What is the character of the experimental scientific work? Classical tem work, isolated researchers are very rare, however they bring new ideas Which institutions.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
1.3. Vědecké instituce a organizace, vědecké konference B130P16: Praktické základy vědecké práce Katedra experimentální biologie rostlin PřF UK
Advertisements

Cumulative tests Tenses Phrases. Put the verbs into the correct form I need a rest. I _______ (run) all morning! John isn´t here. He _______ (go) to the.
Chyby v psaní seminárních prací
Evaluation of Performance Based on Information in Documents‘ Databases Hana Pessrová Tomáš Cahlík.
Naše škola v krabici - Klima školy Our school in box - School climate.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_08_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Tutorial: Economic Lyceum Topic: State Economic Policy Prepared by: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_AJK441 Jméno autora:Mgr.Soňa Nekvindová Třída/ročník4.ročník.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Anglický jazyk Ročník:1.-4.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 03 Číslo.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
The world of work Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
READING – BRITISH LITERATURE
Jana Hájková. * Obrázky určené k popisu a srovnání * Soubor otázek k diskusi na dané téma * Jednotlivé otázky s ukázkami slovní zásoby * Zadání konverzační.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 01Číslo.
Mgr. Alena Miklíčková. * Obrázky určené k popisu a srovnání * Soubor otázek k diskusi na dané téma * Jednotlivé otázky s ukázkami slovní zásoby * Zadání.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_07.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_09_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Mgr. Alena Miklíčková. * Obrázky určené k popisu a srovnání * Soubor otázek k diskusi na dané téma * Jednotlivé otázky s ukázkami slovní zásoby * Zadání.
Mgr. Alena Miklíčková. * Obrázky určené k popisu a srovnání * Soubor otázek k diskusi na dané téma * Jednotlivé otázky s ukázkami slovní zásoby * Zadání.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
1. Základní pravidla fungování vědecké práce Povaha práce v experimentální biologii - týmový charakter, osamocení badatelé nemají mnoho šancí, mohou však.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
2.stupeň Autor: Mgr.Radek Hasch, Masarykova ZŠ Plzeň Football Projekt "EU peníze školám", registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Tento projekt.
Systémy pro zpřístupňování eVŠKP DSPACE CZ Speech about Czech DSpace User Group by Pavla Rygelová Central Library of VSB – Technical.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM Business Communications/Complaints 06C16 AutorLadislava Pechová Období.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
1. Základní pravidla fungování vědecké práce B130P16: Praktické základy vědecké práce Katedra fyziologie rostlin, PřF UK.
CZECH STATISTICAL OFFICE Na padesátém 81, CZ Praha 10, Czech Republic Blind Friendly Website Helena Koláčková Czech Statistical Office.
Scanservice a.s. | Náchodská 2397/23 | Praha 9 | Česká republika | D O C U M E N T I M A G I N G
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_3_INOVACE_ANJ54 Název školy SPŠ.
INTEGRATED RESCUE SYSTEM Střední průmyslová škola Hranice Mgr. Radka Vorlová 02_Integrated Rescue System CZ.1.07/1.5.00/
Tutorial:Business Academy Topic: Stock in trade Prepared by:Ing. Marcela Zlatníková Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je.
G Traditional cooking vs. Fast food Adam Hlavatý Tento projekt byl realizován za finanční podpory Evropské unie. Za obsah publikací (sdělení) odpovídá.
Kliknutím lze upravit styl předlohy. Typical daily meals Food in the past Jakub Jambor, Jakub Baštinec Tento projekt byl realizován za finanční podpory.
Education Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Angličtina: The USA Datum vytvoření Ročník.
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastAngličtina, Maturitní ústní zkouška.
Kliknutím lze upravit styl předlohy Maturitní ústní zkouška Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast.
Každodenní život (Everyday Life) B2 Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastAngličtina: Maturitní ústní zkouška.
1 H2020 Smart, green and integrated transport Zoltan Horvath Intelligent Transport System Department, Space activities and R&D Evropská podpora výzkumu.
Životní prostředí (Environment) B2 Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastAngličtina: Maturitní ústní zkouška.
PARTNERSHIP FOR COMMON EUROPE - YOUNG ENTREPRENEURS IN INTERNATIONAL STUDENT COMPANIES Ing. Ladislav Abrahám 8. April 2015.
Driving around the USA Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Angličtina: The USA Datum vytvoření
Společnost (Society) B1 Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Angličtina: Maturitní ústní zkouška Datum vytvoření.
Kliknutím lze upravit styl předlohy System of education Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastAngličtina:
Angličtina: Queen Victoria
Název vzdělávacího materiálu
Housing Tematická oblast Angličtina: The UK Datum vytvoření Ročník
Going across the USA Tematická oblast Angličtina: The USA
Rodina (Family) B2 Tematická oblast
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název vzdělávacího materiálu
A healthy life with wine
Tento projekt byl realizován za finanční podpory Evropské unie.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
The Seniors.
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Název projektu: Digitalizace výuky oboru Kosmetické služby
1. Basics of research work
Transkript prezentace:

