Světová banka Světová banka – World Bank,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní pravidla při finančním investování, rentabilita, riziko, likvidita Zdeněk Jelínek.
Advertisements

J APONSKÁ EKONOMIKA Poválečný ekonomický zázrak. J APONSKO OBECNĚ Ostrovní stát, 4 hlavní ostrovy Hlavní město: Tokyo Počet obyvatel: 127,4 mil (10.)
Mezinárodní nevládní organizace, transvládní organizace
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Změny v podpoře pro období Ing. Marian Piecha, Ph.D., LLM | generální ředitel Brno, 8. října 2013.
Hospodářská politika státu
Agregátní poptávka a nabídka
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Mezinárodní finanční instituce
Integrační procesy v ekonomice
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu Průmyslová politika ve vazbě na automobilový průmysl Zasedání rady ředitelů AutoSAP.
Vodičkova 34, P.O. BOX 870, Praha 1, tel.: , Cesta k novým trhům Klíčový partner.
MOŽNOSTI PODNIKÁNÍ NA UKRAJINĚ
Mikroekonomie I Platební bilance a obchodní bilance Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)Katedra ekonomie (KE)
Zpráva o finanční stabilitě 2005
Hospodářský rozvoj II. Vladan Hodulák.
Reforma českého zdravotnictví poznámky a připomínky
Evropské projekty & management VÝCHODISKA:  Realita vstupu do EU, rozvoj regionů, potřeba posílení dovedností zaměstnanců a organizací, možnost změny.
Mezinárodní měnový fond
Finanční analýza.
Využití municipálních úvěrů ČMZRB a.s. na financování projektů podporovaných z evropských prostředků Prezentace na XI.celostátní finanční.
Podnikatelský plán struktura plánu.
1 Společné politiky EU Mezinárodní ekonomická integrace VŠFS LS 2004/05 MS prezenční přednáška
Bankovnictví. ČNB (Česká národní banka)  je právnická osoba, která má postavení veřejnoprávního subjektu se sídlem v Praze  není zapsaná v obchodním.
Hlavní druhy bank Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Bankovní systém a trh peněz
Platební / obchodní bilance
Mezinárodní měnový fond Založen: 1-22.července 1944 Breton-Woods Články dohody vstoupily v platnost Sídlo: Washington Cíle - podporovat mezinárodní.
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
1 Politika koheze – Kohezní fond VŠFS – kombinované studium SF a FK ( )
1 VŠFS – prezen č ní studium LS 2004/05 Proces vzniku EU P ř ednáška
1 Politika koheze – Kohezní fond VŠFS – kombinované studium LS 2006/07 SF a FK ( )
ÚČTOVÁNÍ VE TŘÍDĚ 4: ZÁKLADNÍ SCHÉMATA
Společná obchodní politika EU
Úvod do podnikových financí 2. přednáška Majetková struktura podniku.
VNĚJŠÍ HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA – 2. část Kursová politika Tomáš Paleta Katedra ekonomie, č. 604 Konzultační hodiny: Pondělí 14.00–15.00
Česká exportní banka Spolehlivý finanční partner exportu Klíčový partner českých exportérů a jejich zahraničních zákazníků.
Financování kapitol státního rozpočtu II
KAPITOLA 11: AKTIVNÍ BANKOVNÍ OBCHODY Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Ing. Miroslav Sponer, Ph.D. - Základy financí1 Mezinárodní finanční instituce.
ECB a ESCB Evropská měnová integrace. ESCBa ECB Úkoly ESCB a Eurosystému jsou popsány ve Smlouvě o ES. Podrobněji jsou pak definovány ve Statutu Evropského.
Mezinárodní finance a rozvoj
Mezinárodní finance a rozvoj Vladan Hodulák. Osnova Měnový×finanční systém Měnový×finanční systém Kapitálové toky Kapitálové toky Dluhová krize RZ Dluhová.
P RÁVO MEZINÁRODNÍHO OBCHODU – B LOK I Tereza Kyselovská.
 Centrální banka  Komerční / obchodní/ banky  Specializované finanční instituce.
IAS 7 Výkazy peněžních toků. Cíl standardu Požadovat poskytování informací o proběhlých změnách stavu peněžních prostředků a peněžních ekvivalentů účetní.
Finanční trh. Banka. Bankovní systém.. TRHY ZBOŽÍ A SLUŽEB PRODUKČNÍ JEDNOTKY (PODNIKY) DOMÁCNOSTI TRHY VÝROBNÍCH FAKTORŮ výrobní faktory tok výdajů za.
SEMINÁŘ K PROBLEMATICE EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU Evropský sociální fond v ČR * Městská knihovna, Praha.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Téma 8: Zdroje a formy krátkodobého financování. Platební styk 1. Strategie financování 2. Obchodní úvěr 3. Krátkodobé bankovní úvěry 4. Ostatní zdroje.
OBSAH  HDP - definice  Výpočet HDP  HDP České republiky: o HDP v letech 1993 – 1996 o HDP v letech 1997 – 1998 o HDP v letech 1999 – 2002 o HDP v letech.
Kód vzdělávacího materiálu: VY_62_INOVACE_0203 Název vzdělávacího materiálu: Bankovnictví Datum vytvoření: Jméno autora: Ing. Zdenek Páže Předmět:
Dotace, půjčky a řízení likvidity. Dotace Projev přerozdělovacích procesů - uvnitř veřejného sektoru, -směřující k jiným subjektům – NNO, ziskový sektor.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Finance obecně Soukromé Soukromé Peníze soukromých osob, institucí Peníze soukromých osob, institucí Peníze obvykle.
Dny Latinské Ameriky: BRAZÍLIE Česká exportní banka Klíčový partner českých exportérů a jejich zahraničních zákazníků
Christian Blatchford Právní aspekty investování a podnikání v Etiopské federativní demokratické republice.
1 ČLFA  založena 1991 (ALS ČSFR, ALS ČR, ČLFA)  42 členů  cíle:  prosazuje prostředí vhodné pro rozvoj leasingu, úvěrů a factoringu  těžištěm je financování.
Společná dopravní politika Mgr. Oldřich Hájek. Společná dopravní politika Důvody pro společnou politiku: Důvody pro společnou politiku: Postupující ekonomická.
ČMZRB čtvrtstoletí podpory podnikání v ČR
Podpora podnikání v ČR Konference „Evropská unie a český export“
Regionální politika EU v období
Exportní konference Praha, 15. listopadu 2012
Ekonomika– národní hospodářství
Příjmy a výdaje SR.
Téma 6: Zdroje a formy krátkodobého financování. Platební styk
EVROPSKÁ MĚNOVÁ INTEGRACE Ing. Martina Šudřichová
13 OTEVŘENÁ EKONOMIKA.
MEZINÁRODNÍ OBCHOD 2016 východiska; komparace svět - ČR
VŠFS kombinované studium magisterské
Transkript prezentace:

