Matematika a její aplikace Absolutní hodnota celého čísla, čísla opačná VY_42_INOVACE_29 Sada 3 Racionální čísla, početní operace v oboru racionálních čísel Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G. Masaryka 213 Vypracoval: Alena Jůzková, 08 - 2012 Moderní škola 2011, CZ.1.07/1.4.00/21.1692
Forma výuky: výklad učitele Pomůcky: počítač, dataprojektor, sešity Anotace: Předmět: matematika Ročník: 7. Využití materiálu: zavedení pojmu absolutní hodnota celého čísla a číslo opačné Forma výuky: výklad učitele Pomůcky: počítač, dataprojektor, sešity Učivo: celá čísla Metodický postup: 3. Snímek – absolutní hodnota celého čísla, zavedení a vysvětlení pojmu, postup na klikání myši 4. Snímek – absolutní hodnota celého čísla, procvičování, kontrola na klikání myši 5. Snímek – opačná čísla, zavedení a vysvětlení pojmu, postup na klikání myši 6. Snímek – opačná čísla, žáci počítají samostatně do sešitu, kontrola na klikání myši Společné shrnutí Moderní škola 2011, CZ.1.07/1.4.00/21.1692
Absolutní hodnota celého čísla +𝟑 =𝟑 1 2 3 4 5 6 -1 -2 -3 -4 -5 -6 −𝟓 =𝟓 S komentářem učitele, jednotlivé kroky na klikání myši. Žáci píší do sešitů. Absolutní hodnota čísla udává vzdálenost obrazu tohoto čísla od obrazu čísla 0 na číselné ose. Absolutní hodnota každého čísla je kladné číslo nebo 0. V zápisu označujeme absolutní hodnotu čísla dvěma svislými čarami. Moderní škola 2011, CZ.1.07/1.4.00/21.1692
5 + −2 = ____________________ −24 − −12 = _________________ 1. Vypočítej: 5 + −2 = ____________________ −24 − −12 = _________________ 16 + −32 = __________________ −21 − 9 = ___________________ −6 ∗ −3 = ___________________ 45 ÷ −9 = __________________________ 5 + 2 = 7 24 - 12 = 12 16 + 32 = 48 21 - 9 = 12 6 ∗ 3 = 18 Př. 1 – žáci doplňují na tabuli, kontrola na klik myší Př. 2 – žáci doplňují na tabuli, kontrola na klik myši 45 ÷ 9 = 5 2. Vyznač na číselné ose všechna čísla, která mají absolutní hodnotu 2; 5; 7. -7 7 -5 5 -2 2 Moderní škola 2011, CZ.1.07/1.4.00/21.1692
Opačné číslo k číslu 5 je číslo -5; Opačná čísla -4 4 Opačné číslo k číslu různému od nuly je číslo, které se mu nerovná, ale má stejnou absolutní hodnotu. Jsou to čísla, která se liší pouze znaménkem. S komentářem učitele, jednotlivé kroky na klikání myši. Žáci píší do sešitů. Např.: Opačné číslo k číslu 5 je číslo -5; Opačné číslo k číslu -12 je číslo 12; Opačné číslo k číslu 0 je 0. Moderní škola 2011, CZ.1.07/1.4.00/21.1692
3. Zapiš číslo opačné: Číslo a -8 3 -14 6 -57 17 -4 66 6 -57 17 -4 66 Opačné číslo k číslu a 8 -3 14 -6 57 -17 4 -66 Sem zadejte rovnici. př.3: Žáci doplňují do tabulky přímo na tabuli, kontrola na klik myši. př.4: žáci doplňují na tabuli, kontrola na klik myši 4. Urči x tak, aby platilo: 𝑥 =2;𝑥∈ 𝑥 =0;𝑥 ∈ 𝑥 +4=7;𝑥∈ −𝟐;𝟐 d) 𝑥 ≤1;𝑥 ∈ e) 𝑥 <3;𝑥 ∈ f) 𝑥 <−5;𝑥 ∈ −𝟏;𝟎;𝟏 𝟎 −𝟐;−𝟏;𝟎;𝟏;𝟐 −𝟑;𝟑 ∅ Moderní škola 2011, CZ.1.07/1.4.00/21.1692
Citace: http://office.microsoft.com Moderní škola 2011, CZ.1.07/1.4.00/21.1692