What is the character of the experimental scientific work? Classical tem work, isolated researchers are very rare, however they bring new ideas Which institutions are involved in the scientific research? - Universities 1.3. Scientific institutions and organizations, scientific conferences The symbiosis of pedagogical and scientific activities. Positive correlation between the quality of research and teaching. With respect to the quality of the scientific research the best universities are located in USA and UK The evaluation of the quality of the particular university might be rather relative to its original purpose. 1. Basics of research work B130P16E: Practical basics of scientific work Department of Plant Physiology FS CU RNDr. Jan Petrášek, Ph.D.

World University Rankings according to the quality of their research and teaching activities Harvard, Yale, Cambridge and Oxford are usually among the top Scientific institutions and organizations, scientific conferences 1. Basics of research work B130P16E: Practical basics of scientific work Department of Plant Physiology FS CU RNDr. Jan Petrášek, Ph.D.

World University Rankings according to the quality of their research and teaching activities Harvard, Yale, Cambridge and Oxford are usually among the top 5 Scientific research is usually inherent part of its mission 1.3. Scientific institutions and organizations, scientific conferences 1. Basics of research work B130P16E: Practical basics of scientific work Department of Plant Physiology FS CU RNDr. Jan Petrášek, Ph.D.

- Max Planck Society, Germany - RIKEN, Japan What is the character of the experimental scientific work? Classical tem work, isolated researchers are very rare, however they bring new ideas Which institutions are involved in the scientific research? - Specialized research institutions- In contrast to universities the empasis is on the scientific research - They are often involved in Ph.D. programes and collaborate closely with universities - Some examples of well known research institutions: - AS CR, Czech Republic - Governmental or privat research centres 1.3. Scientific institutions and organizations, scientific conferences 1. Basics of research work B130P16E: Practical basics of scientific work Department of Plant Physiology FS CU RNDr. Jan Petrášek, Ph.D.

Scientific team - basic building unit of every scientific institution, usually international The spectrum of particular research teams: - is the result of the existence of scientific authorities in the field - is the result of certain strategy (modern topics, applicability, etc.) The interconnection between individual teams within the institution is the crucial for the efficiency of the whole institution Scientific institutions and organizations, scientific conferences 1. Basics of research work B130P16E: Practical basics of scientific work Department of Plant Physiology FS CU RNDr. Jan Petrášek, Ph.D.

1.3. Scientific institutions and organizations, scientific conferences What is the structure of „healthy” research team? - Group leader - he/she is responsible for the scientific quality of the research, co-ordinates the work, usually the holder of some more important academical degree (Professor, Associated professor) - Research assistants, postdocs - represent the main „power” of the team, they are usually in their best age (untill 35 or 40), the most frequently asked temporary positions around the world - Specialists - experts in certain methods, they do not have their own scientific ambitions - Ph.D. students - they work on their thesis under the supervision of the leader or some of the postdocs, the thesis must fit into the profile of the team. - Diploma students - they work on their diploma thesis, topic might be broader - Younger students (bachelors) - temporary help with the laboratory work, very good for the orientation in the field - Laboratory technicians - essential for the keeping the lab in good shape. Sometimes the success of crucial experiments depends purely on their skills. 1. Basics of research work B130P16E: Practical basics of scientific work Department of Plant Physiology FS CU RNDr. Jan Petrášek, Ph.D.

1.3. Scientific institutions and organizations, scientific conferences What is the structure of „healthy” research team? The structure is not rigid, it is gradually changed depending on the improvement of the students and quality of the group leader The relationship between teacher and pupil (master/apprentice) is crucial for the transfer of knowledge 1. Basics of research work B130P16E: Practical basics of scientific work Department of Plant Physiology FS CU RNDr. Jan Petrášek, Ph.D.

