6 Evoluce 2015 Katalýza (& kód). uspořádanost (organization)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Evoluce 5/2014 Katalýza (& kód). uspořádanost (organization)
Advertisements

Evoluce Katalýza. © 2011 Nature Publishing Group. Published by Nature Publishing Group.2 Figure 1 Rapid evolutionary innovation during an Archaean.
Zrození živé planety Ostrava jaro 2013 A. Markoš.
Proč se už nemůžeme vídat? Why can't we be seeing each other any more?
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
PRESENT PERFECT & PAST SIMPLE Autor: Mgr. Ivana Dvořáková Datum vytvoření: listopad 2012 DUM = Digitální Učební Materiál Gymnázium Dr. Karla Polesného,
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_178 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Eleonora Klasová Předmět.
Nemusela se vrátit brzo she didn't have to be back early.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM Businessland / Introductions 06B2 AutorLadislava Pechová Období vytvořeníŘíjen.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 05Číslo.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Participle Clauses Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Present perfect X past simple
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
The world of work Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_ANJ460 Jméno autora:Mgr. Soňa Nekvindová Třída/ročník2. ročník.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_06_AJ_CM Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_019 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Stanislava Antropiusová Předmět.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Tutorial: Obchodní akademie Topic: Logical Functions Prepared by: Mgr. Zdeněk Hrdina Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Kvantifikace nukleových kyselin
Tutorial: Mechanik - elektrotechnik Topic: Basics of electrical engineering the 2nd. year Measuring inductance Prepared by: Ing. Jiří Smílek Projekt Anglicky.
Cytoskelet.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
 Piston pumps are a type of water pumps which cause the liquid to flow using one or more oscillating pistons.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka Projekty SIPVZ Multimediální svět Projekt SIPVZ 2006.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů.
Comparison of pictures
5 Evoluce 2016 příprava. Membrána bakterií vnitřní mitochondriální tylakoidů Vně: Mimo buňku (bakt.) Cytoplasma (eukar.) Stroma chloroplastu bakterie.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Věra Tománková Název DUM: VY_32_Inovace_ Since, for Název sady: Project 3 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_22_INOVACE_9 Jméno autora: Irena Moučková Název práce:
Listening VY_32_INOVACE_AJ_2_60 Multiple choice Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
Gymnázium, Brno, Elgartova 3 GE - Vyšší kvalita výuky CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: English Grammar.
Relative clauses Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastSlovní zásoba a gramatika Datum vytvoření25.
Gymnázium, Brno, Elgartova 3 GE - Vyšší kvalita výuky CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: English Grammar.
Jméno autora: Mgr. Jiří Kala Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období):
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, přísp.organizace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Mezibuněčná komunikace Inaktivní osteoklasty
Revize MGA/Aktualizace AGA
VY_32_Inovace_ Conjunctions Project 3
Výukový materiál VY_22_INOVACE_36_ Numbers. Part 2
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Digitální učební materiál
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Radka Černá Název materiálu: VY_32_INOVACE_5_ANGLICKY_JAZYK_GRAMATIKA_03.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Jazyk a jazyková komunikace, Anglický jazyk, Minulý čas prostý pravidelných.
Introduction to MS Dynamics NAV XX. (Combined Shipments)
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Radka Černá Název materiálu: VY_32_INOVACE_5_ANGLICKY_JAZYK_GRAMATIKA_15Spojky.
I haven´t seen your ID card.
A healthy life with wine
Výukový materiál VY_22_INOVACE_22_ Phrasal verbs. Part 2
Autor: Miroslava Sedlmajerová
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Účetní schémata MS Dynamics NAV RTC-základy
Petr Michálek Datum konání:
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Writing commas Autor: Pavel Vágai Autor: Pavel Vágai
Transkript prezentace:

6 Evoluce 2015 Katalýza (& kód)

uspořádanost (organization)

Vmax = k cat.[E t ]

Rychlost reakce je tedy funkcí koncentrací substrátu reakce [S] a efektivní koncentrace enzymu [E t ]: v = k cat.[E t ].[S] / (K M + [S]) Jestliže [S] << K M (běžný případ, K M se pohybuje v rozmezí [S]), pak v = [E t ].[S].k cat /K M Obě konstanty - K M a k cat - souvisí s nutností udržet kompromis mezi rigiditou molekuly proteinu a její flexibilitou.