Světová banka Světová banka – World Bank, Mezinárodní banka pro obnovou a rozvoj (IBRD) – International Bank for Reconstruction and Development. Nadregionální banka investičního typu - v současné době se zaměřuje na podporu ekonomického růstu rozvojových zemí a střední a východní Evropy, zejména poskytováním úvěrů a odbornou technickou expertizní činností. Skupinu Světové banky tvoří: - IBRD - Mezinárodní finanční korporace (IFC) - Mezinárodní sdružení pro rozvoj (IDA) - Agentura pro mnohostranné investiční záruky (MIGA) - Mezinárodní centrum pro řešení investičních sporů (ICSID)

Dohoda: na mezinární konferenci 1. -22. července 1944 v Breton-Woods Dohoda: na mezinární konferenci 1.-22.července 1944 v Breton-Woods. Zahájila činnost 25.června 1946. Sídlo je Washington. Cíle: - Původní cíl – podílet se na financování poválečné obnovy – první úvěry do západní evropy. Později se těžiště činnosti banky přesunulo do oblasti financování strukturálních a rovojových programů hlavně v rozvojových zemích. Ještě v 50 a 60 letech poskytla úvěry Japonsku, Finsku, Řecku a Španělsku. Koncem 70 let dovršen proces přechodu na problematiku rozvojového světa. V 80 letech poslední úvěr jinam a to Portugalsko. Od 70 let úvěry některým zemím střední a východní evropy – celkem asi 10% z celkové úvěrové aktivity banky. Cíle z Článků dohody: - přispívat k hospodářskému rozvoji ekonomicky slabších členských zemí podporou produktivních investic - podpora rozvoje výrobních zdrojů za účelem růstu světového obchodu a životní úrovně nejširší populace - koordinace poskytování půjček tak aby byla zajištěna priorita nejnaléhavějších projektů

