Obrat k softwaru / Softwarová studia. Softwarová studia Významné mezníky vývoje softwarových studií Metody SWS Software jako kultura: „softwarologie“

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Stručný úvod do UML.
Advertisements

Přednáška č. 3 Normalizace dat, Datová a funkční analýza
Socioekonomická geografie
 Informací se data a vztahy mezi nimi stávají vhodnou interpretací pro uživatele, která odhaluje uspořádání, vztahy, tendence a trendy  Existuje celá.
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Pohled do historie vydávání odborné literatury v Českých zemích
Dana Sigmundová E-books jako zdroj odborných informací ÚK FSS MU, Ústřední knihovna FSS MU.
Volný čas a kultura Kultura pro děti a kultura dětí.
Metodologie historického výzkumu volného času
ENCYKLOPEDIE FORMULE 1 Stanislav Kolman 4.B 2013/
Společnost vědění/učící se společnost
Gymnázium, SOŠ a VOŠ Ledeč nad Sázavou I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE Ing. Jan Roubíček.
Definování prostředí pro provozování aplikace dosud jsme řešili projekt v obecné rovině aplikace bude ovšem provozována v konkrétním technickém a programovém.
Výstupy z GIS Pojmy a typy výstupů, aneb pro koho, co a jak Ing. Jiří Fejfar, Ph.D.
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Relační databáze.
Studijní informační zdroje (a jak se k nim dostat) Pro předmět Jazykový projev (2014/15) připravila Eva Cerniňáková Jabok - Vyšší odborná škola sociálně.
WWW – hypertextový informační systém
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Seminář HCI, ÚISK FF UK, HCI v kontextu kognitivní vědy.
Geoinformační technologie Geografické informační systémy (GIS) Výukový materiál pro gymnázia a ostatní střední školy © Gymnázium, Praha 6, Nad Alejí 1952.
Web 2.0, folksonomie a uživatelská rozhraní Lenka Němečková Eliška Pavlásková Založeno mimo jiné na prezentacích prof. B. Whitea „The Promise of Rich User.
Informační a datová základna projektu OPTIMED: dobudováno 2014 Ladislav Dušek, Martin Komenda, Jaroslav Štěrba.
Ing. Michal Unzeitig ARTIO s.r.o..  Co je Museo24  Vize a cíle  Role společnosti ARTIO  Technické řešení –CIDOC CRM –Sémantický web Obsah.
Informační kulturní portál
Referát č.8 Daniela Venusová.
Vzdálené počítačové sítě a programování v prostředí Windows Okruhy ke zkoušce z předmětu: Ing. Zdeněk Votruba LVALVA.
PHDZ2 Filozofie pro doktorské studium 2 1) Základní informace o organizaci studia 2) Úvod do komunikace vědy Zdeňka Jastrzembská
B2 – Analýza požadavků a jejich zajištění Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v Moravskoslezském kraji a jeho realizace.
KARIÉRNÍ SYSTÉM A PREGRADUÁLNÍ PŘÍPRAVA BUDOUCÍCH PEDAGOGŮ Mgr. Václav Víška, Ph.D.
Charakteristika správní vědy Přednáška SV č.1 M. Horáková.
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Katedra počítačů ČVUT FEL
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
PHP Programy pro tvorbu WWW stránek - 01
Výuka základů algoritmického myšlení na prvním stupni základních škol
Jazyk filmu jako jazyk nových médií
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Postavení pedagogiky mezi vědami
Umění nových médií: umění a technika I PS_2012 Jana Horáková.
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE KAPITOLA 1. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Předmět INFORMATIKA nás učí orientovat se v množství informací
Tento projekt je financován z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost prostřednictvím Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
 Vztahy s veřejností můžeme zaznamenat už v dávné historii. V Mezopotámii, Asýrii, Persii a Egyptě, stejně jako v antickém Řecku a Římě se používalo.
SVĚTLANA HANUŠOVÁ NAĎA VOJTKOVÁ JIHLAVA Hlavní principy CLIL CLIL v zahraničí.
Svět se mění – knihovna ne Knihovna je stabilní jistota v nestabilním světě Prof. PhDr. Tomáš Kubíček, Ph.D.
Prostorové analýzy Vymezení a rozdělení. Definice prostorových analýz Geoinformace Geodata (prostorová data) Prostorové analýzy jsou souborem technik.
Kapitola 5: Úvod do analytických technologií Webu Vítězslav Šimon (SIM0047) Adaptivní webové systémy (AWS)
Geopolitika a geostrategie Úvod do kurzu Definice pojmů apod.
Softwarová studia IMN0111, IMNK11 PS_2015. _ Téma přednášky _ Požadavky k ukončení kurzu _ …
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Výstupní zařízení počítače - skener
Jištění kvality technologických procesů
Vlastnosti souborů Jaroslava Černá.
Obrat k softwaru / Softwarová studia
Budování Integrovaného informačního systému Národního památkového ústavu Petr Volfík, NPÚ ÚP
Jazyk filmu jako jazyk nových médií
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Virtuální výtvarné světy a materiálovost ve výtvarném projevu mládeže.
vnímání velikosti a prostoru zpracování zrakové informace v mozku
SOFTWARE II Aplikační software.
Umění nových médií: umění a technika I PS_2016
Jazyk filmu jako jazyk nových médií
Elektronické informační zdroje (VIKBA25)
Informatika v devítce přehled. Úvodní povídání ● Co znamená pro koho informatika ● Cíle pro první půlrok ○ Rozumět principům komunikace (historie, vývoj,
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Témata kognitivní psychologie
Jazyk filmu jako jazyk nových médií
Transkript prezentace:

