Hořovice 28.11. 2009, Michaela Hejná Některé problémy diachronní analýzy s ukázkami založenými na bakalářské práci „Ablaut ve slovotvorbě vs. sufixace.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cases of Czech Names Rewrite the following sentence three times, each time substituting Karel for each name in turn. Věta: Mileno, kdo je s Evou u Vladimíra?
Advertisements

Způsobová slovesa v angličtině MUST
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Word Order & Emphasis Come up with the questions that the following statements answer. Remember that new information usually comes at the end of a sentence.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Šablona klíčové aktivityIII/2 SadaAnglický jazyk NázevGoing.
PRESENT PERFECT PŘEDPŘÍTOMNÝ ČAS.
Trpný rod – 9.ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka Projekty SIPVZ Multimediální svět Projekt SIPVZ 2006.
Connecting Sentences with který Connect the following sentences with který. Remember to put který into the appropriate number and case. Vzor: Viděl jsem.
PRESENT SIMPLE FOR ELEMNTARY STUDENTS Author: Mgr. Jan Hájek.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_03.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_04_AJ_CM Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Minulý čas průběhový (kladné a záporné věty)
Účast veřejnosti na veřejné správě 17. února 2010.
Který or Jaký? Insert the proper form of který (which one?) or jaký (what sort of?), depending on the sense of the sentence. Vzor: V(e) ____ jazycích máte.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: 3 Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_ANJ_VL_3_11.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 04Číslo.
Brno University of Technology What should we do?.
Počítačové zpracování češtiny v Ústavu formální a aplikované lingvistiky
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Věra Tománková Název DUM: VY_32_Inovace_ Past simple – to be (negative) Název sady: Project 2 Číslo.
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_166.ANJ.12 Formal and informal letters - Elementary.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Radka Černá Název materiálu: VY_32_INOVACE_5_ANGLICKY_JAZYK_GRAMATIKA_11.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Věra Tománková Název DUM: VY_32_Inovace_ Adverbs of frequency Název sady: Project 2 Číslo projektu:
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_22_INOVACE_9 Jméno autora: Irena Moučková Název práce:
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní škola Název školyStřední hotelová škola, s.r.o., Floriánské nám. 350, Kladno PředmětAnglický.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_22_INOVACE_56 Jméno autora: Mgr. Barbora Studena Název.
 Datum:  Projekt: Kvalitní výuka  Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/  Číslo DUM: VY_22_INOVACE_60  Jméno autora: Mgr. Barbora Studená.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Věra Tománková Název DUM: VY_32_Inovace_ Subject and object pronouns Název sady: Project 2 Číslo.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Anglický jazyk Autor: Marcela Vojtíšková What will you be able to do tonight? We will be able to dance tonight!
Phrasal verbs. Phrasal verbs (frázová slovesa) put on, get up. Phrasal verbs (frázová slovesa) jsou ustálená spojení slovesného tvaru a dalšího výrazu,
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Věra Tománková Název DUM: VY_32_Inovace_ The passive voice Název sady: Project 3 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Elektronické učební materiály - II. stupeň Anglický jazyk Autor: Marcela Vojtíšková Present perfect – EVER, NEVER Have you ever been in New York? Yes,
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Věra Tománková Název DUM: VY_32_Inovace_ Have to Název sady: Project 2 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Věra Tománková Název DUM: VY_32_Inovace_ Ordinal numbers Název sady: Project 2 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Klára Osolsobě, Hana Žižková
VY_32_Inovace_ Can, can´t Project 1
Angličtina: Martin Luther King
Produktová strategie a proces inovace ve společnosti Mironet.cz a. s.
Angličtina: Harry S Truman
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Cvičení: A. Popište, v sekvenčním pořadí, analýzy, které musí být uskutečněny před rozhodnutím, jestli vaše spolešnosti odpovídá Marketingovému plánu.
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_Inovace_ Sloveso „být“ (to be)
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Angličtina: Franklin D Roosevelt
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Hlušice Název školy: Základní škola a mateřská škola,
Rád by: Softening chtít sentences
VY_32_Inovace Have to x must Project 3
ANJ_Verbs TO BE PAST_02 Mgr. Filip Soviš
Automatická indexace Základní metody a postupy
Connecting Sentences with který
ANJ_Verbs TO BE PRESENT_01 Mgr. Filip Soviš
VY_32_Inovace_ To be – zápor Project 1
Christmas songs English VY_32_INOVACE_09.3/04
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Present tenses Mgr. Lucia Púčková VY_32_Inovace_19 PL-3
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
Inquiry 1.V – 1. semestr ©Lenka Lexová.
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_22_INOVACE_12_Westminster Abbey_zh2 Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Autor:
Transkript prezentace:

Hořovice , Michaela Hejná Některé problémy diachronní analýzy s ukázkami založenými na bakalářské práci „Ablaut ve slovotvorbě vs. sufixace v diachronii“

Hořovice , Michaela Hejná 1.nedostatek materiálů 2.určování diachronních hranic 3.transparentnost a produktivita 4.výběr analyzovaného

Hořovice , Michaela Hejná Nedostatek materiálů „On the Impossibility of Old English Dialectology“ Early / early West Saxon vs. Late / late West Saxon (raně západní saština vs. pozdně západní saština) Josef Vachek, Historický vývoj angličtiny, 7. vydání (Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1977) 272.