Struktura Rada guvernérů – mf, nebo guv.n.b., pravidelné výroční zas. spolu s IMF, pravomoci – členství, změny statutu, změny základního kapitálu, užití zisku. Rada výkonných ředitelů – jednou týdně, pravomoci: poskytování půjček, podmínky a využití půjček, způsob a rozsah čerpání fin.prostředků na kap.trzích. 24 členů (6+2+16) Prezident a 4 generální ředitelé – prezident tradičně USA. Volený RVŘ (virilní předseda) na 5 let. Odpovědný za celkové řízení banky – formování strategie vůči jiným institucím. Gen.ředitelé mají velkou rozhodovací pravomoc. Ředitel pro operativní politiku, hlavní ekonom, výkonný viceprezident a výkonní viceprezidenti MIGA a IFC + 20 viceprezidentů (6 regionálních viceprezidentů) Administrativa 9300 zaměstnanců ze 115 zemí, banka má zastoupení v 37 zemích, Paříž, NY, Ženeva, Tokio.

Členství: Hlasování: Finanční struktura: - pouze členové IMF – o členství je však nutné zažádat zvlášť - 2002 -184 členů. Členské země jsou zároveň podílníky banky, počet podílů je odvozen od výše členské kvóty v IMF (USA 16,5%, JAP 7,91%) Hlasování: Vážené, reálně většinou všeobecná dohoda 250 + 1 hlas za každých 100k USD (USA 16,5%) Finanční struktura: - banka poskytuje úvěry na dlouhodobé strukturální programy a vždy na konkrétní projekty. - Vlastní zdroje - základní kapitál a rezervy. - Cizí zdroje - prodej dluhopisů na mezinárodních finančních trzích. - Další zdroje - odprodej části půjček a spolufinancováním.

Vlastní zdroje: Podíly jednotlivých členských zemí - jsou závislé na ekonomické úrovni, objemu exportu a devizových rezervách (dle IMF). Při založení banky 10mld USD rozdělených na 100k akcií po 100kUSD. Členské země musely původně splatit 2% ve zlatě nebo USD, dalších 18% na požádání ve zl/USD/nár.měně/jiné měně - 80% se nesplácelo a tvořilo rezervu. Od 1963 se reálně splácí pouze 1% v USD a 9% v národní měně. 90% se nesplácí a musí být připraveny pro případ, že by banka potřebovala tyto prostředky k úhradě splatných závazků. Poskytování úvěru - může být použita pouze reálně zaplacená část základního kapitálu, - 90% slouží výhradně jako záruka pro vlastní výpůjčky banky. Objem základního kapitálu 189mld. USD. Zvyšování – všeobecné v rámci přehodnocování kvót ( nový člen) speciální 1959, 1979, 1988 – zvýšení o 20,81,156mld- nové podíly se přerozdělí (snižování váhy hlasů malých – 250 doplňkové podíly a hlasy)

Rezervy: Cizí zdroje: vytvářené ze zisku rozdíl mezi úrokovou sazbou z poskytnutých úvěrů a vlastních výpůjček - zyšuje se tak úvěrová kapacita banky (celkový objem úvěrů nesmí překročit upsaný kapitál+rezervy - na tom důsledně trvají vyspělé země) Cizí zdroje: Kvantitativně nejdůležitější – příjmy z prodeje vlastních dluhopisů na mezinárodních finančních trzích. SB prodává vládám a centr.bankám, nebo soukr.inv. dluhopisy. Původně hlavně do USA, dnes SRN,JAP, Švyc. Zadlužení mimo USA dnes 80% (75% od soukromých incest) Banka vystupuje jako zprostředkovatel půjček mezi soukromými investory a ekonomicky slabšími zeměmi. Nejbezpečnější dluhopisy AAA. Dosud nenastal případ včasného nesplacení půjčky ze strany dlužnického státu. Banka půjčuje za větší úrok než za kolik získala, je to stále levnější než to co by země získala sama. + ostatní zdroje a finanční investice banky

Úvěrová politika SB: Úvěry na konkrétní projekty – SB vybírá a dohlíží na realizaci (elektrárny, přehrady..) Úvěry na rozvoj jednotlivých sektorů – vybírají nár.vlády dle kritérií SB (zemědělství, energetika, doprava); úvěry finančním zprostředkovatelům (NB) dále půjčují dle kritérií SB; úvěry vázané na změnu koncepce rozvoje konkr. sektoru. Úvěry na strukturální adaptaci – podpora reforem jako celku, poskytnutí vyžaduje spolupráci s IMF+ podřízení se kritériím banky. Zdroje jsou vázány na splnění systémových a strukturálních podmínek rozvoje dané ekonomiky. Porušení zásady účelovosti – jde o úvěry na zlepšení platební bilance+ reformy. - Ostatní: úvěry na technickou pomoc; nouzové..(1%).

