Seminář z Didaktiky přírodopisu 2 Hodnocení učebnice

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kód VM: VY_52_INOVACE_3BUD68 Projekt: Zlepšení výuky na ZŠ Schulzovy sady registrační číslo: CZ.1.07./1.4.00/ Autor: Marcela Budinská Datum: Únor.
Advertisements

Lesní obratlovci – savci
VY_52_INOVACE_PRV.3.30_Živočichové_pracovní list
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Biologie 1.ročník.
Geologie ČR - úvod Vladislava Zubrová.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: říjen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Kvalita praktické výuky a masové vzdělávání: zkušenosti PdF Vlastimil Švec & Tomáš Janík Edukační praxe v éře masového vzdělávání 6. listopadu 2013.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petra Majerčáková. Tvorba materiálu je financována z ESF a státního rozpočtu ČR. Autor.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: prosinec 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VI Vzdělávací.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Didaktika přírodopisu 2
Prvohory Vladislava Zubrová.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Miloslava Junková Název materiálu:Buňka.
Didaktika učiva biologie člověka
Seminář z Didaktiky přírodopisu 2 Hodnocení učebnice
Didaktika učiva biologie člověka
Technická univerzita v Liberci LIBEREC I Studentská 2 Inovace vzdělávání v oboru čeština jako druhý jazyk (CZ.1.07/2.2.00/ ) podpořeného z.
Didaktika přírodopisu 2 Mgr. Libuše VODOVÁ Katedra biologie PdF MU.
UČEBNICE funkce učebnice prostředek vyučování a učení v knižní formě
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka
Didaktika přírodopisu 1 1. seminář
Anotace: Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: MGR. STANISLAVA OHANKOVÁ Název: VY_32_INOVACE_294_ŽIVÁ_PŘÍRODA_ŽIVOČICHO.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Blanka Kabeláčová Název materiálu: VY_32_INOVACE_03_23_ Ryby I. – stavba těla Číslo projektu:
Kvasinky Obr. 1: Kvasinka pivní vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
DIDAKTIKA ZOOLOGICKÉHO UČIVA (Bi2MP_DPZO) (studijní program Učitelství přírodopisu pro ZŠ) Rozvrh PS 2015/16: Po (9.55) h (alternace skupin)
Didaktika přírodopisu 2 1. seminář Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU.
Ryby Obratlovci vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Blechy, chrostíci Hmyz Holometabola vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Strunatci Úvod, Pláštěnci, Bezlebeční vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Blanka Kabeláčová Název materiálu: VY_32_INOVACE_04_23_ Ryby II. - zástupci Číslo projektu:
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
DIDAKTIKA ZOOLOGICKÉHO UČIVA (Bi2MP_DPZO) (studijní program Učitelství přírodopisu pro ZŠ) Rozvrh: Čt – 11.55(45) h Lichý t. – sk. 02: , ,
Ptáci zástupci 2 Dravci, sovy vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Anotace: Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: MGR. STANISLAVA OHANKOVÁ Název: VY_32_INOVACE_294_ŽIVÁ_PŘÍRODA_ŽIVOČICHO.
Didaktika přírodopisu 1 Přednáška Úvodní informace, Didaktika přírodopisu jako věda a její historie Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU.
Didaktika přírodopisu 1 5. seminář: Pojmová mapa
Didaktika přírodopisu 1 9. seminář: Mezipředmětové vztahy
Obratlovci úvod; Kruhoústí
Obecná didaktika ÚVOD.
DIDAKTIKA ZOOLOGICKÉHO UČIVA (Bi2MP_DPZO)
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
Didaktika učiva biologie člověka
AUTOR: Mgr. Ladislava Kobzová NÁZEV: VY_32_13_01 Co je přírodopis?
Didaktika přírodopisu 1 7. seminář: Formulace VVC
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Kmen: Strunatci Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základním systémem ostnokožců.
Didaktika přírodopisu 2 Přednáška Úvodní informace
ZÁKLADY SPECIFICKÝCH PORUCH UČENÍ
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a jeho svět, Přírodověda, Rozmanitost přírody, Živočichové v lese.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Martina Černá Název materiálu: VY_12_INOVACE_OS.6.Cer.21_Zivoni_prostredi_makrosvet_a_mikrosvet.
Seminář z Didaktiky přírodopisu 2 Hodnocení učebnice
Seminář z Didaktiky přírodopisu 2 Hodnocení učebnice
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Kurikulum: obsah školní edukace
Didaktika učiva biologie člověka
Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Martina Černá Název materiálu: VY_12_INOVACE_OS.6.Cer.20_Zivoni_prostredi_trideni_organismu.
Seminář z Didaktiky přírodopisu 1 4. Seminář: pojmová mapa
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
DIDAKTIKA PŘÍRODOPISU SE ZOOLOGIÍ (Bi2MP_DPZO) 2008/2009
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Mapky přirozených ekosystémů z naší přírody
Transkript prezentace:

