Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace
Advertisements

34.1 Obecná pravidla pro mocniny s přirozeným mocnitelem
28.1 Jednotky obsahu metr čtverečný cm metr cm2 centimetr čtverečný
Elektronická učebnice - I
Elektronická učebnice - I
9.1 Trojúhelník - konstrukce, druhy
Matematika – 8.ročník Druhá odmocnina
Elektronická učebnice - I
36.1 Obvod a obsah kruhu Výpočet obvodu dortové formy.
36.1 Obsahy složitějších obrazců
(4r + 2) . 1 −
7.1 Odčítání v oboru V krabici byly žárovky.
29.1 Úsečky- grafický součet, rozdíl a násobek
12.1 Čtyřúhelníky Mezi obrázky se zatoulal jeden, který sem nepatří.
33.1 Úhlopříčky čtverce a obdélníku, jejich vlastnosti
Elektronická učebnice - I
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Nový Jičín, Komenského 66, p. o
58.1 Povrch jehlanu, kužele, koule
Elektronická učebnice - I
* Druhá odmocnina Matematika – 8. ročník *
31.1 Druhá a třetí mocnina Úkol:
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
30.1 Povrch krychle + síť Pojmenuj některá tělesa.
31.1 Povrch kvádru + síť Zkus najít na obrázcích kvádry.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
29.1 Síť a povrch kolmého hranolu
18.1 Sčítání v oboru do 100 s přechodem přes desítku
43.1 LOMENÉ VÝRAZY 3
53.1 Písemné odčítání v oboru přirozených čísel do
26.1 Obsah obdélníku Tatínek chce koupit nový koberec tvaru obdélníku.
47.1 Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Autor: Mgr. Monika Mrkusová Písemné.
5.1 Měření na centimetry a milimetry
Elektronická učebnice - II
41.1 Rozkládání mnohočlenů pomocí vytýkání a vzorců
Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace
14.1 Úsečky – porovnávání, přenášení
Elektronická učebnice - I
Elektronická učebnice - I
50.1 Pamětné sčít. a odčít. přirozených čísel v oboru do
16.1 ZLOMKY Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Autor: Mgr. Yveta Hercogová.
13.1 Desítky - jednotky 10 jednotek = 1 desítka
40.1 Dělení násobků deseti jednocifernými čísly
11.1 Obdélník D C Vrcholy obdélníka – A , B , C , D D C A B a D C
35.1 Pamětné odčítání v oboru do 1000 – rozšíření učiva
48.1 SOUSTAVY ROVNIC Jsou dány dvě lineární rovnice se dvěma neznámými x – 2y = 1 2x + y = 2 Soustava lineárních rovnic se dvěma neznámými Které z uspořádaných.
Elektronická učebnice - II
59.1 Objem jehlanu, kužele, koule
21.1 Útvary souměrné podle osy
36.1 Písemné sčítání v oboru do 1000
39.1 MNOHOČLENY Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Autor: Mgr. Yveta Hercogová.
8.1 Sčítání do 20 bez přechodu desítky
71.1 Sčítání desetinných čísel Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Autor: Mgr.
72.1 Odčítání desetinných čísel
Elektronická učebnice - II
45.1 ROVNICE S NEZNÁMOU VE JMENOVATELI
22.1 Násobení a dělení číslem 1 a 10 – násobení číslem 1
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Autor: Mgr. Miluše Džuberová Mocniny Výpočet obsahu čtverce Kolik má čtverec hvězdiček? Výpočet objemu.
Elektronické učební materiály - I. stupeň Matematika 4 Autor: Mgr. Helena Záděrová 1. Obvod rovinných obrazců Pojmenuj geometrické tvary a urči kolik mají.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Autor: Mgr. Miluše Džuberová Rovnoběžník Jaká je plocha střechy?Kolik látky je potřeba na zhotovení.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Autor: Mgr. Miluše Džuberová Výpočty s odmocninami.
Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace
Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace
Druhá mocnina a odmocnina
1. Co mají společného násobky těchto čísel?
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Odmocniny
Výpočty s mocninami Počítáme výměru pole. Vypočteme velikost pozemku.
Název školy: Základní škola Městec Králové
Odmocniny Mgr. Jiřina Sirková.
Elektronická učebnice - I
8.1 Konstrukce trojúhelníku typu SSS
Transkript prezentace:

Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace 32.1 Druhá odmocnina Úkol: Když vím, že plocha čtvercové zahrady měří 25 m2, vím také, že její strany měří 5 metrů. Má tato úvaha nějaký matematický název? Ano, druhá odmocnina. V našem případě druhá odmocnina z čísla 25. Jak se s druhou odmocninou pracuje? Autor: Mgr. Hana Jirkovská

Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace 32.2 Co už umíme 1) Vzorec pro obsah čtverce S = a . a U tzv. čtvercových čísel umíme najít přirozené číslo, jehož druhá mocnina je právě toto čtvercové číslo. Např. 25 = 52 4 = 22 100 = 102 2) Druhá mocnina libovolného čísla 3) Číselné obory: čísla kladná čísla záporná čísla nekladná čísla nezáporná a > 0 a < 0

