Anotace Prezentace, která se zabývá od čítáním desetinných čísel. AutorPavel Pavlas JazykČeština Očekávaný výstupŽáci odečtou desetinná čísla. Speciální vzdělávací potřebyNe Klíčová slovaDesetinné číslo, odčítání Druh učebního materiáluPrezentace Druh interaktivityVýklad Cílová skupinaŽák Stupeň a typ vzděláváníZákladní vzdělávání – 2. stupeň Typická věková skupina12-15 let Celková velikost321 kB IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Desetinná čísla – opakování porovnávání Mezi následující čísla doplň znaménka >, <, = : 451,02 450, , , , ,0210 0,1596 0, , , , , , ,3210 8, , , , , ,00078
Desetinná čísla – opakování porovnávání Výsledky : 451,02 > 450, ,683 < 2224, ,021 = 4521,0210 0,1596 < 0, , > 0, ,001 > 8927, ,312 > 954,3210 8,35481 < 20, , > 1, ,001 > 280,00078
Desetinná čísla - opakování 241, ,451 = 541, ,463 = 489, ,048 = 97, ,098 = 3582, ,742 = 8, ,3674 = 4163, ,14 = 9, ,96 = 853, ,934 = 8574, ,96 = 494, , ,5 328, ,382 60, ,6 2523, , ,822 Výsledky ještě zaokrouhlete na desetiny! ≐ 494,7 ≐ 1270,7 ≐ 1291,5 ≐ 328,1 ≐ 3848,4 ≐ 60,6 ≐ 9652,6 ≐ 2524 ≐ 1706,3 ≐ 9033,8
Odčítání desetinných čísel 3,2 - 1,1 = 2,1 Př.: 6,7 - 3,3 = 3,43,3 - 6,7 = -3,4 Odčítání není komutativní! menšitel menšenecrozdíl Vlastnosti odčítání: Př.: 3,14 - 3,14 = 0 Rozdíl stejných čísel je vždy nula! Př.: 1, = 1,618 Odečtením nuly se číslo nezmění!
Postup při odčítání desetinných čísel Odčítání desetinných čísel pod sebe je stejné jako odčítání přirozených čísel, jen je potřeba dát pozor na desetinnou čárku – desetinné čárky musí být vždy pod sebou ! ! ! 3216,583133, , , ,434130,484 Př.: 3216, ,149 = ? 33,2 – 2,716 = ?
Odčítej pod sebou: 352, ,365= 951, ,369 = 984, ,024 = 270, ,1058 = 2853, ,141 = 26, ,8764 = 3641, ,41 = 9025, ,69 = 358, ,349 = 4758, ,84 = 226, , , , ,729 0, , ,13 99, ,528
Čerpáno COUFALOVÁ, J. a kol. Matematika pro šestý ročník základní školy. Praha: Fortuna, s. ISBN