Obrat k softwaru / Softwarová studia

Softwarová studia Významné mezníky vývoje softwarových studií Metody SWS Software jako kultura: „softwarologie“ „Můžeme sice všechno ´humanizovat´ (například číst oblaka) a všechno ´naturalizovat´ (například odhalovat příčiny knih). Při tom si však musíme uvědomit, že zkoumaný jev projevuje při každém z těchto dvou postupů jiné aspekty, a proto nemá smysl mluvit o ´stejném jevu´. Oblak jako předmět výkladu není oblakem meteorologů a vysvětlená kniha nemá nic společného s literaturou.“ Vilém Flusser

Obrat k softwaru/Softwarová studia „Software je často slepým bodem širších, obecně kulturních teorií a studií výpočetních a síťových digitálních médií. Tento stav není způsoben jednoduše tím, že nůž porcující koláč umění a humanitních věd nezná běžnou strukturu dnešních pracovních životů, která zahrnuje textové editory, webové stránky, vyhledávače, , databáze, obrazové editory, zvukový software a tak dále, ale tím, že software je všeobecně považován za záležitost naplněné instrumentality. Z hlediska aplikované logiky existuje software jako něco, co vzniklo skrze ´intenzivní formalizaci´ a nyní existuje oddělen od jakýchkoli vazeb mimo sebe. Software je chápán jako nástroj, něco, s čím se něco dělá. Je neutrálně šedý nebo optimisticky modrý.“ M. Fuller: Software Studies / A Lexicon, 2008

Obrat k softwaru/Softwarová studia Nová média jako programovatelná média: „Z jednoho úhlu pohledu zůstávají nová média jen dalším mediálním typem, z úhlu jiného však jsou určitým druhem počítačových dat, něčím uchovávaným v souborech a databázích, obnovovaným a tříděným, závisejícím na algoritmech a výstupních zařízeních. To, že data reprezentují pixely nebo že oním výstupním zařízením je obrazovka, je vedlejší. [...] Nová média mohou vypadat jako média tradiční, ale to je jenom povrch.“ L. Manovich: Jazyk nových médií, 2002

Obrat k softwaru/Softwarová studia SWS jako studia počítačové kosmologie: „Na jedné straně komputerizovaná média stále vykazují strukturní organizaci, která lidským uživatelům dává smysl – obrazy ukazují rozpoznatelné předměty, textové soubory sestávají z gramatických vět, virtuální prostory jsou definovány podle karteziánských souřadnic atd. – na straně druhé však struktura komputerizovaných médií odpovídá ustaveným konvencím počítačového uspořádání dat. Příkladem těchto konvencí jsou různé datové struktury, [...] nahrazení konstant proměnnými, oddělení algoritmů od dat nebo princip modularity.“ L. Manovich : Jazyk nových médií, 2002

