prezentace:

Buněčné dělení – otázky a úkoly

1. Kdyby bylo možné pozorovat chromosomy v interfázi, jaký by byl rozdíl mezi chromosomy v G 1 a v G 2 fázi? 2. Doplňte do schématu výsledek mitotického dělení a) pro 2 chromosomální páry, b) pro 46 chromosomů, c) pro obecný diploidní počet chromosomů – 2n a) b) c) 46, XY 2n

3. Jaký je počet chromosomů, počet autosomů a počet gonosomů : v somatické buňce člověka v gametě člověka v zygotě člověka? 4. Kolik chromosomů a chromatid je v buňce člověka: a) somatické v G 1 fázi b) somatické v G 2 fázi c) buňce po ukončení 1. meiotického dělení d) gametě na konci 2. meiotického dělení e) v zygotě?

5. Doplňte do schématu průběh meiotického dělení a) pro 2 chromosomální páry b) pro 46 chromosomů c) pro obecný diploidní počet chromosomů – 2n a) b) c) 46, XY 2n MI MII

6. Doplňte do schématu průběh nondisjunkce v 1. meiotickém dělení pro 1 chromosomální pár, b) pro 46 chromosomů, c) pro obecný diploidní počet 2n v mateřské buňce. a) b) c) 46 2n MI MII

7. Doplňte do schématu průběh nondisjunkce v 2. meiotickém dělení pro 1 chromosomální pár b) pro 46 chromosomů c) pro obecný diploidní počet 2n v mateřské buňce a) b) c) 46, XY 2n MI MII

Spermatogeneze Mitotické dělení růst M I meioza M II 8. Doplňte do schématu názvy buněk, počet chromozomů a chromatid v jednotl. buňkách Mitotické dělení růst M I M II meioza zrání, diferenciace Spermatogeneze

Oogeneze prenatálně Mitotické dělení růst M I meioza M II 9. Doplňte do schématu názvy buněk, počet chromozomů a chromatid v jednotl. buňkách Mitotické dělení růst M I M II meioza prenatálně Oogeneze

Kolik zralých spermií vznikne z 200 primárních spermatocytů, z 200 sekundárních spermatocytů, z 200 spermatid? 11. Kolik vajíček vznikne z 200 primárních oocytů, z 200 sekundárních oocytů? 12. Co je výsledkem nondisjunkce a) 1 páru chromozomů, b) celé chromozomální sady? 13. Kolik chromozomů má triploidní, tetraploidní, trizomická a monozomická buňka člověka? 14. Kolik Barrových tělísek, tj.inaktivních X chromozomů, najdete v buňkách jedince s karyotypy: a) 46,XX, b) 46,XY, c) 45,X, d) 47,XXX, e) 47,XXY, f) 49,XXXXY