„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.
Advertisements

DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
STEREOMETRIE polohové vlastnosti - incidence
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Polohové úlohy 1 Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Vzdálenost přímky od roviny, vzdálenost rovin Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_KvK_MA_4L_26
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Odchylka přímky a roviny Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem.
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU HYBNOST - příklady
Polohové vlastnosti – vzájemná poloha rovin Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Vzájemná poloha přímek v prostoru Vzájemná poloha přímek v prostoru Autor:Jana Buršová.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Sada IV/2-3-2 Matematika pro II. ročník gymnázia
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
ANALYTICKÁ GEOMETRIE SOUŘADNICE Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
ANALYTICKÁ GEOMETRIE VZÁJEMNÁ POLOHA KUŽELOSEČKY A PŘÍMKY Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Odchylka rovin Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
8. Parametrické vyjádření a obecná rovnice přímky a roviny
Polohové úlohy 2 Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Vzdálenost bodů od přímky a od roviny Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Kolmost ve stereometrii Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Polohové vlastnosti – poloha přímky a roviny Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Polohové konstrukční úlohy I – průnik rovin konstrukce průsečnice Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační.
Odchylka přímek Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Kombinační číslo 6. října 2013 VY_42_INOVACE_190206
LOGARITMICKÉ ROVNICE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Transkript prezentace:

„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“. Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0794 s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“. ANALYTICKÁ GEOMETRIE POLOHOVÉ VZTAHY LINEÁRNÍCH ÚTVARŮ V ROVINĚ Autor: Mgr. Kateřina Šigutová Zpracováno: 6.2.2014 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

INCIDENCE (BOD (NE)NÁLEŽÍ p ) obecná rovnice A 𝒙;𝒚 p: 𝒂𝒙+𝒃𝒚+𝒄=𝟎 obecná rovnice A 𝒙;𝒚 p: 𝒙= 𝒂 𝟏 + 𝒖 𝟏 𝒕 𝒚= 𝒂 𝟐 + 𝒖 𝟐 𝒕 Dosadím souřadnice bodu do rovnice přímky (udělám „zkoušku“). Souřadnice bodu odpovídají rovnici⇒𝐴∊𝑝 Souřadnice bodu neodpovídají rovnici⇒𝐴∉𝑝

Urči, zda na přímce p: 𝟐+𝟑𝒕;−𝟏−𝒕;𝒕∊𝑹 Incidence – úloha 1 Urči, zda na přímce p: 𝟐+𝟑𝒕;−𝟏−𝒕;𝒕∊𝑹 leží body a) A 𝟑;𝟎 ; b) B −𝟏;𝟎 𝒐𝒗ěří𝒎, 𝒛𝒅𝒂 𝒔𝒐𝒖ř𝒂𝒅𝒏𝒊𝒄𝒆 𝒃𝒐𝒅ů 𝒗𝒚𝒉𝒐𝒗𝒖𝒋í 𝒓𝒐𝒗𝒏𝒊𝒄𝒊 𝒑 𝒙=𝟐+𝟑𝒕 𝒚=−𝟏−𝒕 𝟑=𝟐+𝟑𝒕 0=−𝟏−𝒕 Parametr není v obou rovnicích stejný⟹ A∉p 𝒃) 𝒙=𝟐+𝟑𝒕 𝒚=−𝟏−𝒕 −𝟏=𝟐+𝟑𝒕 0=−𝟏−𝒕 Parametr je v obou rovnicích stejný⟹ B ∊p ⇒𝒕= 𝟏 𝟑 ⇒𝒕=−𝟏 ⇒𝒕=−𝟏 ⇒𝒕=−𝟏

Urči, zda na přímce p: 𝟓𝒙+𝟑𝒚−𝟏𝟓=𝟎 Incidence – úloha 2 Urči, zda na přímce p: 𝟓𝒙+𝟑𝒚−𝟏𝟓=𝟎 leží body a) A 𝟑;𝟎 ; b) B −𝟏;𝟎 𝒐𝒗ěří𝒎, 𝒛𝒅𝒂 𝒔𝒐𝒖ř𝒂𝒅𝒏𝒊𝒄𝒆 𝒃𝒐𝒅ů 𝒗𝒚𝒉𝒐𝒗𝒖𝒋í 𝒓𝒐𝒗𝒏𝒊𝒄𝒊 𝒑 𝟓𝒙+𝟑𝒚−𝟏𝟓=𝟎 𝑳=𝟓∙𝟑+𝟑∙𝟎−𝟏𝟓 𝑳=𝟎 𝑷=𝟎 Souřadnice bodu A odpovídají rovnici přímky⟹ Ap 𝒃)𝟓𝒙+𝟑𝒚−𝟏𝟓=𝟎 𝑳=𝟓∙ −𝟏 +𝟑∙𝟎−𝟏𝟓 𝑳=−𝟐𝟎 𝑷=𝟎 Souřadnice bodu B neodpovídají rovnici přímky⟹ B∉p

