Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Matematika – 8.ročník Přímka a kružnice
Advertisements

Rovnice s neznámou ve jmenovateli - 1
Matematika – 9.ročník Slovní úlohy o pohybu - 1
Objem a povrch válce - slovní úlohy
Matematika – 8.ročník Kružnice a kruh
Lineární rovnice se závorkami
Vzájemná poloha dvou kružnic
Rovnice s neznámou ve jmenovateli - 2
Užití Pythagorovy věty – 3. část
Užití Pythagorovy věty – 5. část
Matematika – 8.ročník Pythagorova věta
Užití Pythagorovy věty – 2. část
Užití Pythagorovy věty – 1. část
Užití Pythagorovy věty – 4. část
- řešení pravoúhlého trojúhelníku
Matematika – 8.ročník Druhá odmocnina
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Matematika – 8.ročník Thaletova kružnice
Matematika - 7. ročník Celá čísla - souhrn
Matematika – 8.ročník Mocnina se základem 10
Součin mocnin se stejným základem
Matematika – 8.ročník Tečna ke kružnici
Matematika – 8.ročník Třetí mocnina
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Matematika Poměr 7. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Matematika – 5. ročník Násobení a dělení desetinných čísel 10 a 100
Matematika – 8.ročník Počítání s mocninami – 1
Matematika – 8.ročník Počítání s mocninami - 2
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Mocniny - úvod Matematika 8. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního.
Matematika - opakování 5. ročník
Měřítko mapy, plánu Matematika 7. ročník
Druhá a třetí mocnina a odmocnina - shrnutí
Zaokrouhlování čísel na desítky a stovky
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Převody jednotek objemu
Matematika – 8.ročník Druhá mocnina
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Procenta 1 - úvod Matematika 7. ročník
Převody jednotek délky a obsahu Matematika – 5. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Matematika - 7. ročník Sčítání celých čísel
Převody jednotek hmotnosti - 1 Matematika - 6. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Převody jednotek délky
Početní výkony s desetinnými čísly - 1
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Násobení desetinných čísel
Početní výkony s desetinnými čísly - 2
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Sčítání a odčítání desetinných čísel Matematika - 6. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu.
Sčítáme dvojciferná čísla Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního.
Matematika Násobení a dělení celých čísel 7. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Určování druhé mocniny a odmocniny
Dělení se zbytkem 5. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Matematika – 8.ročník Mocnina se základem 10
Mocnina součinu, podílu a mocniny
Vzájemná poloha dvou kružnic
Jednotky hmotnosti 5. ročník
Transkript prezentace:

Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST EU Peníze školám Matematika – 8.ročník Sčítání a odčítání mocnin – výrazy s proměnnou

Název: Sčítání a odčítání mocnin Anotace: Odvození postupu (pravidla) při sčítání a odčítání mocnin s proměnnou, příklady na zjednodušování výrazů sčítáním a odčítáním mocnin s proměnnou ke společné i samostatné práci. Procvičování zpestřují různé doplňovačky. Snímky jsou naanimovány tak, aby byl zdůrazněn postup při řešení úlohy. Vypracoval: Mgr. Bohumila Zajíčková Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace Metodika práce s materiálem: Prezentace určená k výkladu a procvičování učiva, lze využít i při samostudiu nebo při opakování učiva. Některé snímky jsou určené ke společné práci, jiné k samostatné. Postup po jednotlivých krocích při řešení úlohy zajišťuje animace každého snímku. Ročník: osmý Datum vytvoření: leden 2012

Lze počítat tímto způsobem? Sčítání a odčítání mocnin - opakování Sčítat a odčítat můžeme jen ty mocniny, které mají stejný základ a stejného mocnitele = (5 - 3).2 4 =2.2 4 =2.16 = = = Nelze. Proč? Vypočti (použij pravidla na počítání s mocninami): =(5-3-2).4 2 = = 0 ÚKOL

2 + 2 = a + a = x 2 + x 2 = = b + b + b + b = a 3 + a 3 + a 3 + a 3 = a = 1.a = 1a a 2 = 1.a 2 = 1a 2 Sčítání a odčítání mocnin 2.2 = 4 2.a = 2a 2.x 2 = 2x = 20 4.b = 4b 4.a 3 = 4a 3 ! = a - a = x 2 - x 2 = 0 0a = 0 0.x 2 = 0 a + a = 2a a - a = 0a = 0