32.3 Nové pojmy Druhá odmocnina Příklady druhých odmocnin: Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace 32.3 Nové pojmy Druhá odmocnina Druhá odmocnina čísla a , protože b2 = a Odmocnítko Základ odmocniny Příklady druhých odmocnin: Základy těchto druhých odmocnin: 36, 81 3

Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace 32.4 Výklad nového učiva Definice: Druhá odmocnina z nezáporného čísla a je takové nezáporné číslo b, pro které platí b2 = a , protože b2 = a 1. Zapamatujte si: 2. Odvodíme si pravidlo: Poloviční počet nul Poloviční počet desetinných míst 3. Platí: 4. Platí: Např. Např. 5. Pozor! Neexistuje, protože neexistuje žádné číslo, jehož druhá mocnina je -9. Druhá odmocnina z žádného nezáporného čísla neexistuje. 6. Můžeme používat kalkulačku nebo Tabulky pro ZŠ. Tyto hodnoty jsou již zaokrouhlené. 4

Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace 32.5 Procvičení a příklady 1. Vypočítej zpaměti: 2. Vypočítej zpaměti: 3. Vypočítej zpaměti: x 1600 2500 40000 8100 900 x 1600 2500 40000 8100 900 40 50 200 90 30 x 0,36 0,64 0,0001 0,0225 1,44 0,6 0,8 0,01 0,15 1,2 x 0,36 0,64 0,0001 0,0225 1,44 4. Vypočti zpaměti: 5. Urči číslo, pro které platí: Řešení: Odpověď: Hledané číslo je 256. 6. Nemáme-li kalkulačku, lze tyto úlohy vypočítat jen s pomocí Tabulek pro ZŠ: Nutno zaokrouhlit Nutno zaokrouhlit Nutno zaokrouhlit 5

Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace 32.6 Něco navíc pro šikovné 1. Jak dlouhá je hrana krychle, jejíž povrch je 2166 mm2? Řešení: S = 2166 mm2 a = ? Odpověď: Hrana krychle měří 19 mm. 2. Jaké číslo musíme přičíst k druhé odmocnině z 10 000, aby se součet rovnal 10 000? Řešení: Odpověď: Hledané číslo je 9 900. 3. Vypočtěte: a) c) b) d) 4. Obtížnější úlohy řešené bez použití kalkulačky, pouze s pomocí Tabulek pro ZŠ. 6

Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace 32.7 CLIL – Square rooting Vocabulary Druhá odmocnina z – square root of Obsah – an area Odmocnítko – radical sign Odmocňování – square rooting Krychle – a cube Strana čtverce – a side of a square Čtverec –a square Tvar – form, shape Exercise The area of the Czech republic is 78 863 km2. Imagine that our country has a shape of a square. How long is the side of this square? Solution S = 78 863 km2 a = ? Answer The side of this square measures about 281 km. 7

Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace 31.8 Test 1. Jak dlouhá je strana čtverce o ploše 63,1 dm2? a) 0,79 dm b) 7,9 m c) 7,9 dm d) 8,5 dm 2. Urči délku hrany krychle, je-li její povrch 1296 cm2? a) 36 cm b) 216 cm c) 14,7 cm d) 6 cm 3. Vypočti: a) b) c) d) 4. Vypočti: a) 24 b) -24 c) 0 d) -32 5. Vypočti: a) 19,5 b) 400 c) 2 d) 20 6. Dosaď do výrazu a = 4 a b = -3, pak vypočti: a) 1 b) c) 5 d) 25 7. Kolik metrů pletiva je třeba na oplocení zahrady tvaru čtverce. Zahrada má výměru 537 m2. Výsledek zaokrouhli na celé metry. a) 93 m b) 23 m c) 134 m d) 269 m 8. Vypočítej: a) 5,14 b) 4,86 c) -3,6 d) -4,86 Řešení: 1. c), 2. c), 3. a), 4. b), 5.d), 6.c), 7.a), 8.d) 8

Elektronická učebnice - II Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 31.9 Použité zdroje, citace Odvárko O., Kadleček, J.: Matematika 1 pro 8. ročník ZŠ, Prometheus 2000 Šarounová, A. a kol.: Matematika 8 1. díl, Prometheus, 1998 Běloun, F. a kol.: Sbírka úloh z matematiky pro ZŠ, SPN 1993

31.10 Anotace Autor Mgr. Hana Jirkovská Období 07 – 12/2011 Ročník Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 31.10 Anotace Autor Mgr. Hana Jirkovská Období 07 – 12/2011 Ročník 8. ročník Klíčová slova Druhá odmocnina, odmocnítko, základ Anotace Prezentace popisující pojem druhá odmocnina a vyvození pravidla počítání s druhou odmocninou