Incidence – úloha 3 aby ležel na přímce a) p:𝟓𝒙+𝟑𝒚−𝟏𝟓=𝟎 Urči souřadnice bodu C −𝟐;𝒑 tak, aby ležel na přímce a) p:𝟓𝒙+𝟑𝒚−𝟏𝟓=𝟎 b) q: 𝟐+𝟑𝒕;−𝟏−𝒕;𝒕∊𝑹 𝑨𝒃𝒚 𝒃𝒐𝒅 𝒍𝒆ž𝒆𝒍 𝒏𝒂 𝒑ří𝒎𝒄𝒆, 𝒎𝒖𝒔í 𝒋𝒆𝒉𝒐 𝒔𝒐𝒖ř𝒂𝒅𝒏𝒊𝒄𝒆 𝒐𝒅𝒑𝒐𝒗í𝒅𝒂𝒕 𝒓𝒐𝒗𝒏𝒊𝒄𝒊 𝒑ří𝒎𝒌𝒚 𝟓𝒙+𝟑𝒚−𝟏𝟓=𝟎 𝟓∙ −𝟐 +𝟑∙𝒑−𝟏𝟓=𝟎 −𝟏𝟎+𝟑𝒑−𝟏𝟓=𝟎 𝟑𝒑=𝟐𝟓 𝒑= 𝟐𝟓 𝟑 C −𝟐; 𝟐𝟓 𝟑 𝒃)𝒙=𝟐+𝟑𝒕 𝒚=−𝟏−𝒕 −𝟐=𝟐+𝟑𝒕 𝒑=−𝟏+ 𝟒 𝟑 𝒑= 𝟏 𝟑 ; C −𝟐; 𝟏 𝟑 ⇒𝒕=− 𝟒 𝟑

Vzájemná poloha přímek Rovnoběžky 𝒑∥𝒒 splývající 𝒑=𝒒 různé 𝒑≠𝒒 Různoběžky 𝒑∦𝒒 kolmice 𝒑⊥𝒒 nejsou kolmice

Vzájemná poloha přímek - směr Rovnoběžky 𝒑∥𝒒 Různoběžky 𝒑∦𝒒 𝑠 𝑝 𝑠 𝑝 𝑠 𝑞 𝑠 𝑞 𝒔 𝒑 =𝒌∙ 𝒔 𝒒 𝒔 𝒑 ≠𝒌∙ 𝒔 𝒒 𝑠 𝑞 𝑠 𝑝 Kolmice 𝒑⊥𝒒 𝒏 𝒑 = 𝒔 𝒒

Vzájemná poloha přímek - směr Rovnoběžky - obecná rovnice stejný normálový vektor jiný parametr c

Vzájemná poloha přímek – spol. body Rovnoběžky 𝒑∥𝒒,𝒑≠𝒒 Různoběžky 𝒑∦𝒒 žádný sp. b. 1 sp. bod Rovnoběžky 𝒑∥𝒒,𝒑=𝒒 ∞ spol. bodů

Vyšetřování vzájemné polohy přímek Porovnáním směrových/normálových vektorů ? ano 𝑝∥𝑞 najdu bod Pp 𝑠 𝑝 =𝑘∙ 𝑠 𝑞 Pq ? 𝑝∦𝑞 ne ano 𝑝=𝑞 𝑠 𝑝 ∙ 𝑠 𝑞 =0 ? ano 𝑝⊥𝑞 𝑝≠𝑞 ne nejsou kolmé ne

Soustava má právě 1 řešení Vyšetřování vzájemné polohy přímek b) Řešením soustavy rovnic: Řeš soustavu rovnic Soustava nemá řešení Soustava má právě 1 řešení Soustava má  řešení 𝑝∥𝑞 𝑝∦𝑞 𝑝=𝑞

Vzájemná poloha přímek – úloha 1 Urči vzájemnou polohu přímek p: 𝟐+𝟑𝒕;−𝟏−𝒕;𝒕∊𝑹 𝟐+𝟑𝒕;−𝟏−𝒕;𝒕∊𝑹 ; 𝐪: 𝟓𝒙+𝟑𝒚−𝟏𝟓=𝟎 𝑠 𝑝 = 𝟑;−𝟏 𝑛 𝑞 = 𝟓;𝟑 𝑠 𝑞 = 𝟑;−𝟓 𝑠 𝑝 ≠𝑘∙ 𝑠 𝑞 nalezení průsečíku převod p na obecný tvar p: 𝒙=𝟐+𝟑𝒕 𝒚=−𝟏−𝒕 𝒙=𝟐+𝟑𝒕 𝟑𝒚=−𝟑−𝟑𝒕 p: 𝒙+𝟑𝒚+𝟏=𝟎 směrové vektory: /∙3 ⇒𝑝∦𝑞 p: 𝒙+𝟑𝒚+𝟏=𝟎 𝒒:𝟓𝒙+𝟑𝒚−𝟏𝟓=𝟎 𝒙+𝟑𝒚+𝟏=𝟎 −𝟓𝒙−𝟑𝒚+𝟏𝟓=𝟎 −𝟒𝒙+𝟏𝟔=𝟎 x=4 → 𝒙+𝟑𝒚+𝟏=𝟎 𝟒+𝟑𝒚+𝟏=𝟎 𝒚=−𝟓/𝟑 𝑷 𝟒;−𝟓/𝟑 /∙(−1)

