Inovace profesní přípravy budoucích učitelů chemie CZ.1.07/2.2.00/15.0324 I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í Tento projekt je spolufinancován.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kmenové buňky z pupečníkové krve současnost a budoucnost
Advertisements

Buňka.
Kost a chrupavka z kmenových buněk
Rozmnožování rostlin Opylení, oplození
- Úvod do biologie člověka
Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.
Fyziologie buňky Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
Heterogenita nádorové buněčné populace v diagnostice a léčení
OBECNÁ BIOLOGIE OPLOZENÍ
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
BUŇKY A TKÁNĚ V LIDSKÉM TĚLE
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Společnost pro alergiky, ekzematiky a astmatiky
   Jiří Kaňka  Klonování.
Těhotenství, dětství a dospívání
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Člověk.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: ING. EVA ŠÍDOVÁ Název:VY_32_INOVACE_622_BUŇKA, TKÁŇ, ORGÁN Téma: ZÁKLADNÍ STAVEBNÍ.
Transplantace kostní dřeně a její aplikace
NERVOVÁ SOUSTAVA 1 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Etické problémy Je blastocysta člověk?.
. CIVILIZAČNÍ CHOROBY.
Biologie člověka.
Biologie.
Preimplantační genetická diagnostika Oddělení lékařské genetiky FN Brno Gynekologicko - porodnická klinika Masarykovy univerzity v Brně.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Inovace profesní přípravy budoucích učitelů chemie CZ.1.07/2.2.00/ I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í Tento projekt je spolufinancován.
Rozmnožovací soustava
BIOLOGIE ČLOVĚKA Tajemství genů (28).
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Pojetí lidského embrya
Molekulární biotechnologie č.14
podříše: MNOHOBUNĚČNÍ (Metazoa)
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
#6#6 Aktivace vývojových mechanismů u dospělého organismu.
Fyziologie reprodukce a základy dědičnosti FSS 2009 zimní semestr D. Brančíková.
Růst těla – Růst kostí ( do délky, do šířky) ontogenetický, prenatální vývoj (stádia morula, blastuly, gastruly, neuryly) zvětšování embrya a plodu Zábranská.
Stavba kosti.
Buněčné terapie a tkáňové inženýrství
Přírodní vědy aktivně a interaktivně
TERCIE 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
GENETIKA.
Tercie 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Jan Ledvina 3.C Stem cells. Definition Stem cells are prime undifferentiated cells which have two main abilities. 1. They are immortal 2. They are undiferentiated.
Název školy:Základní škola, Hradec Králové Milady Horákové 258 Autor:Mgr. Lukáš Dubrovský Název: VY_32_INOVACE_03_16C_Vitamíny Téma: Biologie člověka Registrační.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Dümlerová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 1. Charakteristika a historie ekologie Název sady: Základy ekologie pro.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 8 Autor: Mgr. Iveta Votápková Stavba lidského těla Brainstorming -napiš vše, co tě napadne při slově.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Tkáně. Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Pokuste se vystihnout pojem tkáň soubor tvarově podobných buněk s určitou,
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_01_PŘ8_BO.
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01A_01_Vločkovci.
Lidské tělo - kostra.
Ústav histologie a embryologie, 1. LF UK
Biologie člověka vědní obory: anatomie fyziologie
Kmenové buňky ano nebo ne?
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
Vliv radiace na člověka
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Název: VY_52_INOVACE_PRV_01 Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
Nitroděložní vývoj jedince
Pohybové schopnosti a dovednosti
2. Organismus a prostředí Základy ekologie pro střední školy 1.
Kultivace hematopoetických buňek
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
Buněčný cyklus buněčný cyklus (generační doba) - doba mezi dvěma mitózami (rozdělení buňky na dvě dceřinné) - velmi variabilní, podle typu tkáně.
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
Transkript prezentace:

Inovace profesní přípravy budoucích učitelů chemie CZ.1.07/2.2.00/ I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Tkáňové inženýrství II. I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Mgr. Taťána Štosová, Ph.D.

