Další typy eneolitických artefaktů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Alfons Mucha Název školy
Advertisements

Zemětřesení Název školy
Základní typy monarchií
Lidské rasy Název školy
Zelená revoluce Název školy
jméno autora  Mgr. Štěpánka Kočová název projektu
Národy světa Název školy
Mladší paleolit - pavlovien
Socioekonomická geografie
Srovnej 1. a 2. světovou válku - zbraně
Antika I Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Periferní oblasti V Asie
Funkcionalistický Zlín – významné stavby
Měsíc Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Eneolit - úvod Název školy
Užití vektorového součinu
Pravěk II - Věstonická venuše
Eduard Manet Název školy
Kámen Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Náboženství - opakování
Leonardo da Vinci Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Počátky člověka v regionu jihovýchodní Moravy
Nástroje mladého paleolitu
Symbolismus Název školy
VY_32_INOVACE_1D.6.11 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Starší fáze doby bronzové
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony:
Socioekonomická geografie - opakování
Základní informace o síti Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Světové obyvatelstvo 1 Název školy
Administrativní členění ČR
Funkcionalistický Zlín
Písmo obrázkové Název školy
Typologie neolitické keramiky
Giuseppe Arcimboldo Název školy
Poznávání krajů českých
Poznávání krajů moravských
Tibet Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Matyáš Bernard Braun Název školy
Portrét - anfas Název školy
Gaudí Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Pravěk I Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Land-art Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Postimpresionismus – Cézanne, Gauguin Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj.
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony:
Test číselné soustavy Název školy
Světové obyvatelstvo 2 Název školy
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony:
Secese Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Batika Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Neolit - úvod Název školy
Lidské rasy 1 Název školy
Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21. století.
Jednoduchá krása neolitických nástrojů
Jazyky světa Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Nekonečná geometrická řada Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Futurismus Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Impresionismus Název školy
Bronzové artefakty KLPP
Kultura lidu popelnicových polí
Pravěké hradisko a dnešní krajina
Další nálezy na keltském sídlišti
Ukázky keltského kovářství
Konec pravěku, Slované Název školy
Keramika kultury lidu popelnicových polí Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc. Michael RADIMERSKÝ Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_6_ CHALKOLIT NA PŘEDNÍM VÝCHODĚ. ENEOLIT.
Zbraně kultury lidu popelnicových polí
(PRAVĚK) Mgr. Iveta Šlahařová
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Keramika období laténského
Transkript prezentace:

Další typy eneolitických artefaktů Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM Další typy eneolitických artefaktů Označení DUM VY_32_INOVACE_10_1_09 Autor Mgr. Miroslav Černý Datum 15. 7. 2013 Vzdělávací oblast Člověk a společnost Vzdělávací obor Dějepis Tematický okruh Pravěk Ročník 1. ročník a kvinty gymnázia, seminář dějepisu www.zlinskedumy.cz

Atlas archeologických artefaktů IX Atlas archeologických artefaktů IX. pozdní doba kamenná jihovýchodní Morava

VŠIMNĚME SI V následující prezentaci si všimneme charakteristických tvarů eneolitických nádob a způsobů jejich výzdoby. Jak vypadá měděná sekera z dob počátků tavby kovů? Lokace: jihovýchodní Morava Datace: pozdní doba kamenná

Co tedy vidíme ? Skupina lidu, z jejíž dílny je tento džbánek, formovala nádoby do tvaru tulipánu. Povrchová výzdoba je zde prováděna rytím a vtlačováním.

Co tedy vidíme ?

Známý je rovněž tvar takových pohárů Známý je rovněž tvar takových pohárů. Je chara- kteristický pro kulturu lidu se šňů- rovou keramikou. Jak název napo- vídá, povrchovou výzdobu vytvářeli otiskem stočeného provazu do mokré hlíny.

Co tedy vidíme ?

Podle typického tvaru obráceného zvonu je pojmenována skupina lidu se zvoncovými poháry. Honosná povrchová úprava je vytvořena inkrustací: ryté a vtlačované reliéfy jsou vymazávány světlou hlínou. Fotografie č. 1

Co tedy vidíme ?

Plochá měděná sekera patří k běžným moravským tvarům

Široká měděná sekera či spíše klín s výraznou povrchovou patinou

Měděný sekeromlat s křížovým ostřím z Napajedel

DOPLŇ: ………., pozdní doba kamenná je charakterizována první tavbou volně se vyskytujícího kovu – proto jí někdy říkáme doba měděná. Velkým vynálezem bylo …………………………………. Jeho užívání vedlo ke snadnější obživě většího počtu obyvatel, k rozvoji obilnářství a chovu ……….. Došlo ke změnám v tváři krajiny. Pastvou a rozšiřováním obdělávaných ploch se původní, především ………….. lesní komplexy začaly prosvětlovat. Člověk při své kolonizaci zabral postupně i…………..polohy, novým strategickým sídlem se stalo výšinné …………..í. Dochází k velkému pohybu obyvatelstva. Původní se setkává s nově příchozími skupinami dalších kultur: …………………………………………………………………………………. V závěru eneolitu ovládly východní Moravu dvě výrazné invaze: kultury ……………………………….. z oblasti Pyrenejí a střední Evropa se dočkala také indoevropské kultury – lidu se ……………….. keramikou.

PŘIPOMEŇME SI Eneolit, pozdní doba kamenná je charakterizována první tavbou volně se vyskytujícího kovu – proto jí někdy říkáme doba měděná. Velkým vynálezem bylo dřevěné oradlo tažené dobytkem. Jeho užívání vedlo ke snadnější obživě většího počtu obyvatel, k rozvoji obilnářství a chovu dobytka. Došlo ke změnám v tváři krajiny. Pastvou a rozšiřováním obdělávaných ploch se původní, především dubové lesní komplexy začaly prosvětlovat. Člověk při své kolonizaci zabral postupně i vyšší polohy, novým strategickým sídlem se stalo výšinné opevnění. Dochází k velkému pohybu obyvatelstva. Původní se setkává s nově příchozími skupinami dalších kultur: nálevkovitých pohárů, jevišovické, bošácké a kanelované keramiky. V závěru eneolitu ovládly východní Moravu dvě výrazné invaze: kultury zvoncových pohárů z oblasti Pyrenejí a střední Evropa se dočkala také indoevropské kultury – lidu se šňůrovou keramikou.

Fotografie Jana Langová Fotografie č. 1: CHYBOVÁ, Helena. Pravěké a slovanské osídlení Kroměřížska. Průvodce archeologickou expozicí a sbírkami Muzea Kroměřížska. Kroměříž: Muzeum Kroměřížska, 1998. Autorská práva vyhrazena