Anotace Prezentace, která se zabývá sčítáním desetinných čísel. AutorPavel Pavlas JazykČeština Očekávaný výstupŽáci sečtou desetinná čísla. Speciální vzdělávací potřebyNe Klíčová slovaDesetinné číslo, sčítání Druh učebního materiáluPrezentace Druh interaktivityOpakování, výklad, procvičení Cílová skupinaŽák Stupeň a typ vzděláváníZákladní vzdělávání – 2. stupeň Typická věková skupina12-15 let Celková velikost / datum321 kB, září 2011 IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Metodický pokyn: Prezentace a doplňování je vytvořeno pro práci na interaktivní tabuli Smart board. Slide 3. cvičení (opakování) – žáci porovnají dvojice čísel Slide 4. kontrola a zobrazení správných řešení ze slidu 3. Slide 5. cvičení (opakování) – žáci zaokrouhlí daná čísla Slide 6. výklad + zápis – sčítání desetinných čísel – názvosloví a vlastnosti sčítání Slide 7. výklad + zápis – sčítání desetinných čísel – postup při sčítání desetinných čísel Slide 8. procvičení – žáci sečtou desetinná čísla
Desetinná čísla - opakování Mezi následující čísla doplň znaménka >, <, = : 2371, , , , , , , , , , ,009 27, , ,321 3, , , , , ,00099
Desetinná čísla - opakování Výsledky : 2371,3980 = 2371, ,222 < , ,741 > 41587, ,1596 < 23, , > 0, ,009 > 27, ,312 < 587,321 3, < 38, , = 10, ,001 > 780,00099
Zaokrouhli na desetiny: 321,65 ≐ 412,43 ≐ 562,55 ≐ 77,302 ≐ 87,786 ≐ 52,123 ≐ 8025,4 ≐ 754,23 ≐ 45,605 ≐ 48,062 ≐ 321,7 412,4 562,6 77,3 87,8 52,1 8025,4 754,2 45,6 48,1 Zaokrouhli na setiny: 23,426 ≐ 42,430 ≐ 56,505 ≐ 66,404 ≐ 7,7601 ≐ 42,934 ≐ 0,2778 ≐ 54,092 ≐ 3,6007 ≐ 28,046 ≐ 23,43 42,43 56,51 66,40 7,76 42,93 0,28 54,09 3,60 28,05 Zaokrouhli na tisíciny: 2,2582 ≐ 7,6323 ≐ 1,8885 ≐ 0,3024 ≐ 9,7768 ≐ 6,3120 ≐ 14,423 ≐ 8,0792 ≐ 5,4073 ≐ 3,0715 ≐ 2,258 7,632 1,889 0,302 9,777 6,312 14,423 8,078 5,407 3,072
Sčítání desetinných čísel 3,2 + 2,6 = 5,8 Komutativnost: Př.: 2,1 + 3,3 = 5,4 3,3 + 2,1 = 5,4 sčítanec součet Vlastnosti sčítání: Asociativnost: Př.: 1,1 + 2,6 + 3,2 = 6,9 1,1 + (2,6 + 3,2) = 6,9 (1,1 + 2,6) + 3,2 = 6,9
Postup při sčítání desetinných čísel Sčítání desetinných čísel pod sebe je stejné jako sčítání přirozených čísel, jen je potřeba dát pozor na desetinnou čárku – desetinné čárky musí být vždy pod sebou ! ! ! 3216,5831 2, ,149033, ,732135,916 Př.: 3216, ,149 = ? 2, ,2 = ?
Sčítej pod sebou: 142, ,154 = 951, ,369 = 984, ,024 = 27, ,058 = 2853, ,141 = 2, ,8764 = 3641, ,41 = 9, ,69 = 358, ,349 = 4758, ,84 = 494, , , , ,011 28, , , , ,208
Čerpáno Texty: COUFALOVÁ, J. a kol. Matematika pro šestý ročník základní školy. Praha: Fortuna, s. ISBN Vlastní zdroje (© Pavel Pavlas)