Dopravní zeměpis Íránu a Iráku

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MÁ VLAST PODPORA PRO VÝUKU
Advertisements

Oceány a moře HYDROSFÉRA
ASIE Jihozápadní Asie III2-Z7-II-01
Persie a muslimský svět
VY_32_INOVACE_4.1.GE2N.09/Mč Jihozápadní Asie.
JIHOZÁPADNÍ ASIE = „BLÍZKÝ VÝCHOD“
Jihozápadní Asie Přibližná mapa Jihozápadní Asie.
VY_32_INOVACE_ 10 Asie - Jihozápadní Asie
Dopravní síť světa 1 B. Fendrych 8.K.
JIHOZÁPADNÍ ASIE ARABSKÝ SVĚT SVĚT POUŠTÍ SVĚT ISLÁMU SVĚT ROPY.
Název Doprava – druhy dopravy 3 Předmět, ročník Zeměpis, 2. ročník
Jihozápadní Asie.
JIHOZÁPADNÍ ASIE.
Al-Džumhuríja al-Irákíja
GEOGRAFIE DOPRAVY II. Martin VRZALA.
Autor: Mgr. Věra Sklenářová
DOPRAVA Nenahraditelná složka hospodářství každé země – brzdí nebo urychluje ekonomický rozvoj. Poloha uprostřed Evropy – ČR je křižovatkou transevropských.
Velká Británie (Great Britain).
Předmět: Zeměpis cestovního ruchu Ročník: 1.
JZ Asie Zahrnuje oblast Malé Asie, Arabského poloo., kolem Perského zálivu mezi Středozemním, Černým mořem a Indickým oc. Arabský štít, který tvoří nejstarší.
Kanady Dopravní zeměpis
Autor: Mgr. Jana Kalandrová
PRACOVNÍ LISTY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Dopravní zeměpis Venezuely a Kolumbie
GEOGRAFIE DOPRAVY III. Martin VRZALA.
Mgr. Jakub Karásek ZŠ Liberec, Na Výběžku 118, p. o. Vytvořeno: prosinec 2012 EU peníze školám CZ 1.07./1.4.00/ STŘEDNÍ EVROPA NĚMECKO 8. třída.
Dopravní zeměpis Jordánska a Sýrie
Kód VM: VY_32_INOVACE_4PRI16 Projekt: Zlepšení výuky na ZŠ Schulzovy sady registrační číslo: CZ.1.07./1.4.00/ Autor: Miroslav Přichystal Datum:
KANADA Státní uspořádání: F _ _ _ _ _ _ E _ _ provincií a _ teritoria
KRAJE ČR mapky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Východní Evropa Z_134_Evropa_Východní Evropa
Společenství nezávislých států
Nový Zéland Obr. 1: Nový Zéland
Írák.
Irácko-íránská válka ( )
Severní Afrika Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. David Mánek. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Životní prostředí a doprava Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Arménie Dopravní zeměpis
Ohnisko napětí současného světa
Jihozápadní Asie Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Dopravní zeměpis Íránu a Iráku Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Petr Hospodarz. Dostupné z Metodického portálu
Kanada Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. David Mánek. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
ARABSKÝ POLOOSTROV Jiří Korec SEXTA 2008/2009. O Arabském poloostrově…  Křižovatka mezi Evropou a Asií  Rozloha: km²  Na JZ ohraničen Rudým.
Dopravní zeměpis Jordánska a Sýrie Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Petr Hospodarz. Dostupné z Metodického portálu.
ČÍSLO PROJEKTU: 1.4 OPVK AUTOR: Mgr. Jana Neugebauerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_JIHOZÁPADNÍ ASIE ROČNÍK: 7. ročník ZŠ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda.
DOPRAVA VY_32_INOVACE_1C_13 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Sada 3 Rodinná a Občanská výchova Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola Trhové.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petr Sedláček. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování veřejné dopravy Význam a charakteristika dopravy: Propojuje všechna odvětví hospodářství Propojuje všechna.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Šablona: Z 8/19 Předmět: Zeměpis Ročník: 8. ročník Jméno.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Jihozápadní Asie ropa islám Izrael.
Název školy: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV Autor: Mgr. Pavla Zrzavecká Datum: Název: VY_32_INOVACE_01_ZEMĚPIS Téma: Německo Ročník: 8. Číslo projektu:
Název školy:Základní škola, Hradec Králové Milady Horákové 258 Autor:Mgr. Lukáš Dubrovský Název:VY_32_INOVACE_05_03A_Doprava v ČR Téma:Zeměpis České republiky.
Libanon
Infrastruktura ve Středočeském kraji
ZEMĚPIS - SVĚT Regiony Asie 1
Název školy. Plavská škola Autor. Mgr. Marcela Hádková Název
Irák logistické aspekty
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Název školy ZŠ a MŠ, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_33_ZEMĚPIS
Island Barevný ostrov severu
Západní Afrika Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. David Mánek. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Kanada Obr. 1 – Mapa Kanady
EVROPA HOSPODÁŘSTVÍ VY_32_INOVACE_07-47 Ročník: VIII. ročník
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ASIE - KAVKAZ VY_32_INOVACE_07-30 Ročník: VII. Vzdělávací oblast:
VY_32_INOVACE_01_Jihozápadní Asie_přírodní poměry AUTOR: ROMAN BENČÁK ŠKOLA: ZŠ NOVÝ JIČÍN, TYRŠOVA 1.
Technologie a řízení letecké dopravy: 1
Předmět: Zeměpis Ročník: 7. Tématický celek: Regiony světa – Asie
Kuvajt
Transkript prezentace:

