Evropská renesance a humanismus I. díl - Itálie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Literatura do doby Karla IV.
Advertisements

32_04_34 Renesance - shrnutí Anotace Renesance - shrnutí
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
RENESANCE A HUMANISMUS
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Dekameron Giovanny Boccaccio.
Renesance a humanismus
Renesance z francouzštiny renaissance = znovuzrození
Dante Alighieri Předmět Autor: Mgr. Jana Formánková
Renesance a humanismus v Itálii
Kultura na počátku novověku
Součin mocnin se stejným základem
Matematika – 8.ročník Tečna ke kružnici
Matematika – 8.ročník Třetí mocnina
Matematika – 5. ročník Násobení a dělení desetinných čísel 10 a 100
Matematika – 8.ročník Počítání s mocninami – 1
Matematika – 8.ročník Počítání s mocninami - 2
Mocniny - úvod Matematika 8. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního.
Druhá a třetí mocnina a odmocnina - shrnutí
Víra a náboženství Výchova k občanství – 6. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Eduard Petiška Český jazyk 6. ročník ZŠ
Matematika – 8.ročník Druhá mocnina
Převody jednotek délky a obsahu Matematika – 5. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Matematika - 7. ročník Sčítání celých čísel
Převody jednotek hmotnosti - 1 Matematika - 6. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Převody jednotek délky
Převody jednotek hmotnosti - 2
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Převody jednotek obsahu
Zaokrouhlování – 5. ročník
Početní výkony s desetinnými čísly - 1
Matematika – Pamětné dělení 5. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Násobení desetinných čísel
Početní výkony s desetinnými čísly - 2
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Sčítání a odčítání desetinných čísel Matematika - 6. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu.
Sčítáme dvojciferná čísla Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního.
Matematika Násobení a dělení celých čísel 7. ročník
Určování druhé mocniny a odmocniny
Dělení se zbytkem 5. ročník
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Procenta 2 Matematika 7. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního.
Matematika – 8.ročník Mocnina se základem 10
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Opakování z 2. ročníku Český jazyk – 3. ročník
Významní představitelé renesanční literatury
Šablona III/2 EVROPA NA PRAHU NOVOVĚKU Mgr. Lucie Opltová – 1
Mocnina součinu, podílu a mocniny
Středověk Vlastivěda – 4. ročník
Literatura období humanismu a renesance
Vzájemná poloha dvou kružnic
Vyjmenovaná slov po p Český jazyk – 3. ročník
Jednotky hmotnosti 5. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Literatura v období renesance
Transkript prezentace:

Evropská renesance a humanismus I. díl - Itálie Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST EU Peníze školám Evropská renesance a humanismus I. díl - Itálie 8. ročník

Název: Evropská renesance a humanismus - I. díl Anotace: Výklad zrodu nového směru v Evropě na pozadí doby, hlavní znaky se zaměřením na literaturu, italská renesanční tvorba. Vypracovala : Mgr. Miroslava Štěrbová Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace, Český jazyk a literatura Metodika práce s materiálem: Výkladová prezentace, lze využít i k opakování (Druh učebního materiálu: Prezentace) Ročník: 8. Datum vytvoření: duben 2012

v Evropě už na konci 13. století – velké společenské změny = hlavní už nebyla církev, ale člověk se svými názory a kritikami ideálem se stal všestranně nadaný umělec blíží se přechod od středověku k novověku

Renesance = znovuzrození oslavuje důstojnost člověka orientuje se na aktivní pozemský život odvrací se od víry a posmrtného života vrací se k antice (důraz na rozum a zájem o člověka)

Znaky literatury díla v národních jazycích, ne latinsky trvá legenda nově - satira, kronika, román, povídka návrat k antice - epos, tragédie, komedie oblíbené i cestopisy a životopisy

Literární témata v renesanci otázky lidské existence přepych šlechticů x bída a práce chudých svoboda člověka pochyby o budoucnosti lidstva

Humanismus - hlavní myšlenkový směr v renesanci nový ideál vzdělání = snaha poznávat člověka, ne Boha !! - člověk se stává středem zájmu, má význam lidské bytosti

Italská renesance Dante Alighieri Francesco Petrarca Giovanni Boccaccio Niccoló Machiavelli

Dante Alighieri (1265 - 1321) - časově spadá do středověku, má však renesanční myšlenky psal milostné verše, prózu, jazykovědné a filozofické spisy stál proti papeži… vyhnán z rodné Florencie…cestoval

zasnoubil se už v 11 letech, po svatbě měl nejméně 4 děti účastnil se i různých bitev ve svém díle psal i o českých králích (Přemyslu Otakarovi II. a Václavovi II.) - zemřel asi na malárii

