List = fylom A) Funkce: - fotosyntetická (asimilace CO2, tvorba glukozy) - transpirační (odpar vody) - výměna plynů mzi rostlinou a okolím - zásobní.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Semenné rostliny, rostlinné orgány
Advertisements

List Andrea Adamusová 2010.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
LIST nadzemní orgán vyrůstající ze stonku
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
stélka - tělo nižších rostlin, není tvořeno pletivy kormus - členěné tělo vyšších rostlin.
ORGÁNY ROSTLIN-LIST.
List autor: David Hainall.
Orgány vyšších semenných rostlin
Studijní materiál. Vypracovala: Kateřina Jenáčková
STONEK.
Anotace: Soubor se skládá z prezentace, která je námětem
Rostlinná pletiva.
LIST.
STONEK KAULOM.
13.1 Kořen, stonek, list Rostliny mohou vypadat různě – malé, velké.
Biologie rostlin rostlinné orgány.
LIST 2005, Čapková Marie,Gy Na Vítězné pláni, Pha 4.
Cíl: seznámení se stavbou, druhy a funkcí
Soustavy pletiv Pletiva – skupiny buněk stejného tvaru, funkce.
Rostlinné orgány - list
Pionýrů 400, Frýdek-Místek
Vegetativní orgány rostlin
List (folium; leaf; Blatt)
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Vegetativní orgány rostlin
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
List Mgr. Helena Roubalová
BOTASKA – botanika s kamerou CZ.1.07/2.2.00/
Stavba rostlinného těla List
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
List VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.05/Li
rostlinné orgány složeny z vyskytují se u rozdělení: vegetativní
Uspořádání rostlinného těla
List (fylom).
Srovnání jednoděložných a dvouděložných rostlin
Listy Přírodopis VY_32_INOVACE_175, 9. sada, Př3 ANOTACE
Opakování stonek, list Pro 7. třídy.
LIST.
List Filip Novák 5.A.
List Biologie 1. ročník.
STAVBA TĚLA ROSTLIN KLÍČOVÁ SLOVA: ORGÁN, ORGÁNOVÁ SOUSTAVA, KOŘEN (HLAVNÍ, VEDLEJŠÍ, SVAZČITÉ), STONEK (STÉBLO, LODYHA, STVOL), LIST (JEDNODUCHÝ, SLOŽENÝ,
LIST Funkce Tvary listu.
LIST.
STONEK.
JSOU TO: DŘEVINY A BYLINY.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Základy anatomie rostlin 2. díl (list)
M ETAMORFÓZY LISTU Mgr. Michal Střeštík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jitka Žejdlíková VY_32_INOVACE_PŘBOT.03 Autor: Mgr. Jitka Žejdlíková Datum vytvoření:
LIST. Nadzemní vegetativní orgán Vyrůstá z uzlin na stonku List2.
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Rostlinné orgány – III. část – list Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/10 Šablona:
Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Ivana KašpárkováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Přírodovědná praktika, rostlinná.
LIST VY_32_INOVACE_13_23. Funkce listů: Fotosyntéza Fotosyntéza Dýchání Dýchání Odpařování Odpařování průduchy Pomocí interaktivní učebnice nakladatelství.
BOTANIKA Procvičování pojmů
Vegetativní orgány Stonek
Dělení rostlin Podle způsobu rozmnožování výtrusné – nekvetou,
Název prezentace (DUMu): List
Vegetativní orgány LIst
List a květ.
Dělení rostlin Podle způsobu rozmnožování výtrusné – nekvetou,
zpracovaný v rámci projektu
STAVBA TĚLA ROSTLIN KLÍČOVÁ SLOVA: KOŘEN (HLAVNÍ, VEDLEJŠÍ, SVAZČITÉ), STONEK (STÉBLO, LODYHA, STVOL), LIST (JEDNODUCHÝ, SLOŽENÝ, ŘAPÍK, ČEPEL), KVĚT (TYČINKA.
Anotace Program slouží k procvičování a opakování přírodovědného učiva ve 4. ročníku.
STAVBA TĚLA ROSTLIN KLÍČOVÁ SLOVA: ORGÁN, ORGÁNOVÁ SOUSTAVA, KOŘEN (HLAVNÍ, VEDLEJŠÍ, SVAZČITÉ), STONEK (STÉBLO, LODYHA, STVOL), LIST (JEDNODUCHÝ, SLOŽENÝ,
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Vegetativní rostlinné orgány
Krytosemenné rostliny
Vzdělávací materiál v rámci projektu EU peníze školám
Vegetativní orgány kořen.
Transkript prezentace:

List = fylom A) Funkce: - fotosyntetická (asimilace CO2, tvorba glukozy) - transpirační (odpar vody) - výměna plynů mzi rostlinou a okolím - zásobní (přeměněné listy)

B) Typy listů: 1. děložní listy - existují v zárodku semene a vyživují ho, mohou být zelené i nezelené 2. asimilační listy - různý tvar a velikost asimilační listy děložní listy

Typy listů: 3. šupiny - např. kryjí pupeny, nejčastěji nezelené 4. listeny - ochranná funkce, v blízkosti květu, u trav: plevy, pluchy a plušky

C) Vnější stavba asimilačního listu

Vnější stavba asimilačního listu čepel - rozšířena do plochy, je v ní žilnatina (soubor cévních svazků) žilnatina zpeřená žilnatina dlanitá žilnatina rovnoběžná

typy čepele a) celistvá typy čepele b) složená a) kopinatý b) peřenolaločnatý c) eliptický d) dlanitolaločnatý e) ledvinitý typy čepele b) složená a) dlanitě trojčetný b) dlanitě pětičetný c) dlanitě dělený d) sudozpeřený e) lichozpeřený f) dvakrát lichozpeřený

okraj čepele řapík stopkovitý, na jeho bázi mohou být palisty, u některých rostlin (trávy) chybí

listy mohou přisedat na stonek různě: a) řapíkatý list b) přisedlý list c) objímavý list postavení listu na stonku a) střídavé b) vstřícné (křižmostojné) c) vstřícné d) přeslenité

D) vnitřní stavba listu - list může mít rozlišenou svrchní (tmavší) a spodní (světlejší) stranu = bifaciální list - může mít obě strany stejné = monofaciální list

Na obrázku je příčný řez listem, uveďte názvy ke zkratkám pletiv a zopakujte, co o nich již víte. pp - hp - cs -

Na obrázku je příčný řez jehlicí tisu červeného Na obrázku je příčný řez jehlicí tisu červeného. Uvaž, zda se liší o jiných asimilačních listů. +ku

E) Metamorfózy listu cibule - zásobní orgán (cibule, tulipán, ...) listové trny - ochrana (pcháč, bodlák)

dužnaté listy sukulentů - zásobárna vody listové úponky - přichycování k opoře (hrachor)

listy masožravých rostlin - lákání a chytání hmyzu (láčkovka, rosnatka, bublinatka, ...) kořenové listy - vzácné, plní funkci kořenů (nepukalka)

F) Hospodářský význam

F) Hospodářský význam

G) pojmy heterofylie = různolistost, na jedné rostlině mohou růst listy různých tvarů listová mozaika - listy jsou rozloženy tak, aby každý měl dostatek světla panašované listy