Obrat k softwaru/Softwarová studia Kulturní logika: obrazy, příběhy, 3D uspořádání prostoru atd… Počítačová logika: datové struktury,číselná reprezentace, variabilita, modularita… „komputerizace kultury“ jako logický důsledek vlivu programovatelných médií na kulturní formy

Obrat k softwaru/Softwarová studia 2001L. Manovich: The Language of New Media. 1. užití pojmu „softwarová studia“: „Nová média potřebují novou etapu mediální teorie. […] Abychom pochopili logiku nových médií, musíme se obrátit k počítačové vědě. Právě tam můžeme nalézt nové pojmy, kategorie a operace charakterizující média, jež se stala programovatelná. Od mediálních studií se přesouváme k něčemu, co lze označit jako softwarová studia – od teorie médií k teorii softwaru.“ L. Manovich: Jazyk nových médií, 2002

Obrat k softwaru/Softwarová studia 2001L. Manovich. The Language of New Media. 2/2006M. Fuller. Software Studies Workshop, Institut Pieta Zwarta, Rotterdam

Obrat k softwaru/Softwarová studia 2001L. Manovich. The Language of New Media. 2/2006M. Fuller. Software Studies Workshop, Institut Pieta Zwarta, Rotterdam „(s)oftware je často slepým bodem teorie a výzkumu programovatelných a síťových digitálních médií. Je vlastním základem a materiálem designu médií. Jistým způsobem je dnes veškerá intelektuální činnost softwarovým studiem („software study“), neboť software poskytuje médium i kontext, ale je jen velmi málo míst, kde je zvláštní povaha, materialita, softwaru zkoumána jinak, než jako záležitost technických oborů.“ M. Fuller. Software Studies Workshop, 2006

Obrat k softwaru/Softwarová studia 2001L. Manovich: The Language of New Media. 2/2006M. Fuller: Software Studies Workshop, Institut Pieta Zwarta, Rotterdam, M. Fuller. 2008Software Studies / A Lexicon, MIT Press. algoritmus kód vizualizace dat funkce glitch Informace Interakce Inteligence rozhraní jazyk seznamy smyčka paměť ….

Obrat k softwaru/Softwarová studia 2001L. Manovich: The Language of New Media. 2/2006M. Fuller: Software Studies Workshop, Institut Pieta Zwarta, Rotterdam. 2008M. Fuller: Software Studies/ A Lexicon, MIT Press. 2007L. Manovich, B. Bratton, N. Wardrip-Fruin: UCSD Software Studies Initiative.

Obrat k softwaru/Softwarová studia 2001L. Manovich: The Language of New Media. 2/2006M. Fuller: Software Studies Workshop, Institut Pieta Zwarta, Rotterdam, M. Fuller. 2008M. Fuller: Software Studies/ A Lexicon, MIT Press. 2007L. Manovich, B. Bratton, N. Wardrip-Fruin: UCSD Software Studies Initiative. 5/2008SoftWhere 2008 workshop L. Manovich: The Language of New Media. 2/2006M. Fuller: Software Studies Workshop, Institut Pieta Zwarta, Rotterdam, M. Fuller. 2008M. Fuller: Software Studies/ A Lexicon, MIT Press. 2007L. Manovich, B. Bratton, N. Wardrip-Fruin: UCSD Software Studies Initiative. 5/2008SoftWhere 2008 workshop.

Obrat k softwaru/Softwarová studia 2001L. Manovich: The Language of New Media. 2/2006M. Fuller: Software Studies Workshop, Institut Pieta Zwarta, Rotterdam. 2008M. Fuller: Software Studies / A Lexicon, MIT Press. 2007L. Manovich, B. Bratton, N. Wardrip-Fruin. UCSD Software Studies Initiative 5/2008SoftWhere 2008 workshop L. Manovich. Soft-book: Software Takes Command.

Obrat k softwaru/Softwarová studia 2001L. Manovich: The Language of New Media. 2/2006M. Fuller Institut Pieta Zwarta, Software Studies Workshop 2008M. Fuller: Software Studies/ A Lexicon, MIT Press. 2007L. Manovich, B. Bratton, N. Wardrip-Fruin: UCSD Software Studies Initiative. 5/2008SoftWhere 2008 workshop L. Manovich: soft-book: Software Takes Command. 2008MIT Press: Software studies, ed. řada: M. Fuller, L. Manovich, N. Wardrip-Fruin.

