Informační chování sluchově postižených

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
INTERNET PRO NEVIDOMÉ A SLABOZRAKÉ Služby veřejných knihoven zdravotně postiženým uživatelům PhDr. Ivana Štrossová Hradec Králové 26.března 2001.
Advertisements

Hristo Trajkovski – VerbaVoice GmbH Komunikační podpora pro neslyšící a nedoslýchavé lidi Přepis na mobilu – Přepis mluvené řeči – Živé.
Komunikace s uživateli knihoven s mentálním postižením Eva Cerniňáková Městská knihovna v Praze.
Neslyšící jako potenciální uživatelé knihovny
Kultura neslyšícícH Mgr. Jana Padělková.
PaedDr. Zuzana Horváthová, Ph.D. doc. Ing. Josef Abrhám, Ph.D.
Sluchově postižené dítě ve slyšícím světě
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Řeč, jazyk, mluva.
Systém péče o sluchově postižené, jejich výchova a vzdělávání
Interkulturní a intrakulturní komunikace sluchově postižených studentů středních škol Mgr. Filipcová Věra.
Komunikace Aktivita č.1: Člověk a svět práce Prezentace č. 6
APPN, o.s. Agentura pro neslyšící Online tlumočnická služba pro neslyšící - NONSTOP.
10 let výzkumu informačních potřeb veřejnosti Ing. Jaroslav Svoboda MV ČR.
Problematika poskytování tlumočnických služeb jedincům se sluchovým postižením Problematika poskytování tlumočnických služeb jedincům se sluchovým postižením.
APPN, o.s. Agentura pro neslyšící. Agenda: 1) Kdo jsme 2) Jaký je náš cíl 3) Naše projekty.
Jednoduché vyhledávání – Jednoduchý uživatel Bc. Helena Selucká Knihovna Jiřího Mahena v Brně sekce IVU: Čtenářská gramotnost.
Osoby se specifickými potřebami - (znevýhodnění) uživatelé - inspirace
… ale taky protivný nepřítel … ROLE ICT VE VZDĚLÁVÁNÍ Počítač může být kamarádRadek Maca Co chceme? Chceme být zdraví a silní. Chceme být vzdělaní a.
SMYSLOVÉ ORGÁNY 3. ročník
WWW – hypertextový informační systém
Komunikace sluchově postižených
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A5 Nástroje informatiky pro získávání informací a jejich zpracování.
Vzdělávání na Univerzitách třetího věku v ČR Zlín, 26. –
Alternativní a augmentativní komunikace
Vyhodnocení besed a ankety studentů SŠ o neobnovitelných přírodních zdrojích VŠB - TU Ostrava, katedra společenských věd Ing. Jiří.
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Alternativní a augmentativní komunikace
APPN, o.s. Agentura pro neslyšící. - Posílit integraci neslyšících do světa slyšících - Zlepšit dostupnost a kvalitu sociálních služeb pro neslyšící a.
Komunikace. Komunikace Komunikace je přenos nejrůznějších informačních obsahů v rámci komunikačních systémů Komunikace je přenos nejrůznějších informačních.
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Na padesátém 81, Praha 10 Šetření o využívání informačních technologií ve veřejné správě Konference ISSS 2006.
Pohled pedagoga běžné základní školy na podporu komunikativních kompetencí žáků s narušenou komunikační schopností PhDr. Veronika Girglová Katedra speciální.
NÁZORY CIZINCŮ NA PROCES POSKYTOVÁNÍ OŠETŘOVATELSKÉ PÉČE V ČESKÉ REPUBLICE Vaňáčková, I.; Beharková, N.; Pokorná, A.
Úvod do studia Strategie vyhledávání zdrojů Robert Zbíral.
Zpráva mezinárodní komise UNESCO ,,Vzdělávání pro 21.století"
Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová 2011, MU Projekt FRVŠ
Název projektu Tvorba a realizace kurzů v rámci celoživotního vzdělávání rozšiřujících kvalifikaci v oblasti speciální pedagogiky Tento projekt je spolufinancován.
14. Informace vládnou sv ě tu Úloha ICT p ř i ř ízení podniku rb.
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Výuka českého jazyka pro cizince na Vysoké škole hotelové v Praze 8
Dítě se sluchovým postižením
Rozvoj zrakového vnímání a odezírání
Tlumočení ČZJ Daniela Tesaříková.
Vizuálně motorické komunikační systémy SP
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Postižení mezi námi Název projektu: OP VK
Prezentaci vytvořila : Veronika Jusková Nikola Chylková Alena Bujnochová Martin Kašpárek 1b.
Surdopedie Speciální pedagogika osob s narušením sluchu.
Lektor: Ing. Ludmila Brestičová Vítejte na dnešní přednášce.
Humanitární aplikace informatiky Jaromír Plhák. Organizace hodin Jedno vybrané téma. Obecné informace k danému tématu studenti představí vlastní.
Data získána na základě výzkumu Hodnotové orientace dětí ve věku 6 – 15 let. Výzkum realizován v rámci projektu Klíče pro život.
Problematika tlumočení znakového jazyka Radka Horáková, podzim 2006.
Smyslové ústrojí sluchu Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_09_B_13_Smyslové ústrojí sluchu.
Screening sluchu u nejmenších dětí a jednostranný defekt
Stereotyp slyšícího člověka v českém znakovém jazyce
Název projektu: Moderní škola
Základní informace Škola: Gymnázium a SOŠ Jaroměř, P12
KOMUNIKACE Zápis do sešitu
Historie péče a vzdělávání u sluchově postižených PhDr
Sociologie pro SPP/SPR
Pedie Co mají společné?.
Neslyšící „Ne každý slyší ptačí zpěv, ne, každý vidí let ptáků,
Bártková,E., Lejska,M., Weberová,P., Havlík, R., AUDIO-Fon centr. Brno
Projekty na podporu handicapovaných uživatelů knihoven
APPN, o.s. Agentura pro neslyšící
Centrum kolegiální podpory CKP
Narušená komunikační schopnost
Sociálně aktivizační služby
Transkript prezentace:

