Filozofie období helénismu - skepticismus www.zlinskedumy.cz Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektuRozvoj.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Advertisements

VY_32_INOVACE_28-17 Antická filosofie Skepticismus.
Dějiny filozofie Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Platón Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Filozofie a věda, náboženství a umění
Monzuny Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Oběh vzduchu na Zemi Název školy
Postimpresionismus - Gogh Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Práce nutné ke vzniku mapy
Národy světa Název školy
Socioekonomická geografie
Srovnej 1. a 2. světovou válku - zbraně
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Racionalismus Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
Antika I Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Východoasijská náboženství
Náboženství Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Filozofie 20. století – Filozofie bytí Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj.
Kačerovský Ondřej C4B.  Osobní život  Pyrrhónovo myšlení  Skepticismus  Zdroje.
Podstata filozofie Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Funkcionalistický Zlín – významné stavby
Měsíc Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Užití vektorového součinu
Pravěk II - Věstonická venuše
Eduard Manet Název školy
Kámen Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Čas a časová pásma Název školy
Filozofie období helénismu - stoicismus
Náboženství - opakování
Leonardo da Vinci Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Filozofie 20. století – Francouzský existencialismus
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Empirismus Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
Symbolismus Název školy
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:14. Název: Skepticismus Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
Tomáš Štítný ze Štítného
Socioekonomická geografie - opakování
Filozofie 20. století – Německý existencialismus
Světové obyvatelstvo 1 Název školy
Administrativní členění ČR
Pop-art Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Převody mezi číselnými soustavami 1
Sokrates Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Filozofie 20. století – Filozofie života a hermeneutika
Funkcionalistický Zlín
Filozofie 20. století - Fenomenologie
Písmo obrázkové Název školy
Giuseppe Arcimboldo Název školy
Poznávání krajů českých
Poznávání krajů moravských
Tibet Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Empirismus Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Surrealismus Název školy
Matyáš Bernard Braun Název školy
Geometrická abstrakce
Úvod do počítačových sítí
Portrét - anfas Název školy
Datové formáty Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Gaudí Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Pravěk I Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Land-art Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Postimpresionismus – Cézanne, Gauguin Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj.
Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21. století.
Právní a politické myšlení v období renesance a baroka Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
Test číselné soustavy Název školy
Nekonečná geometrická řada Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Futurismus Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Filozofie osvícenství v Německu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Tomáš Akvinský Mgr. Vladimír Velešík.
Filosofická antropologie
Transkript prezentace:

Filozofie období helénismu - skepticismus Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablonyIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMFilozofie období helénismu – skepticismus Označení DUMVY-32-INOVACE-06_1_09 AutorMgr. Eva Adamíková Datum Vzdělávací oblastČlověk ve společnosti Vzdělávací oborObčanský a společenskovědní základ Tematický okruhDějiny světové filozofie Ročník3. ročník gymnázia

Filozofie období helénismu Skepticismus

Co se dozvíte? o významu slova skepse, něco o učení starověkých skeptiků, co jsou to trópy, koho nazveme agnostikem, a kdo je pro změnu dogmatik

Skepticismus V gnozeologii vyzvedá pochybnost Radikální skepse popírá sebe samu: „Nic není pravdivé“ Agnosticismus – vše je nepoznatelné, popírá možnost poznání mimoempirických skutečností

Kriticismus – přiměřené užívání skepse, např. kritický racionalismus K. R. Poppera Dogmatismus – neprověřuje svá východiska, lpí na starém, zavedeném, závěrům je přisuzován rys trvalosti, neměnnosti

Zakladatel Pyrrhon z Elidy Kladl si tři otázky: – Jaké věci jsou? – Jaký postoj k nim máme zaujmout? – Co tím získáme? Učení o trópech Překážky v poznání, argumenty zpochybňující obecnou platnost poznání V poznání je třeba provézt – epoché Obrázek 1.

Epoché – zdržení se úsudku za účelem dosažení duševního klidu Uzávorkování Základní trópy: – Rozdílnost živých bytostí – Rozdílnost lidí – Odlišnost smyslových orgánů

– Rozdílnost subjektivních stavů (nálady) – Rozdílnost postavení, vzdálenosti – Smíšení s tím, co je jiného druhu – Odlišné účinky objektů podle množství a složení – Relativnost všech jevů a vjemů – Častost a řídkost dojmů – Různost výchovy, mravů, náboženství a filozofických názorů

Otázky: 1.O kom řeknete, že je skeptik? 2.Vyjmenujte alespoň 5 trópů. 3.Vysvětlete význam slova epoché. 4.Užíváte ve svém životě kritický rozum? 5.Uveďte příklady dogmatického myšlení v dnešním světě. 6.Je dnešní svět poznatelný?

Odpovědi 1.Skeptik je věčný pochybovač, pochybuje o věcech, které jsou „většině jasné“ 2.Rozdílnost živých bytostí, rozdílnost živých tvorů, odlišnost smyslových orgánů, rozdílnost subjektivních stavů, rozdílnost postavení… 3.Epoché znamená „uzávorkovat“, zbavit se subjektivních pocitů, zdržet se všeho subjektivního…

4.Ano, kritický rozum předpokládá nepodléhání předsudkům, stereotypům, vytváření si vlastního názoru na základě argumentů, získaných vlastní zkušeností, studiem… 5.Dogmaticky myslí lidé, kteří nejsou ochotni pod tíhou nových argumentů změnit své stanovisko, svůj postoj… (křesťanský dogmatismus)

6.Otázka poznatelnosti světa je složitá, promítá se do ní určitá míra subjektivity, která souvisí se světonázorem člověka…Lidé neustále objevují nové pravdy…

Zdroje: ANZENBACHER, Arno. Úvod do filozofie. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, ISBN BLECHA, Ivan a kol. Filozofický slovník. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 1998, ISBN BLECHA, Ivan. Filozofie. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2002, ISBN STÖRIG, Hans Joachim. Malé dějiny filozofie. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2000, ISBN

TRETERA, Ivo. Nástin dějin evropského myšlení. Praha: COWI Praha 4, V jehličí 1, 1996, ISBN 8O Obrázek 1.: PETRARCA. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ons/d/d0/Petrarca-Meister_001.jpg