Obrat k softwaru/Softwarová studia „Software je - ekonomicky, kulturně, kreativně, politicky - hluboce propojen se současným životem, způsobem, který je zřejmý i téměř neviditelný. Přesto, že o tom jak je software užíván, o aktivitách, které umožňuje a formuje bylo mnoho napsáno, myšlení o softwaru jako takovém se po většinu jeho historie omezovalo na technické hledisko. Postupně však umělci, vědci, technici, a akademici působící v humanitních a společenských vědách zjišťují, že otázky, před které jsou postaveni, a předměty, který potřebují vytvořit, nutně vyžadují, aby prohloubili své znalosti softwaru. […] Softwarová studia využívají a rozvíjejí kulturní, teoretické, a praktické přístupy k tomu, aby vytvořila kriticky, historicky a experimentálně zaměřený soubor poznatků zaměřených (a vytvořených pomocí) objektů a procesů softwaru. Tento obor se zapojuje a přispívá k výzkumu počítačových věd, práce softwarových designérů a inženýrů a k tvorbě softwarových umělců. Mapuje způsoby, jakými je software substanciálně integrován do procesů současné kultury a společnosti, nově formulujících procesy, myšlenky, instituce a kulturní objekty v jejich blízkosti, pomocí algoritmického a formálního popisu a akce. Softwarová studia předkládají historie programované kultury a děl založených na intelektuálním zpracování programování, aby rozvinula kritické myšlení o jejich vzájemném provázání a možnostech. Využívají při tom přístupy akademiků z humanitních a sociální věd a způsoby tvorby/výzkumu počítačové vědy, umění a designu.[…].“ MIT Press: Software studies, ed. řada: M.Fuller, L.Manovich, N. Wardrip-Fruin,

Obrat k softwaru/Softwarová studia 2001L. Manovich: The Language of New Media. 2/2006M. Fuller: Software Studies Workshop, Institut Pieta Zwarta, Rotterdam. 2008M. Fuller: Software Studies / A Lexicon, MIT Press L. Manovich, B. Bratton, N. Wardrip-Fruin: UCSD Software Studies Initiative. 5/2008SoftWhere 2008 workshop L. Manovich: Software Takes Command: L. Manovich. Soft- book. 2008MIT Press: Software studies, ed.řada: M.Fuller, L. Manovich, N. Wardrip-Fruin. 2011Computational Culture, on-line časopis: M. Fuller a kol.:

Obrat k softwaru/Softwarová studia 2001L. Manovich: The Language of New Media. 2/2006M. Fuller: Software Studies Workshop, Institut Pieta Zwarta, Rotterdam. 2008M. Fuller: Software Studies / A Lexicon, MIT Press L. Manovich, B. Bratton, N. Wardrip-Fruin: UCSD Software Studies Initiative. 5/2008SoftWhere 2008 workshop L. Manovich: Software Takes Command: L. Manovich. Soft- book. 2008MIT Press: Software studies, ed.řada: M.Fuller, L. Manovich, N. Wardrip-Fruin. 2011Computational Culture, on-line časopis: M. Fuller a kol.

Obrat k softwaru/Softwarová studia SWS metodologie: Můžeme sice všechno ´humanizovat´ (například číst oblaka) a všechno ´naturalizovat´ (například odhalovat příčiny knih). Při tom si však musíme uvědomit, že zkoumaný jev projevuje při každém z těchto dvou postupů jiné aspekty, a proto nemá smysl mluvit o ´stejném jevu´. Oblak jako předmět výkladu není oblakem meteorologů a vysvětlená kniha nemá nic společného s literaturou. Vilém Flusser

Obrat k softwaru/Softwarová studia SWS metodologie: Matthew Fuller Lev Manovich Noah Wardrip-Fruin

Obrat k softwaru/Softwarová studia SWS: metodologie: Komparace Noah Wardrip-Fruin a Nick Montfort (ed.): New Media Reader, MIT Press Např.: Hypertext: Borges vs. Bush. Garden of Forking Paths (1941) vs. As We May Think (1945). Vypravěč a knihovník vs. vědec a voják.

