Dopravní zeměpis Íránu a Iráku Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Petr Hospodarz. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Zdroj 1
Vlajka 29.7. 1980 schválil parlament úpravu vlajky přidání nového státního znaku červené barvy do středu bílého pruhu a nápisu Aláh je všemocný na dolním okraji zeleného a na horní okraj červeného pruhu nápis je proveden ve stylizovaném perském písmu bíle opakovaně 22 krát vzniká dojem, že bílý pruh je nejširší zelená symbolizuje islám, bílá mír a červená revoluci bílá mír
Zdroj 2
Politická mapa Íránu Zdroj 3
Írán Teherán 13 500 000 Mašhad 2 150 000 Ísfahán 1 500 000 1 643 503 km2 77 892 000 obyvatel Teherán 13 500 000 Mašhad 2 150 000 Ísfahán 1 500 000 Tabríz 1 400 000 Šíráz 1 000 000
Obyvatelstvo velice pestré národnostní složení: převažují Peršané 51 %, dále Ázerbájdžánci 24 % Kurdové 8 %, Arabové 4 % a další státním náboženstvím je islám moc duchovních je velká, zejména v menších sídlech úředním jazykem je perština (58 % obyvatel) menšiny mluví rodnými jazyky na základních školách se používá jen perština
Hospodářství rozvojový průmyslově zemědělský stát s významnou těžbou ropy asi 9 % světových zásob pěstuje se pšenice, ale také ovoce a ořechy živočišná výroba je extenzívní, obvyklé je sezónní kočování (ovce, kozy a skot) mezi nosné obory patří také výroba oceli a hliníku hlavní důraz je kladen na chemický a automobilový průmysl (zastoupeno je 15 zahraničních výrobců) rozvoj jaderné energetiky je doprovázen pochybnostmi o civilním charakteru programu
Země dovážející íránskou ropu Zdroj 4
Ocelárna v Ísfahánu Zdroj 5
Železniční doprava Írán má přes 11 000 km železničních tratí tratě mají rozchod 1 435 mm široký rozchod 1 676 mm má pouze 94 km železniční tratě vedoucí z Pákistánu široký rozchod má několik km tratí vedoucích z Ázerbájdžánu a Turkmenistánu železniční síť Íránu zajišťuje propojení se zeměmi Zakavkazska a Střední Asie železniční síť Íránu má projít v příštích letech významnou rekonstrukcí
Železniční doprava důležitá trať vede přes Tabríz do Turecka v plánu je napojení na Afghánistán a Arménii do Iráku jsou tratě částečně v konstrukci a další trať je plánovaná spojení přes město Chorramšahr přes stanici Zahedán je spojení s Pákistánem do Zahedánu vede z Pákistánu širokorozchodná trať 1 676 mm tratě vedou do Turkmenistánu a Ázerbájdžánu mění se rozchod kolejí na 1 520 mm
Železniční síť Íránu
V plánu je také vybudování vysokorychlostní tratě
Budova železniční stanice v Tabrízu Zdroj 6
Teherán z letadla Zdroj 7
Teheránské metro první linka (příměstská 5) otevřena v r. 1999 spojuje Teherán se satelitním městem Mehrshahr, vzdáleném 40 km západně od hlavního města linka 1 bude po svém dokončení měřit 28 km (14 km pod zemí) s možností napojení na Imam Khomeini Airport linka 2 spojuje systém metra s předměstskou linkou linka 3 má po dokončení v r. 2014 obsahovat 23 stanic a dosáhne délky asi 24 km
Interiér vozu teheránského metra Teheránské metro první část linky 4 se otevřela v r. 2008 a celkem měří 20 km další linky (6, 7, 8 a 9) jsou zatím na „rýsovacím prkně“ Interiér vozu teheránského metra Zdroj 8
Schéma linek teheránského metra
BRT v Teheránu má 100 km linek Co znamená anglická zkratka BRT v češtině? Zdroj 9
