„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU SHRNUTÍ 2
Advertisements

Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
STEREOMETRIE polohové vlastnosti - incidence
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Vzdálenost přímky od roviny, vzdálenost rovin Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Odchylka přímky a roviny Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem.
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU HYBNOST - příklady
Polohové vlastnosti – vzájemná poloha rovin Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Vzájemná poloha přímek v prostoru Vzájemná poloha přímek v prostoru Autor:Jana Buršová.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Sada IV/2-3-2 Matematika pro II. ročník gymnázia
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
ANALYTICKÁ GEOMETRIE SOUŘADNICE Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
ANALYTICKÁ GEOMETRIE VZÁJEMNÁ POLOHA KUŽELOSEČKY A PŘÍMKY Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Odchylka rovin Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Vzdálenost bodů od přímky a od roviny Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Kolmost ve stereometrii Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Polohové vlastnosti – poloha přímky a roviny Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Polohové konstrukční úlohy I – průnik rovin konstrukce průsečnice Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační.
Odchylka přímek Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
LOGARITMICKÉ ROVNICE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Transkript prezentace:

„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“. Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0794 s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“. ANALYTICKÁ GEOMETRIE METRICKÉ VZTAHY ÚTVARŮ V ROVINĚ Autor: Mgr. Kateřina Šigutová Zpracováno: 11.2.2014 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Metrické vztahy v rovině Vzdálenost bodu od přímky P měříme na kolmici vzdálenost A od paty kolmice na p 𝒗 𝐴 𝑚;𝑛 𝑣 𝐴;𝑝 = 𝑎𝑚+𝑏𝑛+𝑐 𝑎 2 + 𝑏 2

Metrické vztahy v rovině Vzdálenost rovnoběžek P 𝒗 P 𝑚;𝑛 𝑣 𝑃;𝑞 = 𝑎𝑚+𝑏𝑛+𝑐 𝑎 2 + 𝑏 2

Metrické vztahy v rovině Odchylka přímek ? cos = 𝑠 𝑝 ∙ 𝑠 𝑞 𝑠 𝑝 ∙ 𝑠 𝑞 𝑠 𝑝 ∙ 𝑠 𝑞 Odchylka přímek je ten menší z úhlů, který přímky svírají. <𝟗𝟎  !

Vzdálenost bodu od přímky – úloha 1 Urči vzdálenost bodu A 𝟏;−𝟏 od přímky p:𝒙=𝟐+𝟑𝒕; 𝒚=−𝟏−𝒕;𝒕∊𝑹 převod do obecného tvaru - 𝑛 𝑝 ; P ∊𝒑 𝑣 𝐴;𝑝 = 𝑎𝑚+𝑏𝑛+𝑐 𝑎 2 + 𝑏 2 𝑣 𝐴;𝑝 = 1+3∙ −1 +1 1 2 + 3 2 𝑣 𝐴;𝑝 = 𝟏 𝟏𝟎 = 𝟏𝟎 𝟏𝟎 výpočet vzdálenosti 𝑠 𝑝 = 𝟑;−𝟏 𝑛 𝑝 =(𝟏;𝟑) P 𝟐;−𝟏 𝒙+𝟑𝒚+𝒄=𝟎 P∊𝒑: 𝟐+𝟑∙ −𝟏 +𝒄=𝟎 𝒄=𝟏 𝒑: 𝒙+𝟑𝒚+𝟏=𝟎

Vzdálenost bodu od přímky – úloha 2 Urči souřadnice bodu A 𝟏;𝒑 tak, aby jeho vzdálenost od přímky𝒑: 𝒙+𝟑𝒚+𝟏=𝟎 byla 3j. výpočet vzdálenosti odstranění odmocniny 𝑣 𝐴;𝑝 = 𝑎𝑚+𝑏𝑛+𝑐 𝑎 2 + 𝑏 2 3 = 1+3∙𝑝+1 1 2 + 3 2 3 10 = 2+3𝑝 3 10 = 2+3𝑝 9∙10= 2+3𝑝 2 90=4+12𝑝+9 𝑝 2 9 𝑝 2 +12𝑝−86=0 𝐷=3240 /^2 𝑝 1 =2,5; 𝑝 2 =−3,8

Vzdálenost rovnoběžek – úloha 1 Urči vzdálenost přímek 𝒑: 𝒙+𝟑𝒚+𝟏=𝟎 a q:𝒙+𝟑𝒚+𝟒=𝟎 vzdálenost rovnoběžek  vzdálenost bodu jedné přímky od přímky druhé bod na přímce p výpočet vzdálenosti 𝑣 𝑃;𝑞 = 𝑎𝑚+𝑏𝑛+𝑐 𝑎 2 + 𝑏 2 𝑣 𝑃;𝑞 = 0+3∙ − 1 3 +4 1 2 + 3 2 𝑣 𝑃;𝑞 = 𝟑 𝟏𝟎 = 𝟑 𝟏𝟎 𝟏𝟎 P∊p: 𝟎;𝒑 𝒑: 𝒙+𝟑𝒚+𝟏=𝟎 𝟎+𝟑𝒑+𝟏=𝟎 𝒑=− 𝟏 𝟑