Obrat k softwaru/Softwarová studia SWS metodologie: Matthew Fuller „Evropská softwarová studia“: historie výpočetní techniky, materialita softwaru, open source software, „Hackability“(Designing Interactive System, Cambridge Mass. 2004), software art (kritický a kreativní průzkum IT): –RunMe.org – say it with software art! –

Obrat k softwaru/Softwarová studia SWS metodologie: Matthew Fuller „Evropská softwarová studia“: Ad Hackability (hack-ability): „Design for hackability vyzývá designéry a ne-designéry, aby kriticky a kreativně zkoumali interaktivitu, technologii a média – aby obnovili autorství a vlastnictví technologií a sociálních a kulturních světů, ve kterých žijeme. Hackability implikuje více než jen přizpůsobení a adaptaci – vyžaduje novou definici. Ve světě, v němž jsou technologie stále více mobilní a neviditelné, znamená design pro hackability možnost a výzvu, aby lidé tvořili technologie takové, jaké je chtějí mít. [Design for hackability] kultivuje vzájemnost mezi uživateli a designéry a podporuje transparentnost a kultivované reakce na nepředpokládané užití.“ Galloway, Anne (et al.): Design for Hackability. 2004

Obrat k softwaru/Softwarová studia SWS metodologie: Lev Manovich „Americká softwarová studia“ Kulturní software: „Určité typy softwaru podporující akce, které normálně spojujeme s kulturou“. Deep remixability (viz principy nových médií) = „softwarizace“ médií. Kulturální analytika (UCSD Software Studies Initiative + Calit2).

Obrat k softwaru/Softwarová studia SWS metodologie: Lev Manovich „Americká softwarová studia“ Ad hloubková remixovatelnost: „Prostředí softwarové produkce designérům umožňuje remixovat nejen koncepty a techniky, pracovní metody a způsoby reprezentace a exprese. […] „[R]ůzná média začínají být kombinována nekončeným množstvím různých způsobů a sdružují se v nové mediální hybridy, nebo, s využitím biologické metafory, v nové ´druhy médií´.“

Obrat k softwaru/Softwarová studia SWS metodologie: Lev Manovich „Americká softwarová studia“ Ad kulturální analytika: Software Studies Initiative + Calit2/CRCA (2007) Analýza a vizualizace velkých datových souborů, především aktuální kulturní produkce na internetu. George Legrady’s visualization of the flow of books in the Seattle Public Library

Obrat k softwaru/Softwarová studia SWS: metodologie: Lev Manovich „Americká softwarová studia“ Ad kulturální analytika: „ … the idea of analysis and visualization of large sets of visual and media data – in particular, contemporary data available on the web.“ The New Paradigm: Approaching Culture as Big Data. –A) Zaměření na vizuální a mediální data. –B) Práce s obrovskými datovými soubory. –C) Zaměření na analýzu současných fenoménů – současnou globální kulturní produkci, konzumpci, preference. - Web jako zdroj dat. Cílem není budování archivu, ale právě analýza takto získaných dat (ať už jsou analytiky lidé nebo software). –D) KA kombinuje existující metadata s původní analýzou aktuálních dat. –E) KA pracuje s různými typy vizualizace a jejich kombinacemi (např. graf + mapa + ???). KA tak vytváří podmínky pro tzv. „situační povědomí“ pro analytiky kultury.

Obrat k softwaru/Softwarová studia SWS metodologie: shrnutí: Komparace - juxtaponování: viz New Media Reader, MIT Press „Evropská softwarová studia“: Historie výpočetní techniky; materialita softwaru; open source software (hackability); software art (kritický a kreativní průzkum IT). „Americká softwarová studia“: Kulturní software: „Určité typy softwaru podporující akce, které normálně spojujeme s kulturou“; Deep remixability (viz principy nových médií) – „softwarizace“ médií; Kulturální analytika (UCSD Software Studies Initiative + Calit2).

Obrat k softwaru/Softwarová studia Software jako hybridní forma: software jako kultura. Softwarologie. 2 SWS?: Fuller vs. Manovich „Zpět k softwaru v podobě kultury.“ M. Fuller

Literatura: Horáková, Jana: K recepci informatiky v kontextu společenských věd: Obrat k softwaru Dostupné on-line: (viz také seznam literatury k článku) Manovich, Lev: Cultural Analytics (studijní materiály předmětu) Manovich, Lev: Příklady: image-and-video-collections-examples.pdf