Charakteristiky videomateriálu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Multimédia Video a zvuk.
Advertisements

Počítačová grafika.
HW – Kabely a konektory Název školy
ZÁKLADY GRAFIKY Ing. Tomáš Kostka UNIV 2 – KRAJE; TWS_02.
Počítačová grafika.
Úvod do tématu.  Odvětví informatiky -> používáme PC k tvorbě uměleckých grafických materiálů  Vytváříme ji buď zcela digitálně, nebo s využitím nasnímaných.
Multimediální soubory
TV, video.
Úprava fotografie na počítači
Počítačová grafika Nagla Al Samsamová 4.B.
Soustava zařízení, kterými se obraz přeměňuje na elektrický obrazový signál.
Rychlý přehled o nejběžnějších typech monitorů
Multimédia ve vzdělávání VIDEO Litomyšl.
III/2 XVII ABC
Konektory graf. karet.
Lukáš Kryl, Zděněk Pernica.  Barevné schéma  Rozlišení  Framerate  Specifika streamovaného videa  Výhled do budoucnosti.
Počítačová grafika Základní pojmy.
Referát č. 18 Počítačová grafika, prezentace (základní pojmy a principy z oblasti počítačové grafiky, grafické a multimediální formáty, jejich vlastnosti.
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Základní pojmy grafiky
Počítačová grafika 18. Marcel Svrčina.
Ondřej Kostka 3IT.  Je technologie pro zachycování, zaznamenávání, přehrávání, přenos a obnovu pohyblivých obrázků používající elektronické signály nebo.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_060 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Počítačová grafika.
PERIFERNÍ ZAŘÍZENÍ ZOBRAZOVACÍ JEDNOTKY Ing. Petr Bouchala Střední škola, Havířov-Šumbark, Sýkorova 1/613, příspěvková organizace Tento výukový materiál.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_128_IT5 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Předmět:Informatika.
Aplikační programové vybavení
C HARAKTERISTIKY VIDEOMATERIÁLU Jan Mrázek Jan Pavera.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Vliv osvětlení a jasu na člověka
PZORA 1. přednáška.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Počítačová grafika.
Základní pojmy Grafiky
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Aplikovaná počítačová grafika. Způsoby uložení grafické informace Rastr (grid, bitmapa …) Vektor.
Počítačová grafika a CAD 1. Způsoby uložení grafické informace Rastr (grid, bitmapa …) Vektor.
Základní pojmy a principy
Multimédia.
Univerzita třetího věku kurz Pokročilý Multimedia – Obrázky, Video a Hudba.
Multimédia Žlutířová Eva.
Rastrová grafika (bitmapová) Obrázek poskládaný z pixelů Televize, monitory, fotoaparáty Kvalitu ovlivňuje barevná hloubka a rozlišení Barevná hloubka.
Počítačová grafika.
1. Ukládání videa Datová média Práce se soubory Vlastnosti videa Kontejnery a komprese Technologické trendy v AV tvorbě, Ukládání videa2.
Grafické systémy II. Ing. Tomáš Neumann Interní doktorand kat. 340 Vizualizace, tvorba animací.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Martin Jiřiště NÁZEV:VY_32_INOVACE_08C_15_televize TEMA:Multimédia a grafika.
VIDEO. Co je video… Video je sekvence po sobě jdoucích obrázků Lidské oko (z důvodu setrvačnosti) nevnímá jednotlivé obrázky, ale plynulý pohyb Počet.
Multimédia základní informace Co to jsou „multimédia“?   multi: více   média: tisk (text, obrázky), rozhlas (zvuk), televize (video), internet 
Grafické formáty Mgr. Petra Toboříková. Barevná hloubka barevné odstíny jsou dány kombinací barev barevná hloubka = určuje kolik bitů je potřeba k popisu.
1 Televizní obraz Digitální záznam Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního.
Počítačová grafika VY_32_INOVACE _GRAF_18.  přidáním barevného odstínu vznikne tmavší barva, tento způsob používají například tiskárny.
Inf Formáty zvukových souborů a videosouborů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Jak na Video do Powerpointu Marek Stehlík, ÚK PřF MU
Periferní zařízení počítače - opakování
Charakteristika videomateriálů
MULTIMEDIÁLNÍ FORMÁTY
Inf Princip streamování videa a hudby
Kódování obrazu Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Monitor
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Rastrová grafika Základní termíny – prezentace barev, barevné modely.
Počítačová grafika základní pojmy. Počítačová grafika základní pojmy.
Barevné modely Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jitka Vlčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Základní pojmy z počítačové grafiky
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr. Petr Novák
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Počítačová grafika Mgr. Petra Toboříková.
Barvy v počítačové grafice
Způsoby uložení grafické informace
Transkript prezentace:

Charakteristiky videomateriálu Lukáš Gregor, Petr Křivský

Obsah Barevné schéma Rozlišení Framerate Specifika streamovaného videa Výhled do budoucnosti

BAREVNÉ SCHÉMA pojem používaný v teorii barev pro výběr a použití konkrétních barev a jejich kombinací popisovány v tzv. color wheel využití pro všechna média video elektronické médium

BAREVNÁ HLOUBKA popisuje počet bitů použitých k popisu určité barvy nebo pixelu v bitmapovém obrázku nebo rámečku videa 3 způsoby vyjádření: jako číslo – např. 16,7 mil. barev jako počet bitů na pixel – např. 24bitová hloubka jako počet bitů na kanál – ekvivalent k předchozímu větší barevná hloubka zvětšuje škálu různých barev a paměťovou náročnost obrázku či videa.