Božská komedie duchovní veršovaný epos (pouť lidské duše i celého lidstva k bohu, hledání smyslu života) renesanční prvky : láska k vlasti, touha po poznání, osobní láska, úcta k antice

- Dantovu celoživotní tvorbu ovlivnila láska k Beatrici, která mu zemřela jako mladá dívka - ona byla inspirací k napsání Božské komedie

Francesco Petrarca (1304 - 1374) italský básník, psal pro bohaté šlechtice, v Římě ho nazývali „kníže básníků“ kněz a diplomat, odmítl být biskupem velký znalec antiky

- psal si s Karlem IV. a s arcibiskupem Arnoštem z Pardubic, také se setkali - v r. 2004 při otevření hrobu se zjistilo, že lebka není Petrarkova, ale patří nějaké ženě

hlavní inspirací jeho básní byla šlechtična Laura… dílo Zpěvník (Sonety Lauře) = milostné až melancholicky smutné verše, pomíjivost lidské krásy, nenaplněná láska, vzpomínky na mládí, rozpor mezi lidskými city a oddaností k bohu

Giovanni Boccaccio (1313 - 1375) básník a prozaik, Petrarkův přítel studoval práva, ale všechny právníky nazýval hlupáky byl nadšený pro humanismus, ve stáří ho ale kritizoval, svá díla odsoudil a chtěl je spálit

Dekameron - hl. dílo, sbírka sta novel parta mladých lidí (3 muži a 7 žen) uteče na venkov před morovou nákazou a každý den si vyprávějí 10 příběhů na jiné téma (o šťastné i smutné lásce, o lidských schopnostech, o šlechetných činech…) církev Dekameron zakázala, prý upřednostňuje erotiku a špatné lidské vlastnosti

hlavním překladatelem Dekameronu byl Hynek z Poděbrad, syn krále Jiřího dílu dal název BOCCACCIOVSKÉ ROZPRÁVKY

Niccoló Machiavelli (1469 - 1527) - psal oblíbené epigramy, politik, obviněn ze spiknutí proti vládnoucí rodině Medicejských, mučen a po propuštění vyhnán z Florencie… …nakonec se otrávil

Vladař - politické úvahy (chce mocný stát a moudrého vládce) Mandragora - satirická komedie (výsměch lidské hlouposti a víře v zázraky)

Marco Polo (1254 - 1324) cestovatel, v 17 letech odjel se svým strýcem na východ a v Číně zůstali dalších 17 let po návratu do vlasti byl zatčen a jeho spoluvězeň jeho vyprávění zapisoval … vznikl cestopis Milion (důkladné informace o Asii, tamější přírodě, lidech a tradicích)

