Filozofie 20. století - Fenomenologie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Anotace: Výklad zaměřený na vývoj filozofických směrů
Advertisements

Zemětřesení Název školy
Platón Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Filozofie a věda, náboženství a umění
Monzuny Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Lidské rasy Název školy
Oběh vzduchu na Zemi Název školy
Podpovrchová voda Název školy
Ukládání čísel v počítači 1
Postimpresionismus - Gogh Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Práce nutné ke vzniku mapy
Národy světa Název školy
Socioekonomická geografie
Srovnej 1. a 2. světovou válku - zbraně
Východoasijská náboženství
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Platón Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
Náboženství Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Filozofie 20. století – Filozofie bytí Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj.
Podstata filozofie Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Husserlova teorie přirozeného světa
Jan Patočka Lukáš Hoskovec, C4B únor 2014.
Funkcionalistický Zlín – významné stavby
Měsíc Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Užití vektorového součinu
Pravěk II - Věstonická venuše
Etapy českého národního obrození
Náboženství - opakování
Leonardo da Vinci Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Filozofie 20. století – Francouzský existencialismus
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Symbolismus Název školy
Jan Patočka Adam Neckář, C4A.
Jak pracuje počítač Název školy
Socioekonomická geografie - opakování
Filozofie 20. století – Německý existencialismus
Světové obyvatelstvo 1 Název školy
Administrativní členění ČR
Pop-art Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Náboženství - islám Název školy
Sokrates Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Filozofie 20. století – Filozofie života a hermeneutika
Funkcionalistický Zlín
Husserlova teorie přirozeného světa Maryna Zheleznyak.
Autoportrét Název školy
Filozofie období helénismu - skepticismus Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj.
Písmo obrázkové Název školy
Giuseppe Arcimboldo Název školy
Poznávání krajů českých
Poznávání krajů moravských
Tibet Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Empirismus Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Surrealismus Název školy
Matyáš Bernard Braun Název školy
Geometrická abstrakce
Datové formáty Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Pravěk I Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Land-art Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Postimpresionismus – Cézanne, Gauguin Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj.
Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21. století.
Vývoj administrativního členění čr
Právní a politické myšlení v období renesance a baroka Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
Test číselné soustavy Název školy
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Jazyky světa Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Nekonečná geometrická řada Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Futurismus Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Literatura Filozofie. Základní literatura McGREAL,Ian,P. Velké postavy východního myšlení. Slovník myslitelů. Praha: Prostor, ISBN
Číslo projektuOP VK Název projektuModerní škola Název školySoukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. PředmětObčanská nauka TémaFilozofie.
Transkript prezentace:

Filozofie 20. století - Fenomenologie Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM Filozofie 20. století - Fenomenologie Označení DUM VY-32-INOVACE-06_1_16 Autor Mgr. Eva Adamíková Datum 25. 11. 2012 Vzdělávací oblast Člověk a společnost Vzdělávací obor Občanský a společenskovědní základ Tematický okruh Dějiny světové filozofie Ročník 3. ročník gymnázia www.zlinskedumy.cz

Fenomenologie

Co se dozvíte? není naše poznávání tohoto světa něčím zkresleno, ovlivněno, není již pouhý fakt výrazem určitého zkreslení, co to je jev, co to je přirozený svět, co to je čisté nazírání podstat

Fakt je něco, co musíme sami konstituovat Část reality nás musí nějak zaujmout, musí pro nás mít význam, když nám stojí za to, konstituovat z ní fakt Řecky fainomenón - jev Učení o jevech Po vzoru starořeckých skeptiků – musíme provést epoché, odhlédnutí

Musíme provést fenomenologickou redukci To, co projde touto očistou je fenomén Nenahlížet svět skrze „brýle“

Edmund Husserl (1859 – 1938) Obrázek 1.

Po roce 1989 zde vzniká Nadace E. Husserla Židovský původ Narozen v Prostějově Po roce 1989 zde vzniká Nadace E. Husserla Židovský původ Pod vlivem svého učitele T. G. Masaryka přestoupil k protestantismu Matematik Dílo: „Logická zkoumání“ „Obecný úvod do fenomenologie“

Věda o podstatách – eidos Zbavit se tužeb, přání, předsudků Provést redukci, uzávorkovat „přirozený svět“ Odejít od reálného světa a dojít k „čistému vědomí“ Fenomén nesmí být zakrýt pojmem Vnímání vnější a vnitřní Vnější – prožitek není úplný, přesný Vnitřní – evidentní, adekvátní

Musíme uzávorkovat i naši psychiku Dojdeme k čistému transcendentálnímu vědomí Otevřel mnoho nových pohledů na staré filozofické problémy bytí, jevu, podstaty, lidské existence Studium je velmi obtížné K mnohým pojmům se teprve hledají české ekvivalenty

Husserlův žák Jan Patočka Fenomenologie dnes - např. Ivan Blecha Heslo fenomenologie „Zpět k věcem samým“

Otázky: Zdá se vám dnešní svět příliš vědecký? Proč lidé občas utíkají od přepychu k jednoduchosti? Nemáme dnes informací příliš mnoho? Kdo byl učitelem E. Husserla? Který významný český filozof 20. století čerpal z myšlenek E. Husserla? Je život v 21. století složitější než dříve?

Odpovědi Pro některé lidi může být dnešní svět příliš vědecký, komplikovaný, řadě informací přestávají rozumět… Pro některé lidi je dnešní svět příliš složitý, nečitelný…, chtějí žít v souladu s přírodou. Sociologové hovoří o přeinformovanosti dnešního světa, nedokážeme oddělit informace důležité od zbytečných…

Učitelem E. Husserla byl T. G. Masaryk. Z myšlenek E. Husserla čerpal J. Patočka Život člověka v 21. století ovlivňuje vědecký pokrok, rozvoj IT, ekologie, globalizace, multikulturalita…

Zdroje: ANZENBACHER, Arno. Úvod do filozofie. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, ISBN 80-40-25414-4. BLECHA, Ivan a kol. Filozofický slovník. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 1998, ISBN 90-7182-064-4. BLECHA, Ivan. Filozofie. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2002, ISBN 80-7182-147-0. STÖRIG, Hans Joachim. Malé dějiny filozofie. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2000, ISBN 80-7192-500-4

Obrázek 1. : AUTOR NEUVEDEN. http://commons. wikimedia. org [online] Obrázek 1.: AUTOR NEUVEDEN. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 10.2.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8f/Edmund_Husserl_1900.jpg