2014 Výukový materiál GE 02 - 55 Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/03.0005.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
AUTOR: Ing. Helena Zapletalová
Advertisements

Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Statistické metody pro testování asociace genů a nemocí
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Dědičnost monogenních znaků
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
POPULAČNÍ GENETIKA 6 faktory narušující rovnováhu populací
Prof. Ing. Václav Řehout, CSc.
Prof. Ing. Václav Řehout, CSc.
Hardy – Weibergův zákon
Stránky o genetice Testy z genetiky
Genetika populací, rodokmen
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
Základy genetiky Role nukleových kyselin DNA – A,T,C,G báze
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE 2_20 Tematická.
Dědičnost monogenní znaků
Dědičnost základní zákonitosti.
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
Genetická variabilita populací  Pacient je obrazem rodiny a následně populace, ke které patří  Distribuci genů v populaci, a to jak jsou četnosti genů.
Populační genetika.
Populační genetika.
BIOLOGIE ČLOVĚKA Tajemství genů (28).
Genetika populací kvalitativních znaků
GENETICKÁ A FENOTYPOVÁ
 VZNIK GENETICKÉ PROMĚNLIVOSTI = nejdůležitější mikroevoluční
Příbuzenská, liniová a čistokrevná plemenitba
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
Ekologie malých populací Jakub Těšitel. Malé populace # stochastická (náhodně podmíněná) dynamika # velké odchylky od Hardy-Weinbergovské rovnováhy #
NÁHODNÉ PROCESY V POPULACÍCH NÁHODNÉ PROCESY V POPULACÍCH Náhodný výběr gamet z genofondu:
Příklady z populační genetiky
Mendelistická genetika
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
meiotická segregace a kombinace genů
Tercie 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
gonozomální dědičnost
Populační genetika Fenotypy, genotypy RNDr Z.Polívková
Základní typy genetických chorob Marie Černá
Autozomální dědičnost
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
PRIMA 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
INTEGROVANÝ VĚDNÍ ZÁKLAD 2 ŽIVOT - OBECNÉ VLASTNOSTI (III.) (ROZMNOŽOVÁNÍ základy genetiky) Ing. Helena Jedličková.
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
TERCIE 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Úvod do genetiky – Mendelovská genetika Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /2 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetika populací – řešené příklady Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/14 Šablona: III/2 Inovace.
Genetika populací Doc. Ing. Karel Mach, Csc.. Genetika populací Populace = každá větší skupina organismů (rostlin, zvířat,…) stejného původu (rozšířená.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetika populací – teoretický základ Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /13 Šablona: III/2 Inovace.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
Genetika Přírodopis 9. r..
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
VY_32_INOVACE_19_28_Genetika
GENETICKÁ A FENOTYPOVÁ
EU peníze středním školám
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
37. Bi-2 Cytologie, molekulární biologie a genetika
Genetika. Pojmy: dědičnost genetika proměnlivost DNA.
Transkript prezentace:

2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/ Tento projekt je spolufinancován ESF a SR ČR

 Mutace:  stálá změna genového fondu  vznik nových alel  změna dominantní alely na recesivní či naopak  četnost velmi malá  významné při evoluci  stálý zdroj dědičné proměnlivosti  umožňuje uplatnění selekce v populaci

 Selekce - přírodní výběr:  některé fenotypy znaků jsou pro své nositele z hlediska rozmnožování  výhodné => jedinci mají více potomků  nevýhodné  negativní selekce – eliminuje jedince s nevýhodnými mutantními alelami  pozitivní selekce - favorizuje jedince s lépe přizpůsobivým genotypem

 důsledkem selekce:  je změna alel v populaci  frekvence ale s výhodným znakem roste  frekvence alel s nevýhodným znakem klesá  záleží na:  intenzitě selekce  na typu alel

 je-li selekce zamířena proti nevýhodné dominantní alele =>může alela vymizet  je-li selekce zamířena proti nevýhodné recesivní alele =>frekvence alely klesá v populaci pomalu, nevymizí nikdy  selekce působí totiž pouze proti recesivním homozygotům

 Migrace:  podobný účinek jako mutace  obohacení genofondu o nové alely nebo naopak i jeho ochuzení  imigrace jedinců původní populace  emigrace jedinců původní populace

 Genetický posun (drift ):  náhodný posun genetické rovnováhy  uplatňuje se v malých alogamických populacích  neplatí zde HW zákon  některé alely mohou být z genofondu vyloučeny zcela náhodně pouze v důsledku nedostatečného množství potomků  výběr alel je velmi úzký, nereprezentativní

 vznikají náhodné odchylky  mají v malé populaci značný význam  alelové četnosti se z generaci na generaci neustále mění  změny se nedají předvídat  některé alely nejsou předány do další generace a ztrácejí se, jiné převládají

 ztrátou alel dochází k zvýšení počtu homozygotů  => to vede ke zvýšení pravděpodobnosti příbuzeneckého křížení - inbreedingu

 Příklad 1.  V rozsáhlé panmiktické populaci bylo zjištěno 16 % jedinců s recesivní formou kvalitativního znaku (jde o recesivitu úplnou ).  Jaká je v této populaci:  Frekvence obou alel příslušného genu ?  Frekvence dominantních homozygotů ?  Frekvence heterozygotů ?

 Příklad 2.  Krvinky asi 84 % obyvatel naší republiky mají znak ( aglutinogen ) Rh. Krevní skupina těchto lidí se označuje symbolem Rh +. Zbývající ch 16 % naší populace tento znak nemá, je Rh -. Předpokládejme, že Rh faktor je monogenní, autozomálně dominantně dědičný, lidé Rh + jsou tedy buď dominantní homozygoti, nebo heterozygoti.  Jaká je četnost alely Rh a jednotlivých genotypů skupiny Rh v naší populaci ?

 CHALUPOVÁ-KARLOVSKÁ, Vlastimila. Obecná biologie: středoškolská učebnice : evoluce, biologie buňky, genetika : s 558 řešenými testovými otázkami. 2., opr. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2010, 206 s. ISBN