Husserl.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
K novověké filosofii 16.–17. století
Advertisements

Úvod do Teorie her. Vztah mezi reálným světem a teorií her není úplně ideální. Není úplně jasné, jak přesně postavit herněteoretický model a jak potom.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Co je to logika? KFI/FIL1 Lukáš Košík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
 Matematická logika je myšlení, uvažování třeba poskládání správných číslic v matematické řadě. Nebo různé myšlení to je logika.!  Uvažování správného.
FYZIKA VÝZNAM FYZIKY METODY FYZIKY.
Sociální konstruktivismus
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ.
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Ernst Mach jako filosof Těleso je komplexem počitků Hlavním principem je ekonomie myšlení.
filosofický a umělecký směr vznikl po první světové válce v Německu
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/ Právo jako filozofický pojem.
Teoretické zdroje kvalitativního výzkumu
Monika Pokorná FF UPOL Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Cesta a význam dó, tao Staří válečníci se vydávali dokonale připraveni na krvavou cestu života Ani dnes to není jiné, stačí např.nasednout do automobilu…
DUCHOVNÍ ŽIVOT. MŮŽEŠ UDĚLAT COKOLIV, ALE MUSÍŠ VĚDĚT PROČ… …do světa vedou tisíce cest.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Etika chovu zvířat Doc. Ing. Lukáš Jebavý, CSc
Filosofie a metodologie. „ Science. It works, bitches!“ „We finally figured out that you could separate fact from superstition by a completely radical.
Husserlova teorie přirozeného světa
Jan Patočka Lukáš Hoskovec, C4B únor 2014.
Pedagogicko-etická podstata morální kreativizace osobnosti
Konec systému jednoho muže.  Prvotní není ani hmota, ani myšlení  totožnost bytí a myšlení  Vývojové fáze ducha: 1. Absolutní duch 2. Jinobytí (příroda)
Filosofie úvod do problému....
 Tomáš Pešl C4B  Martin Heidegger  Život  Díla  Otázky  Zdroje.
KARIÉRNÍ SYSTÉM A PREGRADUÁLNÍ PŘÍPRAVA BUDOUCÍCH PEDAGOGŮ Mgr. Václav Víška, Ph.D.
Husserlova teorie přirozeného světa Maryna Zheleznyak.
Filozofie 20. století - Fenomenologie
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
Aristotelés – náplň dvou kurzů I.Život, dílo, vývoj myšlení (Aristotelovy životní a filosofické osudy, přehled děl, problém vztahu k Platónovi – „genetický.
Viktor Frankl Eliška Dlouhá V8A.
Přednáška K čemu je právní filosofie
Sociologie ?.
Sociální psychologie se zaměřením na sport
1 HISTORICKÝ PROSEMINÁŘ Postup v rámci bakalářského studia oboru Dějin křesťanského umění na KTF UK: INTERDISCIPLINÁRNÍ CVIČENÍ HISTORICKÝ PROSEMINÁŘ SEMINÁŘ.
Aristotelés – přehled díla a myšlení (původní, velmi optimistický plán…) Život, dílo, vývoj myšlení (Aristotelovy životní a filosofické osudy, přehled.
pokus o obecnou teorii sociálního jednání (T
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Typicky řecká představa: A R C H É = prazáklad Uspořádaný svět je tvořen z již předtím existujícího prazákladu tím, že dostává nějaký řád, že jím prostupuje.
Analýza duchovní situace Duchovní postoj Dialog s Bohem Duchovní hloubka Poslání Vzájemné ovlivnění všech prvků.
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 6 Subjektivní, objektivní a absolutní idealismus.
Úvod do filosofie Pojem a vznik filosofie, definice filosofie Vztah filosofie a ostatních věd Filosofické disciplíny, filosofické otázky, základní pojmy.
Platón & „objektivní idealismus“
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 5 Transcendentální idealismus a kriticismus.
Jan Patočka moderní čs. filosofie „Kde se však mění svět a dějiny ? V 'nitru', lépe než v životě jednotlivce.“ Jan Patočka.
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
Uměleckonaučná literatura
FILOsOFIE A VĚDA.
Dějiny psychologie Mgr. Jiřina Boušková.
Filozofie osvícenství v Německu
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Václav Bělohradský * Praha.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
K novověké filosofii 16.–17. století
Sociologie jako věda Mgr. Vladimír Velešík.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Paměť Mgr. Vladimír Velešík.
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
Teoretické zdroje kvalitativního výzkumu
Platon př. n. l. z bohaté athénské rodiny
Edmund Husserl.
Novoplatonismus.
Základní filozofické otázky
Metody pedagogiky.
Člověk a příroda Fyzika.
Francouzský materialismus I
Transkript prezentace:

