Téma: Světová próza 1. poloviny 20. století VY_32_INOVACE_142.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Moderní umělecké směry 1. poloviny 20. století
Advertisements

Téma: Ztracená generace
SVĚTOVÁ LITERATURA 2. POLOVINY 20. STOLETÍ
Světová literatura 1. poloviny 20. století - 1
VY_32_INOVACE_ČJPS2A_1760_ZEM
Rozbor uměleckého textu
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
filosofický a umělecký směr vznikl po první světové válce v Německu
FRÁŇA ŠRÁMEK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
MARCEL PROUST Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Český jazyk a literatura
Samuel Beckett - Čekání na Godotta
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE/17/B3 AutorMgr. Karolína Kofránková Období vytvořeníLeden.
JAMES JOYCE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.14 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici povídek a románů, jejich hlavní znaky a dělení. Žáci se seznámí s nejznámějšími.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE/18/B3 AutorMgr. Karolína Kofránková Období vytvořeníLeden.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20
SVĚTOVÁ MEZIVÁLEČNÁ PRÓZA
Číslo materiáluVY_32_INOVACE_CJL_4S2N_NT_01_04 NázevArnošt Lustig Druh učebního materiáluPrezentace PowerPoint PředmětČeský jazyk a literatura Ročník4.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.13 Název pro školu: EU ČJ 13 II Název materiálu: Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
Realismus Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 2. poloviny 20
Poezie ve světové literatuře
PRAŽSKÁ NĚMECKÁ LITERATURA
Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Český jazyk a literatura
Český jazyk a literatura
Marcel Proust Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Božena Němcová Babička Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Žánry literatury 1) Lyrika - slovo řeckého původu - popisuje spisovatelovy prožitky, - popisuje spisovatelovy prožitky, pocity, dojmy a myšlenky pocity,
LITERATURA 2.SVĚTOVÉ VÁLKY
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
Téma: Světoví básníci 1. poloviny 20. století
Výtvarné směry 2. poloviny 20. století
Evropské umění počátku 20. století
Světová literatra mezi světovými válkami
IMPRESIONISMUS, SYMBOLISMUS, DEKADENCE
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
APOLLINAIRE Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Předchůdci nových básnických směrů Datum vytvoření 6. 6.
James Joyce Odysseus. James Joyce ( )  prozaik, básník, učitel  narozen v Dublinu  studoval univerzitu v Dublinu  1902 odjel do Paříže  většinu.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení H. de Balzaca Ročník / obor.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_VLADIMIR_CELOUD_CESKA_LIT._1._POL._20._ST._MEZIVALECNA_PROZA_PSYCHOLO GICKA_PROZA_PREZENTACE_13.
POEZIE 1.POL. 20. ST. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastPoezie 1.pol. 20. stol. Datum vytvoření
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Světová literatura 1. poloviny 20. století Lion Feuchtwanger
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
EXPRESIONISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Romantismus Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném
Kubismus Název školy: Zš Karla klíče Hostinné
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Realismus Název školy: Základní škola Karla Klíče
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Karel Toman - Měsíce Název : VY_32_inovace_03 Český jazyk a literatura.
MODERNÍ SVĚTOVÁ PRÓZA JAMES JOYCE VIRGINIA WOOLFOVÁ MARCEL PROUST
POEZIE V ČESKÉ LITERATUŘE PRVNÍ POLOVINY 20. STOLETÍ
Jméno autora: Mgr. Blanka Vanišová
Transkript prezentace:

Téma: Světová próza 1. poloviny 20. století VY_32_INOVACE_142

Autor:Mgr. Klára Bambasová Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Ročník:2. Obor vzdělávání: Podnikání Vzdělávací oblast: Jazykové vzdělávání Tematická oblast: Světová literatura 20. století Vytvořeno dne: Anotace:Žáci se seznámí se znaky světové tvorby 1. poloviny 20. století. Seznámí se s autory a jejich přínosem pro světovou tvorbu. VY_32_INOVACE_142

Charakteristika literární tvorby 1. realismus – tradiční román – návaznost na románovou tradici z 19. století, zaměření na psychiku postav, na cit, vztahy mezi lidmi a jejich vzájemné působení na sebe. 2. experiment (moderní próza) – bourání tradiční dějové linie – není dodržena dějová posloupnost, experiment s jazykem – využívání všech vrstev jazyka, změna interpunkce – vynechávání. 3. detabuizování – v dílech se začíná mluvit o tématech, která do této doby byla tabu. Jedním z těchto témat je sexualita. VY_32_INOVACE_142

Počátek prózy 20. století Nástup moderní literatury – autoři se hledají nové hodnoty, ukazují jiný pohled na svět, v dílech se odráží nejistota, kterou mají oni sami. Je to způsobeno především válkami. VY_32_INOVACE_142

Charakteristika literatury: 1. ubývá dějovost – objevují se popisy 2. subjektivní literatura – často autobiografické prvky – vlastní zkušenosti a pocity vnášejí autoři do děl 3. časová posloupnost není důležitá 4. podtext – často skrytě ukazují pravdu 5. experiment s jazykem – vrstvy jazyka, interpunkce… 6. úkolem literatury je, aby si člověk uvědomil existenciální problémy VY_32_INOVACE_142

Autoři, kteří ovlivnili směr literatury: VY_32_INOVACE_142

Marcel Proust Francie Hledání ztraceného času: 7 dílů – obraz mravů ve Francii nitro člověka aristokratická společnost – rozklad x autorovy pocity, intimní prožitky, vnitřní monology, nálady… subjektivní prožitek VY_32_INOVACE_142

James Joyce Irsko experimentální próza Odysseus nový román Žid – Leopold Bloom, žurnalista 1904 – cesta po Dublinu obyčejný den, obyčejný život VY_32_INOVACE_142

Paralela díla: návaznost na Homérovu Odysseiu cesta Blooma = návrat Odyssea 10 let – 1 den – podvědomí obyčej x nevšednost tok myšlenek jednotlivých postav – objevuje se často v poezii VY_32_INOVACE_142

Použitá literatura PROKOP, Vladimír. Přehled světové literatury 20. století. Sokolov: O.K. – Soft, BALAJKA, Bohuslav; SOLDÁN, Ladislav; CHAROUS, Emil. Přehledné dějiny literatury II.. Praha: Fortuna, 2001, ISBN VY_32_INOVACE_142