Tvarosloví – neohebné slovní druhy Střední odborná škola Otrokovice Tvarosloví – neohebné slovní druhy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PaedDr. Blanka Slováčková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. www.zlinskedumy.cz
Charakteristika DUM Název školy a adresa Střední odborná škola Otrokovice, tř. T. Bati 1266, 76502 Otrokovice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0445 /1 Autor PaedDr. Blanka Slováčková Označení DUM VY_32_INOVACE_SOSOTR-Mn-ČJ/1-CJ-2/9 Název DUM Tvarosloví – neohebné slovní druhy Stupeň a typ vzdělávání Středoškolské vzdělávání Kód oboru RVP 63-41-M/01 Obor vzdělávání Management hotelových a turistických služeb Vyučovací předmět Český jazyk Druh učebního materiálu Výukový materiál Cílová skupina Žák, 15 – 16 let Anotace Výukový materiál je určený k frontální výuce učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem, náplň: neohebné slovní druhy a jejich charakteristika Vybavení, pomůcky Dataprojektor Klíčová slova Příslovce, předložky, spojky, částice, citoslovce Datum 9. 6. 2013
Tvarosloví – neohebné slovní druhy Náplň výuky: Příslovce Předložky Spojky Částice Citoslovce
Příslovce – adverbia Určují bližší okolnosti děje nebo konkretizují význam přídavného jména či dalšího příslovce Většina se tvoří od přídavných jmen příponami -o (veselo), -y (česky), -e/ě (zdravě, vesele) Druhy příslovcí: místa (doma, vpravo, dole) času (včera, zítra, dlouho) způsobu (vesele, tiše, česky) míry (hodně, velmi, úplně) příčiny (vzteky, náhodou, proto) Obr. 1
Stupňování příslovcí Vyjadřují trojí stupeň míry stupeň – obtížně, rychle stupeň – obtížněji, rychleji stupeň – nejobtížněji, nejrychleji Nepravidelné stupňování: dobře – lépe – nejlépe špatně, zle – hůře – nejhůře mnoho, hodně – více – nejvíce málo – méně – nejméně brzy – dříve – nejdříve dlouze – déle – nejdéle Obr. 2
Příslovečné spřežky Vznikají spojením předložky a jména navečer mimochodem nahlas zrána dokonce nakonec !!! Vydržíme do konce filmu. Dokonce se mu to podařilo. Obr. 3
Předložky – prepozice Vyjadřují pády jmen a jejich vztah k jiným slovům Druhy předložek: vlastní (původní) – s, z, k, pro, za, pod, nad, při… nevlastní (nepůvodní) – vznikly ustrnutím tvarů – kvůli, nehledě, kolem, místo, následkem
Spojky – konjunkce Druhy spojek: souřadicí – spojují souřadné věty a několikanásobné větné členy ale, ani, a, proto, sice, tedy, však, i, dokonce, a tak… podřadicí – spojují věty řídící a závislé že, aby, protože, jelikož, ačkoliv, když, jestliže…
Částice – partikule nespojují věty mohou jim i být slova patřící k jinému slovnímu druhu Klidně si jdi! Ale to je mi překvapení! Ať tě to ani nenapadne! Obr. 4
Citoslovce – interjekce Vyjadřují: nálady ach, aha, br, chacha, hihi zvuky a hlasy haf, mňau, bim, kuku, žbluňk vůli hyjé, prr, pst, hop, hej, hot Obr. 5
Kontrolní úkoly Urči slovní druhy a jejich druh dolů po kolem dokola Použij ve větách nahlas – na hlas navečer – na večer
Kontrolní úkoly Urči slovní druhy a jejich druh – řešení: dolů – příslovce místa po – předložka vlastní kolem – příslovce místa dokola – příslovce způsobu Použij ve větách – řešení: nahlas (Mluvil nahlas.) na hlas (Dej pozor na hlas.) navečer (Uděláme to až navečer.) na večer (Domluvili jsme si schůzku na dnešní večer.
Seznam obrázků: Obr. 1: Vladino, [vid. 9. 6. 2013], dostupné z: http://fotky-foto.cz/fotobanka/vector-logo-znacky(2-1019347)/ Obr. 2: tiero, [vid. 9. 6. 2013], dostupné z: http://fotky-foto.cz/fotobanka/improve-yourself(49831742)/ Obr. 3: mammothis, [vid. 9. 6. 2013], dostupné z: http://fotky-foto.cz/fotobanka/vriskot(37500416)/ Obr. 4: mammothis, [vid. 9. 6. 2013], dostupné z: http://fotky-foto.cz/fotobanka/minci(37216790)/ Obr. 5: Piumadaquila, [vid. 9. 6. 2013], dostupné z: http://fotky-foto.cz/fotobanka/news(49868975)/
Seznam použité literatury: [1] SOCHROVÁ, Marie, Cvičení z českého jazyka v kostce, 1. vyd. Praha, Fragment 2008, s. 196, ISBN 978-80-253-0671-0. [2] MAŠKOVÁ, Drahuše, Český jazyk. Přehled středoškolského učiva, 1. vyd. Třebíč, PV 2006, s. 176, ISBN 80-902571-5-1. [3] SOCHROVÁ, Marie, Český jazyk v kostce pro střední školy, 2. vyd. Praha, Fragment 1999, s. 104, ISBN 80-7200-338-0.
Děkuji za pozornost