Dopravní zeměpis Íránu a Iráku Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Petr Hospodarz. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Zdroj 1

Vlajka 29.7. 1980 schválil parlament úpravu vlajky přidání nového státního znaku červené barvy do středu bílého pruhu a nápisu Aláh je všemocný na dolním okraji zeleného a na horní okraj červeného pruhu nápis je proveden ve stylizovaném perském písmu bíle opakovaně 22 krát vzniká dojem, že bílý pruh je nejširší zelená symbolizuje islám, bílá mír a červená revoluci bílá mír

Zdroj 2

Politická mapa Íránu Zdroj 3

Írán Teherán 13 500 000 Mašhad 2 150 000 Ísfahán 1 500 000 1 643 503 km2 77 892 000 obyvatel Teherán 13 500 000 Mašhad 2 150 000 Ísfahán 1 500 000 Tabríz 1 400 000 Šíráz 1 000 000

Obyvatelstvo velice pestré národnostní složení: převažují Peršané 51 %, dále Ázerbájdžánci 24 % Kurdové 8 %, Arabové 4 % a další státním náboženstvím je islám moc duchovních je velká, zejména v menších sídlech úředním jazykem je perština (58 % obyvatel) menšiny mluví rodnými jazyky na základních školách se používá jen perština

Hospodářství rozvojový průmyslově zemědělský stát s významnou těžbou ropy asi 9 % světových zásob pěstuje se pšenice, ale také ovoce a ořechy živočišná výroba je extenzívní, obvyklé je sezónní kočování (ovce, kozy a skot) mezi nosné obory patří také výroba oceli a hliníku hlavní důraz je kladen na chemický a automobilový průmysl (zastoupeno je 15 zahraničních výrobců) rozvoj jaderné energetiky je doprovázen pochybnostmi o civilním charakteru programu

Země dovážející íránskou ropu Zdroj 4

Ocelárna v Ísfahánu Zdroj 5

Železniční doprava Írán má přes 11 000 km železničních tratí tratě mají rozchod 1 435 mm široký rozchod 1 676 mm má pouze 94 km železniční tratě vedoucí z Pákistánu široký rozchod má několik km tratí vedoucích z Ázerbájdžánu a Turkmenistánu železniční síť Íránu zajišťuje propojení se zeměmi Zakavkazska a Střední Asie železniční síť Íránu má projít v příštích letech významnou rekonstrukcí

Železniční doprava důležitá trať vede přes Tabríz do Turecka v plánu je napojení na Afghánistán a Arménii do Iráku jsou tratě částečně v konstrukci a další trať je plánovaná spojení přes město Chorramšahr přes stanici Zahedán je spojení s Pákistánem do Zahedánu vede z Pákistánu širokorozchodná trať 1 676 mm tratě vedou do Turkmenistánu a Ázerbájdžánu mění se rozchod kolejí na 1 520 mm

Železniční síť Íránu

V plánu je také vybudování vysokorychlostní tratě

Budova železniční stanice v Tabrízu Zdroj 6

Teherán z letadla Zdroj 7

Teheránské metro první linka (příměstská 5) otevřena v r. 1999 spojuje Teherán se satelitním městem Mehrshahr, vzdáleném 40 km západně od hlavního města linka 1 bude po svém dokončení měřit 28 km (14 km pod zemí) s možností napojení na Imam Khomeini Airport linka 2 spojuje systém metra s předměstskou linkou linka 3 má po dokončení v r. 2014 obsahovat 23 stanic a dosáhne délky asi 24 km