Husserl

život Studia Filosofie aritmetiky (psychologismus?) Ideje k čisté fenomenologii Krize evropských věd a transcend. fen. Nacistická perzekuce

myšlenky Od Kanta: poznání spojené s psychol. Procesy ale ne totožné; z empirických věd nevyvodíme obecné tvrzení; logika, matematika, filosofie = ideální vědy, jejich zákony = nutné pravdy a priori Vědomí pracuje intencionálně, noesis konstituuje předměty (intencionalita umožňuje přeskočit past reálné věci vs. jevu) Metoda fenomenologického přístupu

Fenomenologická redukce Reflexe vlastního vědomí Vystoupení z naivního předpokladu jsoucna věcí, uzávorkování předběžných přesvědčení Stojím v epoché, mohu proniknout „k věcem samým“ Zkoumám jak se mi dávají = eidetická redukce (např. čas, časové vědomí) Transcendentální redukce a možnost intersubjektivity

Krize evropských věd Není proti výsledkům vědy, ukazuje zvláštnost evropského myšlení jako ducha „na cestě“ za racionálně bezrozporným uchopením skutečnosti V antice se doxa a epistémé odděluje ale filosofie a věda zůstávají přichýleny, dnešní věda stojí jinde než filosofie a víra ve filosofii jednotící vědy se ztrácí Novověký objektivismus vede k přílišné technizaci, pravdě v definicích, specializaci, pohybu v ideálním prostoročase, rezignaci na reflexi subjektivního života, člověk se ztrácí ve složitosti a věda mu přesto neodpovídá na základní existenciální otázky Odcizení vědy člověku

Krize je metodologická: nekompatibilnost přístupů, konfůze pojmového aparátu, kompartmentalizace oborů, neschopnost vzájemné komunikace („fachidiocie“)… Krize je i obecně lidská: samozřejmosti kolem nás jsou pohodlné ale učí nás nepátrat po původu (ani nelze) a tím vstupovat do pasivního životního postoje Agresivně tím mění náš přístup ke světu žité zkušenosti

Hledisko lebenswelt x věda

Hledisko lebenswelt x věda

Hledání pravdy se zvrhá v hledání objektivity Novověká vědecká epistémé je od počátku ve sporu se subjektivním prožitkem světa. Galileovská matematizace přírodovědy nadřazuje znalost matematického jazyka (a tudíž rozluštění knihy přírody) světu každodenní zkušenosti Dochází ke zreálnění původně ideální a druhořadé roviny světa Získat přístup ovšem vyžaduje specificky trénovaného ducha!

Kvality, které věda nemůže posuzovat a přitom jsou člověku vlastní

Věda vyžaduje specificky trénované zaměření pozornosti

Věda vyžaduje specificky trénované zaměření pozornosti Galileiho experiment s volným pádem je typickou ukázkou předchůdně daného pojetí skutečnosti následně určujícího výstavbu experimentu. Předem je vytyčen obor jevů, které jsou vědci hodné zaznamenání

Husserlův úkol Myšlení evropanů vychází z objevu logu a z něj vznikající theoria. Fenomenologie analyzuje vztah mezi předteoretickou a pozdější novověkou poteoretickou konstitucí světa a tím genezi završuje. Je třeba ukázat matematickou přírodovědu jako idealizaci světa vedoucí až k mechanismu Je třepa vypracovat terapii pro stav rozkolu

Kritika Husserla Výklady historie idejí jsou zjednodušené a ne vždy „objektivní“ psychologismus

Vědecký x lebenswelt Přirozený svět získává status ahistorické, korektivní struktury; arché restaurující v novověku ztracený smysl racionality Hranice a charakter rozdílu není zcela jasný – jde opravdu o náš evropský lebenswelt? Není tento právě v matematickém poznání?