Informační chování sluchově postižených Eva Šebestová Jinonické informační pondělky 7.12. 2009

Program přednášky: komunikace sluchově postižených, bariéry v komunikaci, znakový jazyk informační chování sluchově postižených příklady ze života sluchově postižených, vlastní zkušenosti

Chvilkové zamyšlení aneb boření předsudků a omylů… Dokážete si představit, jak sluchově postižení mezi sebou komunikují? Myslíte si, že nejsou schopni obstát v normální, resp. slyšící společnosti?

Základní terminologie z oblasti sluchově postižených – úvod nejednotná terminologie rozdíly v anglické a české terminologii sluchově postižení – skupina osob s vadou sluchu nedoslýchaví – rozumí mluvené řeči (většinou), ale odezírají, kompenzace sluchadly ohluchlí - po rozvoji mluvené řeči ztráta sluchu v raném dětství (nemoc nebo úraz) osoby s prelingvální hluchotou - ztráta sluchu před rozvojem řeči (po narození) a neslyšící osoby s kombinovanou sluchovou a zrakovou vadou (hluchoslepí) a šelestáři Neslyšící (s velkým „N“)

Kdo jsou Neslyšící? komunita jazyková a kulturní menšina členy – neslyšící i nedoslýchaví neuznávají pojem „sluchově postižení“, sluchová vada podle nich není porucha znakový jazyk

Komunikační systémy sluchově postižených český znakový jazyk znakovaná čeština (znakovaný český jazyk) prstová abeceda (daktylotika) odezírání mluvení

Český znakový jazyk (ČZJ) a ukázka: jazykový systém založený na vizuálně–motorické komunikaci využití pomocí symbolů, tzn. tvary rukou, postavení, pohyby, mimika a nonverbální výrazové prostředky neustálý vývoj, přibývání nových znaků vlastní gramatika a syntax odlišná gramatika ČZJ a českého jazyka! Věta: „Včera jsem byl v kině a za nic to nestálo.“ se ukáže sekvencí znaků: „včera“ + „kino“ + „hotovo“ + „grimasa vystihující kvality filmu“

Další znakové jazyky (ZJ) ve světě American Sign Language (ASL) - Americký znakový jazyk, British Sign Language (BSL) – Britský znakový jazyk, Slovenský posunkový jazyk a jiné… Mezinárodní znakový systém – komunikace neslyšících z celého světa, např. Deaflympiáda nebo Světová federace neslyšících (World Federation of the Deaf) navzájem podobné nebo i stejné znaky vývoj na základě kultury země, mentality národa, historie apod.

Znakovaná čeština (znakovaný český jazyk) a ukázka: umělý jazykový systém usnadnění dorozumívání mezi slyšícími a neslyšícími využití gramatických prostředků češtiny pouze pro ty, kteří ovládají češtinu pozn.: neslyšící neovládají znakovanou češtinu! Věta: „Já jsem byl včera v kině.“ společně s artikulací / mluveným hlasem se znakuje posloupností znaků: „Já“+“bylo“+“včera“+“v“+“kino“.

