Www.zlinskedumy.cz ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/34.0333 Vzdělávací.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Advertisements

Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
ČLOVĚK A SVĚT Antická filozofie II..
VY_32_INOVACE_28-11 Antická filosofie Platón.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
Obecná charakteristika, periodizace VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.12/Md Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Richard Moldrzyk.
VY_32_INOVACE_29-04 Úvod do politologie.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Platón Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
VY_32_INOVACE_28-08 Antická filosofie Sofisté.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Sofisté Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
Řecká moudrost Věda a filosofie.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Platón Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_06_OSVZ_ZSVa Anotace: Opakování poznatků Ročník: I. Vzdělávací.
VY_32_INOVACE_51_04 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Sókratés Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
Filosofie úvod do problému....
VY_32_INOVACE_51_10 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Demokracie. Co je demokracie ? Demokracie – vláda lidu DEMOKRACIE = SVOBODA v moderní době se prosazuje jako dominující politický systém.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Sokrates Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorPhDr. Jitka Mannová Název šablonyIII/2.
Filozofie 20. století - Fenomenologie
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Sokrates Kristýna Chvalová, C4A.
Prothágoras z Abdér Kulhánková Adéla, C4A.  481 př. n. l. Abdéra v Thrákii př. n. l.  Starořecký řečník a filosof  Nejznámější z generace sofistů.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 6 Subjektivní, objektivní a absolutní idealismus.
Úvod do filosofie Pojem a vznik filosofie, definice filosofie Vztah filosofie a ostatních věd Filosofické disciplíny, filosofické otázky, základní pojmy.
Platón & „objektivní idealismus“
Úvod do filozofie 1/Filozofie 1 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 5 Sofisté, Sókratés & spol.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborné učiliště nábytkářské a.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Řečtí filozofové Tematická oblast Antika Datum vytvoření Ročník
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Tomáš Akvinský Mgr. Vladimír Velešík.
Elejská škola.
PLATÓN př. n. l..
Platon př. n. l. z bohaté athénské rodiny
Novoplatonismus.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací oblastSpolečenskovědní vzdělání Vzdělávací oborNauka o společnosti Tematický okruhFilozofie TémaFilozofie Tematická oblastFilozofie NázevSofisté – Sokrates a Platon AutorPaedDr. Ivan Konečný Vytvořeno, pro obor, ročníkSrpen 2012,STR, STA, ELE, LYE, LYT 4.ročník AnotaceVliv Sofistů a význam Sokratovy a Platonovy filozofie Přínos/cílové kompetenceOrientace v sofistickém období a vštípení si základních myšlenek VY_32_INOVACE_52_16

 Po řecko-perských válkách ( př.n.l.) se těžiště ekonomického, politického a kulturního vývoje přeneslo z MALÉ ASIE do ATHÉN !  Rozkvět ATHÉNSKÉHO STÁTU - nejvyspělejší demokracie.  Získávají vyšší důležitost svobodní občané, ti potřebovali získávat vyšší úroveň vzdělání, a tím vznikl prostor pro Sofisty.  Sofisté je označení pro starořecké učitele a filosofy působící v 5. a 4. století př. n. l. - putovali od města k městu a za úhradu vyučovali uměním, dovednostem a RÉTORICE, případně vystupovali u soudů. VÝZNAM: východiskem a středem filozofie učinili ČLOVĚKA ( vzdor proti tradicím, kritika mýtů, náboženských představ). SOFISTÉ : ( Sofistai - UČITELÉ MOUDROSTI )

PROTÁGORAS z ABDÉRY / př.n.l./  patřil mezi čelní představitele Sofistů  v mládí prý byl Démokritův žák Proslavil se výrokem: „Mírou všech věcí je člověk - jsoucích, že jsou a nejsoucích, že nejsou” (zl. B 1 ze Sexta)  domyslel Herakleitovu Dialektiku do důsledků až k: SUBJEKTIVISMU  věci (svět) bez člověka nemají stálou hodnotu // Je to člověk čili subjekt, kdo věci hodnotí. //

Protágoras se svým učitelem Demókritem

GORGIÁS z LEONTÝN / př.n.l./  Byl druhým význačným rétorikem.  Zachovaly se dvě úplné řeči, totiž Enkomion čili Chvalořeč na Helenu Trojskou a Obrana Palamida, jež obě provokativně obracejí tradiční hodnocení dvou problematických postav z Homérových eposů. Noetická skepse (tj. nedůvěry v možnost "spolehlivě poznávat svět") 1/ Nic není. 2/ Kdyby něco existovalo, nemohlo by to být poznáno. 3/ Kdyby to mohlo být poznáno, nemohlo by to být sděleno. Sofistům se vytýkalo: že znevažují mravy, zákony, náboženství i člověka samého. Soudili, že pravda, spravedlnost či uznávané hodnoty závisí na pozici člověka = vytvořili relativismus !