1.3. Scientific institutions and organizations, scientific conferences What is wrong in the team profile? - Too many scientific topics or their inconsistency - The absence of students or too many students - The inability of group leader to properly lead and discuss all individual research projects in the group, it could lead to the fatal consequences (scientific frauds, overlooking mistakes, etc.) 1. Basics of research work B130P16E: Practical basics of scientific work Department of Plant Physiology FS CU RNDr. Jan Petrášek, Ph.D.

1.3. Scientific institutions and organizations, scientific conferences Scientific organizations/societies - join researchers according to thir research field - their significance is often more important for the reasearch team than the interaction with other teams in the same building - ironically, the membership is often payed from the private money of the researcher Examples of the main scientific societies in the field of plant experimental biology: - FESPB - Federation of European Societies of Plant BiologistFESPB - ASPB – American Society of Plant BiologistsASPB - support of collegiality needed for the evaluation of research grants and papers, organization of conferences, etc. 1. Basics of research work B130P16E: Practical basics of scientific work Department of Plant Physiology FS CU RNDr. Jan Petrášek, Ph.D.

Scientific conferences - Ideal platform for the effective and fast exchange of information and experience - congresses, symposia, seminars, courses (workshops), etc. - Congresses in the field of plant experimental biology: FESPB, ASPBFESPBASPB 1. Basics of research work B130P16E: Practical basics of scientific work Department of Plant Physiology FS CU RNDr. Jan Petrášek, Ph.D Scientific institutions and organizations, scientific conferences

1.4. Ethical rules of scientific work Private reasons of the existence of scientific work - Creative activity, uncovering yet unexplored facts and rules, there is no manual for the solution - Research might be understood as a kind of craft - Private hobby for which one might be payed for - Making „carrier“ is usually not the reason How is the particular topic selected and determined? - Teacher example - Private interest - Public acceptance and scientific relevance – phenomenon of the „scientific fashion“ - By the provider of the money 1. Basics of research work B130P16E: Practical basics of scientific work Department of Plant Physiology FS CU RNDr. Jan Petrášek, Ph.D.

Na co je potřeba dbát v badatelské činnosti: - vycházet z dosavadních poznatků, falzifikací déle přijímané teorie lze učinit třeba i převratný objev - vyvarovat se opakování již objeveného - neformulovat hypotézu bez prostudování relevantní literatury - dle imatrikulačního slibu přinášet všestranný prospěch, omezit osobní zájem, pravidelně uveřejňovat své výsledky - ačkoliv typický etický kodex pro práci ve vědě neexistuje, lze alespoň shrnout pár důležitých pravidel: - respektování priority vědeckého objevu - nepřivlastňování si myšlenek a výsledků - neupravování a nezamlčování výsledků - důsledné uznávání podílu kolegů 1. Basics of research work B130P16E: Practical basics of scientific work Department of Plant Physiology FS CU RNDr. Jan Petrášek, Ph.D Ethical rules of scientific work

Nejčastější nešvary: - záměrná ignorace poznaného - zatajování myšlenkového zdroje - „vhodná“ úprava výsledků - třeba zamlčením nejasností - předčasné zveřejnění či opakovaná publikace téhož - předstírání praktické aplikovatelnosti - krádež nápadů z projektů a návrhů kolegů - humorné shrnutí nešvarů na zargon/ - vystihuje docela dobře občasnou realituhttp://texts.gr1ff1n.net/vedecky- zargon/ 1. Basics of research work B130P16E: Practical basics of scientific work Department of Plant Physiology FS CU RNDr. Jan Petrášek, Ph.D.

Spin off companies 1. Basics of research work B130P16E: Practical basics of scientific work Department of Plant Physiology FS CU RNDr. Jan Petrášek, Ph.D Financing of the scientific research

1. Základní pravidla fungování vědecké práce Spin off companies B130P16E: Practical basics of scientific work Department of Plant Physiology FS CU RNDr. Jan Petrášek, Ph.D Financing of the scientific research

Grant projects: Student, doctoral, starting or junior research projects - for one to three years, young student or freshly graduated scientists - Standard research propjects - the most frequent form, three to five years. - Specialized projects - travel or publication expenses - Integration projects - interconnection of several research groups, at least five years. Overlap with the classical reseach projects. 1. Basics of research work B130P16E: Practical basics of scientific work Department of Plant Physiology FS CU RNDr. Jan Petrášek, Ph.D Financing of the scientific research

-Integration projects - interconnection of several research groups, at least five years. Overlap with the classical reseach projects. 1. Basics of research work B130P16E: Practical basics of scientific work Department of Plant Physiology FS CU RNDr. Jan Petrášek, Ph.D Financing of the scientific research