Prstová abeceda (daktylotika) vyjádření jednotlivých písmen polohami a tvarem prstů jednoprstová i dvouprstová varianta

Odezírání Mluvení vnímání vyslovovaných slov z pohybů rtů, zubů, jazyka a mimiky tváře pomocí zraku vnější a vnitřní podmínky, např. osvětlení, pozornost, schopnost chápat kontext, artikulace mluvčího horší odezírání souhlásek, př. ch, k, b, p, f, v, atd. neslyšící neznamená hluchoněmý jedna z nejtěžších forem ke zvládnutí komunikace ve slyšící společnosti logopedická péče – i s těžkou ztrátou sluchu a zbytky sluchu

Informační chování sluchově postižených aktivity člověka v informačním prostředí, vědomé či nevědomé hledání informací za účelem uspokojení informačních potřeb aplikace v prostředí ICT (hl. Internet) výzkumy a studia dotazníkové šetření v prostředí Internetu (hypotézy – viz další slide) Nahrazuje vyhledávání a získávání informací v prostředí Internetu běžnou komunikaci? Jak vlastně sluchově postižení překonávají bariéry při získávání informací? zajímavé výsledky z vlastního průzkumu

Kdo se účastnil průzkumu? 88 respondentů (z toho 30 neslyšících a 58 nedoslýchavých) 4 skupiny dle vzdělání: ZŠ (8. a 9.třída) SŠ VŠ zaměstnaní tištěné i elektronické dotazníky

Hypotéza 1 Počítače a hlavně Internet jsou vhodným komunikačním nástrojem a kompenzační pomůckou pro sluchově postižené. Jednoznačně potvrzeno Otázka: Jaký máte celkový názor na Internet, co si o něm myslíte? Je užitečný, vhodný, pomáhá vám například při domluvě s přáteli nebo rodinou? „Ano, internet je velmi užitečný, umožňuje komunikaci, nebo vyhledávání informací. Podporuje vzdělávání. Je skvělý především pro neslyšící!“ „Internet je vhodnou kompenzační pomůckou, která obsahuje psané či vizualizované informace. Díky tomu není potřeba tolik sluch.“ „Internet též snížil bariéru mezi neslyšícími a slyšícími.“ „Internet je určitě dobrou a vhodnou pomůckou ke komunikaci, zvláštně mezi neslyšícími.“

Hypotéza 1 (pokr.) Otázka: S KÝM běžně komunikujete přes ICQ, MSN, email atd.? Výsledky – viz graf: skupina VŠ Komunikace s přáteli – velmi často u všech cílových skupin

Hypotéza 2 Neslyšící a nedoslýchaví mají také informační potřeby. potvrzeno informační potřeby jako slyšící zájem o informace různých povah - Internet, četba knih, časopisy, návštěvy knihoven roli hraje inteligence, vzdělání, přístup k ICT, motivace… Otázka: Kde vyhledáváte a získáváte další informace kromě Internetu? Kam chodíte, aby jste získal/a informace, které potřebujete? Informační zdroje: knihy, časopisy, noviny Informační instituce: knihovna, škola, muzeum

Hypotéza 2 (pokr.) škálové odpovědi knihy: často – 15% ZŠ, 15% SŠ, 45% VŠ a 34% zaměstnaní časopisy: v průměru často 29% dotazovaných noviny: oblíbený a častý zdroj knihovna: v průměru „nikdy“ 37% dotazovaných, ale existují zájemci o četbu škola: často – 40% VŠ, 35% ZŠ, 30% SŠ a 29% zaměstnaní muzea: ne příliš oblíbený zdroj – převaha „nikdy“

Hypotéza 3 Sluchově postižení málokdy navštěvují knihovny a nevědí, že lze vyhledávat v databázích anebo v online katalozích knihoven. potvrzeno jen do určité míry sledovány knihovny a databáze Otázka: Chodíte do knihovny?

Hypotéza 3 nejvíce navštěvované knihovny (bez ohledu na vzdělání): Ústřední Městská knihovna v Praze a její pobočky Informační centrum o hluchotě FRPSP (Federace rodičů a přátel sluchově postižených) využívání databází (vlevo) a online katalogů knihoven (napravo) – jen u SŠ,VŠ a zaměstnaní

Příklady ze života sluchově postižených a vlastní zkušenosti Bariéry: rychlá mluva problémy s přijímáním zvukových informací rušivé efekty (př. hluk v místnosti) rozhlas na nádraží překážky před ústy mluvícího (vousy, mikrofon) personál sedící za okénkem záměna podobných slov (police – policie) apod. Řešení: používání Internetu, SMS, počítačů, faxů, sluchadel, kochleárních implantátů online tlumočník vzájemné domluvy př. mobil místo zvonku  opětovné zhasínaní, rozsvěcování psaní na papíry kvůli zlepšení komunikace (v cizině, i, u nás, např. v bance, u lékaře)

Další informace: www.ruce.cz www.ticho.cz publikace od Jaroslava Hrubého: Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu, 1. díl i 2. díl informační zdroje (knihy, časopisy, CD…) ve Specializované knihovně informačního centra FRPSP ve Stodůlkách: http://www.frpsp.cz/specializovana-knihovna-informacniho-centra moje bakalářská práce v knihovně v Jinonicích (signatura EB-24/09)

Děkuji vám všem za pozornost! 