Autor: Mgr. Jaroslava Bošková Prezentace byla vytvořena v rámci projektu Harmonická škola pro život – Peníze školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.1295 Název: VY_32_INOVACE_4_46 Římské číslice Autor: Mgr. Jaroslava Bošková ZŠ a MŠ Mníšek, okres Liberec Předmět: Matematika Ročník: 6
Římské číslice od 1 - 20 1 – I 2 – II 3 – III 4 – IV 5 – V 6 – VI 7 – VII 8 – VIII 9 – IX 10 - X 11 – XI 12 – XII 13 – XIII 14 – XIV 15 – XV 16 – XVI 17 – XVII 18 – XVIII 19 - XIX 20 - XX
Další římské číslice 30 – XXX 40 – XL 50 – L 60 – LX 90 – XC 100 – C 250 – CCL 500 – D 600 – DC 1000 – M 3000- MMM
Napiš arabskými číslicemi 1) LXXXII 2) LXX 3) XIV 4) LXXV 5) XCV 6) XLII 7) XCIII 8) XLVI 9) LXXXIV 10) LI 11) L 12) LVIII 13) LXXIX 14) XXX 15) LXIII 16) XXVII 17) LXXIX 18) LXX 19) XCV 20) XLV 21) XL 22) XLIV 23) LXV 24) XXXI
Napiš římskými číslicemi: 1) 25 2) 48 3) 26 4) 73 5) 1 6) 26 7) 44 8) 25 9) 95 10) 54 11) 80 12) 76 13) 31 14) 71 15) 84 16) 27 17) 63 18) 8 19) 56 20) 93 21) 35 22) 45 23) 9 24) 84
Vyřeš slovní úlohu Na budově kostela byl vyryt letopočet jeho postavení CDCCXLVIII. Před kolika lety byl kostel postaven?
Očekávaný výstup: Žák dokáže číst římské číslice a přičítat a odečítat čísla tak, aby bylo číslo správně zapsáno, učivo je opakováním z předešlého ročníku. Lze jej využít i při opakování v 9.třídě k přijímacím zkouškám na střední školy. Učivo: římské číslice Rozsah: 30 minut Další pomůcky: sešit, pero Průběh vyučování: Tato prezentace je určena pro hlavní část hodiny, slouží ke komplexnímu procvičení látky. Nakonec samostatná práce s vyhodnocením
Použité zdroje http://www.softschools.com/sheets.jsp Materiál byl použit k výuce dne 11.1.2013 v 9.třídě jako forma opakování k přijímacím testům