Interiér vozu teheránského metra Teheránské metro první část linky 4 se otevřela v r. 2008 a celkem měří 20 km další linky (6, 7, 8 a 9) jsou zatím na „rýsovacím prkně“ Interiér vozu teheránského metra Zdroj 8

Schéma linek teheránského metra

BRT v Teheránu má 100 km linek Co znamená anglická zkratka BRT v češtině? Zdroj 9

Silniční doprava 167 157 km silnic 94 109 km má pevný povrch 2 738 km čtyřproudové silnice 890 km dálnic rychlý rozvoj automobilové dopravy důležité jsou tranzitní silnice: turecká hranice – Teherán – hranice s Afghánistánem od irácké na pákistánskou hranici nejvíce komunikací je na severozápadě země rodinný motocykl – Teherán Zdroj 10

Silniční síť Iránu

Íránské dálnice Dálnice 1 vede směrem ke Kaspickému moři Zdroj 11 Dálnice 1 vede směrem ke Kaspickému moři je součástí koridoru sever – jih a měří 138 km spojuje Kvazín a Rasth Dálnice 2 mezi Teheránem , Kvazínem a Tabrízem délka je 600 km Dálnice 2 Dálnice 1 Zdroj 12 Zdroj 13

Íránské dálnice Dálnice 5 součást severojižního koridoru spojuje Teherán a přístav Bandar Chomejní vede přes Chorramábád a Ahváz Dálnice 7 (Persian Gulf Highway) vede centrálním Íránem z Teheránu přes Qom a končí západně od Isfahánu její celková délka je 465 km Dálnice 9 pouze 32 km dálnice v blízkosti Isfahánu

Íránské dálnice

Najděte na mapě všechny tučně napsané zeměpisné pojmy tohoto snímku. Vnitrozemská plavba vodní cesty v zemi tvoří Šatt al´Arab a její levostranný přítok Kárún Šatt al´Arab vzniká soutokem řek Eufrat a Tigris protéká Mezopotámskou nížinou a ústí do Perského zálivu řeka Kárún je splavná do Ahvázu přístav na řece Šatt al´Arab se nazývá Abádán Najděte na mapě všechny tučně napsané zeměpisné pojmy tohoto snímku.

Most přes řeku Kárún v Ahvázu Zdroj 14

Letecká doprava důležitá je vzhledem k velkým vzdálenostem vnitrostátní letecká doprava v zemi je celkem 319 letišť pravidelné vnitrostátní linky spojují 15 íránských měst a mezinárodní linky směřují: na Dálný východ do oblasti Perského zálivu do Evropy Iran Air je národní letecký dopravce aerolinky jsou ve státním vlastnictví

Íránská letiště hlavním mezinárodním letištěm se v r. 2007 stalo nově vybudované Imam Khomeini International Airport (IKIA), kam byla přesměrována většina mezinárodních letů do Teheránu hub společností Iran Air a Mahan Air letiště leží asi 30 km jižně od Teheránu dobré spojení na dálnice 5 a 7 spojení metrem od roku 2011

Mauzoleum Rúholláha Chomejního v Teheránu Rúholláh Chomejní íránský náboženský vůdce (1900–1989) 1978–1979 svrhává světský režim pohřbu Rúholláha Chomejního se zúčastnilo odhadem 10 milionů lidí Mauzoleum Rúholláha Chomejního v Teheránu Zdroj 15 Zdroj 16

IKIA ‒ výdej zavazadel Zdroj 17

Mapa nejvýznamnějších letišť Íránu

Íránská letiště další menší mezinárodní letiště jsou: Mehrabad International Airport druhé teheránské letiště Tabriz International Airport Isfahan International Airport Mashhad International Airport Shiraz International Airport Zahedan Airport (lety do Pákistánu)

Námořní doprava významné jsou přístavy Bandar Abbás, Bandar Chomejní menší přístavy se nacházejí v Búšehru, Bandar Lenge a Čáhbaháru modernizují se přístavy v Anzalí, Noušahru a Bandar Šáhu u Kaspického moře ropný terminál na ostrově Chárag plánuje se výstavba dalších přístavů vzhledem k obchodu se středoasijskými republikami dostavěn byl ropný terminál Nekka při Kaspickém moři

Přístavy a ropné terminály v Íránu

Námořní doprava všechny mezinárodní přístavy mají napojení na železniční a silniční síť nejčilejší námořní doprava existuje mezi Íránem a Spojenými arabskými emiráty íránské nákladní námořní linky směřují do Evropy přes Suezský průplav další linky směřuje do jižní Asie v r. 2009 byl v Bandar Abbásu zahájen provoz v novém doku na údržbu a opravu lodí

