Právní a politické myšlení v období renesance a baroka www.zlinskedumy.cz Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0484.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_12_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Advertisements

Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Osvícenství.
Základní typy monarchií
Platón Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Filozofie a věda, náboženství a umění
Národy světa Název školy
Socioekonomická geografie
Srovnej 1. a 2. světovou válku - zbraně
Východoasijská náboženství
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Platón Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Filozofie 20. století – Filozofie bytí Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj.
Podstata filozofie Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Funkcionalistický Zlín – významné stavby
VY_32_INOVACE_51_04 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Náboženství - opakování
Filozofie 20. století – Francouzský existencialismus
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Empirismus Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Symbolismus Název školy
VY_32_INOVACE_51_10 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Socioekonomická geografie - opakování
Filozofie 20. století – Německý existencialismus
Pop-art Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Sokrates Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Organizační struktura kraje
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Filozofie 20. století – Filozofie života a hermeneutika
Funkcionalistický Zlín
Filozofie 20. století - Fenomenologie
Filozofie období helénismu - skepticismus Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj.
Giuseppe Arcimboldo Název školy
Poznávání krajů českých
Poznávání krajů moravských
Tibet Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Empirismus Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Surrealismus Název školy
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Niccolò Machiavelli, Hugo Grotius Autor: Mgr. Šárka Rambousková.
Gustos Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Land-art Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Rasismus Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Lidské rasy 2 Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Op-art Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Vývoj administrativního členění čr
Test číselné soustavy Název školy
Světové obyvatelstvo 2 Název školy
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Secese Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Lidské rasy 1 Název školy
Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21. století.
Jazyky světa Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Nekonečná geometrická řada Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Futurismus Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Impresionismus Název školy
La ley antitabaco Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
POLITOLOGIE. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Literatura Filozofie. Základní literatura McGREAL,Ian,P. Velké postavy východního myšlení. Slovník myslitelů. Praha: Prostor, ISBN
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Filozofie osvícenství v Německu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Stát Definice, funkce, typy.
Tomáš Akvinský Mgr. Vladimír Velešík.
Osvícenství Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Transkript prezentace:

Právní a politické myšlení v období renesance a baroka Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablonyIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMPrávní a poltické myšlení v období renesance a baroka Označení DUMVY-32-INOVACE-06_1_12 AutorMgr. Eva Adamíková Datum Vzdělávací oblastČlověk ve společnosti Vzdělávací oborObčanský a společenskovědní základ Tematický okruhDějiny světové filozofie Ročník3. ročník gymnázia

Právní a politické myšlení období renesance a baroka

Co se dozvíte? o významu slova utopie, o neuskutečnitelných představách fungování společnosti, o italském světovém zloduchovi, o vědecké utopii, co znamená rčení „člověk člověku vlkem“

Nicolo Machiavelli (1469 – 1527) Florentský politik a filozof Dílo „Vladař“ Principy politického jednání – vladařské umění Mistr a znalec lidských slabostí Všichni lidé jsou špatní a většina ještě hloupá Odděluje politiku a morálku Machiavellismus – mravní relativismus

Obrázek 1.

…když se panovník dostane k moci, má slíbit cokoli… …nemá lidem sahat na majetek… …musí být vychytralý – liška podšitá… …všechny krutosti provést najednou, poddaní se ho musí bát… Dokázal nahlas říct, co si diplomaté všech dob jen mysleli…

Thomas Hobbes (1588 – 1679) Obrázek 2.

Představitel empirismu Představitel teorie společenské smlouvy Představitel silného absolutistického státu Dílo „Leviathan“ Lidé potřebují „pevnou ruku“ Lidé jsou egoisté, usilující jen o vlastní výhody „Válka všech proti všem“ – stav bez silného panovníka „Homo, homini lupus“

Thomas More (1478 – 1535) Utopické myšlenky o fungování společnosti Zakladatel utopického socialismu Utopie – ne-místo, nikde Anglický filozof Stát bez vykořisťování Společná výroba Zaopatření ve stáří

Fyzická a duševní práce mají stejnou hodnotu Vzdělávání ve volném čase Volný přístup ke vzdělání Existuje dětská práce Dílo „Utopie“ – ostrov na který lokalizoval svou vizi ideální společnosti

Tommaso Campanella (1568 – 1639) Obrázek 3.

Italský filozof, politik, reformátor, utopista Dílo „Sluneční stát“ Teokratický stát Společné vlastnictví Direktivní řízení života jednotlivce

Francis Bacon (1561 – 1626) Obrázek 4.

Anglický filozof, právník, státník, systematik vědy Dílo „Nová Atlantida“ Území – ostrov v Tichém oceánu Možná nikoli sociální utopie, nýbrž první science fiction v dějinách Lidé zde využívají vědu a techniku Nevládnou zde politikové, ale vědci Lidé jezdí na zkušenou, na 12 let do ciziny Po návratu využívají získaných zkušeností

Otázky: 1.Vysvětli termín utopie. 2.Proč jsou myšlenky utopických socialistů neuskutečnitelné? 3.Vysvětli etický termín machiavelismus. 4.Kdo je mravní relativista? 5.Potřebují lidé pevné vedení?

6.Hobbes je představitel teorie společenské smlouvy vzniku státu a zároveň prosazuje silný stát – není to protimluv?

Odpovědi 1.Utopia je místo, které neexistuje… 2.Myšlenky utopistů jsou neuskutečnitelné proto, že lidé jsou odlišní ve svém temperamentu, charakteru, myšlení, vnímání, ambicí, cílů… 3.Etický machiavellismus neboli mravní relativismus – slíbit můžeš cokoliv… 4.Mravní relativista je člověk, který nedodržuje sliby.

5.Lidé ze své přirozenosti jsou raději vedeni někým, samostatné rozhodování je pro některé obtížnější… 6.Podle Hobbese lidé dobrovolně, na základě vzájemné domluvy předají moc silnému panovníkovi…

Zdroje: ANZENBACHER, Arno. Úvod do filozofie. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, ISBN BLECHA, Ivan a kol. Filozofický slovník. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 1998, ISBN BLECHA, Ivan. Filozofie. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2002, ISBN STÖRIG, Hans Joachim. Malé dějiny filozofie. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2000, ISBN TRETERA, Ivo. Nástin dějin evropského myšlení. Praha: COWI, Praha 4, V jehličí 1, 1996, ISBN

Obrázek 1.: SANTI DI TITO. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: -_Niccolo_Machiavelli%27s_portrait_headcrop.jpg?uselang=cs Obrázek 2.: JOHN MICHAEL WRIGHT. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: es_%28portrait%29.jpg Obrázek 3.: FRANCESCO COZZA. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: o_Campanella.jpg Obrázek 4.: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: %2C_Viscount_St_Alban_from_NPG_%282%29.jp g