Trauma: K traumatu dochází v případě takového vnějšího stimulu, který probouzí extrémní děs a šok, znamená bezprostřední prožívání ohrožení života nebo.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sourozenec u porodu? ANO či NE?
Advertisements

Psychosomatické obtíže u dětí a adolescentů
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Krize v životě člověka člověk v obtížných životních situacích obtížné životní situace z psychologického hlediska.
DĚTI NA CESTĚ Zdravotní, psychické a sociální důsledky náhradní péče
Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem a poruchy přizpůsobení
Mgr. Jolana Polzová Mgr. Jan Žufníček
PROŽÍVÁNÍ OBĚTÍ JEDNÁNÍ S OBĚŤMI
MUDr. Radkin Honzák, CSc. Psychiatrická katedra IPVZ
Stres Vypracovala:Terezie Stránská
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Návykové látky, závislosti
Poruchy příjmu potravy
Sociální událost Mgr. Terezie Pemová.
Interrupce jako trauma
Syndrom špatného zacházení
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Alkoholismus.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
CAN-Child Abuse and Neglect
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Stres Petr Machala. anglicky stress = napětí, namáhání, tlak jedinec je vystaven mimořádným podmínkám následné obranné reakce mají za cíl zachování vnitřní.
KRIZOVÁ INTERVENCE.
Volitelný předmět 1287 Moderní ošetřovatelství. Moderní ošetřovatelství PSYCHOSOMATIKA Psychosociální vlivy působící na vznik infarktu myokardu.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_474.
Alzheimerova nemoc.
S TRES Milana Reichlová. O BSAH 1) Obsah pojmů stres a stresor 2) Obecná příčina stresu 3) Působení stresoru 3) Druhy stresu 4) Projevy emočního stresu.
Rizika poškození zdraví dětí spojená se školní zátěží
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Ivana Petriková, Tomáš Vebr
Specifické metody SP LS 2014
Seminář Trauma.
Internalizované poruchy chování
PERSEFONA, o.s.  Komplexní služby obětem domácího násilí sexuálního zneužívání znásilnění  Vzdělávání laické i odborné veřejnosti  Analytická a publikační.
Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem
Stres a reakce na jeho závažný stav
Definice a typologie dysfunkčních rodin Klasifikace rizikových faktorů ohrožujících stabilitu rodiny U3V Mgr. Michaela Vaško.
Význam vztahu v raném věku dítěte , Pardubice MUDr.Peter Pöthe Institut Psychoterapie Dětí a Rodičů (IPDAR)
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_03.
Stres Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 1. října 2012.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 03 – Psychologie a psychiatrie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
Craving a emoce při léčbě návykových poruch Jana Richterová 4.ročník.
Sexuální zneužívání mentálně handicapovaných, specifika průběhu a reakce obětí PHDR. MARTINA VENGLÁŘOVÁ, PSYCHOLOG, PSYCHOTERAPEUT „OBĚTI SEXUÁLNÍHO NÁSILÍ.
Vznik a průběh těžkého duševního onemocnění Tereza Slavíčková o.s. Baobab.
STRES. POJEM STRES anglicky stress = napětí, zátěž, tlak, tíha, namáhání stav nadměrného zatížení či ohrožení reakce organismu na fyzickou nebo psychickou.
Barbora Pekařová, C3A.  bipolární porucha  závažné duševní onemocnění  porucha mozku (vrozené odchylky fungování mozku)  výrazné výkyvy nálad  povznesená.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Psychologie v obezitologii MUDr. Lenka Mičínová Sáblíková
početí, těhotenství a porod jako traumatizující zkušenosti
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Péče o pacienty v problematických situacích
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
Mgr.Michal Vičar Emoce.
DMO dětská mozková obrna
Číslo v digitálním archivu školy
Specifika léčby dospělých dětí alkoholiků
Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem
Psychologie v obezitologii
Stres a jeho zvládání.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vondráčková,Hrabáková.  Je aktivní stav lidské psychiky kdy se orientujeme v čase, prostoru, situaci a ve vlastní osobě.
DMO (dětská mozková obrna)
Náročné životní situace
Eva Smejkalová Klinická psychologie II.
Stresu i vyhoření odoláte, když víte jak na to…
SP s rodinou 2 Metody hodnocení, protektivní a rizikové faktory
Rodičovství biologické a pěstounské
POSTTRAUMATICKÁ STRESOVÁ PORUCHA
Transkript prezentace:

Trauma: K traumatu dochází v případě takového vnějšího stimulu, který probouzí extrémní děs a šok, znamená bezprostřední prožívání ohrožení života nebo tělesné/psychické integrity Přináší prožitek bezmoci, nemožnosti úniku, nepochopitelnost K vývojovému traumatu dochází oproti šokovému traumatu v delším časovém úseku, často v období preverbálního vývoje, daný člověk si ho proto často není vědomý Je rozdíl mezi spouštěčem a příčinou traumatu/krize

Posttraumatická stresová porucha (PTSD) V základu úzkostná porucha Nastává po prožití situace, která představuje těžký stres a těžkou emoční zátěž, přesahuje obvyklou lidskou zkušenost a byla by traumatizující pro většinu lidí Hlavní symptomy jsou posttraumatické flashbacky, vyhýbavé chování a nespecifické symptomy jako poruchy spánku, proměny nálad atd. Diagnóza se obvykle uděluje do šesti měsíců po traumatické události