Vzdálenost rovnoběžek – úloha 2 Urči parametr c tak, aby vzdálenost přímek 𝒑: 𝒙+𝟑𝒚+𝟏=𝟎 a q:𝟐𝒙+𝟔𝒚+𝒄=𝟎 byla 𝟑 𝟏𝟎 𝟐 bod na přímce p vzdálenost 𝒗 𝑷;𝒒 = 𝒂𝒎+𝒃𝒏+𝒄 𝒂 𝟐 + 𝒃 𝟐 𝟑 𝟏𝟎 𝟐 = 𝟎+𝟔∙ − 𝟏 𝟑 +𝒄 𝟐 𝟐 + 𝟔 𝟐 𝟔𝟎=𝟐 −𝟐+c −𝟐+𝒄=𝟑𝟎∨𝟐−𝒄=𝟑𝟎 𝒄 𝟏 =𝟑𝟐; 𝒄 𝟐 =−𝟐𝟖 P∊p: 𝟎;𝒑 𝒑: 𝒙+𝟑𝒚+𝟏=𝟎 𝟎+𝟑𝒑+𝟏=𝟎 𝒑=− 𝟏 𝟑 /∙2 40

Odchylka přímek – úloha 1 Urči odchylku přímek 𝐩: 𝟑𝒙−𝟐𝒚+𝟏=𝟎 a 𝒒: 𝟑−𝟐𝒕;𝟏+𝒕;𝒕∈𝑹 směrové vektory 𝒏 𝒑 = 𝟑;−𝟐 𝒔 𝒑 = 𝟐;𝟑 𝒔 𝒒 = −𝟐;𝟏 𝒔 𝒑 = 𝟐 𝟐 + 𝟑 𝟐 = 𝟏𝟑 𝒔 𝒒 = −𝟐 𝟐 + 𝟏 𝟐 = 𝟓 odchylka 𝒄𝒐𝒔 = 𝒔 𝒑 ∙ 𝒔 𝒒 𝒔 𝒑 ∙ 𝒔 𝒒 𝒄𝒐𝒔= 𝟐∙ −𝟐 +𝟑∙𝟏 𝟏𝟑 ∙ 𝟓 𝒄𝒐𝒔= 𝟏 𝟔𝟓 = 𝟔𝟓 𝟔𝟓 𝒄𝒐𝒔=𝟎,𝟏𝟐𝟒 =𝟖𝟐𝟓𝟐´

Odchylka přímek – úloha 2 Urči parametr b tak, aby dané přímky měly odchylku 45. 𝒑:𝒙−𝒚−𝟏=𝟎;𝒒:𝟑𝒙+𝒃𝒚−𝟑=𝟎 normálové vektory 𝒏 𝒑 = 𝟏;−𝟏 𝒏 𝒒 = 𝟑;𝒃 𝒏 𝒑 = 𝟏 𝟐 + (−𝟏) 𝟐 = 𝟐 𝒏 𝒒 = 𝟑 𝟐 + 𝒃 𝟐 = 𝒃 𝟐 +𝟗 odchylka 𝒄𝒐𝒔 = 𝒏 𝒑 ∙ 𝒏 𝒒 𝒏 𝒑 ∙ 𝒏 𝒒 𝟐 𝟐 = 𝟏∙𝟑+(−𝟏)∙𝒃 𝟐 ∙ 𝒃 𝟐 +𝟗 𝟐 𝟐 = 𝟑−𝒃 𝟐 𝒃 𝟐 +𝟏𝟖 𝟒 𝒃 𝟐 +𝟑𝟔 =𝟐 𝟑−𝒃

Odchylka přímek – úloha 2 Urči parametr b tak, aby dané přímky měly odchylku 45. 𝒑:𝒙−𝒚−𝟏=𝟎;𝒒:𝟑𝒙+𝒃𝒚−𝟑=𝟎 odchylka 𝒄𝒐𝒔 = 𝒏 𝒑 ∙ 𝒏 𝒒 𝒏 𝒑 ∙ 𝒏 𝒒 𝟐 𝟐 = 𝟏∙𝟑+(−𝟏)∙𝒃 𝟐 ∙ 𝒃 𝟐 +𝟗 𝟐 𝟐 = 𝟑−𝒃 𝟐 𝒃 𝟐 +𝟏𝟖 𝟒 𝒃 𝟐 +𝟑𝟔 =𝟐 𝟑−𝒃 𝟒 𝒃 𝟐 +𝟑𝟔=𝟒 𝟗−𝟔𝒃+ 𝒃 𝟐 𝟒 𝒃 𝟐 +𝟑𝟔=𝟑𝟔−𝟐𝟒𝒃+𝟒 𝒃 𝟐 𝒃=𝟎 𝒒:𝟑𝒙−𝟑=𝟎 𝒙=𝟏 /^2

Použité zdroje: POLÁK, Josef. Středoškolská matematika v úlohách. 1. vyd. Praha: Prometheus, 1999, 626 s. ISBN 80-719-6166-3. KOČANDRLE, Milan a Leo BOČEK. Matematika pro gymnázia: analytická geometrie. 1. vyd. Praha: Prometheus, 1995, 187 s. ISBN 80-719-6120-5.   PETÁKOVÁ, Jindra. Matematika: příprava k maturitě a k přijímacím zkouškám na vysoké školy. 1. vyd. Praha: Prometheus, 1998, 303 s. Učebnice pro střední školy (Prometheus). ISBN 80-719-6099-3. .