Grant agencies: - Local (internal) Grant Agency - serves as a money-distributing organization in the frame of certain institution - The grant agency of the Charles University (GAUK; in Czech, in English students and employees are eligible for proposals here - The grant agency of the Academy of Sciences of the CR, opened to broader scientific communityhttp:// - Grant agency belonging to certain ministry (governmental) - support of research and development in certain research area (education, medicine, agriculture, culture, etc.) - Ministry of Education, Youth and Sports in Czech, in English supports mainly huge, collaborative projectshttp:// 1. Basics of research work B130P16E: Practical basics of scientific work Department of Plant Physiology FS CU RNDr. Jan Petrášek, Ph.D.

1.5. Financing of the scientific research Grant agencies: - State Grant Agency - independent agency supported directly from the budget (separate chapter), all research areas are covered - The Czech Science Foundation - supports research projects submitted by individuals or organizations in all research areas - National Science Foundation (NSF; the biggest and the best organized grant agency in the USAThe Czech Science Foundationhttp:// 1. Basics of research work B130P16E: Practical basics of scientific work Department of Plant Physiology FS CU RNDr. Jan Petrášek, Ph.D. - International Grant Agency - founded in the frame EU convergence in the area of scientific research - CORDIS (Community research and development Information Service; - European research council (ERC) recently founded agency supporting individual scientists all around EUhttp://cordis.europa.eu/

1.6. Writing scientific projects and grant proposals, basic rules Consider which type of the project will be the most suitable at the moment, choose the grant agency Strictly keep formal requisites - project proposals are often eliminated before scientific evaluation, just because formal defects Constitute a functional team - project feasibility is guaranteed by the research institution - proposal text is similar to scientific paper, it contains expected results, the judgment of possible practical applications and financial demands Example of the scientific proposal herehere Evaluation of the proposal - committee of specialist selects opponents according to the topic of the proposal. Opponents are always anonymous. 1. Basics of research work B130P16E: Practical basics of scientific work Department of Plant Physiology FS CU RNDr. Jan Petrášek, Ph.D.

Successful proposals are granted, financially supported, applicants turn to be solvers and their research institutions holders of the particular project. Reports about the progress of the project is needed every year. The outcomes of the particular project are scientific papers or patents - grant agencies strictly control how the solver publish his/her results - in case of bad outcome (no papers, no patents) the scientist has problems with all subsequent proposals - Scientific projects are all registered in the CR at the pages of Research and Development Council ( 1. Basics of research work B130P16E: Practical basics of scientific work Department of Plant Physiology FS CU RNDr. Jan Petrášek, Ph.D Writing scientific projects and grant proposals, basic rules

Průvodce vědeckým žargonem (ke snímku 14) : "je již dlouho známo" = nezjistil jsem si původní pramen "projevuje se tu určitý trend" = tyto údaje jsou v podstatě bezcenné "ačkoliv nebylo možné přinést na tyto otázky jednoznačnou odpověď" = pokus se nezdařil. ale i tak doufám, že jej budu moci publikovat "k podrobnému studiu byly vybrány tři vzorky" = ostatní výsledky nedávaly smysl "typické výsledky jsou zobrazeny" = tenhle graf se mi obzvláště vyvedl "tyto výsledky budou obsahem příští studie" = jednou se snad do ní pustím, jestli mě k tomu někdo dokope / poskytne finanční prostředky "z vlastní zkušenosti" = jednou "v několika případech" = dvakrát "v řadě případů" = třikrát "panuje názor" = já si myslím "panuje všeobecný názor" = pár kolegů si to myslí taky "platný v řádu daných veličin" = neplatný "podle statistického průzkumu" = říká se "statisticky vyjádřený odhad významu těchto zjištění" = pustý dohad "pečlivá analýza dosažitelných údajů" = tři stránky poznámek se mi rozpily, když sem si na ně zvrhl pivo "je jasné že bude třeba vykonat ještě mnoho další práce, než budeme schopni porozumět tomuto jevu v jeho úplnosti" = já mu nerozumím "po následné práci mých kolegů" = ani oni mu nerozumějí "Děkuji Joe Blotzovi za asistenci při pokusu a André Schafferové za přínosné konzultace" = Blotz udělal práci a Schafferová mi vysvětlila, o co jde "nesmírně významná oblast výzkumné práce" = naprosto zbytečný úkol, který mi zadala komise "doufám že tato studie podnítí další výzkum v dané oblasti" = já s tím končím