Faktory ovlivňující trauma: Událost samotná, délka, intenzita, frekvence Jednotlivec: věk, fyzické a duševní zdraví, odolnost vůči zátěži Životní kontext v době traumatu Zkušenosti z minulosti (úspěchy, selhání) Naučené dovednosti ke zvládání traumatogenních situací Důvěra v sebe a dostupnost zdrojů obrany (externí zdroje – soc. síť, interní zdroje)

Symptomy stažení, disociace včetně popření, pocit bezmocnosti nadměrná dráždivost, ostražitost, hyperaktivita, stažení, disociace včetně popření, pocit bezmocnosti nutkavé znovuprožívání (flashbacky), nadměrná citlivost na světlo a zvuky, obtíže se spánkem, noční můry a strach ze tmy výkyvy nálad a energie, přehnané emoční reakce a úlekové reakce panika, úzkost, fobie

Symptomy II duševní prázdno nebo stavy zamlženosti vyhýbavé chování přitahování nebezpečnými situacemi častý pláč zvýšená nebo snížená sexuální aktivita amnézie nebo zapomnětlivost neschopnost milovat, pečovat o druhé, navazovat kontakty strach z intimity strach ze smrti, ze zbláznění

Symptomy III neschopnost dodržet závazky příliš velká nebo malá stydlivost neschopnost dodržet závazky chybějící nebo snížené emoční reagování chronická únava nebo nedostatek fyzické energie pocity izolace, odcizení

Traumatogenní podněty I Ztráta rodiče nebo blízké osoby Sexuální a emoční zneužívání Fyzické týrání Zmizení někoho s absencí informací Odkrytí tabuizované informace Zanedbávání, deprivace Přepadení, únos, nasazení pout, přítomnost při násilném aktu

Traumatogenní podněty II Neúmyslné zabití Trestný čin blízkého člověka Nevěra, rozchod, opuštění, rozvod, přetahování o dítě Přírodní katastrofy, požáry Nitroděložní trauma, porodní trauma Potrat, interrupce Iatrogenní traumatizace při informování pacienta

Traumatogenní podněty III Choroby, vysoké teploty, náhodné otravy (febrilní křeče u dětí), ztráta orientace, zástava dechu Nehody, fyzické zranění Některé lékařské, chirurgické a stomatologické zákroky (trhání mandlí a další) Anestezie, narkóza Dlouhodobá nehybnost, fixace končetin Umírání, resp. pocit umírání Narušení intimity, dehumanizace (velké vizity?)

Porodní trauma Necitlivé zacházení s matkami během porodu v minulosti kritizuje Chvála: „Kam to vedlo a co si zažilo několik generací matek při porodu v osamění na nehostinných porodních sálech, pod nelaskavým tlakem profesionálů, nebylo u nás dosud reflektováno. Obáváme se, že u několika generací žen nalézáme známky posttraumatického stresového syndromu, který postihuje rozvoj mateřství po nejméně čtyři desetiletí“ (2006, str. 65).

Hospitalizovaní pacienti úzkosti, změny nálad, tenze, snížená schopnost relaxovat regresivní chování, alexithymie, psychosomatické potíže příliš velký nebo nízký stud snížená schopnost plánovat a orientovat se na budoucnost abnormální citlivost na bolest (přecitlivělý nebo necitlivý) atypická nebo slabá reakce na psychiatrickou medikaci spíše nevědomý odpor k psychologické intervenci snížená schopnost dodržovat pravidla a zvládat zdravotní úkony hazardní chování, časté úrazy, sebepoškozování, deprivace, závislostní chování v minulosti dysfunkční rodina a blízké vztahy

Výzkumy - Delikvence - Časté úrazy, např. u dětí je narušena jemná a hrubá motorika, vnímání hloubky a vzdálenosti v prostoru. Alkoholismus, drogové závislosti Poruchy osobnosti - hraniční, impulzivní, dissociativní, narcistické, bipolární porucha - Narušené tělové schéma , zvýšená citlivost nebo necitlivost různých částí těla, sebepoškozování, prostituce Záněty, infekční onemocnění, Algický syndrom Roztroušená skleróza, Chronický únavový syndrom Polyartritida, Poruchy ledvin, Poruchy štítné žlázy, hormonální obtíže (např. těžký premenstruační syndrom) Astma, zažívací obtíže

Trauma a úrazovost Peterson et al. (Peterson, Chang, 2003, str. 65) popisují, že lidé s pesimistickým explanatorním stylem více vyhledávají potenciálně nebezpečené aktivity, nechovají se podle nich vždy „vyloženě bezmocně, spíše hloupě a neopatrně“, citují dále studii, pode které „byl potvrzen vztah mezi pesimistickým explanatorním stylem a zvýšenou mortalitou jako důsledkem náhodného traumatu“.

Generační přenos traumatu Psychosomatika rodiny (Chvála, Trapková) Irene Bloomfield – passing of trauma to second or third generation of Jews surviving concentration camps Native americans: „Long walk“ of Navajo, „Wounded Knee terror“ WWII as a retraumatization of Germany after trauma of WWI.

Etické problémy Pacient je traumatizovaný svým onemocněním či zraněním, také díky životnímu a situačnímu kontextu , v jakém k tomu došlo. To však často není rozpoznáno zdravotníky a tento rozměr pacientova utrpení nebývá ošetřen, nepřistupuje se k respektem k jeho trápení. Traumatizace nebo retraumatizace v kontextu léčby, která není navíc ani rozpoznána jak zdravotníky, tak samotným pacientem. Problém falešné paměti