Čtyřdobý vznětový motor – konstrukce, popis činnosti Střední průmyslová škola Otrokovice Čtyřdobý vznětový motor – konstrukce, popis činnosti Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Vladimír Vítů. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. www.zlinskedumy.cz
Charakteristika 1 DUM Název školy a adresa Střední průmyslová škola Otrokovice, tř. Tomáše Bati 1266, 76502 Otrokovice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0445 /7 Autor ing. Vladimír Vítů Označení DUM VY_32_INOVACE_SOSOTR-Am-Aut/2-ST-2/11 Název DUM Čtyřdobý vznětový motor – konstrukce, popis činnosti Stupeň a typ vzdělávání Středoškolské vzdělávání Kód oboru RVP 23-68_H/01 Obor vzdělávání Automechanik Vyučovací předmět Automobily Druh učebního materiálu Výukový materiál Cílová skupina Žák, 16 – 17 let Anotace Výukový materiál je určený k frontální výuce učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem. Náplň: čtyřdobý vznětový motor – konstrukce, popis činnosti Vybavení, pomůcky Dataprojektor Klíčová slova Čtyřdobý vznětový motor, pracovní cyklus, indikátorový diagram Datum 17. 12. 2013
Čtyřdobý vznětový motor – konstrukce, popis činnosti Náplň výuky Čtyřdobý vznětový motor konstrukce popis činnosti pracovní cyklus indikátorový diagram
Konstrukční popis Hlava válce, sací a výfukový ventil, vačkový hřídel, vstřikovací tryska (1), žhavící svíčka (2), vstřikovací čerpadlo (3), vložka válce, blok motoru, píst, pístní kroužky (stírací, těsnící a minutový), pístní čep, ojnice, klikový hřídel, setrvačník, nádoba s olejem (spodní víko motoru). Obr. 1: Hlavní části čtyřdobého vznětového motoru
Pracovní oběh (cyklus) se skládá ze čtyř fází (dob) Princip činnosti Pracovní oběh (cyklus) se skládá ze čtyř fází (dob) 1) Sání – píst jde dolní úvratě a nasává čistý vzduch. Sací ventil je otevřen a výfukový ventil je uzavřen. 2) Komprese – píst jde do horní úvratě a stlačuje vzduch ve válci. Ventily jsou uzavřeny. Kompresní tlak se zvýší na 2,5 MPa až 4,5 MPa (2,5 bar až 4,5 bar) a vzduch se zahřeje na 600 °C až 900 °C (kompresní teplota). Krátce před koncem kompresního zdvihu (20° až 40° před HÚ) se do válce vstříkne jemně rozprášené palivo. 3) Expanze – (hoření a rozpínání). Ventily jsou uzavřeny. Na konci kompresního zdvihu se vstřikované palivo vlivem vysoké teploty vzduchu začne odpařovat a mísit se vzduchem. Dojde k samovznícení takto vzniklé zápalné směsi. Tlak plynů (6,5 MPa až 9 MPa) tlačí píst do dolní úvratě – pracovní zdvih pístu. 4) Výfuk – píst jde do horní úvratě a vytlačuje výfukové plyny do výfukového potrubí. Sací ventil je uzavřen, výfukový ventil je otevřen, výfukové plyny jsou vytlačovány do výfukového potrubí. Při plném zatížení je teplota výfukových plynů 600 °C až 750 °C.
Indikátorový (pracovní) diagram čtyřdobého vznětového motoru (p–V diagram) Čtyři fáze (doby) pracovního oběhu (cyklu) Obr. 2: Indikátorový (pracovní) diagram čtyřdobého vznětového motoru
Rozdíly v činnosti mezi vznětovým a zážehovým čtyřdobým motorem – vznětový motor nasává pouze čistý vzduch, který je více stlačován (kompresní poměr 15 : 1 až 23 : 1) – vznětový motor pracuje vždy s přebytkem vzduchu – palivo je vstřikováno do stlačeného vzduchu – pro vznětový motor je většinou používáno palivo s vyššími destilačními teplotami a nižšími teplotami samovznícení (motorová nafta) – zápalná směs je vytvářena až ve spalovacím prostoru (tzv. vnitřní příprava zápalné směsi) – vzduch je stlačením zahřátý na takovou teplotu, že po vstřiku paliva dojde k jeho samovznícení (pracuje se samovzněcující zápalnou směsí) – po shoření zápalné směsi ve válci vznětového motoru dojde k většímu poklesu tlaku a teploty, díky tomu mají vznětové motory větší účinnost a nižší teplotu výfukových plynů
Kontrolní otázky 1. Popiš princip činnosti (pracovní cyklus) čtyřdobého vznětového motoru 2. Popiš konstrukci čtyřdobého vznětového motoru 3. Nakresli a vysvětli indikátorový diagram 4. Popiš rozdíly v činnosti mezi vznětovým a zážehovým čtyřdobým motorem
Seznam obrázků: Obr. 1: ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav.: Motory, Avid, Brno, 2010, str. 21 Obr. 2: ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav.: Motory, Avid, Brno, 2010, str. 22
Seznam použité literatury: [1] ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav. Motory. 6. vydání, Avid, Brno, 2010. ISBN 978-80-87143-15-5.