Měl za ženu Xantipu a jeho dramatický život vrcholí konfliktem s vedoucími činiteli Athénské demokraciíe. Je obviněn: z bezbožnosti a kažení mládeže. Tragický osud: /odsouzen k trestu SMRTI - vypít číši jedu / Funkce filozofie: jak hledat pravdu, dobro a krásu a co to znamená život v poznané PRAVDĚ. Sokratovská metoda DIALOGU: dovést protivníka (partnera) vhodnými argumenty k tomu, aby si uvědomil vlastní nevědění! Sokrates ( př.n.l. v Athénách ) // " SCIO ME NIHIL SCIRE " - Vím, že nic nevím //

Vyčítal sofistům - že obhajují své názory za každou cenu, i když sami vědí, že se rozcházejí s pravdou! Klade důraz na: SAMOSTATNOU A SVOBODNOU LIDSKOU OSOBNOST. Byl připraven přijmout smrt, i když mohl uprchnout!!! Jeho ušlechtilost a statečnost se stala součástí humanistické tradice evropské kultury.

 Narodil se v Athénské aristokratické rodině.  Byl velmi nadaný básník, až ve 20 letech zůstává u filozofie.  Byl nejnadanějším žák Sokrata.  V Athénách zakládá proslulou filozofickou školu Akademii.  V ní vyučuje matematice, astronomii, filozofii, přírodním vědám, rétorice aj.  Evropské Univerzity vycházely z jejího modelu. Platón ( př.n.l.)

Filozofie: vychází z předpokladu, že podstatou všeho je: // Nadpřirozený svět věčných a dokonalých idejí // Reálný svět je jen nedokonalým STÍNEM IDEJÍ, je od nich odvozen, podléhá vzniku a zániku. Pouze prapůvodní vzory reálných věcí, IDEJE, jsou věčné a určující. Svět - ( příroda, všechny věci a jevy ) je druhotný - ODVOZENÝ Ideje - jsou prvotní – PRAVÉ !!! Platonovy příklady : JESKYNĚ nebo TMAVÁ KOMNATA!

Vědomí: nemůže být odrazem objektivní reality, neboť objektivní realita neexistuje - je nepoznatelná. Duše: - ROZUM ( je nesmrtelný ) / Naše duše má v sobě uloženy / - VŮLE a SMYSLNOST / obrazy harmonie, dobra, krásy / - ŽÁRLIVOST / a lásky /. Stejně jako ideje jsou i duše věčné a nesmrtelné, avšak sestupují dočasně do lidí. Pravda: chápe ji metafyzickým způsobem - je nepoznatelná !!!  Pravdu nemůžeme poznat, pravé poznání je obsaženo v idejích...lidský rozum v důsledku zatížení tělesnou stránkou člověka, smyslovým poznáním, city a žárlivostí, se jen obtížně rozpomíná ( anamnésis) na svět věčných idejí, mezi nimiž kdysi žil. Pojmy:

- Platón je tvůrcem : OBJEKTIVNÍHO IDEALISMU spočívá v tom, že zabsolutnil produkty lidského abstraktního myšlení, pojmy, kategorie a zbavil je konkrétního obsahu a vztahu k realitě, prohlásil je za samostatné, na světě a člověku nezávislé, prvotní, věčně existující a PRAVÉ JSOUCNO ! - V knize "ÚSTAVA" vytváří na podkladě analogií se světem idejí a lidskou duší dosud nevídanou představu ideálního státu. Tři třídy občanů : 1) třída obchodníků, řemeslníků a rolníků (hmotné zájmy společnosti) 2) třída vojáků(strážců) - prosazují vůli a čest 3) třída státníků, vládců - uplatňují rozum Kniha "Ústava" je sociálně reformním projektem. // Poznání Idejí je přístupné do určité míry ABSTRAKTNÍMU MYŠLENÍ, ROZUMU a toto poznání je jedině PRAVDIVÉ //

Pokus se odpovědět: Objasni pojem VĚDOMÍ. Vyjmenuj třídy v reformním díle Platonově Ústava. Kdo řekl: „Vím, že nic nevím?“ Který filozof je tvůrcem - Noetická skepse ? Jak se jmenuje škola, jež založil Platón?

Zdroje a prameny Anzenbacher, A.: Úvod do filozofie. Praha 1990 Blecha, I.: Filosofie, Nakladatelství Olomouc 1998 Fürst, M.: Filozofie, Fortuna, Praha 1994 Jaspers, K,: Úvod do filozofie, Praha 1991 Kratochvíl, Z.: Mýtus, filozofie, věda. Praha 1993 Liessmann, K.-Zenaty, G.: O myšlení – Úvod do filosofie, Votobia, Olomouc 1994 Michálek, J.: Co je to filozofie, Oikúmené, Praha 1992 Osborne, R.: Filozofie, Portál, Praha 2006 Popkin, R.-Stroll, A.: Filozofie pro každého, Nakladatelství Ivo Železný, Praha 2005 Petříček, M. Jr.: Úvod do (současné) filosofie. Praha 1992 Sláma, M.: Kapitoly ke studiu základů filosofie. Praha 1991 Šmajs, J. – Krob, J.: Úvod do ontologie. Brno 1994 Störig, H.J. Malé dějiny filozofie, Zvon, Praha 1996 Weischedel, W.: Zadní schodiště do filozofie, Votobia, Praha