- popis Asie byl tak fantastický, že ho považovali za vybájený

Téma : Evropská renesance a humanismus I. díl - Itálie – 7. ročník Použitý software: držitel licence - ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. Windows XP Professional MS Office PowerPoint Použitá literatura : Soukal, J. : Literární výchova pro II. stupeň ZŠ Kolektiv autorů : Učebnice pro 1. ročník SŠ http://www.google.cz/search?hl=cs&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1440&bih=736&q=revolver&oq=revolver&gs_l=img.3..0l10.102261.104702.4.104923.8.5.0.3.3.0.120.536.1j4.5.0...0.0...1ac.1.8.img.i5RO9KIvqZU#hl=cs&site=imghp&tbm=isch&sa=1&q=dante+alighieri&oq=dante+ali&gs_l=img.1.0.0l3j0i24l7.357246.360071.3.362049.9.8.0.1.1.0.102.761.6j2.8.0...0.0...1c.1.8.img.UyapI241JTU&bav=on.2,or.r_qf.&fp=d02de82bdb4df070&biw=1440&bih=736&imgrc=wLA1YTpNV1-ZwM%3A%3Be0tGa2Dq5qC6aM%3Bhttps%253A%252F%252Fupload.wikimedia.org%252Fwikipedia%252Fcommons%252Fthumb%252F6%252F6f%252FPortrait_de_Dante.jpg%252F220px-Portrait_de_Dante.jpg%3Bhttps%253A%252F%252Fen.wikipedia.org%252Fwiki%252FDante_Alighieri%3B220%3B336 http://www.google.cz/search?hl=cs&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1440&bih=736&q=revolver&oq=revolver&gs_l=img.3..0l10.102261.104702.4.104923.8.5.0.3.3.0.120.536.1j4.5.0...0.0...1ac.1.8.img.i5RO9KIvqZU#hl=cs&site=imghp&tbm=isch&sa=1&q=dante+alighieri&oq=dante+ali&gs_l=img.1.0.0l3j0i24l7.357246.360071.3.362049.9.8.0.1.1.0.102.761.6j2.8.0...0.0...1c.1.8.img.UyapI241JTU&bav=on.2,or.r_qf.&fp=d02de82bdb4df070&biw=1440&bih=736&imgrc=vNdEKP0N6t3uLM%3A%3BgkxhbhleezyAQM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.italianhistorical.org%252Fwpimages%252Fwp7f8412e9_05_06.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.italianhistorical.org%252Fpage24.html%3B244%3B300 http://www.google.cz/search?hl=cs&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1440&bih=736&q=revolver&oq=revolver&gs_l=img.3..0l10.102261.104702.4.104923.8.5.0.3.3.0.120.536.1j4.5.0...0.0...1ac.1.8.img.i5RO9KIvqZU#hl=cs&site=imghp&tbm=isch&sa=1&q=dante+alighieri+bo%C5%BEsk%C3%A1+komedie&oq=dante+alighieri+bo%C5%BEsk%C3%A1+komedie&gs_l=img.3..0j0i24l9.368944.373995.5.374068.15.3.0.12.12.0.104.297.2j1.3.0...0.0...1c.1.8.img.Mwlu68zjGZI&bav=on.2,or.r_qf.&fp=d02de82bdb4df070&biw=1440&bih=736&imgrc=f_rsfL46XdJxbM%3A%3BwUjckvxQbgKOiM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.audioknihy.net%252Fuserfiles%252Frozcestnik%252F1285616186bozska_komedie.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.audioknihy.net%252Frozcestnik%252Fvydal%252F3%252F5%3B300%3B300 http://www.google.cz/search?hl=cs&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1440&bih=736&q=revolver&oq=revolver&gs_l=img.3..0l10.102261.104702.4.104923.8.5.0.3.3.0.120.536.1j4.5.0...0.0...1ac.1.8.img.i5RO9KIvqZU#hl=cs&site=imghp&tbm=isch&sa=1&q=francesco+petrarca&oq=francesco+petra&gs_l=img.1.0.0j0i24l9.84951.93551.7.95597.19.14.1.4.4.0.155.1409.10j4.14.0...0.0...1c.1.8.img.R64gMpyvTPU&bav=on.2,or.r_qf.&fp=d02de82bdb4df070&biw=1440&bih=736&imgrc=FfX2hs3Fy-HkVM%3A%3BAfiJcth-jZjcbM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.gvp.cz%252F~pfannova%252Fliteratura%252Fstranky%252Fpetrarca.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.gvp.cz%252F~pfannova%252Fliteratura%252Fstranky%252Fkapitola3.php%3B348%3B400 http://www.google.cz/search?hl=cs&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1440&bih=736&q=revolver&oq=revolver&gs_l=img.3..0l10.102261.104702.4.104923.8.5.0.3.3.0.120.536.1j4.5.0...0.0...1ac.1.8.img.i5RO9KIvqZU#hl=cs&site=imghp&tbm=isch&sa=1&q=giovanni+boccaccio&oq=giov&gs_l=img.1.0.0l10.115154.116391.9.120013.4.4.0.0.0.0.106.402.2j2.4.0...0.0...1c.1.8.img.92z8tYFs0M4&bav=on.2,or.r_qf.&fp=d02de82bdb4df070&biw=1440&bih=736&imgrc=GWNslwvljjLxIM%3A%3BfKi3Xs978a70IM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.kdb.cz%252Ffiles%252Fimages%252Fbig%252F18790.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.kdb.cz%252Fspisovatel-976-giovanni-boccaccio.html%3B257%3B300