Hořovice , Michaela Hejná Určování diachronních hranic 1.jazyky nejsou homogenní 2.kritéria kulturní 3.kritéria lexikální 4.kritéria strukturní

Hořovice , Michaela Hejná 1. jazyky nejsou homogenní a)b)c) a) Wolfgang Vierick, et al., Encyklopedický atlas anglického jazyka (Brno: Nakladatelství Lidové noviny, 2004) 88. b) Lynda Mugglestone, The Oxford History of English (Oxford: Oxford University Press, 2006) 100. Taken from the LALME. c) Encyklopedický atlas 112.

Hořovice , Michaela Hejná 2. kritéria kulturní stará angličtina: 449 – (25.12.) 1066 raně střední angličtina: 1066 – 1348/1350

Hořovice , Michaela Hejná 3. kritéria lexikální v případě staré vs. raně a pozdně střední angličtiny především příliv výrazů z francouzštiny  podmíněno kritérii kulturními i materiálními (alespoň ve vývoji angličtiny) Vachek 275.

Hořovice , Michaela Hejná Ablaut ve staré angličtině slovesa silná a slabá silná: sedm tříd dle ablautických stupňů singan „zpívat“ 1)sing-ind., imp., konj. préz.; infinitiv a přítomné participium 2)sang, song1. a 3. osoba singuláru préterita 3)sung-2. osoba sg. prét. plus veškerý pl. prét.; minulý konj. 4)sung-minulé participium helpan „pomoci“ 1)help-2) healp, halp3) hulp-4) holp-

Hořovice , Michaela Hejná Případ ablautu v anglické slovotvorbě: bītan „kousat“: bæ´tan „nauzdit“; bitela „kousavý hmyz“(1st) cēosan „vybrat (si), přihodit se“: ge-cēosendlic „fit to be chosen“; ge-cor „výběr“ (3rd) frēosan „mrazit“: forst „mráz“; forstig „mrazivý“; fyrstig „mrazivý“ frēorig „freezing, cold, chilled“ (2nd)

Hořovice , Michaela Hejná 4. kritéria strukturní Fonetická /fonologická – morfologická – syntaktická- typologická ABLAUT VE STARÉ A RANĚ STŘEDNÍ ANGLIČTINĚ  především kritéria strukturní (fonetická, morfologická, typologická)  problém praktický (čas) i teoretický (různé fonetické & morfologické tendence v dialektologických kontinuech) řešení  LAEME (A Linguistic Atlas of Early Middle English) 1150 – 1325 terminus a quo vs. terminus ad quem

Hořovice , Michaela Hejná Transparentnost a produktivita beran „nosit“; cwelan „umřít“ (4th) faran „jít, jet, cestovat“ (6th) 1) ber-2) bær3) bæ´r-4) bor- cwel- cwæl cwæ´l- cwol- far- fōr fōr- fær-, far- a) bearm „klín“cwealm „smrt, vražda, pobití“fearm „náklad“ *ceorran „skřípat, vrzat“ (3rd) 1)*ceorr-2) *cearr3) *curr-4) *corr- b)cirm „hluk“cirman „hlučet“

Hořovice , Michaela Hejná Transparentnost a produktivita 2: problém homonymie I.bellan „to bellow, roar“ vs. belgan „to swell with anger, to become angry“ bylgan 1 „to bellow“  derivace z bellan bylgan 2 „to anger, offend, provoke (sb.)“  derivace z belgan obě z PGmc (dle OED) *balligôjan ModE bellow „halasit, bučet“: „etymologically uncertain“ ModE bellows „měch, dmychadlo“ bulluc „bullock“ – PGmc *búl „to swell“ (ge-)bolstrian „to support with a cushion, pillow, bolster“ II.būgan „ohnout; otočit; po(d)volit“ (būg- …) vs. bōgian 1 „chvástat se“

Hořovice , Michaela Hejná Výběr analyzovaného woruld: pragermánské kompozitum, ne staroanglické cearm, bearm, fearm: -m není ve staré angličtině produktivní (& diftongy) kvantita ~ nedostatek materiálů ~ ? statistiky

Hořovice , Michaela Hejná v případě zájmu / dotazů / kritiky / rad: (popř. za účelem sdílení informací o filoložení v ČR či jinde)