Silniční doprava 167 157 km silnic 94 109 km má pevný povrch 2 738 km čtyřproudové silnice 890 km dálnic rychlý rozvoj automobilové dopravy důležité jsou tranzitní silnice: turecká hranice – Teherán – hranice s Afghánistánem od irácké na pákistánskou hranici nejvíce komunikací je na severozápadě země rodinný motocykl – Teherán Zdroj 10
Silniční síť Iránu
Íránské dálnice Dálnice 1 vede směrem ke Kaspickému moři Zdroj 11 Dálnice 1 vede směrem ke Kaspickému moři je součástí koridoru sever – jih a měří 138 km spojuje Kvazín a Rasth Dálnice 2 mezi Teheránem , Kvazínem a Tabrízem délka je 600 km Dálnice 2 Dálnice 1 Zdroj 12 Zdroj 13
Íránské dálnice Dálnice 5 součást severojižního koridoru spojuje Teherán a přístav Bandar Chomejní vede přes Chorramábád a Ahváz Dálnice 7 (Persian Gulf Highway) vede centrálním Íránem z Teheránu přes Qom a končí západně od Isfahánu její celková délka je 465 km Dálnice 9 pouze 32 km dálnice v blízkosti Isfahánu
Íránské dálnice
Najděte na mapě všechny tučně napsané zeměpisné pojmy tohoto snímku. Vnitrozemská plavba vodní cesty v zemi tvoří Šatt al´Arab a její levostranný přítok Kárún Šatt al´Arab vzniká soutokem řek Eufrat a Tigris protéká Mezopotámskou nížinou a ústí do Perského zálivu řeka Kárún je splavná do Ahvázu přístav na řece Šatt al´Arab se nazývá Abádán Najděte na mapě všechny tučně napsané zeměpisné pojmy tohoto snímku.
Most přes řeku Kárún v Ahvázu Zdroj 14
Letecká doprava důležitá je vzhledem k velkým vzdálenostem vnitrostátní letecká doprava v zemi je celkem 319 letišť pravidelné vnitrostátní linky spojují 15 íránských měst a mezinárodní linky směřují: na Dálný východ do oblasti Perského zálivu do Evropy Iran Air je národní letecký dopravce aerolinky jsou ve státním vlastnictví
Íránská letiště hlavním mezinárodním letištěm se v r. 2007 stalo nově vybudované Imam Khomeini International Airport (IKIA), kam byla přesměrována většina mezinárodních letů do Teheránu hub společností Iran Air a Mahan Air letiště leží asi 30 km jižně od Teheránu dobré spojení na dálnice 5 a 7 spojení metrem od roku 2011
Mauzoleum Rúholláha Chomejního v Teheránu Rúholláh Chomejní íránský náboženský vůdce (1900–1989) 1978–1979 svrhává světský režim pohřbu Rúholláha Chomejního se zúčastnilo odhadem 10 milionů lidí Mauzoleum Rúholláha Chomejního v Teheránu Zdroj 15 Zdroj 16
IKIA ‒ výdej zavazadel Zdroj 17
Mapa nejvýznamnějších letišť Íránu
Íránská letiště další menší mezinárodní letiště jsou: Mehrabad International Airport druhé teheránské letiště Tabriz International Airport Isfahan International Airport Mashhad International Airport Shiraz International Airport Zahedan Airport (lety do Pákistánu)
Námořní doprava významné jsou přístavy Bandar Abbás, Bandar Chomejní menší přístavy se nacházejí v Búšehru, Bandar Lenge a Čáhbaháru modernizují se přístavy v Anzalí, Noušahru a Bandar Šáhu u Kaspického moře ropný terminál na ostrově Chárag plánuje se výstavba dalších přístavů vzhledem k obchodu se středoasijskými republikami dostavěn byl ropný terminál Nekka při Kaspickém moři
Přístavy a ropné terminály v Íránu