Specifika cestování neexistuje přímé letecké spojení mezi Českou republikou a Íránem existuje přímé autobusové spojení Istanbul–Teherán není dovoleno používat auta s volantem na pravé straně hlavní silniční tahy jsou dobré kvality dálniční poplatky a veřejná doprava je velmi levná

Zdroj 18

Vlajka červená barva symbolizuje statečnost v boji bílá připomíná šlechetnost černá pamatuje na muslimské hrdiny zelená symbolizuj islám na vlajce je nápis Alláh je všemocný Zdroj 18

Zdroj 19

Politická mapa Iráku Zdroj 20

Irák 438 317 km2 30 3340 000 obyvatel Bagdád 5 751 000 Mosul 2 800 000 Basra 1 915 000 Arbil 1 294 000

Bagdád Zdroj 21

Obyvatelstvo Arabové jsou zastoupeni 71,1 %, Kurdové 19 % a ostatní: Turkmeni, Asyřané a Arméni úředním jazykem je arabština a kurdština (v regionech, kde žijí Kurdové) hlavním náboženstvím je islám křesťané tvoří pouze 2‒3 % ve městech žijí 2/3 irácké populace poměrně vysoký přirozený přírůstek obyvatelstva 2,399 %

Hospodářství ekonomika je založena na těžbě ropy a zemního plynu domácí výroba není schopna zásobovat trh často ani základními komoditami k největším zaměstnavatelům patří státní sektor průmyslová výroba zatím stagnuje 80 % zařízení podniků bylo zničeno v období 2001–2003 podíl zemědělství na trhu činí pouze 8 % sektor služeb je zanedbatelný

Doprava na špatném stavu dopravní infrastruktury se podílela stagnace průmyslové výroby a celkově velmi špatná úroveň služeb se zlepšující se bezpečnostní situací a nastupujícím ekonomickým růstem dochází i k pozitivním trendům v dopravě Nový most u Kirkúku Zdroj 22

Železniční doprava Irák disponuje celkem s 2 227 km železničních tratí o rozchodu 1 435 mm na většině území je však železniční doprava zatím ne zcela plně funkční v provozu jsou jen krátké úseky zejména na jihu a severozápadě země v plánu je železniční spojení s Kuvajtem a Saúdskou Arábií bude probíhat modernizace a rekonstrukce tratí především z Bagdádu do Mosulu

Mapa iráckých železnic

Peshraw tunel u Sulaymaniyahu Silniční doprava celkem je v Iráku 44 900 km všech cest z toho 37 851 km jsou zpevněné silnice nejvýznamnější dálnice vede do Ammánu a měří přes 1 100 km důležité jsou silnice spojující Irák se sousedními obchodními partnery: Turecko, Sýrie a Jordánsko Peshraw tunel u Sulaymaniyahu Zdroj 23

Silniční mapa Iráku

Letecká doprava je postupně oživována v současnosti je v provozu 6 mezinárodních letišť Baghdad International Airport 16 km od hlavního města odbaví asi 600 000 cestujících za rok Arbil International Airport Sulaimaniyah International Airport Basra International Airport Al Najaf International Airpor Mosul International Airport

Arbil International Airport Letecká doprava pravidelná letecká přeprava je zajišťována vnitrostátními linkami a mezinárodními linkami Irák má 75 letišť se zpevněnou RWY a 30 s nezpevněnou RWY Sulaimaniyah International Airport Arbil International Airport Zdroj 24 Zdroj 25

Která sousední země Iráku není na mapkách uvedena názvem? Mezinárodní letiště v Iráku Která sousední země Iráku není na mapkách uvedena názvem?

Námořní doprava námořní dopravě slouží přístav Umm Qasr a za přílivu i Basra dovoz zboží do Iráku z oblasti Perského zálivu a z celého světa z důvodu neudržované plavební cesty do Umm Qasru musí být v Dubaji náklad přeložen na lodi s nižším ponorem osobní doprava probíhá dvakrát týdně na linkách Umm Qasr–Dubaj Umm Qasr–Bahrajn

Specifika cestování bezpečnostní situace v Iráku je nadále riziková a obtížně předvídatelná v Iráku působí izolované skupiny politických extrémistů a kriminální uskupení, jejichž cílem se mohou stát cizinci bez znalosti místního prostředí a zajištění bezpečnosti ochrany relativně bezpečné jsou z hlediska pohybu cizinců provincie Regionu iráckého Kurdistánu doporučuje se cestovat ve spolupráci s místními ověřenými partnery

