Tranzistorové zapalování I Střední odborná škola Otrokovice Tranzistorové zapalování I Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. František Kocián Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. www.zlinskedumy.cz
Charakteristika DUM 1 Název školy a adresa Střední odborná škola Otrokovice, tř. T. Bati 1266, 76502 Otrokovice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0445 /2 Autor Ing. František Kocián Označení DUM VY_32_INOVACE_SOSOTR-Ae-EP/3-EL-6/18 Název DUM Tranzistorové zapalování I Stupeň a typ vzdělávání Středoškolské vzdělávání Kód oboru RVP 26-57-H/01 Obor vzdělávání Autoelektrikář Vyučovací předmět Elektropříslušenství Druh učebního materiálu Výukový materiál Cílová skupina Žák, 17 – 18 let Anotace Výukový materiál je určený k frontální výuce učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem, náplň: Druhy elektronických zapalování, konstrukce zapalovací cívky, značení svíček, rozdělovač, činnost tranzistorového zapalování Vybavení, pomůcky Dataprojektor Klíčová slova Rozdělení základních typů elektronických zapalování, zapalovací cívka, zapalovací svíčky, činnost tranzistorového zapalování Datum 10. 11. 2012
Tranzistorové zapalování I Náplň výuky Teorie zapalování Druhy elektronických zapalování Vlastnosti elektronického zapalování Zapalovací svíčky Zapalovací cívka Rozdělovač Klasické tranzistorové zapalování
Teorie zapalování Charakteristickým znakem zapalování vysokonapěťovou jiskrou je elektrický výboj mezi pevnými elektrodami v plynné směsi paliva a vzduchu. Jednotlivé typy vysokonapěťových zapalování se liší způsobem získání vysokého napětí. Zapalování elektrickou jiskrou je velmi výhodné, zejména proto, že lze velmi přesně nastavit okamžik zapálení směsi v pracovním prostoru a tím dosáhnout maximálního výkonu spalovacího motoru. V primárním okruhu zapalovací cívky je použit tranzistor „T“, pracující ve spínacím režimu. Pokud jsou kontakty přerušovače rozpojeny, je tranzistor uzavřen a proud primárním vinutím neprochází. Při sepnutí kontaktů se tranzistor otevře a proud projde primárním vinutím zapalovací cívky a cívka se naindukuje. Na sekundární straně cívky se naindukuje vysoké napětí, které se dál rozvádí pomocí rozdělovače na jednotlivé zapalovací cívky.
Druhy elektronických zapalování Tranzistorové zapalování – u klasického zapalování nelze prakticky přerušit prou větší než 5A. U tohoto typu zapalování můžeme přerušit prou až 8A čímž zvýšíme maximální akumulovanou energii potřebnou k vytvoření jiskry a zkrátit časovou konstantu τ a tím zvýšit činnost zapalování při vyšších otáčkách Elektronické kondenzátorové zapalování – na rozdíl od indukčního zapalování, u něhož se energie shromažďuje v indukčnosti v tom, že energie se nahromadí do kapacity kondenzátoru a odtud se odvádí do primárního vinutí zapalovací cívky Piezoelektrické zapalování – napětí se získá mechanickým tlakem na piezoelektrické krystaly Elektronické zapalování – TZ-1 a TZ-H, mají ještě mechanické díly EZ-K , zapalování doplněné o kontrolu klepání EZ-VZ, plně elektronické zapalování, nejsou žádné mechanické díly
Vlastnosti elektronického zapalování Výhody - mohou pracovat za podmínek, kdy již spolehlivé klasické zapalování Vlivem mechanických a elektrických mezí přerušovače mimo technické možnosti. Mechanický přerušovač max. 400 zážehů/sec Bezkontaktní přerušovač až 1000 zážehů/sec - prodloužení intervalu údržby a seřizování proti klasickému zapalování - kvalitní spalování směsy Nevýhody – větší složitost zapojení, opravami se zabývají pouze specializovaná pracoviště vybavená příslušnou technikou
Zapalovací svíčky Vlastnosti zapalovací svíčky mají velký vliv na zapálení směsi. Nároky neustále vzrůstají. Je způsobeno stále se zvyšujícími měrnými výkony, Rozšiřování pracovního rozsahu motorů a rostoucími nároky na životnost při menší údržbě. Musí - Odolávat prostředí, tj. vysoké teplotě, tlaku Veškeré nečistoty (saze, karbon, olej apod.), které se na svíčce usadí bez problémů shořet Kvalitně spalovat směs Být bezpečné a spolehlivé Nesmí - Způsobit samozápal
Zapalovací svíčky Elektrody – boční, střední – standardní, stříbrné, platinové Tepelná hodnota – samočisticí teplota – tepelné zatížení Značení svíček – kombinací písmen a číslic Poloha jiskřiště – uspořádání dráhy jiskry ve spalovacím prostoru Speciální typy – pro sportovní motorová vozidla – letecký průmysl Obr.1 Zapalovací svíčky
Zapalovací cívka měděný smaltovaný drát o průměru 0,5 mm až 2 mm Primární vinutí měděný smaltovaný drát o průměru 0,5 mm až 2 mm počet závitů 120 až 400 činný odpor 0,2 Ω až 4 Ω vlastní indukčnost 3 mH až 15 mH Sekundární vinutí měděný smaltovaný drát o průměru 0,05 mm až 0,2 mm počet závitů 4 000 až 25 000 činný odpor 2 000 Ω až 15 000 Ω Transformační poměr poměr mezi primárním a sekundárním vinutím 1 : 40 až 1 : 100 Obr. 1: Řez zapalovací cívky
Klasické tranzistorové zapalování Pro klasické tranzistorové zapalování je charakteristické použití mechanického přerušovače a tranzistoru, který přerušuje přímo primární obvod. Obr. 2: Tranzistorové zapalování
Další části tranzistorového zapalování akumulátorová baterie zapalovací cívka kontakty přerušovače vačka přerušovače kondenzátor rozdělovač svíčky Obr. 4: Zapalovací cívka Obr. 3: rozdělovač
Kontrolní otázky: Jaký je rozdíl mezi bateriovým a tranzistorovým zapalováním? K čemu slouží zapalovací svíčky? Obsahuje tranzistorové zapalování polovodičové součástky?
Seznam obrázků: Obr. 1: vlastní Obr. 2: vlastní Obr. 3: vlastní
Seznam použité literatury: [1] JAN, Z., KUBÁT, J., ŽDÁNKÝ, B., Elektrotechnika motorových vozidel II, Praha AVID spol. sr.o., 2002, ISBN 978-80-87143-07-0 [2] ŠŤASTNÝ, J. a REMEK, B., Autoelektrika a autoelektronika, Praha, Nakladatelství T. Malina, 1994, ISBN 80-900759-6-7 [3] KUČERA, V., Elektrotechnika motorových vozidel, SNTL, Praha, 1976
Děkuji za pozornost