Poetismus – jak se rodí báseň

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sloupcová sazba a oddíly
Advertisements

Styly Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Sdružení Devětsil a jeho podoby
Základní typy monarchií
Topologie počítačových sítí
Národy světa Název školy
Srovnej 1. a 2. světovou válku - zbraně
Příklady na využití. Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Funkcionalistický Zlín – významné stavby
Eneolit - úvod Název školy
Užití vektorového součinu
Pravěk II - Věstonická venuše
Eduard Manet Název školy
Kámen Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Náboženství - opakování
Elektronická pošta Název školy
Symbolismus Název školy
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony:
Socioekonomická geografie - opakování
Základní informace o síti Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Pop-art Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Organizační struktura kraje
POETISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20
Funkcionalistický Zlín
Autoportrét Název školy
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20
Písmo obrázkové Název školy
Poznávání krajů českých
Poznávání krajů moravských
KONSTANTIN BIEBL Mgr. Lucie Rusová
Úvod do počítačových sítí
Gustos Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Gaudí Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Land-art Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Principy fungování sítě Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Rasismus Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Medios de transporte Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony:
Lidské rasy 2 Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Op-art Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Vývoj administrativního členění čr
Kontingenční tabulky a grafy Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
El verbo hay Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
¿Qué tiempo hace? Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Test číselné soustavy Název školy
Světové obyvatelstvo 2 Název školy
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony:
Objektová tvorba – pokrývka hlavy
Secese Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Lidské rasy 1 Název školy
Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21. století.
Jazyky světa Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Nekonečná geometrická řada Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Futurismus Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Masky Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Impresionismus Název školy
Ukázky keltského kovářství
Poetismus Daniela Mlatečková Michaela V. Vítková 1.
Pretérito indefinido e imperfecto Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj.
La ley antitabaco Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková BÁSNICKÉ PROSTŘEDKY Abeceda (Pantomima) - VÍTĚZSLAV NEZVAL A nazváno.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.2.7 poetismus Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
Vítězslav Nezval Martin Vocl C3B. Obsah Základní informace Život Dílo Charakter tvorby Pantomima Ukázka Otázky.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu Česká literatura 20.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Česká literatura 1. poloviny 20. století Meziválečná česká literatura
Mgr. Marie Havránková POETISMUS A SURREALISMUS
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Transkript prezentace:

Poetismus – jak se rodí báseň Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM Poetismus – jak se rodí báseň Označení DUM VY_32_INOVACE_01_3_06 Autor Mgr. Hana Máčalová Datum 10. 12. 2012 Vzdělávací oblast Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor Český jazyk a literatura Tematický okruh Literatura 19. a 20. století Ročník 3. ročník www.zlinskedumy.cz

Poetismus Jak se rodí báseň?

Znaky poetismu Důraz na formu básně. Základem je fantazie, hravost. Inspirace v lidové zábavě – cirkus, film aj. Hra se slovy. Rým – přímý stavební prostředek díla. Tvoření veršů na základě asociací. Asociace – spojení představ na základě vzpomínky nebo zkušenosti.

Jak se rodí poetická báseň Vítězslav Nezval: Abeceda A nazváno buď prostou chatrčí Ó palmy přeneste svůj rovník nad Vltavu Šnek má svůj prostý dům z nějž růžky vystrčí a člověk neví kam by složil hlavu [1 s.185] Pokuste se odhalit básníkovy asociace.

Autorovo vysvětlení postupu Z velmi volného přirovnání tvaru písmene A se stříškou vzniká první verš. Asociací chatrče a divošských stanů přeskočí fantazie na rovník a přeje si přenésti jeho klima do našich věčně deštivých krajin. Z rýmu chatrčí – vystrčí se zrodí představa šneka, vystrkujícího růžky z domu, který nosí s sebou. A za pomoci rýmu nad Vltavu – hlavu si vybaví obraznost ubohé lidi bez přístřeší. [1 s.180]

Tvorba poetického textu Na základě úvodního verše vytvořte podle naznačeného členění svou báseň ( 6 dvojverší) S lodí jež dováží čaj a kávu _______________________

S lodí jež dováží ________________ pojedu jednou na ______________ Za ________ loď když vypluje z ______ stane u zeleného ostrova Pojedem spolu _____________ vezmeš s sebou jen ________________ Pojedem okolo pyramid loď počká až __________________ S vysokou holí zaprášenými opánky jde první přes mořskou trávu a rozkvetlé __________ Hejno _____ na suchu zvedá svá křídla jako ptáci letí za vodou a ve vlnách ____________________ [1 s.216] Doplňování poetického textu Do básně doplňte podle vlastní fantazie vynechaná slova nebo části textu.

Porovnejte své texty s autorovým originálem Porovnejte své texty s autorovým originálem. Konstantin Biebl: S lodí jež dováží čaj a kávu S lodí jež dováží čaj a kávu pojedu jednou na dalekou Jávu Za měsíc loď když vypluje z Janova stane u zeleného ostrova Pojedem spolu já a ty vezmeš s sebou jen kufřík a svoje rty Pojedem okolo pyramid loď počká až přejde Mojžíš a jeho lid S vysokou holí zaprášenými opánky jde první přes mořskou trávu a rozkvetlé sasanky Hejno ryb na suchu zvedá svá křídla jako ptáci letí za vodou a ve vlnách se ztrácí [1 s.216]

Poslech zhudebněné básně Báseň Konstantina Biebla S lodí jež dováží čaj a kávu zhudebnil Jan Burian. Poslechněte si jeho píseň a zhodnoťte ji.

Seznam použité literatury NEZVAL, Vítězslav. Moderní básnické směry. 6. vydání. Praha: Československý spisovatel 1984. 264 s.