AnotacePrezentace, která se zabývá násobením a dělením racionálních čísel. AutorMgr. Václav Simandl JazykČeština Očekávaný výstupŽáci násobí a dělí zlomky. Speciální vzdělávací potřebyNe Klíčová slovaZlomek, desetinné číslo, násobení, dělení, křížové pravidlo. Druh učebního materiáluPrezentace Druh interaktivityVýklad Cílová skupinaŽák Stupeň a typ vzděláváníZákladní vzdělávání – 2. stupeň Typická věková skupina12-15 let Celková velikost / datum187 kB soubor.doc (MS PowerPoint) / září IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Racionální čísla Násobení a dělení.
Násobení a dělení Při násobení a dělení racionálních čísel postupujeme jako u násobení a dělení s desetinnými čísly nebo zlomky. Využíváme znalostí s celými čísly.
Násobení a dělení desetinných čísel - 5,3. 2,0 Využíváme tabulky pro celá čísla (-. + = -) - 5,3. 2,0 = - 10,6 - 5,3 : 2,0 Využíváme tabulky pro celá čísla (- : + = -) - 5,3 : 2,0 = - 2,65
Násobení a dělení zlomků Využíváme tabulky pro celá čísla (-. + = -) : Využíváme tabulky pro celá čísla (- : + = -) = Obr. 1 © Václav Simandl
Zlomky a desetinná čísla Existují zlomky, které při převodu na desetinné číslo nemají ukončený desetinný rozvoj a tato čísla budeme nechávat ve zlomku. Naše pravidlo bude, že budeme počítat maximálně na 3 desetinná čísla. Perioda je čára nad číslem a znamená, že_ se čísla již opakují. 1 0,33333 = 0,3 3
Příklady - 8,8 : (- 2) -8,8 : (- 2) = + 4,4 5. (-3,1). (–4) 5. (-3,1) = - 15,5 - 15,5. (-4) = :
Čerpáno Obr. 1. vlastní zdroje (© Václav Simandl) Copyright Václav Simandl, září 2011.
Metodický pokyn Pedagog se řídí pokynu autora v prezentaci. Seznámí postupně s látkou a poté kliknutím se ukáží vztahy, grafické znázornění, vzorce, postup, pokračování či výsledek. U jednotlivých listů probíhá myšlenková mapa, diskuse nebo vysvětlení či doplnění látky.