Š ABLONA : ICT ČJ Č ÍSLOVKY 5.R. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh: Jazyková výchova Anotace: Prezentace obsahuje výklad o číslovkách – určování číslovek určitých a neurčitých. Pomocí pracovního listu si žáci procvičí jejich určování a vymyslí vlastní věty s použitím získaných vědomostí. Prezentace je prezentována na interaktivní tabuli. Pracovní list žáci doplňují interaktivně na tabuli. Autor: Mgr. Pavla Polanská Jazyk: Český jazyk Očekávaný výstup: určuje slovní druhy plnovýznamových slov a využívá je v gramaticky správných tvarech Speciální vzdělávací potřeby - žádné – Klíčová slova: číslovky Druh učebního materiálu: prezentace, pracovní list Druh interaktivity: výklad/aktivita Cílová skupina: ž ák Stupeň a typ vzdělávání – základní vzdělávání - první stupeň - druhé období Typická věková skupina let Celková velikost – 105 kB – soubor pptx
4. Č ÍSLOVKY - - jsou slova významu číselného - - určujeme u nich rod, číslo a pád - - můžeme je skloňovat - - jsou to slova ohebná
R OZLIŠUJEME ČÍSLOVKY URČITÉ A NEURČITÉ Číslovky určité - označují přesný počet - můžeme je vyjádřit číslicemi Jura snědl 8 knedlíků. Jura snědl osm knedlíků. Číslovky neurčité - neoznačují přesný počet - nemůžeme je vyjádřit číslicemi Jura snědl několik knedlíků. Jura snědl hodně knedlíků.
SLOVA ZAPIŠ DO DVOU SLOUPCŮ PODLE TOHO ZDA JE MŮŽEME ČI NEMŮŽEME VYJÁDŘIT ČÍSLICÍ – MÁLO, ŠEST, DVAKRÁT, NĚKOLIK, KOLIKÁTÁ, PÁTÁ, TROJE, NĚKOLIKERY, STR. 15, DEVATENÁCETDVACETTŘI …………………………. Číslovky určitéČíslovky neurčité
V YMYSLI A NAPIŠ VĚTY, KTERÉ MAJÍ Číslovku určitou 1. ………………………………………………………. 2. ………………………………………………………. 3. ………………………………………………………. Číslovku neurčitou 1. ………………………………………………………. 2. ………………………………………………………. 3. ………………………………………………………. Věty přepiš do sešitu.