AnotacePrezentace, která se zabývá násobením desetinného čísla číslem přirozeným. AutorPavel Pavlas JazykČeština Očekávaný výstupŽáci vynásobí desetinné číslo číslem přirozeným. Speciální vzdělávací potřebyNe Klíčová slovaDesetinné číslo, násobení Druh učebního materiáluPrezentace Druh interaktivityVýklad Cílová skupinaŽák Stupeň a typ vzděláváníZákladní vzdělávání – 2. stupeň Typická věková skupina12-15 let Celková velikost321 kB IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Desetinná čísla - opakování Mezi následující čísla doplň znaménka >, <, = : 925, ,410 0, , , ,23 156, ,0219 0, , , , , ,123 4, ,1365 0, , ,001 0,00099
Desetinná čísla - opakování Výsledky : 925,321 < 925,410 0,85246 < 0, ,23 > 28741,23 156,219 > 156,0219 0,01011 > 0, ,1209 > 8927, ,213 < 786,123 4,8789 < 40,1365 0, = 0, ,001 > 0,00099
Desetinná čísla - opakování 421, ,514 = 941,228 – 729,463 = 984, ,146 = 86,0175 – 31,0098 = 582, ,843 = 82,5613 – 52,3674 = 1436, ,41 = 9025,82 – 2504,26 = 328, ,398 = 8574,862 – 458,96 = 952, , ,400 55, ,484 30, , ,56 850, ,902 Výsledky ještě zaokrouhlete na desetiny! ≐ 952,9 ≐ 211,8 ≐ 1856,4 ≐ 55,0 ≐ 745,5 ≐ 30,2 ≐ 6026,1 ≐ 6521,6 ≐ 850,6 ≐ 8115,9
Násobení desetinných čísel přirozeným číslem 2,5 · 3 = 7,5 Př.: 3,4 · 6 = 20,46 · 3,4 = 20,4 Násobení je komutativní! činitel součin Vlastnosti násobení: Př.: (3,4 · 6) · 2 = 40,8 3,4 ·(6 · 2) = 40,8 Násobení je asociativní!
Postup při násobení desetinného čísla číslem přirozeným Desetinné číslo násobíme číslem přirozeným bez ohledu na desetinnou čárku. V součinu oddělíme tolik desetinných míst, kolik jich má desetinný činitel · Násobení bez ohledu na desetinnou čárku Př.: 86,39 · 21 = ? dvě desetinná místa 1814,19 v součinu oddělíme dvě desetinná místa
Vynásob pod sebou: 32,89 · 9 = 57,06 · 12 = 97,73 · 26 = 107,802 · 56 = 192,54 · 24 = 375,901 · 37 = 26,2 · 12 = 127,809 · 45 = 89,25 · 8 = 44,52 · 24 = 296,01 684, , , , , ,4 5751, , ,48
Čerpáno COUFALOVÁ, J. a kol. Matematika pro šestý ročník základní školy. Praha: Fortuna, s. ISBN