Český jazyk 3. ročník ZŠ „Slovesa“

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PRESENT PERFECT (9.ročník) Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního.
Advertisements

Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Matematika - 7. ročník Celá čísla - souhrn
Dělení desetinných čísel Matematika - 6. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt.
Poměr Český jazyk – 2.roč.,1.část
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Matematika Přímá a nepřímá úměrnost 7. ročník
Český jazyk – 2.ročník „Slovo, slabika, hláska, písmeno“
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Matematika Poměr 7. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Matematika – 5. ročník Násobení a dělení desetinných čísel 10 a 100
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Mocniny - úvod Matematika 8. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního.
Matematika - opakování 5. ročník
Měřítko mapy, plánu Matematika 7. ročník
Zaokrouhlování čísel na desítky a stovky
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Převody jednotek objemu
Procenta 1 - úvod Matematika 7. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Převody jednotek délky a obsahu Matematika – 5. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Matematika – 2.ročník ZŠ Zábavná matematika
Český jazyk – 3. ročník ZŠ „Podstatná jména“
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Český jazyk – 2. ročník „Slovní druhy“
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Matematika - 7. ročník Sčítání celých čísel
Převody jednotek hmotnosti - 1 Matematika - 6. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Převody jednotek délky
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Převody jednotek obsahu
Zaokrouhlování – 5. ročník
Početní výkony s desetinnými čísly - 1
Matematika – Pamětné dělení 5. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Násobení desetinných čísel
Početní výkony s desetinnými čísly - 2
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Sčítání a odčítání desetinných čísel Matematika - 6. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu.
Sčítáme dvojciferná čísla Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního.
Matematika Násobení a dělení celých čísel 7. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Český jazyk 3. ročník ZŠ „Věta jednoduchá a souvětí“
Určování druhé mocniny a odmocniny
Dělení se zbytkem 5. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Opakování z 2. ročníku Český jazyk – 3. ročník
Číslo přílohy: VY_ 32_INOVACE_14 _Slovesa II. část - časování
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 7 - slovesa Mluvnice pro 2. ročník
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Slovní druhy Český jazyk – 5. ročník
Jednotky hmotnosti 5. ročník
VY_32_INOVACE_Sib_I_14 Slovesa
Měřítko mapy, plánu Matematika 7. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Transkript prezentace:

Český jazyk 3. ročník ZŠ „Slovesa“ Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Poměr Český jazyk 3. ročník ZŠ „Slovesa“

S l o v e s a Český jazyk 3. ročník

Co vyjadřují slovesa? Slovesa vyjadřují děj. Říkají nám, co osoby, zvířata a věci dělají nebo co se s nimi děje Slovesa vyjadřují názvy osob, zvířat a věcí 1 2 3 4 5

U sloves rozlišujeme dvojí číslo: Jednotné(volám, voláš, volá) a množné (zpíváme, zpíváte, zpívají) Číslo se určuje jen u podstatných jmen, u sloves žádné není 1 2 3 4 5

Mohou slovesa vyjadřovat osobu? Ano, tři osoby v čísle jednotném, tři osoby v čísle množném Ne, slovesa žádné osoby nevyjadřují 1 2 3 4 5

Jak se jmenuje slovní druh, který nám pomůže určit osobu? Osobu určíme pomocí osobních zájmen Osobu určíme podle ukazovacích zájmen 1 2 3 4 5

Osobní zájmena jsou: Já, ty, on (ona,ono), my, vy, oni, (ony, ona) Ten, ta, to, ti, ty, ta 1 2 3 4 5

Mění slovesa svůj tvar? Slovesa mají různé tvary a vyjadřují trojí čas Slovesa mají jen jeden tvar, žádný čas nevyjadřují 1 2 3 4 5

Slovesa vyjadřují trojí čas: Čas přítomný, minulý a budoucí U sloves se čas nevyjadřuje, určuje se rychlost 1 2 3 4 5

Čas přítomný nám říká, že se děj odehrává nyní, např.: Přišli jste včas. Petr to nevěděl. Žáci čtou napínavé příběhy. Dnes vstávám brzy. 1 2 3 4 5

Čas minulý označuje děj, který se již stal dříve: Včera jsem vstával pozdě. Napsal jsem dopis Stůj! Daří se mu dobře. 1 2 3 4 5

Čas budoucí označuje děj, který se stane; bude se konat: Co to vidím? Zkus to taky! Budeš si se mnou hrát? Budu si číst knihu. 1 2 3 4 5

Co znamená slovesa časovat? Nic, slovesa se nečasují Znamená měnit jejich tvary podle osoby, čísla a času 1 2 3 4 5

Jaké tvary mohou mít slovesa? Žádné tvary nemají Tvar jednoduchý a tvar složený 1 2 3 4 5

Jednoduché tvary sloves jsou: Sportujeme, čtu si, smějeme se, pracuji… Budu spát, byl jsem plavat, četl jsem si… 1 2 3 4 5

Složené tvary sloves jsou: Budu vyprávět, plaval jsem, budeš mluvit… Hledím, spím, zpívám, lenoším… 1 2 3 4 5

Má budoucí čas jednoduché tvary? Ano, má – Popovídáme si, unaví se, poletíme, zamkne… Ne, jen tvary složené – Budu si povídat, budu si číst… 1 2 3 4 5

Na co končí infinitiv (neurčitek)? Slovesný tvar končí na –t, -ci, -ct (psát, péci, říct) Slovesný tvar končí na – l, -la, lo, -li, -ly, -la 1 2 3 4 5

Infinitiv (neurčitek) je tvar slovesa u kterého: Nelze určit osobu, číslo ani čas Lze určit osobu, číslo a čas 1 2 3 4 5

Součástí některých sloves bývá zájmeno: sa, su si, se (koupe se, myslí si..) tato slovesa nazýváme zvratná 1 2 3 4 5

Slovesný tvar zakončený na –l, la, -lo, -li, -ly, -la se nazývá: příčestí minulé minulost Hlásili se 1 2 3 4 5

V koncovkách slovesných tvarů v přítomném čase píšeme: vždy i/í (visí, umí, zlobí, píši…) vždy ou, au 1 2 3 4 5

Téma:Český jazyk 3. ročník ZŠ „Slovesa“ Použitý software: držitel licence - ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. Windows XP Professional Microsoft Office Zoner - České kliparty 1, 2, 3, Internet Autor: Mgr. Jana Brdová ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. (www.zsrozmital.cz)