Seminář z Didaktiky přírodopisu 2 Hodnocení učebnice Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU

Jak se hodnotí? Podle jednotlivých strukturní komponent Vypočítají se dílčí koeficienty a celkový koeficient didaktické vybavenosti učebnice Dílčí koeficienty: E I – koeficient využití aparátu prezentace učiva E II – koeficient využití aparátu řídícího učení E III – koeficient využití aparátu orientačního E v – koeficient využití verbálních komponent E O – koeficient využití obrazových komponent E I = počet skutečně využívaných komponet * 100 9 * 100 = 64,3% počet možných komponent 14 E Celkový koeficient didaktické vybavenosti učebnice E = počet realizovaných komponet * 100 počet všech možných komponent Podle: PRŮCHA, 1998 a 2002.

Vyhodnocení koeficienty (E I, E II, E III, E v, E o, E) vyjdou v rozmezí 0-100% Čím vyšší koeficient, tím více komponent bylo v učebnici použito, tím vyšší je její didaktická vybavenost Interpretace výsledků Srovnání výsledků: v rámci jednoho ročníku v rámci jednoho nakladatele Podle: PRŮCHA, 1998 a 2002.

Vyhodnocení 6.roč Nová škola – Úvod do učiva přírodopisu – 1.pol. 6.roč Aparát prezentace učiva 85,7% Aparát Řídící 88,9% Aparát Orientační 100% V o 88,9% Celkový 91,5% Prodos 1997 50% 33,3% 50% Verbální 26% obrazové 66,6% Celkový 41,6% Fraus 2003 64% prez 67% řídící 100% orientační V 63% O 89% C 61%

Nejnovější řada v souladu s RVP (2007-2010: Černík, Martinec, Vodová) SPN Nejnovější řada v souladu s RVP (2007-2010: Černík, Martinec, Vodová) Učebnice Koef. využití Přírodopis 6 - Zoologie a botanika pro ZŠ (2007) Přírodopis 7 - Zoologie a botanika pro ZŠ (2008) Přírodopis 8 - Biologie člověka pro ZŠ (2009) Přírodopis 9 - Geologie a ekologie pro ZŠ (2010) Aparátu prezentace učiva 71,4 % 64,3 % 71,43 % 55,5 % Aparátu řídícího učení 66,6 % 50 % 44,44 % 100 % Aparátu orientačního 75 % 28,5 % Verbálních komponent 51,85 % 75 % Obrazových komponent 88,9 % 77,78 % 77,8 % 100% Celkový 72,2 % 59, 72 % 58,33 % 58,3 %

(2003-2007: Čabradová, Hasch, Sejpka, Vaněčková a kol.) FRAUS (2003-2007: Čabradová, Hasch, Sejpka, Vaněčková a kol.) Učebnice Koef. využití Přírodopis 6 (2003)* Přírodopis 7 (2005) Přírodopis 8 (2006) Přírodopis 9 (2007) Aparátu prezentace učiva 78,6 % 92,8 % 71,4% 93 % Aparátu řídícího učení 77,7 % 100 % 77,8 % 72,2% 78 % Aparátu orientačního 100% Verbálních komponent 74,01 % 85,2 % 74,1 % 81 % Obrazových komponent 77,8% Celkový 88,5 % 88,8 % 94 % 75% 86 % * Pozn. Tuto učebnici hodnotili nezávisle na sobě dva hodnotitelé

(1998-2001: Dobroruka, Cílek, Hasch a kol.) SCIENTIA (1998-2001: Dobroruka, Cílek, Hasch a kol.) Učebnice Koef. využití Přírodopis I pro 6. ročník ZŠ (1999) * Přírodopis II pro 7. ročník ZŠ (1998) Přírodopis III. pro 8. ročník ZŠ (2001) Přírodopis IV. pro 9. ročník ZŠ (2000) Aparátu prezentace učiva 50 % 85,7 % 71 % Aparátu řídícího učení 55,55 % 67 % 66, 7 % 44,4 % 44 % Aparátu orientačního 100 % Verbálních komponent 51,85 % 59 % 74,1 % 51,8 % 52 % Obrazových komponent 77,77 % 78 % 88,9 % 55,5 % 89 % Celkový 58,33 % 64 % 77,8 % 52,7 % 61 % * Pozn. Tuto učebnici hodnotili nezávisle na sobě dva hodnotitelé