Vzájemná poloha přímek – úloha 2 Urči vzájemnou polohu přímek p:𝟏𝟎𝒙+𝟔𝒚−𝟑=𝟎 ; 𝐪: 𝟓𝒙+𝟑𝒚−𝟏𝟓=𝟎 𝑛 𝑝 = 𝟏𝟎;𝟔 ~(𝟓;𝟑) 𝑛 𝑞 = 𝟓;𝟑 𝑠 𝑝 = 𝑠 𝑞 p:𝟏𝟎𝒙+𝟔𝒚−𝟑=𝟎 𝒒:𝟓𝒙+𝟑𝒚−𝟏𝟓=𝟎 𝟏𝟎𝒙+𝟔𝒚−𝟑=𝟎 −𝟏𝟎𝒙−𝟔𝒚+𝟑𝟎=𝟎 𝟐𝟕≠𝟎 soustava nemá řešení ⇒𝑝∥𝑞; 𝑝≠𝑞 normálové vektory: jsou přímky splývající? řešení soustavy rovnic /∙(−2) ⇒𝑝∦𝑞

Vzájemná poloha přímek – úloha 3 Urči vzájemnou polohu přímek p:𝒙=𝟐+𝟑𝒕; 𝒒: 𝒙=𝟖−𝟑𝒔 𝒚=−𝟏−𝒕;𝒕∊𝑹 𝒚=−𝟑+𝒔 ;𝒔 ∊𝑹 𝑠 𝑝 = 𝟑;−𝟏 𝑠 𝑞 = −𝟑;𝟏 𝑠 𝑝 =−1∙ 𝑠 𝑞 ⇒𝑝∥𝑞 směrové vektory: 𝟐+𝟑𝒕= 𝟖−𝟑𝒔 −𝟏−𝒕=−𝟑+𝒔 ⇒t=2−s 𝟐+𝟑∙(𝟐−𝒔)=𝟖−𝟑𝒔 𝟐+𝟔−𝟑𝒔=𝟖−𝟑𝒔 𝟎=𝟎 jsou přímky splývající? řešení soustavy rovnic ⇒ nekonečně mnoho řešení, 𝑝=𝑞

Vzájemná poloha přímek – úloha 4 Napiš rovnici přímky, která prochází bodem A 𝟏;−𝟏 a je a) rovnoběžná, b) kolmá na přímku p:𝟏𝟎𝒙+𝟔𝒚−𝟑=𝟎 𝑛 𝑝 = 𝟏𝟎;𝟔 ~(𝟓;𝟑) 𝑛 𝑞 = 𝑛 𝑝 = 𝟓;𝟑 𝟓𝒙+𝟑𝒚+𝒄=𝟎 𝑨∊𝒑: 𝟓∙𝟏+𝟑∙ −𝟏 +𝒄=𝟎 𝒄=−𝟐 𝒑: 𝟓𝒙+𝟑𝒚−𝟐=𝟎 𝒂) normálové vektory: 𝑛 𝑝 = 𝟏𝟎;𝟔 ~ 𝟓;𝟑 𝑛 𝑞 = 𝑠 𝑝 = −𝟑;𝟓 −𝟑𝒙+𝟓𝒚+𝒄=𝟎 𝑨∊𝒑: −𝟑∙𝟏+𝟓∙ −𝟏 +𝒄=𝟎 𝒄=𝟖 𝒑:−𝟑𝒙+𝟓𝒚+𝟖=𝟎 𝒃) normálové vektory: rovnice přímky rovnice přímky

Použité zdroje: POLÁK, Josef. Středoškolská matematika v úlohách. 1. vyd. Praha: Prometheus, 1999, 626 s. ISBN 80-719-6166-3. KOČANDRLE, Milan a Leo BOČEK. Matematika pro gymnázia: analytická geometrie. 1. vyd. Praha: Prometheus, 1995, 187 s. ISBN 80-719-6120-5.   PETÁKOVÁ, Jindra. Matematika: příprava k maturitě a k přijímacím zkouškám na vysoké školy. 1. vyd. Praha: Prometheus, 1998, 303 s. Učebnice pro střední školy (Prometheus). ISBN 80-719-6099-3.