Námořní doprava všechny mezinárodní přístavy mají napojení na železniční a silniční síť nejčilejší námořní doprava existuje mezi Íránem a Spojenými arabskými emiráty íránské nákladní námořní linky směřují do Evropy přes Suezský průplav další linky směřuje do jižní Asie v r. 2009 byl v Bandar Abbásu zahájen provoz v novém doku na údržbu a opravu lodí
Specifika cestování neexistuje přímé letecké spojení mezi Českou republikou a Íránem existuje přímé autobusové spojení Istanbul–Teherán není dovoleno používat auta s volantem na pravé straně hlavní silniční tahy jsou dobré kvality dálniční poplatky a veřejná doprava je velmi levná
Zdroj 18
Vlajka červená barva symbolizuje statečnost v boji bílá připomíná šlechetnost černá pamatuje na muslimské hrdiny zelená symbolizuj islám na vlajce je nápis Alláh je všemocný Zdroj 18
Zdroj 19
Politická mapa Iráku Zdroj 20
Irák 438 317 km2 30 3340 000 obyvatel Bagdád 5 751 000 Mosul 2 800 000 Basra 1 915 000 Arbil 1 294 000
Bagdád Zdroj 21
Obyvatelstvo Arabové jsou zastoupeni 71,1 %, Kurdové 19 % a ostatní: Turkmeni, Asyřané a Arméni úředním jazykem je arabština a kurdština (v regionech, kde žijí Kurdové) hlavním náboženstvím je islám křesťané tvoří pouze 2‒3 % ve městech žijí 2/3 irácké populace poměrně vysoký přirozený přírůstek obyvatelstva 2,399 %
Hospodářství ekonomika je založena na těžbě ropy a zemního plynu domácí výroba není schopna zásobovat trh často ani základními komoditami k největším zaměstnavatelům patří státní sektor průmyslová výroba zatím stagnuje 80 % zařízení podniků bylo zničeno v období 2001–2003 podíl zemědělství na trhu činí pouze 8 % sektor služeb je zanedbatelný
Doprava na špatném stavu dopravní infrastruktury se podílela stagnace průmyslové výroby a celkově velmi špatná úroveň služeb se zlepšující se bezpečnostní situací a nastupujícím ekonomickým růstem dochází i k pozitivním trendům v dopravě Nový most u Kirkúku Zdroj 22
Železniční doprava Irák disponuje celkem s 2 227 km železničních tratí o rozchodu 1 435 mm na většině území je však železniční doprava zatím ne zcela plně funkční v provozu jsou jen krátké úseky zejména na jihu a severozápadě země v plánu je železniční spojení s Kuvajtem a Saúdskou Arábií bude probíhat modernizace a rekonstrukce tratí především z Bagdádu do Mosulu
Mapa iráckých železnic
Peshraw tunel u Sulaymaniyahu Silniční doprava celkem je v Iráku 44 900 km všech cest z toho 37 851 km jsou zpevněné silnice nejvýznamnější dálnice vede do Ammánu a měří přes 1 100 km důležité jsou silnice spojující Irák se sousedními obchodními partnery: Turecko, Sýrie a Jordánsko Peshraw tunel u Sulaymaniyahu Zdroj 23
Silniční mapa Iráku
Letecká doprava je postupně oživována v současnosti je v provozu 6 mezinárodních letišť Baghdad International Airport 16 km od hlavního města odbaví asi 600 000 cestujících za rok Arbil International Airport Sulaimaniyah International Airport Basra International Airport Al Najaf International Airpor Mosul International Airport
Arbil International Airport Letecká doprava pravidelná letecká přeprava je zajišťována vnitrostátními linkami a mezinárodními linkami Irák má 75 letišť se zpevněnou RWY a 30 s nezpevněnou RWY Sulaimaniyah International Airport Arbil International Airport Zdroj 24 Zdroj 25
Která sousední země Iráku není na mapkách uvedena názvem? Mezinárodní letiště v Iráku Která sousední země Iráku není na mapkách uvedena názvem?