BAREVNÁ HLOUBKA pro HDTV je využívána až 48bitová barva Deep Color Počet barev Označení 1 bit 2 na 1 = 2 Mono Color 4 bitová 2 na 4 = 16 8 bitová 2 na 8 = 256 15 bitová 2 na 15 = 32 768 Low Color 16 bitová 2 na 16 = 65 536 High Color 24 bitová 2 na 24 = 16 777 216 True Color 32 bitová 2 na 32 = 4 294 967 296 Super True Color 48 bitová 2 na 48 = 281 474 976 710 656 Deep Color pro HDTV je využívána až 48bitová barva Deep Color

BAREVNÝ PROSTOR (MODEL) využíván pro ukládání a zpracování obrazových dat popisuje základní barvy a model mísení těchto základních barev do výsledné barvy různé barevné modely se snaží co nejvěrněji napodobit přírodní barvu barva je v přírodě dána směsí světla různých vlnových délek

BAREVNÉ PROSTORY RGB RGBA sRGB aditivní barevný model barevné složky: R - červená, G - zelená, B - modrá nejčastěji použití pro video v elektronické podobě podporován většinou typů zobrazovacích zařízení: CRT a LCD monitory, plazmové displeje nebo LED displeje. RGBA barevné složky: R - červená, G - zelená, B - modrá, A- alfa kanál pro průhlednost je využit u obrázků ve formátu PNG sRGB standardní RGB (zjednodušený model RGB) barevný prostor používaný na Internetu či ve Windows

BAREVNÉ PROSTORY CMYK HSV, HSL, HSB YUV subtraktivní systém barevné složky: C - azurová, M - purpurovou, Y - žlutá, K - černá používán především u reprodukčních zařízení - tiskárny HSV, HSL, HSB parametry: HSV – Hue(barevný tón), Saturation, Value; HSL - Hue, Saturation, Lightness; HSB - Hue, Saturation, Brightness tyto barevné modely nejvíce odpovídají lidskému vnímání barev používájí se pro grafické aplikace YUV složky: Y – jasová, UV - barevné používaný v televizním vysílání ve formátu PAL i HDTV

Gamut barev

Rozlišení uvádí se: v řádcích pro analogové formáty v pixelech pro digitální formáty ve voxelech pro 3D video počet sloupců (horizontálně) a počet řádků (vertikálně)

Poměr stran poměr vodorovné a svislé strany TV přijímače 4:3, HDTV přijímače 16:9

HIGH-DEFINITION HD Ready Full HD norma, která zaručí uživateli že produkt bude schopen přijmou a zpracovat obraz o určitých parametrech širokoúhlá plocha a minimální vertikální rozlišení 720p Musí umět zpracovat i rozlišení 1920 x 1080, ale nikoliv zobrazit 1:1 HDMI rozhraní Full HD zařízení je schopno přijmout a neprokládaně zobrazit 1920x1080 (1080p)

Formáty HD Prokládaný – i (interlaced) Progresivní – p (progressive) obrazovka zaplněna ve dvou fázích, nejprve lichými řádky a potom sudými řádky pohyb tak rychlý, že jej lidské oko nerozpozná, můžete vnímat „blikání“. Progresivní – p (progressive) pokročilejší, zapisuje obsah obrazu najednou, což znamená, že můžete vidět všechny detaily na obrazovce najednou Nejběžnější formáty 720p, 1080i a 1080p to označuje, jak detailní je rozlišení a také jaký formát zápisu obrazu používá

Televizní vysílání Analogové vysílání Digitální vysílání Analogový TV Standard Rozlišení PAL 768 sloupců, 576 řádků NTSC 720 sloupců, 480 řádků Digitální TV Standard Rozlišení Poměr D-1 PAL 720×576 4:3 D-1 NTSC 720×486 HDTV 720p 1280×720 16:9 HDTV 1080p,i 1920×1080

Porovnání rozlišení

Framerate Počet snímku za vteřinu (Frames Per Second) Iluze pohybu při 10-15 FPS Měřítko výkonu ve zpracování grafiky Pro plynulé hraní her se udává 30 FPS

FPS u Tv vysílání Analogové vs digitální PAL 25 FPS NTSC 29,97 FPS Prokládání „zdvojnásobí“ FPS

Slowmotion Potřeba speciální kamera Zachycení více snímků za vteřinu Následně se záběr pustí s nižší FPS = slowmotion efekt 1s 300FPS = 10s 30FPS při 30 snímcích za vteřinu

Streamované video Streaming – kontinuální přenos audiovizuálního materiálu mezi zdrojem a příjemcem Na internetu Klient – Server se nazývá webcasting On demand (youtube…) Okamžité přehrávání na straně klienta Možnost vysílat video do celého světa

Streamované video - Kvalita MPEG-4, Windows Media, Real Time, Quick Time nebo flashových kodeků Kvalita závislá na datovém toku typu kódování a rozlišení H.264/MPEG-4 AVC format, AAC audio 360p = 0,5 MB 480p = 0,8 – 1 MB HD video 1280*720 = 2 MB

Streamované video - audio Kodeky WMA, MP3, Vorbis, AAC Datový tok 16 – 256 Kbps Single bitrate – jeden konstatní datový tok Multibitrate – vysílání v různých datových tocích

Výhled do budoucnosti Snažší dostupnost obsahu Rozlišení 4k – Ultra HD, 8k H.265 HEVC – High Efficiency Video Coding Snížení bitrate o 50%