1. V Íránu převažují: Arabové Arméni Kurdové Peršané

2. V Íránu se používá na většině tratí rozchod kolejí: 1 676 mm 1 435 mm 1 520 mm 1 050 mm

3. Hlavní letiště v Íránu má zkratku: KLIA IKEA IKIA RAI

4. Který z přístavů se nachází u Kaspického moře? Bandar Abbás Bandar Šáh Bandar Chomejní Búšehr

5. V Iráku převažují: Arabové Arméni Kurdové Peršané

6. Jak se nazývá námořní přístav v Iráku? Mosul Basra Bagdád Eufrat

Použité zdroje HOSPODARZ, P. Dopravní zeměpis. 2. vyd. Praha : rok vydání a ISBN neuvedeno, strana 70–72. KARTOGRAFIE PRAHA, a. s. Lexikon vlajek a znaků zemí světa, Kartografie Praha : Praha. ISBN 80-7011-776-1, s. 205. MZV ČESKÉ REPUBLIKY. Encyklopedie států, Evropa, Írán [online] [cit. 2011-05-28]. Dostupný na WWW: <http://www.mzv.cz/jnp/cz/encyklopedie_statu/blizky_vychod/iran/ekonomika/index.html>. <http://www.mzv.cz/jnp/cz/encyklopedie_statu/blizky_vychod/iran/cestovani/index.html >. MZV ČESKÉ REPUBLIKY. Encyklopedie států, Evropa, Irák [online] [cit. 2011-05-28]. Dostupný na WWW: <http://www.mzv.cz/jnp/cz/encyklopedie_statu/blizky_vychod/irak/ekonomika/index.html>. <http://www.mzv.cz/jnp/cz/encyklopedie_statu/blizky_vychod/irak/cestovani/index.html>. CIA. The World Factbook – Iran [online] [cit. 2011-05-10]. Dostupný na WWW: <https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/ir.html>. CIA. The World Factbook – Iraq [online] [cit. 2011-05-10]. Dostupný na WWW: <https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/iz.html>.

Zdroje obrázků Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2011-05-28]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Flag_of_Iran.svg>. P30Carl. Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2011-05-28]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Iran_%28orthographic_projection%29.svg?uselang=en>. Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2011-05-28]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Iran_map-DE.png>. Fabienkhan. Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2011-05-28]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Iran_oil_exports_1385_en.jpg>. myself. Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2011-05-28]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW : <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Foolad_Mobarakeh50.jpg>. Yghiai. Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2011-05-28]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW : <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:TabrizRail.jpg>. Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2011-05-28]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Tehran01-006.jpg>. Nasser-sadeghi. Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2011-05-28]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Subway-train-interior.jpg>. Mmehdi.g. Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2011-05-28]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Tehran-brt1.jpg>. Kamyar Adl. Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2011-05-28]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Family_transport_in_Tehran.jpg>.

Zdroje obrázků Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2011-05-28]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Road2West.jpg>. Wikipedia.org [online]. [cit. 2011-05-28]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://en.wikipedia.org/wiki/File:Freeway1-2.jpg>. Wikipedia.org [online]. [cit. 2011-05-28]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://en.wikipedia.org/wiki/File:Freeway2-6.jpg>. Mohammad Hesamian. Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2011-05-28]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ahvaz_pol.jpg>. پوویا. Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2011-05-28]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW : <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Khomeini-shrine.JPG>. Wikipedia.org [online]. [cit. 2011-05-28]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:%D8%B1%D9%88%D8%AD_%D8%AE%D8%AF%D8%A7_%D8%AE%D9%85%DB%8C%D9%86%DB%8C.jpg>. Shahram Sharif Taken. Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2011-05-28]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Tehran_IKI_Airport.jpg>. Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2011-05-28]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Flag_of_Iraq.svg>. Izzedine. Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2011-05-28]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW : <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Iraq_%28orthographic_projection%29.svg?uselang=cs>. Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2011-05-28]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Iraq_map.png>. Robert Smith. Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2011-05-28]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Baghdad_Red_zone.jpg>. Sinan Tahseen Saadi. Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2011-05-28]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Dumezbridgeconsruction07.jpg>.

Zdroje obrázků Ara Qadir. Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2011-05-28]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Peshraw_Tunnel_Sulaimaniyah.jpg>. Rawauploaded89. Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2011-05-28]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Slemani-airport.jpg>. Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2011-05-28]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:SunsetEIAirport.jpg>.