Systém a evoluce rostlin

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P14/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu:Botanika –věda o rostlinách.
Advertisements

Vznik a vývoj litosféry
SYSTEMATICKÁ BIOLOGIE
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Teorie o vzniku života na Zemi
ENVIRONMENTÁLNÍ INFORMATIKA A REPORTING
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Taxonomie Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.15 Anotace: Prezentace popisuje stavbu těla, vývoj kořene a stonku. Vzdělávací oblast: Krytosemenné rostliny, stavba těla, kořen,
M1: LESNICKÁ BOTANIKA BOTANICKÝ SYSTÉM A NÁZVOSLOVÍ ROSTLIN
SYSTÉM A TŘÍDĚNÍ ORGANISMŮ
Znaky krytosemenných rostlin
BUŇKA PŘÍRODOPIS 6. TŘÍDA.
Jméno autoraMgr. Eva Truxová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablonyV/2 Inovace.
Rostliny.
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE 2_20 Tematická.
1.ročník šk.r – 2012 Obecná biologie
Třídění organismů.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Úvod do zoologie. charakteristické znaky a vlastnosti buňka velikost tvar stavba: fagocytóza eukaryotní 10 – 100 μm, nejčastěji 10 – 20 μm různý – podle.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
EKOSYSTÉM L E S Autorem materiálu a veškeré fotodokumentace, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Biotické podmínky života
Obecné biologické principy
Bi1BP_ZNP2 Živá a neživá příroda II Biologické vědy
Třídění organismů Filip Bordovský.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Úvod do systému rostlin
Vznik života na Zemi Planeta Země Postavení Země ve vesmíru
Norbert Wiener Zakladatel kybernetiky
VÝVOJOVÁ TEORIE 21..
R OZŠÍŘENÍ ROSTLIN NA Z EMI Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo:
2014 Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Systematika rostlin.
Krytosemenné rostliny.
Úvod do studia biologie
Systematika rostlin.
B IOSFÉRA Magdaléna Vičarová. 1.O RGANISMY A JEJICH ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Na zemi žije velké množství různých druhů mikroorganismů, rostlin (flóra) a živočichů.
Neboli BUNĚČNÁ BIOLOGIE CYTOLOGIE. Čím se zabývá cytologie? Druhy, tvar a velikost buněk = morfologie Vnitřní stavba, druhy organel = anatomie Pochody.
8. ročník, biologie člověka CO DĚLÁME V PŘÍRODOPISE.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 1. Charakteristika a historie ekologie Název sady: Základy ekologie pro.
 narodil se ve Shrewsbury v Anglii 1809  přírodovědec a zakladatel evoluční biologie  vystudoval teologii na University of Cambridge  plánoval navštívit.
Vývojová teorie - Evoluce života na Zemi. Vývoj názorů: Středověk – stvoření Od 18.století se zasloužili o nový pohled s podklady důkazů vědci: Carl Linné.
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Přírodopis Téma : Planeta Země Název : Teorie o vzniku Země a života Použité.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace, Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Název školy:Základní škola, Hradec Králové Milady Horákové 258 Autor:Mgr. Lukáš Dubrovský Název: VY_32_INOVACE_08_15A_Charles Darwin Téma: Přírodopis pro.
Projekt spolufinancován ze státního rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem  Název projektu: Živá příroda ve škole  Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
ROSTLINY BOTANIKA = věda o rostlinách.
VY_32_INOVACE_538 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
Miříkovité Čeleď: (Apiaceae)
Krytosemenné rostliny
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Šáchorovité (Cyperaceae)
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název materiálu: VY_32_INOVACE_04_BUŇKA 1_P1-2
Systém rostlin Část vyšší rostliny.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Martina Černá Název materiálu: VY_12_INOVACE_OS.6.Cer.20_Zivoni_prostredi_trideni_organismu.
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková
Srovnávací a historická gramatika, historicko-srovnávací metoda Franz Bopp, Jacob Grimm, Karl Brugmann.
EVOLUCE ČTYŘNOŽCŮ Hana Bednářová
Úvod do botaniky.
Ekologie v historickém kontextu
DÝCHÁNÍ, FOTOSYNTÉZA TŘÍDĚNÍ ORGANISMŮ Autor: Zuzana Veselíková
Jak třídíme organismy.
Transkript prezentace:

Systém a evoluce rostlin

Klasifikace rostlin Klasifikace = třídění Tříděním rostlin se zabývá tzv. SYSTEMATICKÁ BIOLOGIE Třídí rostliny do skupin = taxonů Taxon je skupina organismů, které mají určité společné znaky odlišné od jiné skupiny

Klasifikační znaky nejčastěji morfologické stavba květu stavba semene nebo plodu uspořádání cévních svazků Taxony dohromady tvoří BOTANICKÝ SYSTÉM Nejmenší jednotkou v systematice je druh Druh = soubor jedinců jednotného původu, kteří se mohou vzájemně křížit

První díla zabývající se klasifikací rostlin jsou známa již ze starého Řecka Ve 3. stol. před Kristem popsal Theophrastos kolem 500 druhů rostlin, které dělil na byliny, keře, polokeře a stromy Až do Renesance byla botanika především součástí lékařství a bylinkářství

Starší systémy,vzniklé asi do 18.století, se nazývají umělé Umělé systémy třídí organismy podle několika zvolených znaků bez ohledu na jejich příbuznost Vycházejí z představy neměnnosti druhů

Carl Linné (1707 – 1778) švédský lékař a přírodovědec vytvořil nejpodrobnější umělý systém pojmenoval kolem 10 000 druhů rostlin během svého života napsal velké množství knih Jeho souhrnné dílo se nazývá O rostlinných druzích (Species plantarum)

systémy vznikající od druhé poloviny 18 systémy vznikající od druhé poloviny 18.století uvažují při třídění celý soubor znaků, více odrážejí příbuznost rostlin Tyto systémy se nazývají přirozené Přelom v biologii i systematice způsobil Charles Darwin

Charles Darwin (1809 – 1882) Anglický vědec, geolog Svým pozorováním došel k závěru, že druhy se v průběhu let vyvíjely a měnily Jako příčinu vzniku nových druhů uvedl přirozený výběr Jeho teorie je základem moderní biologie

Další vývoj systematiky je silně ovlivněn Darwinovou teorií Vznikají moderní systémy tzv. fylogenetické Tyto systémy třídí organismy s ohledem na jejich vývoj

Seřaďte následující taxony podle jejich postavení v systému Oddělení Říše Rod Třída Čeleď Řád Podříše Druh

ŘEŠENÍ Říše Podříše Oddělení Třída Řád Čeleď Rod Druh

Botanické názvosloví Botanické názvosloví = nomenklatura Využívá se k mezinárodně uznávanému pojmenování taxonů Určitý typ taxonu má přidělenu ustálenou koncovku Jména rostlinných druhů jsou dvouslovná, složená ze jména rodového a druhového