Struktura úvěrů: - Do roku 1970 2/3 na infrastrukturu s cílem vytvořit podmínky pro zahraniční investice – odmítání průmyslových projektů (15%). Od 70 let změna pod tlakem vlád rozvoj.zemí - stále jen 25% - krédo: pokud existují zajímavé příležitosti ať do nich jde domácí+zahraniční kapitál. Dále se v čase zvýšila pozornost věnovaná zemědělství a rozvoji venkovských oblastí (dnes 30%). V 80 letech vytýkaná angažovanost SB ve státním sektoru - směrování k podpoře liberalizace a k rozvoji soukromého sektoru + přístup zahraničního kapitálu (v 80.letech nejvíce: energetika, zemědělství, doprava) - Banka získala v období hospodářských těžkostí rozvoj.zemí větší vliv na domácí eko.pol -> více prostředků jde do strukturálních změn – náklady spojené s privatizací, cenovou deregulací..(porušení přísné účelovosti)

Podmínky poskytnutí úvěru: - žádost ze strany země, jindy pracovníci banky vytipují projekt sami; - předchází důkladná analytická činnost, SB vysílá skupinu expertů, vyhodnocují hosp.pol. země…vybírají projekty. - vláda musí poskytnout vyžádané informace -> komplexní analýza silných a slabých stránek.. - zhodnocení projektu 6 aspektů: ekon., tech., organiz., manaž., výkonný a funkční. - podkladem pro rozhodnutí je „zpráva o ekonomice státu“. - o vhodném projektu jsou vedená jednání mezi SB a zemí -> dohoda, prezident banky předloží zprávu úředníkům a doporučí. - základní podmínkou financování je vysoká efektivnost projektu, banka kontroluje celý proces realizace projektu. SB poskytuje úvěr za velmi výhodných podmínek – lhůta splatnosti je 15-20 let s 5 letým odkladem splátek. Kritériem poskytnutí úvěru je výše HDP – nesmí klesnout pod 925 USD – přístup se omezuje při 2850 USD. Úvěry jsou poskytovány pouze s vládními zárukami. Úroky o 0,5% vyšší než úrok, který platí SB. Sankce: pokud není banka spokojena s využíváním prostředků, může čerpání úvěru omezit, nebo zastavit.

Mezinárodní finanční korporace (ICF) 1956 (174členů) Přidružené agencie SB Mezinárodní finanční korporace (ICF) 1956 (174členů) Cíl je podpora rozvoje soukromého sektoru v rozvojových zemích Zákl. kap. vklady členů odvozeny od SB (2,3mld USD) splácí se celý a v USD. Hlavními zdroji jsou cizí zdroje získané emisí vlastních dluhopisů+ úvěr SB (4x základní kapitál). Úvěry jsou poskytovány komerčně a bez vládních záruk, úroky vyšší než u SB. Mezinárodní sdružení pro rozvoj (IDA) 1960 (166 členů) Cíl: úvěry vládám nejchudších rozvojových zemí, pro které je i SB drahá. <925USD. může financovat každý projekt o němž se domnívá, že přispívá k hosp.rozvoji bez ohledu na návratnost + nevyžaduje státní záruky. Zdroje tvoří nevratné příspěvky vlád + 20% ze zisku SB. Úvěry jsou bezúročné a na 35-40 let + 10 let odkladu splátek. 2005-2007 34mld. USD k dispozici

Agentura pro mnohostranné investiční záruky (MIGA) - 1988 (149členů) Cíl: podpora přílivu zahr. kapitálu (ve formě přímých zahr.investic) do rozvoj.zemí poskytováním záruk na neobchodní rizika (zestátnění, válka.. až na 15 let) Vklady zemí 1mld USD (úvěry do 5 mld. USD). Sazby za poskytnuté záruky 0,3-1,5%. Mezinárodní centrum pro řešení investičních sporů (ICSID) - arbitráž pro spory, 166 členů, rozhodnutí závazná pro členy.

Poskytnuté úvěry 114 000 Vlastní kapitál 189 500 (Splacený) 11 500 Nakoupené cenné papíry 101 425 ….. Nerozdělený zisk 20 000 Aktiva celkem 223 000 Pasiva celkem 223 000