Metody sociálního výzkumu 5. blok Denní studium LS 2007/2008 12.5.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Statistická indukce Teorie odhadu.
Advertisements

Regionální kontaktní organizace – kontakty pro Evropský výzkumný prostor jsou součástí sítě regionálních a oborových kontaktních organizací NINET, které.
METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Odhady parametrů základního souboru
Statistická chyba a hladina statistické významnosti
Reprezentativita: chyba pokrytí populace (coverage error) Jindřich Krejčí Management sociálních dat a datové archivy Kurz ISS FSV UK.
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
Statistická chyba a hladina statistické významnosti
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Obsah statistiky Jana Zvárová
Testování hypotéz vymezení důležitých pojmů
Sociologický výzkum.
Jak jste dopadli? Kvaliťák nebo kvantiťák? Kreativec nebo analytik?
Tazatelská síť.
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník LS 2010 Jabok, ETF 2. výukový blok.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Volební preference a jejich místo ve výzkumu veřejného mínění
ZÁKLADNÍ SOUBOR Základní soubor (populace) je většinou myšlenková konstrukce, která obsahuje veškerá data, se kterými pracujeme a není vždy snadné jej.
2. seminární úkol - projekt PSY117. Týmový projekt  Záměrem tohoto úkolu je vyzkoušet si realizaci jednoduchého výběrového šetření.  Pětičlenné týmy.
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník, LS 2010 VOŠ Jabok ETF UK.
Základy statistické indukce Základní soubor, náhodný výběr Základní statistický soubor (stručněji základní soubor) je statistický soubor, z něhož pořizujeme.
Ekonometrie „ … ekonometrie je kvantitativní ekonomická disciplína, která se zabývá především měřením v ekonomice na základě analýzy reálných statistických.
Fakulta sociálních studií
DKV část 31 Design kvantitativního výzkumu 4. část ( ) Jiří Šafr UK FHS Historická sociologie (LS 2010)
15: : minut - BLOK 1: epistemologie 15: : minut - BLOK 2: principy kvantitativního přístupu 16: : minut - BLOK 3:
1 Tisková konference Newton House, Praha, Prezentace výsledků projektu: Výzkum chování potencionálních zákazníků na digitálním trhu v ČR "Digitalizace.
Náhodné výběry a jejich zpracování Motto: Chceme-li vědět, jak chutná víno v sudu, nemusíme vypít celý sud. Stačí jenom malý doušek a víme na čem jsme.
Náhodné výběry a jejich zpracování Motto: Chceme-li vědět, jak chutná víno v sudu, nemusíme vypít celý sud. Stačí jenom malý doušek a víme na čem jsme.
Prezentace výsledků průzkumu Naši sousedé z V4 Duben 2008 /Ředitel: Jan Tuček /Analyst: Martin Úlovec.
1 Tazatelé a dotazovací situace Jan Hartl. 2 CO a JAK?
Základy matematické statistiky. Nechť je dána náhodná veličina X (“věk žadatele o hypotéku“) X je definována rozdělením pravděpodobností, s nimiž nastanou.
Praktikum elementární analýzy dat Třídění 2. a 3. stupně UK FHS Řízení a supervize (LS 2012) Jiří Šafr jiri.safr(zavináč)seznam.cz poslední aktualizace.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_MATEMATIKA1_ 19 Tematická.
Normální rozdělení a ověření normality dat
TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
PSY717 – statistická analýza dat
Základy pedagogické metodologie
Metody sociálního výzkumu Kombinované studium ZS 2009.
Reprezentativita: chyba výběru Jindřich Krejčí Management sociálních dat a datové archivy Kurz ISS FSV UK.
Základy pedagogické metodologie
Statistika – základní pojmy, diagramy
Statistické odhady (inference) Výběr Nepotřebujeme sníst celého vola jenom proto, abychom poznali, že to jde ztuha. Samuel Johnson (anglický básník a.
E-learning z druhé strany: pohled studentů Jiří Zounek Ústav pedagogických věd FF MU A. Nováka Brno
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Metody sociálního výzkumu 3. blok Denní studium LS 2008/ blok.
Metody sociálního výzkumu 4. blok Denní studium LS 2008/2009.
STEM Které souvislosti vstupu do EU veřejnost nejvíce zajímají? Nejnovější data STEM tisková zpráva ze dne
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Reprezentativita: chyba výběru Jindřich Krejčí
Základy statistické indukce
Induktivní statistika
Induktivní statistika
Induktivní statistika
- váhy jednotlivých studií
Induktivní statistika
Logika a metody výběru vzorku
Úvod do statistického testování
Sociologický výzkum II.
Helena Chodounská Ukazatele potřebnosti sociálních služeb
Metody a techniky výzkumu II.
Statistika a výpočetní technika
průběžná zpráva z 2. etapy sběru dat
Dotazník a výzkumná šetření
Co říká česká veřejnost?
Induktivní statistika
Náhodné výběry a jejich zpracování
Student: xxx Vedoucí práce: xxxx Obhajoba: xxx
Transkript prezentace:

Metody sociálního výzkumu 5. blok Denní studium LS 2007/

Důležité pojmy Populace – Všechny osoby, kterých se nějak týká předmět výzkumu, neboli osoby, o nichž má výzkum něco vypovídat Základní soubor – Část populace, která je technicky dostupná Výběrový soubor (vzorek) – Osoby, které v reálu budu zkoumat (třeba komu rozdám dotazníky)

Reprezentativita – Výzkumný soubor má stejnou nebo velmi podobnou strukturu jako základní soubor (vlastnosti jsou v něm stejně rozložené) Stejné věkové rozložení, stejná rozdělení podle pohlaví, stejné rozložení názorů na politiku, …

Jak dosáhnout reprezentativity? Jeden z klíčových problémů dotazníkových šetření Důležitým principem NÁHODNÝ VÝBĚR - Takový výběr, při němž každý člen základního souboru má stejnou šanci, že se dostane do výběrového souboru.

Základní možnosti tvorby náhodného výběrů A: mám seznam – náhodně vyberu – prostý náhodný výběr B: nemám seznam B1: vícestupňový výběr B2: když znám strukturu – kvótní výběr (přísně vzato není náhodný)

Příklady na tvorbu výběru klienti organizace zaměstnanci vojáci, studenti občané vesnice matky na mateřské bezdomovci uživatelé drog

Rizika všech výběrů Zkoumaná populace Dostupný základní soubor Výběrový vzorek

Problém samovýběru a odmítnutí -Sebelépe připravený výběr znehodnocuje velké procento odmítnutých -Nevím, jestli lidé, kteří odmítají vypovídat, se něčím neliší o lidí, kteří odpovídají. (např. problém předvolebních výzkumů)

Anketa Výzkum, při němž zanedbávám způsob výběru respondentů a zejména problém samovýběru Např: dotazník o východu z obchodu, hlasování na zpravodajském serveru, …

Kolik lidí zkoumat? Jak velké by výběrové soubory měly být? Statistický exkurz – Čím větší soubor, tím menší VÝBĚROVÁ CHYBA Nepřesnost hodnot zjištěných průzkumem oproti reálným hodnotám v celé populaci Výběrovou chybu vždy určujeme s jistou pravděpodobností (obvykle 95%, nebo 99%)

Kolik lidí zkoumat? Příklady výběrové chyby: Kvalita odhadu určité vlastnosti, kterou v populaci má 50% osob