Principy krystalografie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Země ve vesmíru Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se vznikem a stavbou Země a jejím postavením ve Sluneční.
Advertisements

Sulfidy I. Autor: Mgr. Marian Solčanský
Křemičitany I. Autor: Mgr. Marian Solčanský Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , listopad.
Sulfidy II. Autor: Mgr. Marian Solčanský Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , říjen.
Křemičitany II. Autor: Mgr. Marian Solčanský
Paleozoikum Autor: Mgr. Marian Solčanský
Horniny versus nerosty
Krystaly Jaroslav Beran.
PŘÍRODOPIS - 9. ročník NEROSTY A HORNINY
Mineralogie Nerost = anorganická homogenní přírodnina, složení můžeme vyjádřit vzorcem nebo značkou křemen SiO2 síra S Hornina = anorganická heterogenní.
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Mgr. Vlasta Havránková Název.
Název Geologie Předmět, ročník Zeměpis, 1. ročník Tematická oblast
MINERALOGIE 2 * Krystal a jeho podoby * Krystalová mřížka
Stensenův zákon - zákon o stálosti úhlů hran.
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Mgr. Vlasta Havránková Název.
Př_126_Mineralogie_Mineralogie Autor: Mgr. Drahomíra Kalandrová
Nerosty Filip Bordovský.
Tvary nerostů Krystaly (dostatek místa) Drůzy (málo místa)
Mineralogie věda o nerostech
MINERÁLY 1 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Mgr. Vlasta Havránková Název.
Šablony GEOLOGIE 5. Vnitřní stavba nerostů
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Mgr. Vlasta Havránková Název.
Krystalové soustavy Vladislava Zubrová.
Nerosty a horniny Mgr. Helena Tlapáková
Uhličitany Autor: Mgr. Marian Solčanský Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , říjen.
Zpracoval: ing. Pavel Králík
Škola:. Základní škola Kladruby
Škola:. Základní škola Kladruby
Minerály organického původu
Zemská kůra pevnin a oceánů
Stavba zemského tělesa
Fosforečnany a dusičnany Autor: Mgr. Marian Solčanský Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , listopad.
Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou nebuněčných organismů - virů. Materiál je plně funkční.
Desková tektonika Autor: Mgr. Marian Solčanský
Halogenidy Autor: Mgr. Marian Solčanský Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , říjen.
Vesmír Autor: Mgr. Marian Solčanský
Sluneční soustava Autor: Mgr. Marian Solčanský Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , září.
Prvky nekovové Autor: Mgr. Marian Solčanský Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , říjen.
Sírany Autor: Mgr. Marian Solčanský Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , říjen.
Horniny přeměněné Autor: Mgr. Marian Solčanský
Krystalové soustavy Autor: Mgr. Marian Solčanský
Střední Asie Autor: Mgr. Marian Solčanský
Př_126_Mineralogie_Mineralogie Autor: Mgr. Drahomíra Kalandrová
Východní Afrika Autor: Mgr. Marian Solčanský
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Miloslava Junková Název materiálu:Planeta.
Státy bývalé Jugoslávie (Jižní Evropa)
Oxidy bezvodé Autor: Mgr. Marian Solčanský
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Mgr. Vlasta Havránková Název.
Oxidy vodnaté Autor: Mgr. Marian Solčanský Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , listopad.
Sopečná činnost Autor: Mgr. Marian Solčanský Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , leden.
Kmen: Ostnokožci Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základním systémem ostnokožců.
Třídění nerostů - prvky kovové
Horniny vyvřelé Autor: Mgr. Marian Solčanský
Stavba Země zemská kůra (Si, Al, Mg) zemský plášť (Cr, Fe, Si, Mg) část pevná, část polotekutá zemské jádro (Ni, Fe) část žhavá, tekutá Litosféra – pevná.
FYZIKÁLNÍ VLASTNOSTI NEROSTŮ HUSTOTA A TVRDOST VY_32_INOVACE_01_23.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Nerosty (obecný úvod) Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Fyzikální a Chemické vlastnosti nerostů
Horniny versus nerosty
GEOLOGICKÉ VĚDY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
3)Sulfidy a 4)oxidy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Další vlastnosti nerostů
Horniny versus nerosty
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
9) Křemičitany, 10) Organolity
Terciér Autor: Mgr. Marian Solčanský
Nerosty.
C) Přeměněné horniny Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Transkript prezentace:

Principy krystalografie Autor: Mgr. Marian Solčanský Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 2013, září

je neústrojná stejnorodá přírodnina Nerost je neústrojná stejnorodá přírodnina charakterizován chem. značkou (Au, Ag, S) nebo chemickým vzorcem (SiO2) tvoří horniny (neústrojné různorodé přírodniny) vyskytuje se v přírodě ve formě: krystalované: tvoří velké, často pravidelné krystaly krystalické: tvoří malé nedokonalé krystaly ve velkém počtu amorfní (beztvaré): netvoří krystaly vůbec (opál, jantar)

1 Krystaly křišťálu

geometrické těleso omezené krystalovými plochami, hranami a rohy vzniká krystalizací z tavenin, roztoků nebo plynů podle stupně uspořádanosti lze rozlišovat: monokrystaly – velké a dobře vytvořené krystaly, např. diamant, křemen nebo kamenná sůl. dvojčata - srostlé monokrystaly, např. karlovarská dvojčata živců, křemen polykrystaly - složené z mnoha malých a ne vždy dobře vytvořených zrn, např. kovy

2 Dvojčata křemene

tvoří osní kříž, osy jsou 3 (nebo 4): a, b, c , (a1,a2,a3,c) Prvky souměrnosti krystalů osa souměrnosti tvoří osní kříž, osy jsou 3 (nebo 4): a, b, c , (a1,a2,a3,c) osa a – zprava doleva (pravolevá) osa b – zepředu dozadu (předozadní) osa c – svislá (vertikála) otáčením krystalu kolem této osy o 360° převádíme krystal několikrát do pozice stejnocenné s pozicí výchozí dvojčetná osa s. – úhel otočení je 180° trojčetná osa s. – úhel otočení je 120° čtyřčetná osa s. – úhel otočení je 90° šestičetná osa s. – úhel otočení je 60°

střed souměrnosti: průsečík os souměrnosti, v centru krystalu, podle něj inverzně zobrazíme jednu plochu do protiplochy rovina souměrnosti: plocha, která rozděluje krystal na dvě zrcadlově stejné poloviny

Použité zdroje Citace obrázků: DESCOUENS, Didier. Wikimedia Commons [online]. [cit. 2013-09-25]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Quartz_oisan.jpg DESCOUENS, Didier. Wikimedia Commons [online]. [cit. 2013-09-25]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Quartz_Japan_Twin_Huaron_Peru.jpg

Použitá literatura: ČERNÍK, Vladimír, Zdeněk MARTINEC a Jan VÍTEK. Přírodopis: pro žáky základní školy (9. ročník) a nižší ročníky víceletých gymnázií. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998, 87 s. ISBN 80-723-5044-7. JAKEŠ, Petr. Geologie: učebnice pro základní školy a nižší stupeň víceletých gymnázií. 1. vyd. Praha: Nakladatelství České geografické společnosti, 1999, 64 s. Natura. ISBN 80-860-3430-5. ZIMÁK, Jiří. Mineralogie a petrografie. 3. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, c1998, 226 s. ISBN 80-706-7856-9.