Autor: Mgr. Miroslava Štěrbová http://www.google.cz/search?hl=cs&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1440&bih=736&q=revolver&oq=revolver&gs_l=img.3..0l10.102261.104702.4.104923.8.5.0.3.3.0.120.536.1j4.5.0...0.0...1ac.1.8.img.i5RO9KIvqZU#hl=cs&site=imghp&tbm=isch&sa=1&q=francesco+petrarca&oq=francesco+petra&gs_l=img.1.0.0j0i24l9.84951.93551.7.95597.19.14.1.4.4.0.155.1409.10j4.14.0...0.0...1c.1.8.img.R64gMpyvTPU&bav=on.2,or.r_qf.&fp=d02de82bdb4df070&biw=1440&bih=736&imgrc=FkNG33bau1CcFM%3A%3Bj-80HYwSBPcyFM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.epwr.ru%252Fquotauthor%252F380%252F8.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.epwr.ru%252Fquotauthor%252F380%252F%3B348%3B406 http://www.google.cz/search?hl=cs&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1440&bih=736&q=revolver&oq=revolver&gs_l=img.3..0l10.102261.104702.4.104923.8.5.0.3.3.0.120.536.1j4.5.0...0.0...1ac.1.8.img.i5RO9KIvqZU#hl=cs&site=imghp&tbm=isch&sa=1&q=giovanni+boccaccio&oq=giov&gs_l=img.1.0.0l10.115154.116391.9.120013.4.4.0.0.0.0.106.402.2j2.4.0...0.0...1c.1.8.img.92z8tYFs0M4&bav=on.2,or.r_qf.&fp=d02de82bdb4df070&biw=1440&bih=736&imgrc=GWNslwvljjLxIM%3A%3BfKi3Xs978a70IM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.kdb.cz%252Ffiles%252Fimages%252Fbig%252F18790.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.kdb.cz%252Fspisovatel-976-giovanni-boccaccio.html%3B257%3B300 http://www.google.cz/search?hl=cs&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1440&bih=736&q=revolver&oq=revolver&gs_l=img.3..0l10.102261.104702.4.104923.8.5.0.3.3.0.120.536.1j4.5.0...0.0...1ac.1.8.img.i5RO9KIvqZU#hl=cs&site=imghp&tbm=isch&sa=1&q=nicolo+machiavelli&oq=nicolo+machi&gs_l=img.1.0.0i19.38410.43306.13.43587.12.10.0.2.2.0.104.922.7j3.10.0...0.0...1c.1.8.img.dQujilv1Ekw&bav=on.2,or.r_qf.&fp=d02de82bdb4df070&biw=1440&bih=736&imgrc=3WExHbuHsR3n5M%3A%3Bb98dUSh5vNrnLM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.the-philosophy.com%252Fwp-content%252Fuploads%252F2011%252F04%252Fmachiavelli3.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.the-philosophy.com%252Fmachiavelli-quotes%3B300%3B378 http://www.google.cz/search?hl=cs&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1440&bih=736&q=revolver&oq=revolver&gs_l=img.3..0l10.102261.104702.4.104923.8.5.0.3.3.0.120.536.1j4.5.0...0.0...1ac.1.8.img.i5RO9KIvqZU#hl=cs&site=imghp&tbm=isch&sa=1&q=makco+pollo&oq=makco+pollo&gs_l=img.3...81678.86665.15.90747.11.8.0.0.0.0.1982.2669.3j4j81.8.0...0.0...1c.1.8.img.QXnvDfNFGq8&bav=on.2,or.r_qf.&fp=d02de82bdb4df070&biw=1440&bih=736&imgrc=yysJz5YeR7wSRM%3A%3BEwsJl_2vbeOL0M%3Bhttp%253A%252F%252Fhistory.culturalchina.com%252FchinaWH%252Fimages%252Fexbig_images%252F8b19ebde1da8b54838a7ced39c3ca457.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fhistory.cultural-china.com%252Fen%252F60History2632.html%3B470%3B352 http://www.google.cz/search?hl=cs&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1440&bih=736&q=revolver&oq=revolver&gs_l=img.3..0l10.102261.104702.4.104923.8.5.0.3.3.0.120 .536.1j4.5.0...0.0...1ac.1.8.img.i5RO9KIvqZU#hl=cs&site=imghp&tbm=isch&sa=1&q=nicolo+machiavelli&oq=nicolo+machi&gs_l=img.1.0.0i19.38410.43306.13.43587.12.10.0.2.2.0.104.922.7j3.10.0...0.0...1c.1.8.img.dQujilv1Ekw&bav=on.2,or.r_qf.&fp=d02de82bdb4df070&biw=1440&bih=736&imgrc=RiU3MgfudvMBCM%3A%3BGFEfN4umJSio6M%3Bhttp%253A%252F%252Fupload.wikimedia.org%252Fwikipedia%252Fcommons%252Fthumb%252F2%252F27%252FSanti_di_Tito_-_Niccolo_Machiavelli%27s_portrait_headcrop.jpg%252F250px-Santi_di_Tito_-_Niccolo_Machiavelli%27s_portrait_headcrop.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fcs.wikipedia.org%252Fwiki%252FNiccol%2525C3%2525B2_Machiavelli%3B250%3B320 Autor: Mgr. Miroslava Štěrbová ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. (www.zsrozmital.cz)