2a42a4 2a 4 + 3a 4 = Sčítání a odčítání mocnin 5a 4 3a43a4 += a 4 + a 4 + a 4 + a 4 + a 4 = 5a45a4 2a 4 + 3a 4 = 5a 4 5a 2 - 2a 2 = 3a 2 5a25a2 5a 2 - 2a 2 = 3a 2 -2a 2 = a 2 + a 2 + a 2 + a 2 + a 2 - a 2 - a 2 = 3a23a2

2a 2 + 3a nelze sečtením zjednodušit 4x – 2y nelze odečtením zjednodušit Sčítání a odčítání mocnin ! 5a 2 - 3a 5 - 2a 2 + 2a 5 = 3a 2 - 1a 5 2a 4 + 3a 4 = 5a 4 5a 2 - 2a 2 = 3a 2 Sčítat a odčítat můžeme jen mocniny se stejným základem i mocnitelem.

Zjednoduš: 2y + 3y = 2x + x = 8a – 4a = 7y – y = b 2 + b 2 = -x 2 + x 2 = 5y 3x 4a 6y 2b 2 0 4x 2 + 5x 2 = 8x 3 - 3x 3 = 3a 4 – 5a 4 = 2y 5 – y 5 = 7a 3 – 7a 3 = -b 2 + 2b 2 = 9x 2 5x 3 -2a 4 y5y5 0 b2b2 ÚKOL

Zjednoduš: 2n 2 + 5n 2 – n 2 = -4a 2 – 7a 2 + 3a 2 = -6x 2 y 2 + 3x 2 y 2 = 9a 2 b - 5a 2 b = 2a 2 + 3a 3 - 2a 2 = 7y 3 – 3y 3 - 5a 3 = 6n 2 -8a 2 -3x 2 y 2 4a 2 b 3a 3 4y 3 - 5a 3 5x 2 + 2x 2 = 5x 2 - 2x 2 = -3xy - 2xy = 9uy – 8uy = -1,2u 5 – 0,8u 5 = 0,5x 3 – 1,5x 3 = 7x 2 3x 2 -5xy uy -2u 5 -x 3 ÚKOL

Doplň pyramidu: -4a 3 2a 3 3a 3 -7a a 3 5a 3 -4a 3 3a 3 a3a3 4a 3 ÚKOL

Zapiš výrazy několika různými způsoby jako součet dvou výrazů: 7x 2 = 5x 2 + 2x 2 3x 2 + 4x 2 x 2 + 6x 2 -2x 2 + 9x 2 6x 2 + x 2 -5x 4 =5x x 4 -2x 4 - 3x 4 -x 4 - 4x 4 2x 4 - 7x 4 3x 4 - 8x 4 ÚKOL

Doplň vhodným výrazem tak, aby platila rovnost. -2y = -5y + 3y 8a 3 = -a 3 + 9a 3 6x 2 = + 8x 2 -2x 2 -3u 2 v = + (-5u 2 v) 2u 2 v 7a 5 = 2a a 5 5b 4 = -b b 4 ÚKOL

Doplň pyramidu: -3x 2 8x 2 -10x 2 5x x 2 -5x 2 -13x 2 13x 2 0 ÚKOL

Zjednoduš sčítáním a odčítáním: 2a 3 + 5b 2 – 3a 3 - b 2 = 5 – 6x x - 4 = -2xy 2 +x 2 y + 5xy 2 - x 2 y = 6x 2 + 4x – 9x – 6x 2 = -3a 3 – (+3a 3 ) + 8a 2 = y 3 – (-3y 3 ) + 5 = -2x (-x 3 )– (-5x 2 ) = -a 3 + 4b 2 – 2x + 2 3xy 2 -5x -6a 3 +8a y 3 ÚKOL = -x 3 + 3x x – x 3 +5x 2 =

Téma: Sčítání a odčítání mocnin – výrazy s proměnnou, 8.třída Použitý software: držitel licence - ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. Windows XP Professional MS Office 2003 Zdroj obrázků: Zoner - České kliparty 1, 2, 3 Použitá literatura: učebnice matematiky pro ZŠ Autor: Mgr. Bohumila Zajíčková ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. (