Tibet Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablonyIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMTibet Označení DUMVY_32_INOVACE_12_2_02 AutorRNDr.Tomáš Danielis Datum Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborZeměpis Tematický okruhRegionální geografie Asie a Afriky Ročník1. ročník a kvinty gymnázia
Opakování 1.Co víš o tomto regionu z médií? 2.Kdo je pro Čínu hlavním nepřítelem? 3.Dominantní způsob obživy?
Odpovědi: 1.Obrovská diskriminace Tiběťanů. 2.Představitel: Dalajláma. 3.Způsob obživy: kočovné zemědělství.
Dalajláma Obr. 1
Odpověz podle atlasu: 1.Jaké je nerostné bohatství? 2.Proč tak Čína stojí o toto území? 3.Jaké je správní středisko Tibetu?
Odpovědi 1.Nerostné bohatství: zatím minimální, ale očekává se značné. (viz v mapě: jaké je bohatství států v okolí?) 2.Další důvod pro Čínu: udržení sféry vlivu díky rozloze Tibetu. 3.Správní středisko Lhasa.
Mapa Tibetu Obr. 1 Obr. 2
Lhasa – chrám Potála Obr. 3
Vysvětli termín „počínšťování“ dětí musí do čínských škol – většinou internátní charakter přistěhovalí Číňané – nižší daně, lepší práce místní nesmí kočovat narušují jim tradice a náboženské slavnosti mniši chodí na převýchovu do čínských klášterů
Svět, Čína a lidská práva Proč svět neřeší likvidace tibetského národa a jedné obrovské kultury? Jakým způsobem Tibeťané ve své protestují?
Svět, Čína a lidská práva - odpovědi Čína to bere jako vměšování do vnitřních záležitostí a nikomu nepřísluší do toho zasahovat. Kdo kritizuje Čínu za Tibet + příjme a hostí dalajlámu přichází o obchodní zakázky. Současný svět je bohužel postaven na jiných hodnotách. Tibeťané se upalují – přes 50 lidí.
Zdroje 1.GALUZZI, Luca. Wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 2.HISTORIC_TIBET_MAP.PNG. Wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 3.ŽVÁČEK, Ondřej. Wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: