Anotace Prezentace, která se zabývá od čítáním desetinných čísel. AutorPavel Pavlas JazykČeština Očekávaný výstupŽáci odečtou desetinná čísla. Speciální vzdělávací potřebyNe Klíčová slovaDesetinné číslo, odčítání Druh učebního materiáluPrezentace Druh interaktivityOpakování, výklad, procvičení Cílová skupinaŽák Stupeň a typ vzděláváníZákladní vzdělávání – 2. stupeň Typická věková skupina12-15 let Celková velikost / datum321 kB, září 2011 IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Metodický pokyn: Prezentace a doplňování je vytvořeno pro práci na interaktivní tabuli Smart board. Slide 3. cvičení (opakování) – žáci porovnají dvojice čísel Slide 4. kontrola a zobrazení správných řešení ze slidu 3. Slide 5. cvičení (opakování) – žáci sečtou a zaokrouhlí daná čísla Slide 6. výklad + zápis – odčítání desetinných čísel – názvosloví a vlastnosti odčítání Slide 7. výklad + zápis – odčítání desetinných čísel – postup při odčítání desetinných čísel Slide 8. procvičení – žáci odečtou desetinná čísla
Desetinná čísla – opakování porovnávání Mezi následující čísla doplň znaménka >, <, = : 451,02 450, , , , ,0210 0,1596 0, , , , , , ,3210 8, , , , , ,00078
Desetinná čísla – opakování porovnávání Výsledky : 451,02 > 450, ,683 < 2224, ,021 = 4521,0210 0,1596 < 0, , > 0, ,001 > 8927, ,312 > 954,3210 8,35481 < 20, , > 1, ,001 > 280,00078
Desetinná čísla - opakování 241, ,451 = 541, ,463 = 489, ,048 = 97, ,098 = 3582, ,742 = 8, ,3674 = 4163, ,14 = 9, ,96 = 853, ,934 = 8574, ,96 = 494, , ,5 328, ,382 60, ,6 2523, , ,822 Výsledky ještě zaokrouhlete na desetiny! ≐ 494,7 ≐ 1270,7 ≐ 1291,5 ≐ 328,1 ≐ 3848,4 ≐ 60,6 ≐ 9652,6 ≐ 2524 ≐ 1706,3 ≐ 9033,8
Odčítání desetinných čísel 3,2 - 1,1 = 2,1 Př.: 6,7 - 3,3 = 3,43,3 - 6,7 = -3,4 Odčítání není komutativní! menšitel menšenecrozdíl Vlastnosti odčítání: Př.: 3,14 - 3,14 = 0 Rozdíl stejných čísel je vždy nula! Př.: 1, = 1,618 Odečtením nuly se číslo nezmění!
Postup při odčítání desetinných čísel Odčítání desetinných čísel pod sebe je stejné jako odčítání přirozených čísel, jen je potřeba dát pozor na desetinnou čárku – desetinné čárky musí být vždy pod sebou ! ! ! 3216,583133, , , ,434130,484 Př.: 3216, ,149 = ? 33,2 – 2,716 = ?
Odčítej pod sebou: 352, ,365= 951, ,369 = 984, ,024 = 270, ,1058 = 2853, ,141 = 26, ,8764 = 3641, ,41 = 9025, ,69 = 358, ,349 = 4758, ,84 = 226, , , , ,729 0, , ,13 99, ,528
Čerpáno Texty: COUFALOVÁ, J. a kol. Matematika pro šestý ročník základní školy. Praha: Fortuna, s. ISBN Vlastní zdroje (© Pavel Pavlas)