Nová škola Učebnice Koef. využití Musilová, Konětopský Přírodopis: Úvod do studia přírodopisu (2007) Kubešová, Vlk Přírodopis: Bezobratlí živočichové (2007) Rychnovský a kol. Strunatci (2008) Hedvábná a kol. Botanika Drozdová kol. Biologie člověka (2009) Matyášek a Hrubý Geologie a ekologie (2010) Aparátu prezentace učiva 86 % 85,7 % 92,85 % 100 % Aparátu řídícího učení 94 % 88,9 % 77,77 % 83,3 % Aparátu orientačního 75,0 % Verbálních komponent 89 % 92,3 % 81,48 % 92,6 % Obrazových komponent 88,88 % Celkový 91,6 % 91,7 % 83,33 %

Kantorek, Jurčák, Froněk a kol., 1999 PRODOS Kantorek, Jurčák, Froněk a kol., 1999 Učebnice Koef. využití Přírodopis 6 (1999) Přírodopis 7 (1999) Přírodopis 8 Přírodopis 9 Aparátu prezentace učiva 57,1 % 57,14 % 64,3 % 64,28% Aparátu řídícího učení 61,1 % 44,45 % 38,9 % 38,88% Aparátu orientačního 50 % 50% Verbálních komponent 55,6 % 44,4 % 40,74% Obrazových komponent 66,7 % 66,67 % 77,77% Celkový 58, 3 %

Fortuna (1993-2005: Kvasničková a kol.) Učebnice Koef. využití Ekologický přírodopis 6. ročník (2005) Ekologický přírodopis 7. ročník 1. díl (1997) 2. díl (1999) Ekologický přírodopis 8. ročník (1999) Ekologický přírodopis 9. ročník Aparátu prezentace učiva 64,3 % 66,6 % 57,1 % 71,4 % 80% Aparátu řídícího učení 38,9 % 80 % 38,8 % 67% Aparátu orientačního 75 % 50 % 75,0 % 75% Verbálních komponent 44,4 % 53,8 % Obrazových komponent 77,8 % 55,5 % 85% Celkový 53 % 64,32 % 55,6 % 72%

Česká geografická společnost (2004-2009: Maleninský, Škoda a kol.) Učebnice Koef. využití Přírodopis pro 6. ročník Botanika 1, Zoologie 1 (2004) Přírodopis pro 7. ročník Botanika 2, Zoologie 2 (2006) Přírodopis pro 8. ročník - Člověk (2005) Přírodopis pro 9. ročník ZŠ (2009) Aparátu prezentace učiva 55 % 64,3 % 50 % Aparátu řídícího učení 80 % 61,1 % 38,9 % 44,4 % Aparátu orientačního 42 % 75 % Verbálních komponent 35,6 % 40,7 % Obrazových komponent 88,9 % 66,7 % 77,8 % Celkový 47,22 % 63,9 % 47, 2 % 52,8 %

Semestrální úkol – modelový organismus DIDAKTICKÝ TYP = organizmus, který optimálně reprezentuje probíranou skupinu organizmů požadavky: dostatečně známý dostatečně velký (uvádět skutečné velikosti) v přírodě ČR dostupný obecně se vyskytující nechráněný x výjimky Př. obojživelníci – skokan hnědý plazi - ??? ryby – kapr obecný ptáci – holub savci - ???

Didaktický typ Didaktický příklad ryby – kapr obecný cejn, losos, úhoř DIDAKTICKÝ PŘÍKLAD (VZOR) = organizmy, které dokreslují rozmanitost probírané skupiny organizmů Didaktický typ Didaktický příklad ryby – kapr obecný cejn, losos, úhoř ptáci – holub kondor, sýkorka dravci – káně lesní káně rousná

Literatura: MAŇÁK, J. & KLAPKO, D. [eds.]: Učebnice pod lupou. Brno: Paido, 2006, 23 stran, ISBN 80-7315-124-3, MAŇÁK, J. & KNECHT, P. [eds.]: Hodnocení učebnic. Brno: Paido, 2007, 142 stran, ISBN 978-80-7315-148-5. KNECHT, P., JANÍK, T. a kol. [eds.]: Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2008, 198 stran, ISBN 978-80-7315-174-4. PRŮCHA, J.: Metody hodnocení učebnic. Tvorba učebnic, seš.5. Praha, SPN 1984. PRŮCHA, J.: Teorie, tvorba a hodnocení učebnic.Praha, ÚÚVPP 1989 PRŮCHA, J.: Moderní pedagogika. Praha, Portál, 2002. PRŮCHA, J.: teorie a analýzy edukačního média. Příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno, Paido 1998.