Kmenové buňky EMBRYONÁLNÍ KMENOVÉ BUŇKY (ESC) DOSPĚLÉ KMENOVÉ BUŇKY (ASC) INDUKOVANÉ PLURIPOTENTNÍ BUŇKY (iPS) Obr. 1. Blastocysta. Obr. 2. Kmenové buňky exprimující zelený fluorescenční protein (GFP). Obr. 3. Indukované pluripotentní buňky (iPS buňky)

EMBRYONÁLNÍ KMENOVÉ BUŇKY (ESC – embryonic stem cells) celý organismus se vyvíjí z jediné totipotentní buňky (zygoty), která vzniká po oplození vajíčka spermií totipotentní buňka má schopnost dát vznik jakémukoli typu tkáně včetně tkáně embryonální, obsahuje kompletní genetickou informaci pro celý organismus v průběhu embryonálního dělení se schopnost totipotence ztrácí

EMBRYONÁLNÍ KMENOVÉ BUŇKY (ESC – embryonic stem cells) buňky vznikající na počátku embryonálního vývoje jsou pluripotentní, mohou se tedy diferencovat v jakoukoliv buňku embrya, ať už se jedná o buňku ektodermálního, endodermálního či mezodermálního původu pokud se ESC vyjmou z embryonálního prostředí a kultivují se in vitro mohou dát vznik buňkám nervovým, plicním, krevním nebo pohlavním navíc se schopností zachovat stabilní karyotyp

EMBRYONÁLNÍ KMENOVÉ BUŇKY (ESC – embryonic stem cells) z etických důvodů je veliký problém se studiemi ESC u člověka a s léčebným podání ESC člověku, protože jde o buňky, které lze z jistého úhlu pohledu označit za samostatné živé bytosti tyto buňky jsou v podstatě totožné s oplozeným vajíčkem, které stojí na počátku lidského života navíc nelze také vyloučit, že podání embryonálních kmenových buněk by mohlo způsobit teratomy (nádory)

Obr. 4. Vývoj embrya, stádium 4, 8 buněk, morula, blastocysta.

nediferencované buňky, přetrvávají i v již vyvinutých a fungujících tkáních patří mezi buňky multipotentní na základě různých signálů se mohou přeměnit pouze na některé buněčné typy - umožňují průběžnou údržbu celého těla každý orgán a každá tkáň v dospělosti obsahuje malou subpopulaci buněk schopných sebeobnovy jsou to buňky nepostradatelné pro hojení poškozených částí těla, pro procesy obnovení jejich funkce a pro správný průběh imunitních reakcí organismu DOSPĚLÉ KMENOVÉ BUŇKY (ASC- adult stem cells)

DOSPĚLÉ KMENOVÉ BUŇKY (ASC- adult stem cells) k reprogramování (přeprogramování) ASC může dojít in vivo – např. kmenové buňky pocházející z kostní dřeně jsou schopné užitečně přispívat k regeneraci mnoha orgánů příjemců některé ASC se mohou částečně podílet na vzniku buněk všech tří zárodečných listů, tato diferenciační kapacita byla ověřena in vitro i in vivo při tvorbě chimér (např. myších či kuřecích embryí) jako chiméry bývají nazývány organismy skládající se z buněk dvou či více individuí stejného či jiného živočišného druhu

DOSPĚLÉ KMENOVÉ BUŇKY (ASC- adult stem cells) ASC lze dále rozdělit na buňky somatické (nacházejí se kdekoliv v těle) a germinální (tvoří gamety a vyskytují se v pohlavních orgánech) ASC je (na rozdíl od ESC) povoleno používat i léčebně transplantace krvetvorné tkáně u nemocných s různým typem leukémie nebo jinými nemocemi krvetvorby je důkazem, že tato léčba může být úspěšná

játra kmenové buňky CNS epiteliální buňky kmenové buňky kostní dřeně kosterní svalovina kostní dřeň kost mozek neuron gliové buňky srdeční svalovina tuková buňka krevní buňky Obr. 5. Schéma diferenciace buněk kostní dřeně.

