Filozofie 20. století - Fenomenologie Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM Filozofie 20. století - Fenomenologie Označení DUM VY-32-INOVACE-06_1_16 Autor Mgr. Eva Adamíková Datum 25. 11. 2012 Vzdělávací oblast Člověk a společnost Vzdělávací obor Občanský a společenskovědní základ Tematický okruh Dějiny světové filozofie Ročník 3. ročník gymnázia www.zlinskedumy.cz
Fenomenologie
Co se dozvíte? není naše poznávání tohoto světa něčím zkresleno, ovlivněno, není již pouhý fakt výrazem určitého zkreslení, co to je jev, co to je přirozený svět, co to je čisté nazírání podstat
Fakt je něco, co musíme sami konstituovat Část reality nás musí nějak zaujmout, musí pro nás mít význam, když nám stojí za to, konstituovat z ní fakt Řecky fainomenón - jev Učení o jevech Po vzoru starořeckých skeptiků – musíme provést epoché, odhlédnutí
Musíme provést fenomenologickou redukci To, co projde touto očistou je fenomén Nenahlížet svět skrze „brýle“
Edmund Husserl (1859 – 1938) Obrázek 1.
Po roce 1989 zde vzniká Nadace E. Husserla Židovský původ Narozen v Prostějově Po roce 1989 zde vzniká Nadace E. Husserla Židovský původ Pod vlivem svého učitele T. G. Masaryka přestoupil k protestantismu Matematik Dílo: „Logická zkoumání“ „Obecný úvod do fenomenologie“
Věda o podstatách – eidos Zbavit se tužeb, přání, předsudků Provést redukci, uzávorkovat „přirozený svět“ Odejít od reálného světa a dojít k „čistému vědomí“ Fenomén nesmí být zakrýt pojmem Vnímání vnější a vnitřní Vnější – prožitek není úplný, přesný Vnitřní – evidentní, adekvátní
Musíme uzávorkovat i naši psychiku Dojdeme k čistému transcendentálnímu vědomí Otevřel mnoho nových pohledů na staré filozofické problémy bytí, jevu, podstaty, lidské existence Studium je velmi obtížné K mnohým pojmům se teprve hledají české ekvivalenty
Husserlův žák Jan Patočka Fenomenologie dnes - např. Ivan Blecha Heslo fenomenologie „Zpět k věcem samým“
Otázky: Zdá se vám dnešní svět příliš vědecký? Proč lidé občas utíkají od přepychu k jednoduchosti? Nemáme dnes informací příliš mnoho? Kdo byl učitelem E. Husserla? Který významný český filozof 20. století čerpal z myšlenek E. Husserla? Je život v 21. století složitější než dříve?
Odpovědi Pro některé lidi může být dnešní svět příliš vědecký, komplikovaný, řadě informací přestávají rozumět… Pro některé lidi je dnešní svět příliš složitý, nečitelný…, chtějí žít v souladu s přírodou. Sociologové hovoří o přeinformovanosti dnešního světa, nedokážeme oddělit informace důležité od zbytečných…
Učitelem E. Husserla byl T. G. Masaryk. Z myšlenek E. Husserla čerpal J. Patočka Život člověka v 21. století ovlivňuje vědecký pokrok, rozvoj IT, ekologie, globalizace, multikulturalita…
Zdroje: ANZENBACHER, Arno. Úvod do filozofie. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, ISBN 80-40-25414-4. BLECHA, Ivan a kol. Filozofický slovník. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 1998, ISBN 90-7182-064-4. BLECHA, Ivan. Filozofie. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2002, ISBN 80-7182-147-0. STÖRIG, Hans Joachim. Malé dějiny filozofie. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2000, ISBN 80-7192-500-4
Obrázek 1. : AUTOR NEUVEDEN. http://commons. wikimedia. org [online] Obrázek 1.: AUTOR NEUVEDEN. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 10.2.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8f/Edmund_Husserl_1900.jpg