Hospodářství České Republiky
Česká ekonomika Patří mezi 30 nejvyspělejších ekonomik světa Jedna z nejstabilnějších a nejrozvinutějších ekonomik bývalého východního bloku zahrnuje: průmysl (50%); služby (43%), zemědělství (5%) ČR je členem: EU, NATO Kurzy: 1 USD=16korun, 1 GBP=31korun, 1 EUR=25 korun, 100 KČ=80 SKK, 100 KČ=67 RUB Úroveň ekonomiky se rok od roku zvyšuje V 90. letech přechod od centrálně řízeného plánování k volnému trhu
Průmysl Těžba: černého uhlí, hnědého uhlí, kaolín, vápenec, tuha, uran, ropa, barevné kovy strojírenství, hutnictví železa, chemický průmysl (petrochemie, těžká chemie) Výroba skla, porcelánu, keramiky Průmysl textilní, oděvní, kožedělný Potravinářský průmysl Dřevozpracující průmysl Energetika (elektrárny: tepelné, jaderné, větrné, vodní)
Zemědělství 43% území orná půda Obiloviny (pšenice, ječmen, cukrovka, brambory), chmel, řepka, len, luštěniny, ovoce, vinná réva, zelenina Chov prasat, skotu, drůbeže, ryb, včelařství
Služby Název sektoru Podíl sektorů na tvorbě HDP Rok 1989 2001 V průběhu let 1989 až 2001 se zásadně změnila struktura české ekonomiky. Zvýšil se podíl terciálního sektoru (služeb) na úkor primárního (zemědělství a dobývání surovin) i sekundárního sektoru (průmysl, energetika a stavebnictví) (v % z s.c.) Název sektoru Podíl sektorů na tvorbě HDP Rok 1989 2001 Primární sektor 15 6,9 Sekundární sektor 47 37,2 Terciární sektor 38 55,9 Pramen: ČSÚ
Cestovní ruch Přírodní Kulturně historické -hory -krasy (jeskyně) ČR má dobré předpoklady pro CR Přírodní Kulturně historické -hory -krasy (jeskyně) -skalní města -CHKÚ -Rybníky -historická centra měst -zámky a hrady -parky a zahrady -skanzeny -historické stavby
Doprava 1/2 Silniční doprava Jedná se o nejvyužívanější typ dopravy v České Republice. Počet využívání (osobní) se za posledních 10 let zčtyřnásobil. V nákladní sféře se převážení především potraviny, stavební materiál a spěšné zásilky. Železniční doprava Jedná se o nejhustší síť železnic ve střední Evropě. Nákladní přeprava převáží především suroviny na velké vzdálenosti. Nejvytíženějšími uzly jsou Praha, Kolín, Přerov, Česká Třebová,Ostrava. Ruší se nerentabilní tratě. Modernizace: Elektrifikace (1/3) vyšší rychlost (Pendolina)
Doprava 2/2 Vodní doprava V České republice provozována pouze na části Labe od Chvaletic a dále na Vltavě. Přepravují se především suroviny (uhlí a stavební hmoty). Přístavy: Nymburkm, Děčín, Ústí nad Labem, Praha-Holešice, Mělník Letecká Letiště: Praha-Ruzyně, Brno-Tuřany, Ostrava-Mošnov, Karlovy Vary (pouze charterové lety). Potrubní hl.ropa a z.plyn. Ropovody: Družba(rusko Z Sibiř), Ingolštadt(něm) Zemněplynovody: Sojus(rus).
KNOEC DĚKUJEME ZA POZORNOST