Námořní doprava námořní dopravě slouží přístav Umm Qasr a za přílivu i Basra dovoz zboží do Iráku z oblasti Perského zálivu a z celého světa z důvodu neudržované plavební cesty do Umm Qasru musí být v Dubaji náklad přeložen na lodi s nižším ponorem osobní doprava probíhá dvakrát týdně na linkách Umm Qasr–Dubaj Umm Qasr–Bahrajn
Specifika cestování bezpečnostní situace v Iráku je nadále riziková a obtížně předvídatelná v Iráku působí izolované skupiny politických extrémistů a kriminální uskupení, jejichž cílem se mohou stát cizinci bez znalosti místního prostředí a zajištění bezpečnosti ochrany relativně bezpečné jsou z hlediska pohybu cizinců provincie Regionu iráckého Kurdistánu doporučuje se cestovat ve spolupráci s místními ověřenými partnery
1. V Íránu převažují: Arabové Arméni Kurdové Peršané
2. V Íránu se používá na většině tratí rozchod kolejí: 1 676 mm 1 435 mm 1 520 mm 1 050 mm
3. Hlavní letiště v Íránu má zkratku: KLIA IKEA IKIA RAI
4. Který z přístavů se nachází u Kaspického moře? Bandar Abbás Bandar Šáh Bandar Chomejní Búšehr
5. V Iráku převažují: Arabové Arméni Kurdové Peršané
6. Jak se nazývá námořní přístav v Iráku? Mosul Basra Bagdád Eufrat
Použité zdroje HOSPODARZ, P. Dopravní zeměpis. 2. vyd. Praha : rok vydání a ISBN neuvedeno, strana 70–72. KARTOGRAFIE PRAHA, a. s. Lexikon vlajek a znaků zemí světa, Kartografie Praha : Praha. ISBN 80-7011-776-1, s. 205. MZV ČESKÉ REPUBLIKY. Encyklopedie států, Evropa, Írán [online] [cit. 2011-05-28]. Dostupný na WWW: <http://www.mzv.cz/jnp/cz/encyklopedie_statu/blizky_vychod/iran/ekonomika/index.html>. <http://www.mzv.cz/jnp/cz/encyklopedie_statu/blizky_vychod/iran/cestovani/index.html >. MZV ČESKÉ REPUBLIKY. Encyklopedie států, Evropa, Irák [online] [cit. 2011-05-28]. Dostupný na WWW: <http://www.mzv.cz/jnp/cz/encyklopedie_statu/blizky_vychod/irak/ekonomika/index.html>. <http://www.mzv.cz/jnp/cz/encyklopedie_statu/blizky_vychod/irak/cestovani/index.html>. CIA. The World Factbook – Iran [online] [cit. 2011-05-10]. Dostupný na WWW: <https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/ir.html>. CIA. The World Factbook – Iraq [online] [cit. 2011-05-10]. Dostupný na WWW: <https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/iz.html>.
Zdroje obrázků Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2011-05-28]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Flag_of_Iran.svg>. P30Carl. Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2011-05-28]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Iran_%28orthographic_projection%29.svg?uselang=en>. Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2011-05-28]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Iran_map-DE.png>. Fabienkhan. Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2011-05-28]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Iran_oil_exports_1385_en.jpg>. myself. Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2011-05-28]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW : <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Foolad_Mobarakeh50.jpg>. Yghiai. Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2011-05-28]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW : <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:TabrizRail.jpg>. Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2011-05-28]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Tehran01-006.jpg>. Nasser-sadeghi. Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2011-05-28]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Subway-train-interior.jpg>. Mmehdi.g. Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2011-05-28]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Tehran-brt1.jpg>. Kamyar Adl. Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2011-05-28]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Family_transport_in_Tehran.jpg>.
Zdroje obrázků Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2011-05-28]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Road2West.jpg>. Wikipedia.org [online]. [cit. 2011-05-28]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://en.wikipedia.org/wiki/File:Freeway1-2.jpg>. Wikipedia.org [online]. [cit. 2011-05-28]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://en.wikipedia.org/wiki/File:Freeway2-6.jpg>. Mohammad Hesamian. Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2011-05-28]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ahvaz_pol.jpg>. پوویا. Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2011-05-28]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW : <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Khomeini-shrine.JPG>. Wikipedia.org [online]. [cit. 2011-05-28]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:%D8%B1%D9%88%D8%AD_%D8%AE%D8%AF%D8%A7_%D8%AE%D9%85%DB%8C%D9%86%DB%8C.jpg>. Shahram Sharif Taken. Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2011-05-28]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Tehran_IKI_Airport.jpg>. Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2011-05-28]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Flag_of_Iraq.svg>. Izzedine. Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2011-05-28]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW : <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Iraq_%28orthographic_projection%29.svg?uselang=cs>. Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2011-05-28]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Iraq_map.png>. Robert Smith. Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2011-05-28]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Baghdad_Red_zone.jpg>. Sinan Tahseen Saadi. Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2011-05-28]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Dumezbridgeconsruction07.jpg>.
Zdroje obrázků Ara Qadir. Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2011-05-28]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Peshraw_Tunnel_Sulaimaniyah.jpg>. Rawauploaded89. Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2011-05-28]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Slemani-airport.jpg>. Commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2011-05-28]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:SunsetEIAirport.jpg>.