INDUKOVANÉ PLURIPOTENTNÍ BUŇKY (iPSC) indukované pluripotentní kmenové buňky (Induced Pluripotent Stem Cells, iPSC) jsou kmenové buňky uměle vytvořené z dospělých buněk těla v podstatě z jakékoliv buňky těla lze vytvořit iPSC dospělé nepluripotentní buňky lze změnit v iPSC např. fúzí somatické buňky s některou ze stávajících linií ESC, inzercí některých genů, kdy se pomocí virových vektorů do buněk vloží geny, které regulují přepis genetické informace v buňce a způsobí, že se buňka promění v buňku kmenovou

1.Kmenové buňky kostní dřeně a) Mesenchymatické kmenové buňky - MSC - jsou to multipotentní progenitorové buňky - mohou se vyvinout ve tkáně mesodermálního původu (kost, chrupavka, šlacha, svalová a tuková tkáň) b) Hematopoetické kmenové buňky - HSC - jsou od nich odvozeny všechny terminálně diferencované typy krevních buněk v dospělém organismu 2. Kmenové buňky pupeční šňůry - MSC z pupečníku mají téměř pluripotentní vlastnosti a po vhodné indukci jsou schopné tvořit tukové, chrupavkové a kostní linie buněk 3. Kmenové buňky zubní dřeně - vykazují dokonce větší diferenciační schopnost než MSC kostní dřeně DALŠÍ TYPY KMENOVÝCH BUNĚK

Závěr Kmenové buňky, představují velkou naději zejména pro obory tkáňového inženýrství a regenerativní medicíny. Za určitých podmínek je možné přeměnit tyto buňky v jakoukoli tkáň lidského těla. Při kultivaci in vitro zatím není možné vytvořit z nich celý orgán, vytváří se pouze struktury typické pro danou tkáň. Avšak po transplantaci do živého organismu jsou kmenové buňky schopné začlenit se do chodu těla a přijmout identitu nového orgánu v závislosti na prostředí, které je obklopuje. Přímá transplantace, pokud se jedná o zdravé buňky jiného jedince, samozřejmě nese mnohá rizika spojená s možností imunitní reakce příjemce na buňky tělu neznámé.

Literatura Bakalářská práce, Hana Barboříková, Masarykova Univerzita, Přírodovědecká fakulta, Ústav experimentální biologie,oddělení genetiky a molekulání biologie, Brno Chiu, C.P., Harris, C.P., Waknitz, M.A., Itskovitz-Eldor, J. & Thomson, J.A Clonally derived human embryonic stem cell lines maintain pluripotency and proliferative potential for prolonged periods of culture. Dev. Biol. 227: Evans, M.J. & Kaufman, M.H Establishment in culture of pluripotential cells from mouse embryos. Nature. 292: Martin, G.R Isolation of a pluripotent cell line from early mouse embryos cultured in medium conditioned by teratocarcinoma stem cells. Dev. Biol. 78:

Literatura Thomson, J.A., Itskovitz-Eldor, J., Shapiro, S.S., Waknitz, M.A., Swiergiel, J.J., Marshall, V.S. & Jones, J.M Embryonic stem cell lines derived from human blastocysts. Science. 282: Thomson, J.A., Kalishman, J., Golos, T.G., Durning, M., Harris, C.P., Becker, R.A. & Hearn, J.P Isolation of a primate embryonic stem cell line. Dev. Biol. 92: Stadtfeld, M., Nagaya, M., Utikal, J., Weir, G. & Hochedlinger, K Induced pluripotent stem cells generated without viral integration. Science. 322: Pereira, W.C., Khushnooma, I., Madkaikar, M. & Ghosh, K Reproducible methodology for the isolation of mesenchymal stem cells from human umbilical cord and its potential for cardiomyocyte generation. J. Tissue Eng. Regen. Med. 2: 394–399.

Literatura Müller-Sieburg, C.E., Townsend, K., Irving, L.W. & Rennick, D Proliferation and differentiation of highly enriched mouse hematopoietic stem cells and progenitor cells in response to defined growth factors. J. Exp. Med. 167: Kestendjieva, S., Kyurkchiev, D., Tsvetkova, G., Mehandjiev, T., Dimitrov, A., Nikolov, A. & Kyurkchiev, S Characterization of mesenchymal stem cells isolated from the human umbilical cord. Cell Biol. Int. 32: Gronthos, S., Mankani, M., Brahim, J., Robey, P.G. & Shi, S Postnatal human dental pulp stem cells (DPSCs) in vitro and in vivo. Proc. Natl. Acad. Sci. U.S.A. 97: Clark, B.R. & Keating, A Biology of bone marrow stroma. Ann. N. Y. Acad. Sci. 770: Friedenstein, A.J., Chailakhjan, R.K. & Lalykina, K.S The development of fibroblast colonies in monolayer cultures of guinea-pig bone marrow and spleen cells. Cell Tissue Kinet. 3:

dneni.phphttp:// dneni.php Literatura www

Konec I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.