(S. Kauffman: Čtvrtý zákon) pokusy s náhodnými peptidy

Replikace: opisovat nebo obtisknout Kód: jednat podle návodu

Gabriel Tobie Nature 519, 162–163, (12 March 2015)Gabriel Tobie

The replication of nucleic acids is central to the origin of life. On the early Earth, suitable non-equilibrium boundary conditions would have been required to surmount the effects of thermodynamic equilibrium such as the dilution and degradation of oligonucleotides. One particularly intractable experimental finding is that short genetic polymers replicate faster and outcompete longer ones, which leads to ever shorter sequences and the loss of genetic information. Here we show that a heat flux across an open pore in submerged rock concentrates replicating oligonucleotides from a constant feeding flow and selects for longer strands. Our experiments utilize the interplay of molecular thermophoresis and laminar convection, the latter driving strand separation and exponential replication. Strands of 75 nucleotides survive whereas strands half as long die out, which inverts the above dilemma of the survival of the shortest. The combined feeding, thermal cycling and positive length selection opens the door for a stable molecular evolution in the long-term microhabitat of heated porous rock.

replikovat se a ovlivňovat svět

Svět RNA: život bez kódu

A:T G:U afinita ne kód

Problémy: * s vysokými nároky na vazebná místa RNA polymerázy A, C, U nebo T se přikládá k A, C, U, nebo T na konci řetězce 16 různých kombinací i dnešní protein dělá hodně chyb * se stabilitou RNA v prostředí

Avšak: možnost vazby na povrchy možnost vázat jiné sloučeniny

Hypercyklus Manfred Eigen, Peter Schuster

Here is what I ride

katalytická uzávěra (catalytic closure)

hypercycklus M. Eigen

Szostak lab (tibosa, threhalosa, glycerol)

Cairns-Smith, A. G.: Genetic takeover and the mineral origins of life. Cambridge: Cambridge University Press Cairns-Smith, A. G.: Seven Clues to the Origin of Life Cambridge: Cambridge University Press 1985.

Cairns-Smith

Kaolinit Al 2 (Si 2 O 5 )(OH) 4 Saukonit (Si 6,94 Al 1,06 ) IV (Al 0,44 Fe 0,34 Mg 0,36 Zn 4,80 ) VI O 20 (OH) 4.n aq M + 0,67

Cairns-Smith

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&& &&&&&&&&&&&&&&&&&&&&& ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ &&&&&&&&&&&&&&&&&&&&& &&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&& ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ &&&&&&&&&&&&&&&&&&&&& &&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

Cairns-Smith

Model granátové jablko – dutinky v hornině

K počátkům: Jaké chemikálie Jaké struktury Jaké dráhy Jaké katalyzátory ?

Membrány dnes

Nature 454, 37, 2008 Samoskládání (fosfo)lipidových membrán

2 Rapid evolutionary innovation during an Archaean genetic expansion. David, Lawrence; Alm, Eric Nature. 469(7328):93-96, January 6, DOI: /nature09649 Figure 1 |: Rates of macroevolutionary events over time. Average rates of gene birth (red), duplication (blue), HGT (green), and loss (yellow) per lineage (events per 10 Myr per lineage) are shown. Events that increase gene count are plotted to the right, and gene loss events are shown to the left. Genes already present at the Last Universal Common Ancestor are not included in the analysis of birth rates because the time over which those genes formed is not known. The Archaean Expansion (AE) was also detected when 30 alternative chronograms were considered (Supplementary Fig. 9). The inset shows metabolites or classes of metabolites ordered according to the number of gene families that use them that were born during the Archaean Expansion compared with the number born before the expansion, plotted on a log2 scale. Metabolites whose enrichments are statistically significant at a false discovery rate of less than 10% or less than 5% (Fisher's Exact Test) are identified with one or two asterisks, respectively. Bars are coloured by functional annotation or compound type (functional annotations were assigned manually). Metabolites were obtained from the KEGG database release 51.0 (ref. 27) and associated with clusters of orthologous groups of proteins (COGs) using the MicrobesOnline September 2008 database 28. Metabolites associated with fewer than 20 COGs or sharing more than two-thirds of gene families with other included metabolites are omitted. Abbreviations are defined in Supplementary Table 3.